lördag 30 november 2013

Dubbleverans

Den smärtsamma sanningen visade att jag och Björn L var fullständigt talanglösa på att kola.
Detta nederlag resulterade i att Björn tog en dag ledigt, och söp ner sig, för att dämpa ångesten över sina tillkortakommanden.
Jag är dock ganska van vid misslyckanden, så jag nöjde mig med att konstatera att det fanns ytterligare en grej som jag var kass på.

När Björn L nyktrat till så spottade han i nävarna, och löste problemet.
Idag leverade han en påse fina dubb. Några av dom lär till och med tagit härdning!

Monteringsfläkt

Kannbultarna var lite tajta att montera, tur att man har en kann-värmare från Daikin.

fredag 29 november 2013

Läsglasöga.

Så här på ålderns höst har det visat sig bli svårare att se på nära håll.
Att skaffa läsglasögon känns ju lite väl ålderdomligt, och då jag känner mig tämligen ungdomlig, om man inte räknar med kroppen vill säga, så var det ett mindre frestande alternativ.

Jag har ju turen att bara se dåligt på ett öga, så att skaffa glas till båda vore ju helt orimligt slöseri med naturens resurser.

Om det är ovanligt med synfel på ett öga, eller om det är folks vilja att slösa med sina kontanta medel som ligger till grund för att monokeln fallit ur modet, vet jag inte.
Men hur som helst så visade det sig vara väldigt ovanligt, till och med för en optiker, att sälja denna geniala uppfinning.

Att solmonokeln inte har slagit igenom på samma sätt som solbrillorna, kan jag dock ha en viss förståelse för...

onsdag 27 november 2013

Dom kunde i Kristinehamn.

Spåret i låsskruven till drevet är skuret så att det linjerar med det svarvade spåret för låstråd.
På andra sidan är det ett borrat hål i spåret, för att man ska kunna knacka in "knuten" där.

Vilket kvalitetstänk det var förr.

tisdag 26 november 2013

Oljepumpsmontering

Spenderade nån timma i min lilla mekhörna som jag hyr här på landet. Jag har så smått börjat montera ihop båtmotorn, men det har redan blivit en källa till grubblerier.

När oljepumpen skulle ihop, fattades ett stift att låsa drevet med. Då lubbade jag upp på körbron och mekade av oljepumpen från en av mina reservdelsmotorer. Eftersom drevet på den pumpen var mycket finare så tänkte jag ta hela drevet, men det passade inte på axeln, så då tänkte jag ta hela innanmätet från den pumpen istället, men då kanske det blir fel axialspel i det här pumphuset...

Dessutom borde man ju ta kamaxeln(som ser ut som ny) från den andra motorn då den slitits ihop med drevet på den pumpen. Men då kommer säkert inte ventilspelet att stämma, så ventilerna måste slipas om eller sätena sänkas i blocket, eftersom det inte finns nån ventiljustering på sidor.

Åhh... Dessa demoner...

söndag 24 november 2013

Varmt och starkt

Nu jävlar har det nog blivit fina fan!
Lådan ser ljummen ut, och ingen ville direkt ta i den utan handskar.

Handgjort är välgjort

Min nyfunne vän Björn och jag, härdar just nu dubbarna som han svarvat.
Enligt Björn, så blir det bara lite dyrare och lite sämre om man gör det själv(det gäller alltså allt man gör själv), så vi valde den vägen.

En tät burk, lite kol, trollvax och en ugn med bra fjong är tydligen allt en växande pojke behöver.

fredag 22 november 2013

Teknikstudie

Om några år är det dags för ungarna att ta körkort, så jag tyckte det var lika bra att lufta bromsarna på detta rara broms-läromaterial. Tillverkat av Folke Christenson i Malung. Tel, 328

Denna prutade jag till mig på en antikaffär för många år sedan, då jag köpte ett helt 30-talschassie i samma skala, i 50-års present åt min farsa.
Chassiet var sjukt ballt, komplett med allt! Sidventilsmotor i plexiglas med kolvar, handfilade stakar, kamaxel, ventiler och rubbet.
Jag plockade isär den helt och polerade upp all plexi, smällde dit en "startmotor"(jag tror att den hade haft det orginal) som jag kopplade via drev till startkransen. När man vred om nyckeln och tryckte på startknappen, så gick motorn runt, och på rätt takt, så tändes en liten glödlampa i tändstiftet!

