tisdag 30 april 2013

Lite väggar.

Jag börjar inse att kåken kommer att bli hög. Det kommer drygt fyra meter höga takstolar på detta.

måndag 29 april 2013

Bjälklagsfest.

Fan, det var bra krut i finspriten.
Den ska troligen spädas eller nåt...

Rakt, varmt och starkt!

Imorse började vi med bjälklaget, och nu är det klart med kottlingar och förstärkningar för väggar, öppna spisar och skit.
Mina kvasipolacker (som egentligen är etniska svenska män mitt i livet) är fan så snabba att jag känner mig som en pettring.

Nu blir det bjälklagsfest!

söndag 28 april 2013

Stekig räser

När jag var tolv bast fick jag detta fräsiga bockstyre med tolv käppar av far, inköpt på Björks cykel.
Läckert lackerad och med vita däcksidor.
På den tiden cyklade man ju varenda dag, men efter nåt år inhandlades moped som man kunde tjyvåka på och cykeln låstes.

Sedan den dagen har nykeln varit borta, men jag har aldrig kunnat kasta min gamla talja av nostalgiska skäl, jag minns ju lyckan då jag fick den.

Idag kapade jag av låset med vinkelslipen och hoppade upp på jonnen för första gången sedan åttiotalet.

Jag kunde ganska snabbt konstatera att det var både mindre motvind och uppförsbackar förr i tiden.
Dra åt helvete vad jobbigt det är att cykla!
Hemvägen avverkades uteslutande på ettan, tvåan och trean.
Den dagen då oljan tar slut, kommer jag hållas i stugan, det är en sak som är säker!

lördag 27 april 2013

Nytt jobb?


Bland platsannonserna fann jag detta guldkorn.
Nån Saida är jag väl inte direkt, men varje gång jag förutspår att nåt ska gå åt helvete så stämmer det.
Fast när jag förutspår att nåt kommer att gå bra, så har jag oftast fel.
Men man blir ju sugen på det här kneget.


SIARE/SIERSKA Sökes
Med ca 350 anställda är Paf, Ålands Penningautomatförening, en viktig aktör på den nordiska spelmarknaden. Paf ägs av Ålands landskapsregering och hela överskottet går till goda ändamål. Paf jobbar målinriktat med att identifiera och förebygga spelberoende, och arbetar under ledorden "Play Among Friends" för ett roligt spelande tillsammans.
Nu söker Paf en SIARE. Du ska ha förmåga att med relativ exakthet förutspå framtiden. Erfarenhet från professionellt siande är meriterande men ej ett krav.
Arbetsuppgifter:
Du ska förutse framtiden i upp till 12 månader framåt i tiden. Ibland kan också längre profetior efterfrågas. Siandet skall gärna kombineras med ett spännande och poetiskt språk.Det kan också förekomma att du förutspår enklare händelser i form av resultat i idrottsarrangemang.
I ditt dagliga arbete ingår även:
- Att samarbeta med våra oddssättare på vadhållningsavdelningen.
- Att ge underlag för strategisk företagsutveckling.
- Upprätta planer för profetior/förutspåelser bredare i organisationen.
Som siare/orakel arbetar du nära företagets ledning och är lyhörd för deras behov.
Kompetensprofil:
Du har lång erfarenhet av att utsäga profetior. Professionell bakgrund är meriterande, men ej ett krav. Kanske har du bara varit den som bland vänner alltid förutspått vilken låt som kommer att vinna i Melodifestivalen.


Ja, annonsen fortsätter i samma stil, men jag kan inte kopiera längre texter med den här fruktdatorn.
I egenskap av självutnämt orakel rakt nedstigen från Olympus kommer här min profetia, som sträcker sig längre än futtiga tolv månader:
Vänstern och Sd går kraftigt framåt i nästa val.
Kazakstan vinner melodifestivalen.
Räntan kommer att gå upp.
Ett eller flera av min fordon kommer att gå sönder.
Blyad bensin kommer aldrig tillbaka till bensinmackarna.
Europa drabbas av kriser.
RobinsonRobban kommer att visa kuken på en efterfest.
Det kommer att bli världskrig.

