lördag 25 januari 2014

Summering av dagen.

Dagen började med att dubben visade sig vara extra elaka. Körningen liknade mest isracing, fast med en inblandad rädsla för att greppet plötsligt skulle svika.
Det känns säkrare att åka på sladd, än att vänta på den...

Vi slipade av spetsarna på dubben och fick lite för bra fäste men som dock tillät lite sladd. Av nån konstig anledning så släppte det hejdlöst och okontrollerat emellanåt. Vi slipade lite till på dubben, och då försvann fästet helt! Sedan vässade vi dom lite och labbade med ringtryck, tills dom funkade enligt förväntan.

Dessvärre missade motorn då den kom upp i varv, och resten av dagen felsöktes det. Spolen eller kondingen är huvudmisstänkta. Batteriet var dessutom nere på 9 volt efter lite körning. Om det beror på kylan vet jag inte, men en spole kan väl inte sluka ett 6Ah batteri på en halvtimmes gångtid?

Hur som helst så vet jag inte om jag orkar rådda med det, då jag även måste hinna renovera båt, så jag tror att Manolito-Jawan åker i. Den har ju tändmagnet, och då kan ju inget gå fel!

17 kommentarer:

Mikael Svartsjö sa...

Tändmagnet på en isfräs måste vara lika pålitligt som ett 6-volts plusjordat system byggt av Prins Lucas!
Hoppas du har många magneter i reserv på tork?

Anonym sa...

När dubben klättrat upp ovanpå isen, så är fästet borta.
Se till att ha tyngdpunkten långt bak.

Stellan sa...

Anonym, hur menar du? Är det ett fenomen inom isracing?

Anonym sa...

Huruvida det är ett fenomen inom isracing, vet jag inte.
Men rallyerfarenheten säger mig att dubbarna klättrar på isen när man överför mycket effekt.
Betänk själv hur det ser ut när långa dubb introduceras med isen.
Det som hjälper är mer vikt på drivhjulen eller kortare dubb.

martin sa...

Var det inte någon Fixarerik och en martin här som påminde om det där med för vassa dubb förut, äsch jag kanske minns fel..

:)

Stellan sa...

Jo, och jag förklarade redan då att vi troligen skulle slipa av spetsen, om inte jag minns fel;-)

martin sa...

Men nu fick ni ju göra ett extramoment, istället för att göra rätt från början :)

Björn L sa...

Dubbarna måste ju vara vassa,annars kan man inte montera dom i däcket.. och med dagens erfarenheter i åtanke tror jag att sannolikheten att vi skulle ha sprungit på en sabeltandad tiger på isen skulle ha varit större än att dubben skulle ha fungerat som tänkt direkt...

Björn L sa...

Fixarerik rekommenderade ju endurodubb,och det är nog ungefär vad jag skulle vilja ha...men jag tror ju inte riktigt att det är det greppet man eftersträvar om man faktiskt har bollar nog för att ge på ordentligt..

Stellan sa...

Endurodubbens fäste fick vi bevisat för oss i helgen. Gick ju sjukt sakta med såna...

Mats sa...

Endurodubbarna suger stenhårt på isen.
Gossarna brukar montera på något som liknar en ormtunga då det leks med den typen av hojjar på isen.

A.Mansén sa...

Visst gick det sjukt långsamt med Endurodubb men å andra sidan var "racet" längre än fyra varv var man ju med i matchen igen…. Så sett till antalet körtimmar var det inte så illa ändå. ;)

Stellan sa...

Längre än fyra varv klarar endast riktigt vältränade atleter. Så du hör väl dit...

Fixarerik sa...

Dystert att mecka på isen i minus tio...
Har du en spole med högre ohmtal håller batteriet lite längre.
9V är ett helt tomt batteri.

Man kan inte åka på isen med ett däck som man kört enduro med.
Måste va nytt och med massor av dubb inget skräp.
Låter som Mansen snålat med däcken...

Stellan sa...

Det var bara fyra minus i helgen, men det måste ju funka även i kyla.
Grabbarna hade flång nya däck, och ändå såg det ut som Paralympics i motorcykel. MixarErik, du behöver Björn L-dubb.

Fixarerik sa...

Hahaha...paralympics i motorcykel ,det måste ju vara när jag kör (stelopererad rygg)!
Skulle gärna ha Björndubb fram för att få det att fästa som björnklister.
Bäste herr Björn, vad blir man skyldig för en uppsättning dubb ?

Björn L sa...

Jag har faktiskt en uppsättning framdubb ligger om du är intresserad.
Jag måste räkna lite på vad dom kan vara värda bara.