Drivlinan var inte sämre den.
Koppling med korklamell, tre eller fyrpetad låda och diffad bakaxel. Allt genomskinligt och fungerande.
Den hade samma bromssystem som det på bilden.

Faan, vad dom kunde förr!
Nån som vet nåt om dessa prylar?

torsdag 21 november 2013

Det kan bli en bra vinter.

Björn L, har gjort några prover på hur dubbningen av speedway-däck kan lösas.
Vi tänkte helt enkelt skära bort alla nabbar(som inte går att dubba), och montera dessa raringar på isrejsing-maner.

onsdag 20 november 2013

Surt

Ibland blir särskrivning extra dåligt, eller extra kul!

tisdag 19 november 2013

Hårdare än Hånken



Min besatthet av den otroligt manliga sporten Gräsbana, når nya höjder för var dag som går.
Det ser ju så sjukt hårt ut!

Jag är helt övertygad om att detta är det absolut bästa man kan göra med en åker, för att lufta gräsrötterna och få marken bördig.
Om någon skulle behöva hjälp med att återfå den prunkande grönskan på sina ägor, så kan jag anmäla mig som dräng.

måndag 18 november 2013

Ahh, Jag är en idiot!

Efter att ha genomlidit kvällen med såväl hjärtsvikt som förhöjd puls, så står det klart för mig att jag ännu en gång blottat min inkompetens inom det mentala planet.

Det är ju för fan ett stipendium det handlar om.
Vars medel kommer ifrån Testamenten och skit…

Nu måste jag käka hundmat för att visa min underkastelse för dom som besitter förmågan att tänka innan dom öppnar käften, för jag är ju helt klart inte en av dom.
Dock så vore det alldeles för fegt att radera hela inlägget, så jag låter det stå kvar, och tar på mig skulden likt en usel hund.

Synd att jag slösade bort alla mina Valium, på ingenting.

Ahh, mitt hjärta...

Mitt stackars bidragsmotståndarhjärta...
Pulsen når oanade höjder då dagstidningen bjuder på en guide för hur man ska roffa åt sig stålar.

Stålar som kunde ha gått till sjuka, gamla eller stort sett vad som helst som är viktigare än att nån får utöva sin kulturyttring, annat än vid sidan av ett jobb som går att leva på.
Jag anser i allra högsta grad att kultur är viktigt.
Men jag vet också att dom som brinner för en kulturyttring på riktigt, mer än gärna lägger all sin vakna tid efter arbetsdagens slut för att skapa.

Nu tar jag mig en Valium stor som en tvål, drar på mig slokhatten och försöker glömma hur vad som hänt med samhället.

söndag 17 november 2013

No fat chicks!

Den här glöggen får inte drickas av feta brudar.
Det är lite diskriminerande.

lördag 16 november 2013

Gammal man röker i motljus

I kväll har Gunnar med familj varit på besök.
Vi brassade Albin hela dagen.
Sen rökte vi cigarr och drack calvados i roadstern.
Det var trevligt, men kallt, trots Albins värmande effekt.

fredag 15 november 2013

Tecken från Gud!

Mina digra efterforskningar inom ämnet Gräsbana/långbana har visat att Weslake Sohc, var en vanlig motor inom denna gren för välhängda motormän med bollar av solid sten.

Att jag äger just en sån motor, som dessutom suttit i en långbanecykel, kan inte ses som annat än ett tecken från gud!

Troligen betyder detta att jag föddes för att så här på ålderns höst, viga mitt liv åt att hjälpa stackars bönder att plöja deras åkrar, med metanol, R-olja och metall som enda hjälpmedel.

Men lämnar vi det för en kort stund, och studerar istället cykeln på bilden.
Vad hände vid färgsättningen?
Det verkar i alla fall stå tämligen klart att ryktena som gör gällande att LSD nyttjades i stor utsträckning under slutet av sextiotalet, stämmer. Och att hjärnorna inte hade återhämtat sig på åttiotalet.