Så där ja! Nu är det bara att vänta på att PAF ringer med ett saftigt erbjudande, medans jag fernissar grunden.

Bärlinor

Idag kom bärlinorna på plats.
Plötsligt infann sig en kraftig ytbehandlingsångest efter att svärfar varit där och babblat om att hela skiten skulle ruttna och ramla ner i Östersjön.

Jag talade om min ångest med bla, Raymond som tyckte jag skulle impregnera skiten, fast dom flesta tydligen skiter i det, med gott resultat.

Andra röster gjorde gällande att det bara är bögar som impregnerar bärlinorna.

Jag bestämde mig för att låta min trä och rötsvampskunnige vän Jörgen utgöra utslagsrösten.
Han sa att jag skulle behandla, så nu är det gjort.
Sen kom jag på att Jörgen är ju faktiskt bög, så det kanske stämmer ändå. Men numera är det bara bögar och jag som impregnerar.

torsdag 25 april 2013

Delikat uppdrag

Här har det varit lite tyst ett tag.
Eftersom betongen tydligen inte brann över natten så stannade bygget av.

Jag har en fin historia om vad jag kan tänkas ha gjort medans plintarna hårdnat likt fallosar i morgonstunden.

Jo, så här var det:
Carl Bildt ringde och var lite skamsen efter att han och Göran Hägglund skickat fylle-sms till Vladimir på väg hem från Annie Lööfs senaste statskassefinansierade spritkalas.

I messen uttryckte dom sitt missnöje med att Vladimir visat musklerna genom att braka bombplan mot våra två viktigaste militära mål.
Vladimir lackade givetvis ur, och tänkte minsann inte acceptera sånt trams från ett land vars beredskap visade sig bestå av en handfull Gripenkärror som inte var startklara, och piloter som satt och käkade påskägg medans Mamma Ryssland hade en stor militärövning.

Efter åratals erfarenhet av att lugna ner upprörda Östermalmskärringar som råkat fått en rensfjäder upp genom tvättställsvattenlåset, eller ett Kango-spett genom taket, så visste Bildt att jag var rätt man att lugna ner Vladimir.

Av respekt för mitt forna fosterland åkte jag således över till Ryssland för att på karlars vis prata igenom denna tråkiga historia. Medlandet innefattade bla, björnjakt med pilbåge i bar överkropp på ryska tundran, armbrytning och häcklande av Bildt framåt småtimmarna.

Vladimir förklarade att han troligen inte skulle anfalla Moder Svea, då det skulle te sig som att slå en tjej med glasögon på väg hem från sin blockflöjtslektion.

Annat var det på åttiotalet, då bjöd vi i alla fall upp till dans när det vankades kukmätning av den grövre kalibern över Östersjön!

tisdag 23 april 2013

Importerade fingrejer.

Andreas vet hur man gör en vän riktigt glad.
Två fina produkter som inte går att finna på kobben, tog han med som en gåva.
En riktig lindocka, och en tub smuck av det bästa fabrikatet. Nu slipper jag svära över Unipacks vattelösliga skit, och lalla med en fastighetskötarrulle med lin.

Plintskog.

Plintarna blev som sagt klara igår, men med tanke på värmen så lär väl betongen brinna lagom till midsommar.

Plintlagsfest

Plintarna är färdiga, och då ska det tydligen vara spritkalas. Jag saknafrp min fru, hon brukar styra upp sånt här. Maria, kom och rådda mig. Jag är full och trött.

måndag 22 april 2013

Kvasipolackerna har installerat sig på bygget.

Det här med att bygga hus var ju inte alls så jobbigt som jag trodde. Lite kallt bara.

Bygget har startat.

Armeringen till plintarna är på plats.

söndag 21 april 2013

Är detta -32 lyktor?

Jag är inte säker, men det finns nog nån kunnig läsare som ser vad det är.
Dom är märkta Two Light Headlamp, både på huset och glaset. Om nån kan tänka sig att avyttra ett dyligt glas blir jag evigt tacksam.
Reprobitar med ovalt guldklistermärke gör sig inte på denna vagn.

Fastliga fakta i sammanhanget är att lyktan utan glas lös upp vägen betydligt bättre än den andra på vägen hem.

