lördag 4 januari 2014

Skraparglädje...

Kan vara nästan lika tillfredsställande som skaparglädje. Att få fram den gamla fina mahognyn under alla varv av krackelerad fernissa, skänker en viss glädje.

Det stora dilemmat med veteranbåtsrenovering är att komma i närheten av den önskade finishen, utan att överrenovera. Man vill ju ha kvar så mycket som det går av orginaldetaljerna, men dom har ju skändats av generationer av gubbar med borrmaskiner, spikklammer och antennkablar.

Om man byter ut för mycket trä, så kommer man få känslan av att åka S&S knucklehead, eller raggarbil med TPI-motor. Inget fel i det(jag vill ju inte kränka nån), om man nu gillar det, men det är inte min grej.

Så för att behålla den båten som byggdes för drygt åttio år sedan så får man snällt plugga alla gamla hål och göra det bästa av situationen.

Men satan vad fuktigt och rått det är i det förbannade båttältet!

6 kommentarer:

Lester Boré sa...

Hmm... Kränkningarna blir grövre och fler. Den frihetsvänlige oroas över utvecklingen, vilka undgår den Egelandska kränkningsbilan i ett allt mörkare och mer intollerant Sverige.

Självklart har du, även i mitt idealsverige, rätt att ha och uttrycka en åsikt, men i det folkpartistiska valmanifestet står att den godkända åsikten i detta specifika fall är FÖR S&S och Tpi.
Träbåtar nämns inte överhuvudtaget och all diskussion gällande detta är därmed förpassad till underjordiska forum.

rocket goldstar sa...

Gör det bästa av det man har låter sunt.
Knöl från Flathead Power då ? innan S&S alltså.

Kråkbergarn sa...

Eller om S&S skulle börja tillverka tändkulereplikor då???

Kråkbergarn sa...

Eller om S&S skulle börja tillverka tändkulereplikor då???

Stellan sa...

Nja, FHP är ju ballare än S&S, men det är ändå inte samma sak.
Tändkulor bör nog vara gamla dom med.
Men visst skulle jag kunna tänka mig alla nämnda puffror men ett orginal skulle smälla högre.

Mats sa...

HD eller av HD inspirerade kopior är sådant som borde bränts redan på ritbordsstadiet.

Jaja nu är jag en dålig människa, mobba mig bara så som den oliktänkare jag är.