Den mäktiga Ford Transiten i bakgrunden, kräver också en reflektion. Den är det enda värdiga som Henrys efterträdare släppt ifrån sig sedan 1951.
Steget mellan en A-Ford i en millimeters plåt och en Ka med kofångare av slagtålig plats, är synnerligen stort.

Trampjonne.

Efter att jag som sagt, blivit sjukt sugen på att åka gräsbana, gör jag inte mycket annat än att söka på "grasstrack" på nätet.
Plötsligt dök denna sjukt snygga trampjonne upp.
Man blir nästan tårögd av finishen.

Jag provade som tur är, att trampcykla i somras, och det stod redan efter några hundra meter helt klart att det var riktigt kass.
Tänk om jag inte provat, utan ställt mig och bögat till en sån här cykel, bara för att direkt konstatera hur värdelöst det verkligen är att behöva driva sitt eget fordon framåt.
Det räcker med att man ska behöva bygga det själv, sen kan faktiskt en motor få ta över och utföra resten av jobbet.

torsdag 14 november 2013

Lohmanders handikapp-mc

Fredde Burkslav spelar Allan för brudarna på Pebe Lohmanders trimmade Permobil.
Samma trimmade Permobil som jag lade upp bild på för ett par år sedan, då jag skulle lära mig köra på slangen, med ungefär samma resultat som i filmen. Fast jag trillade bakåt, och inte åt sidan.
Verkar vara jättefarligt med fyra hjul!

onsdag 13 november 2013

Lohmanders mur

Fredde Burkslav hade lånat en släpvagn av vår gemensamme vän Pebe Lohmander.
När han skulle backa in den på Pebes tomt i mörkret så small det till. Fredde öppnade förskräckt bildörren och hörde ett brak...

Nu blir det till att slatta lite pjuck...

tisdag 12 november 2013

Grasstrack

Jag har blivit betuttad av gräsbana, det verkar ju helt ohyggligt fränt. Till och med manligare än Speedway, vad det ser ut.

Säkert är det svårt också, vilket borgar för actionfyllda vurpor och tuffa lårkakor. Inget är ju så sexigt som en haltande motorman!

måndag 11 november 2013

Äh, dra åt helvete, vad jag är vass!

Jag måste lägga min sedvanliga, klädsamma blygsamhet på hyllan en stund.
Det slog sig inte.

Nu far jag in till byss och kickar in en saloondörr!

Spännande!

Det ska bli intressant att se hur mycket en diskbänk slår sig vid svetsning. Hur mycket som helst gissar jag.

lördag 9 november 2013

Som en fjäder så lätt, startar jag min Albin.

Som utlovats så har Albin bjudit på välljud ända sedan i morse. Magneten får ligga på tork uppe på öppna spisen ett tag, medans reservmagneten får stå för gnistan.

Som synes så står den lagom nära huset, så att jag kunde somna på köksoffan till motorljud.
Jag vaknade dock med ett ryck, då varvet av en för mig okänd anledning gick upp! Otroligt påfrestande för nerverna!
Det visade sig dock bara vara svärfar som gäckade mig genom att rusa maskinen till hela 500 varv i minuten.

fredag 8 november 2013

Fredag hos Egelands

Gamle stationär-Albin har inte direkt gjort sig känd för sin driftsäkerhet ännu. Något som står rakt i motsats till dennes marina syskon.

Magneten verkade inte gilla att stå ute i regnet, och numera är gnistan lika väck som Lars Ohly.

Barnen ritar teckningar och pappa spräcker en magnet på köksbordet.

Att frottera sig med överklassen.

Idag hade jag den stor förmånen att åka till lunchhaket med företaget Verkställande Direktör.
Jag måste erkänna att jag var lite nervös då jag försökte spela världsvan, då jag äntrade hans överklasskärra, som är en disponentsvart SAAB ur 9000:serien.

Lite nervöst noterade jag detta synnerligen stekiga kit med peggar, samtidigt som jag lät mig imponeras av såväl skinnklädsel som klimatanläggning.
Bilen var inte mer än tolv-femton år gammal, så den gick givetvis ljudlöst och hade fartresurser som snarare hör framtiden till, än 2013.