Nackdelen med att bo mitt i naturen.

Klippte nyss ett rådjur med Roadstern.
Ena framlampan gick åt helvete, nån som vet vart man finner ett gammalt gulnat glas till en sån?
Bilen blev så rädd av tvärniten att den ej går att starta.

Blödig som jag är, så tycker jag mest synd om Rådjuret som förmodligen ligger i skogen och har förbannat ont.

Katterna, det måste vara dom förbannade katterna.

Idag tog jag årets första Roadstertur i solen.
Euforin avbröts av en dojja full med 20/50 mineralolja.
Oljetrycksmätaren hade fått en spricka i mässingsbälgen. Nu är allt demontera och felsökt.
Jag får ta Mercuryn ut till Raymond och löda skiten, om det går. Det kan ju tänkas att oljan i bälgen ställer till det en del.

Det måste vara dom där svarta katterna som strök över asfalten härom veckan. Det vilar sedan dess en förbannelse över min vagnspark.

Nu skulle man haft kvar Wheatstone Bridgen, för att söka ockult aktivitet i bilarna.

lördag 20 april 2013

Vackert!

Skyltmålning är vackra grejer, lite mer klass än en pappskylt i en busskur.

torsdag 18 april 2013

Geniala bitar!

För att slippa plåga er med mera bilder på fernissade träbitar, så bjuder jag härmed in på en titt i fossibränsleblandarnas underbara värld.

Idag försökte jag smöra för Mercuryn, som ett sista försök att få batteriet att kvickna till. Karma, ni vet...

Hon fick ett nytt membran till fördelaren, och jag passade även på att ta en titt i förgasaren.
Den senaste tidens bränsleförbrukning i kombination med rapporter om en viss Co-haltsdoft från dom som legat bakom, gjode att jag misstänkte att det kanske var mera än bara membranet som var bov i dramat.

En misstanke var att nån hade snott flottören, så att bränslepumpen allena fick sköta blandningsförhållandet. Men så var det icke.

Nåväl, nu fick ni i alla fall vila ögonen på detta mekaniska mästerverk, med flottören ovanför spridarna. Undra just varför dom gått ifrån det?

Annan festlig kuriosa är att det går upp ett tunt avgasrör till bimetallen till automatchoken, och ett annat avgasrör in i förgasarn och förvärmer flottörhuset. Som jävla högteknologiskt så att man blir både snurrig och tårögd.

onsdag 17 april 2013

Jaha?

Är det en sån här alla snackar om att man ska ha?
Namnet låter rysligt bekant... Min dotter har tjatat om en sån i ett år. Den ser inte så dyr ut. Undra vad hon ska ha den till?

Låt oss bedja tillsammans

Mercuryns batteri har inte återhämtat sig från urladdningen. Detta trots att jag körde 2,5 mil utan overdriven för att ge generatorn lite varv, samt har haft batteriet på laddning så fort jag haft tillgång till landström.
Jag köpte mig en dyr, fin Ctec-laddare för 6 volt för nåt år sedan, så jag kan med andra ord inte konvertera till 12 volt.

Nu tycker jag att vi alla ska änga en tanke och kanske en stilla bön, för mitt svindyra batteri, som med religionens kraft kan helas. Eller så hoppas jag på vanligt jävla flyt, men dom oddsen är väl ännu lägre.

Undra om det finns Schamaner på Åland?

tisdag 16 april 2013

Samma skit, fast på ett annat ställe.

Nu är jag tillbaka på Åland, och står även här och fernissar båtprylar.
Eftersom vädret varit så lynnigt den senaste tiden så ställde jag Mercuryn i hamnen på Åland och åkte buss mellan Grisslehamn och Stockholm.

När jag väl kom tillbaka i morse så hade jag glömt lyset på för fyra dagar sedan, eftersom jag är en idiot. En av många nackdelar med sexvolt är att det ser släckt ut fast det är tänt, när man vänder sig om och tittar.

Nervöst kablades bilen igång med tolv volt och nåt jävla relä under panelen protesterade högljutt. Jag åkte nån halvtimme och ställde mig och slipade båtprylar. När jag skulle dra vidare så var batterihelvetet fortfarande stendött.