Övriga medarbetare i bilen, bestående av en verkmästare och en elektronikingenjör språkade om olika DUC:ar, styrningar och programmering av dessa.
Jag gjorde några trevande försök att prata affärer och buttpluggs... Men jag tror att dom synade bluffen, och även i fortsättningen kommer att se mig som en simpel arbetare från Skogås.

torsdag 7 november 2013

Lyxigt

Först var det tänkt att jag skulle kapa ner diskbänken som jag fick fel, och montera den i tvättstugan.

Jag gjorde denna provisoriska lösning(som i likhet med alla provisoriska lösningar, blev permanent i samma ögonblick som den togs i bruk), för att Maria ska kunna köra tvättmaskinen.

I kväll slog det mig, hur jävla bra det blev.
Man har ju till och med en lyxiga finesser som löstagbar ho i okrossbar plast, samt en rostfri ho med tvättbräde i. Jag skulle bara behöva tejpa fast en köksblandare på skåpet.

Konstigt snickeri.

Det här var skumt!

Jag kan ju inte så mycket om snickerier, men jag kan tillräckligt om motorer för att se att denna tröskel är monterad med ett huvudmunstycke.

Hmm...

Nu ska vi se här... Det där röret går dit ja... Och det andra röret verkar gå dit...
Jo, men det verkar ju bra det här.

tisdag 5 november 2013

Gjutjärnsförlustelser!

Kvalitetsfirandet av en 40års dag!
Än en gång, gjorde sig dock gruset i maskineriet sig påmint. Jag blåste ur karburatorn lite halvhjärtat, och såg fram emot en låg men stabil tomgång.

Döm om min förvåning, när skiten var lika svårstartat trots min handpåläggning!
Efter en varmkörning som tog en halv industrisemester, så gick hon äntligen skapligt.

Nästa startförsök gick ännu sämre.
Den följande motortekniska utredningen visade att bränsletanken var tom, vilket satte stopp för vidare förlustelser i förbränningens tecken.

Av min underbara familj har jag fått en resa med guidad tur i Oud Beersels bryggeri, i Belgien!

På lördag har jag öppet hus för de vänner och släktingar som känner sig sugna på fika. Detta får duga som inbjudan. Det blir dock inget fylleslag i klass med SE Services avslutningsfest är jag rädd. Jag kan heller inte hålla med sovplatser, eller liveband.

Det jag kan fresta med, är att Albin är igång hela dagen!

Hank Von Helvete.

Fick just detta fantastiska gratulationskort av Drusse.
Hank är så himla fin!
Och denim är ju så erotiskt...

måndag 4 november 2013

Smolk i glädjeflottörhuset.

Av kvällens utlovade gjutjärnspornografi med fossilbränsleinslag, blev intet.

Efter att det som kan avkrävas som ett vettigt kvällsverk för en bildskön så kallad "Handyman", bestående av utbyte av felaktig diskbänk, och montering av belysningsarmaturer avklarats, var det så äntligen dags att tjoffa lågkompad industrihistoria på tomten.

Glad som en klockarkatt tog jag nästan "hoppsasteg" ut till dom trehundra kilo gjutjärnen som pockade på uppmärksamhet.
Alla som har en Albin marinmotor vet ju att dom startar på ett halvt vevaxelvarv, om man gjort rätt.
Nu var gjutjärnsförlustersernas art snarare av startmotorgnuggade karaktär, än av förbränningskaraktär.

När så motorn väl small igång, så gick hon enbart hjälpligt på en halv cylinder, och enbart med hjälp av full choke. Trottelspjället visade sig ha tagit ett nytt arbete som nödstopp.

Intresset riktades raskt åt karburatorns håll.
När jag noterat att marinmotorns Solex i bronsgjutgods, ersatts av en billigare lättmetall Zenith, som dessutom bar texten: Brittish made, trodde jag problemet stod att finna i just den texten.

Men jag vet också att finurligare motormän än just Albins konstruktörer ej står att finna, och dom skulle således inte tumma på kvaliteten. Troligen visste dom nåt som inte jag vet, om brittiska produkter...

Så, istället för att följa min första magkänsla, och sjösätta karburatorn i Östersjön, så tog jag faktiskt isär den.
I bränsleblandarens inkråm fann jag nog med treck för att fylla ett redigt utfallsdike, samt för att dämma upp stora sträckor av Lemströms kanal. Utöver detta oönskade fynd, noterade jag två munstycken som berövats sina hål.