Nu har det stått på laddning i några timmar, och det var precis så att bilen startade. Skenet från helljuset påminde mer och skenet från ett värmeljus än från en bil. Jag fick lysa med telefonens display för att ta mig hem(till jobbet).

Nu är jag besviken över att jag kanske har dödat mitt fina batteri som kostade över två släng.
Dessutom hörde jag det där tickande ljudet, som brukar tyda på en grabberskruv i däcket på vägen hem, så imorgon har man väl punka också...

måndag 15 april 2013

Josef är besviken.

Så här ledsamt blev Josefs affärsmannahjärta, när han fick veta att jag vänligt men bestämt berättat för den rika mannen som ringde från Irak och ville ha en rökarhoj byggd "Att han ringt till en rörmokare, och således inte kunde få en motorcykel till sommaren".

Allt har sin tid, Josef. Och nu är det tid för att rensa avlopp.

söndag 14 april 2013

8 lager.

Det tar sex till sju timmar att fernissa båten ett varv, om man inte räknar med fördäcket, som ligger i träda just nu.
Två lager har jag fått på i helgen, och ett ska på imorgon. Man kan lägga tre lager dagarna efter varandra, utan att mellanslipa.

Friborden har nu fått åtta lager och sittbrunnsarg, akter och skarndäck har fått fyra. Dom ska få ett lager till, sen ska dom stå ett par veckor och sjunka, sedan mellanslipning och tre lager till.

Men det blir ju fint!

Spännande!

Toalettkonferensen missade jag dessvärre, den hade ju varit spännande att gå på.

Selmer Mk VI

Jösses vilket vackert instrument! Hantverket och mekaniken är helt förtjusande på denna saxofon. Dessutom hade den en patina att dö för.

Fast det var många knappar att hålla reda på, så den verkar inte direkt lättspelad.

Kakku blev full.

Och blev så lealös att ryggstödet gick av.
Rooth petalar, hördes han säga flera gånger under kvällen.

lördag 13 april 2013

Lasses kalas

Lasse Husqvarnachopper, hade kalas ikväll, för att fira att han blitt ett halvt sekel gammal. Det var trevligt att umgås med gamla människor en kväll.

fredag 12 april 2013

Kråååm!

Robban är så här glad över att vara klar med kromet till den jobbiga raggarens båt. Stort tack, kompis!

En sida slipad.

Det tog endast fem timmar... Nu är det dags för nästa.

Tillbaka i Skogås.

Det är väl inte direkt så att man längtar hit i veckorna.
Sevärdheterna är vackrare på Åland.

torsdag 11 april 2013

Grattis Fittja!

Idag blev det klartecken för böneutrop från moskén i Fittja.
Och även Socialdemokraterna har väl anledning att fira idag, nu när dom valt in en antisemitist i partiet.

Varför ta seden dit man kommer, när man gärna får ta med sig seden dit man går?

Heja Sverige!

No shit??

Jag som just tänkt hoppa bomben för att impa på bikinikexen.

tisdag 9 april 2013

Kan detta vara katastrofen, tro?

När jag steg in på mitt pojkrum, kan jag eventuellt ha fått svaret på frågan ang, dom svarta katternas omen.

Chefen har haft möte med någon för mig okänd på "mitt" rum idag, och nu ser jag att mina kalsonger ligger mitt på bordet som jag utgår ifrån, utgjorde en central punkt för sagda möte!

Jag vet inte ens om dom är begagnade eller ej, och det enda sättet jag känner till för att ta reda på det(eftersom dom är svarta), känns ovärdigt. Egentligen spelar det ingen roll eftersom jag betvivlar att någon part under mötet tog reda på det heller. Vad jag än försöker försvara mig med nu, kommer att leda mig djupare ner i träsket av förakt.
Jag måste helt enkelt tiga och hoppas på att fadäsen passerat obemärkt, trots usla odds.

Kan han ha blivit så bestört av mitt slarviga och på gränsen till svinaktiga beteende, att jag kan räkna mig till de arbetslösa dagdrivarnas skara redan innan frukost imorgon?

Det blir en lång natt.

Mercuryn på lyften.

Tisdagskvällen vigdes ut en välbehövlig service av min gamla märr. Efter att ha negligerat henne förra året och avstått från såväl oljebyte som reparation av den saligen insomnade värmefläkten, så slog jag på stora trumman och lånade lyften på Richards verkstad.

Motor, växellåda och bakaxel fick ny olja, och för första gången i mitt liv så böt jag bromsvätska trots att den inte var slut. Jag har nämligen gått på snacket om att den ska binda fukt med tiden, och byta bromscylindrar har jag vuxit ifrån.

Växellådan och bakaxeln visade sig vara utrustade med någon typ av automatisk oljenivåkontroll.
När jag fyllde lådan upp till pluggen, så rann det ut vid en växelarm. Denna sitter dock så pass högt att jag utgår ifrån att det är uträknat från fabrik (jag ska maila dom och kolla om jag orkar). Bakaxeln var utrustad med ett liknande system, som dock inte var lika genomtänkt. Här rann nämligen oljan ut via en drivaxel och sölade ner bromsbackarna som dog hypoidoljegrisdöden. Detta måste väl ändå anses som högst olämpligt ur konstruktionssynpunkt, av Ford-koncernen?
Dessutom var en gummibälg till bromsstaget dålig, vilket kan ses som ett tecken på brister i kvaliteten i gamle Henrys löpande band.

På vägen hem sprang ytterligare en svart kattjävel över vägen, utan att nåt hemskt inträffade.
Är det någon som har uppgifter om inkubationstider för förbannelser, eller eventuell duration av densamma?
Hur länge ska jag behöva vara rädd för dessa omen?

Synd att ockulta hörnan med Olle Garp är nedlagd, jag hade behövt prata med honom nu.

Ni andra kan njuta av bilden på ett aldrig rostlagat underrede från 1951.
Värmefläkten hann jag inte laga i kväll heller...

Jordkabel.

Jag fick bassning av dom som skulle koppla in elen till tomten. Jordkabeln är tydligen viktig, så den behövde grävas ner.

Som tur var har jag en bra granne med grävmaskin, och han ryckte in blixtsnabbt. Så nu är både jord, elkabel och vattenslang nedgrävda.

Efter det så brände jag ut till Espholm för att prata takstolar och utreda varför min älskade Mercury har fått en sån våldsam aptit för bensin.
En oseriös utredning visade att det var punka på membranet till fördelaren. Jag har förhoppningar om en förbrukning på 0,7 liter milen, efter ett byte... Om jag nu får tag på ett nytt membran, vill säga.

På vägen dit så sprang det en svart katt över vägen, och jag insåg att en katastrof vara nära förestående.
Men inget hände och jag känner mig förbryllad, men mer förbryllad skulle jag bli.
Mer om detta i nästa inlägg som kommer om tio minuter.

måndag 8 april 2013

Snöfiasko

Nä, det var inte roligt att åka till jobbet i morse.
Diagonalpuckar är inget vidare att åka på i nysnö, spårigt och halt som fan.
Vacuumtorkare är inte heller nån superuppfinning, skulle det visa sig då snöandet tilltog under resans gång.

Men nu har jag vigt mitt liv åt att mässa om gamla bilars överlägsenhet, så jag står mitt kast.
Det är inget fel på bilen, det är fel på vädret.

Det blir svårt att se vart vi sprayat ut kåkens placering på berget nu.

söndag 7 april 2013

Hjälp i båttältet.

Idag har det fernissats i tältet.
J2000E hjälpte till, det är lättare om man är två, en som slabbar på och en som efterdrar.
Idag hade vi inte direkt nåt jätteflyt då det mesta gick åt helvete i början. Jag hade bara en finpensel, så gästarbetaren fick en tiokronors moddlare att slabba med. Dessutom hade jag glömt att späda fernissan...

Friborden blev dock en bra grund att slipa ner inför nästa lager.

Märk väl vad den gamle proletären har för skorpa på handleden när han står och slabbar.

lördag 6 april 2013

Tråkig historia

Munskydd gör fan inga mirakel med mustaschen.
Idag har jag slipat hela jävla båten, och i morgon kommer min fina kompis Skägg2000E och parfernissar med mig.
Delar av båten behöver sex lager och dom andra behöver tre lager innan sjösättning.