Eftersom jag varken har tillgång till garage eller tillhörande tryckluft i närheten, fick problemen skjutas på framtiden.

Att visslandes ställa sig och blaska med bensindoftande motordelar i den nybyggda köket frestade varken mig eller min äkta hälft som i just detsamma stod och bakade morotskaka.

Jag ska nu likt Karl-Bertils far, Tyko, somna i vredesmod. Och Albin, får INTE se klart filmen!

söndag 3 november 2013

Läbbigt

Lite svårt är det att koppla av, när man har en kamphundmops med lysande ögon som ligger och blänger lömskt på en, där man sitter i Chesterfielden(troligen fejkad) och drar ett stift.
Känns som något av ett misslyckande faktiskt, att jag byggt ett nytt hus, år 2013, utan cigarrum. Man blir ju lite röknödig av att sitta i brittiska skinnfotöljer.
Men visst fan är ådringen i vårat begagnade parkettgolv trevlig?
Förresten så lovade jag ju att berätta historien om när vi hämtade golvet.
Jag tjackade det som sagt, beggat av en polare.
En annan polare som jobbar på ett snickeri, slipade av 3 tiondelar i nån ball stor slipmaskin som dom hade.
Jag och Maria lastade hela skiten i en hyrd skåpbil, på ett sätt som vi ansåg vara en rimlig avvägning mellan arbetsinsats och lastkvalitet.
Våran avvägning visade sig dock luta åt en kraftig favör för liten arbetsinsats-hållet. Då hela jävla lasset på 130kvm kapsejsade efter två kurvor!
Likt tre pundare stod jag, frugan och Fredde(som blixtinkallats med verktyg och gott humör) och lastade ur hela skiten på Bauhausparkeringen, och byggde väggar och skit av spånskivor i hyrbilen.
Men va fan, golvet blev billigt och bra!




fredag 1 november 2013

Leffe Memorial.

För ett tolv-tretton år sedan var vi ett gäng fåntrattar som återföll i mopedism. Vi lekte femtonåringar på nytt, trimmade gamla mopeder, körde Cannonball run, vurpade, ljög om toppfarter, och drack folköl.

Med oss fanns då den ständigt lika glade Leffe.
Leffe hade inte återfallit i mopedism, han hade nämligen aldrig lämnat den.
Låter kanske inte lika ballt som att åka långgaffel med skinnväst, men den här snubben var äkta!
Att fortfarande leva för att trimma moped när man passerat fyrtio, kan för en trångsynt hjärna te sig som aningen tårtigt, men då har man nog missat hela grejen med livet och förmågan att se andra nyanser än svart och vitt.

Han var alltid otroligt trevlig och glad då jag träffade honom, men jag har på senare tid förstått att han kanske inte alls var så glad jämt. Det var nog inte så lätt att vara Leffe alla gånger. Saker är inte alltid vad dom ser ut att vara.

Dessvärre så lämnade Leffe oss under hösten.
Hans kropp orkade troligen inte med mera tvåtaktsrök och slipstiftsdamm utan somnade in, givetvis under ett framförande av astrimmad Sachs-bestyckad moped. Något som i Leffes värld inte kan ses som något annat än att dö med stövlarna på.

Gunnar som är gammal barndomskamrat till Leffe, har åter väckt upp legendariska KCTT för en dag, då ska vi sladda med våra mopeder, börna i brinnande bensin, ljuga och dricka folköl, i Leffes ära.
Den 13:e februari skulle Sveriges äldsta femtonåring ha fyllt 44 bast, och då arrangeras på Leffes brors önskan Leffe Memorial.


Jag vill med all önskvärd tydlighet visa min vördnad för 2-taktsvärldens egen Janis Joplin, så givetvis tänker jag delta då vi i Leffes anda sotar ner Brottby med våra gamla trosfuktarmopeder.

Efterom även du som läser detta plötsligt känner en stark lust att hylla en man som gick sin egen väg och samtidigt få lägga ett helt samhälle i tvåtakts och gummirök, som föreslår jag ett besök på bloggen:

leffememorial.blogspot.se
som är under utveckling.

Begravningen sker i Stockholm 8/11.
Vila i frid, Leffe.