Lite jobbigt att ha ett hav plus sexton mil till båttältet...

torsdag 4 april 2013

Bajs! Massor av bajs!

Idag hände det något festligt.
Jag jobbade i en lokal(som får förbli hemlig), där jag uppsökte pannrummet för att tappa ur systemet. Nu hade dom i och för sig ingen panna, men ett pannrum är ett pannrum.

Efter att ha tappat ur systemet en stund så började det storka sig i brunnen och i samband med att vattennivån steg på golvet, så började det lukta bajs.

Efter ytterligare ett tag så såg det minsann ut som att det var bajs i vattnet som jag vadade runt i. Jag vet ju att det inte stiger upp bajs ur en brunn bara för att den sväljer lite dåligt, så detta slog jag ur hågen.

Väl tillbaks på firman så tog jag upp problemet med den storkade brunnen och föreslog att jag skulle brassa K50 i röret under följande dag för att få stil på det hela. Jag fick då höra att det inte alls var stopp i brunnen utan att den av misstag hade kopplats till en gammal septitank förr i tiden.
Plötsligt står det ställt utom all rimlig tvivel att pannrummet verkligen var fullt i bajs.

Tur att jag inte halkade på en av grynhajarna... Eftersom jag inte har nån dusch, menar jag...

Jag älskar mitt jobb!

onsdag 3 april 2013

Jävla bra chef.

Jag verkar ha tur med mina chefer sedan jag gav mig in i löntagarsvängen. Först hade jag sliperijocke, som är en bra jävel.
Nu har jag en verkare som inte drar sig för att komma ut och koppla el vid min tomt klockan halv elva på kvällen.

Att ta en bild på spektaklet var ingen idé, då det är mörkare än ett sotararsle här om nätterna.

Sagda verkare har till mitt stora förtret, dessvärre misslyckats med att uppfylla mina önskemål ang, servicebil, då det enligt honom verkar som att "naturen har tagit tillbaka alla Cheva Vanar från -89 med boomerang, stege,träinredning och kaptensstolar".

Vidare kan jag meddela att det är jävligt kallt att åka till jobbet då värmefläkten till Mercuryn stannade för några år sedan. Nu känns som en lämplig tidpunkt att laga den. Men sidasnarket på avdrag inför Möckelö-rondellen värmer gott!

Idag har jag jobbat på service, vilket är något av en favoritgren inom rörmokaryrket för mig. Dessvärre känner jag av lojalitet till såväl kunder som arbetsgivare att jag inte kan delge er alla stollar man stöter på, men dom roar mig i alla fall.

tisdag 2 april 2013

Slipning.

Det värsta med att slipa båtdetaljer i garaget vid stugan är inte att det är kallt så räven går i sällskap med ugglan, utan det värsta är att det inte finns möjligheter till att duscha av sig slipdammet efteråt.

Imorgon ska jag till jobbet igen, det ska i alla fall bli kul. Hoppas på ett redigt muggstopp!

Stark som en oxe.

Mercury-sidans 4" slag gör bilen till en utmärkt dragbil för släpkärror med kraftigt överlass. När kärran väl var färdiglastad med sten och grovbetong, var däcken festligt platta på undersidan.
Detta är dock bra för trafiksäkerheten då däcken automatiskt håller en redigt hög temperatur som ger ett utmärkt fäste vid hastiga kursändringar.

Mercuryn fick som grädde på moset, ett estetiskt tilltalande Zigenarhäng.

Jag har även kollat däcksdimensionen åt signaturen 'Buick', som utlovat: 7,10x15

måndag 1 april 2013

Tomten.

Vi har febrilt försökt skynda på våren genom att skotta och hacka is på berget. De hörnor som ligger i solen har vi lyckats med, men permafrosten håller en sida i ett järngrepp.
Andreas och Fredde(inte snyggfredde the burkslav) kom hit idag och hjälpte till att mäta ut vart barren ska stå.
Jag har dock inge el ännu, så jag kan inte borra för plintarna.

Eftersom tiden börjar bli knapp för träbåtsunderhåll, så tog jag med mig rutramar och skjutlucka hit, som jag kan slipa och fernissa på lediga stunder.