torsdag 20 februari 2014

Mera virke

Nu har jag försänkt gångjärn och monterat dörrarna.
Konstigt nog så står man mest och funderar på massa andra projekt under tiden.
Jag tror att det beror på att det tar för lång tid att arbeta med virke(för mig), och att det inte är någon mekanik inblandad.

Jag noterade i alla fall att Raymond har ett snudd på sjukligt ordningsinne. Har har fräst olika hål i skivan, för olika stämjärn! Jag hade slängt alla i en hög. Om jag mot förmodan skulle böga till det, så hade jag på sin höjd dragit ett fransigt hål med hålsågen.

Hoppas han inte går in i snickeriet förrens jag är klar...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Skärpan Stellan, skärpan!!!!

Så de så / C-G

Björn sa...

Kanske en dum fråga men...
När man gör båtinredningar eller luckor på en träbåt, tar man hänsyn till svällningen av träet. Känns ju som en sugpassning på snickeriet kan vara lite kärv i havsluften.
Om man tar hänsyn hur mycket i så fall?

rocket goldstar sa...

Bra Björn, jag vågade inte fråga.

D sa...

Eftersom sjön suger så går det på automatik.

Kollegan Björn sa...

Häjj Stellan! Vågar inte svara i min corporate-lur over here. Var det nåt viktigt?

Anonym sa...

Såg denna på tradera visst sökte du en sån.

http://www.tradera.com/item/301912/202078943/orig-bosch-strombrytare-till-volvo-bugatti-mercedes-1920-tal

Stellan sa...

Björn, inte alls en dum fråga.
Trä sväller i stort sett bara tvärs fibrerna, på längden är det obetydligt.
Om du kollar på tex, mina skåpdörrar, så är det två stående ribbor, med två liggande emellan. Dom stående kan då svälla åt sidorna och dom liggande upp, respektive ner, men då dom endast är 40mm, så kan händer det inte så mycket. Spegeln ligger i ett spår i stommen, och kan växa bäst den vill utan att påverka nånting.
Hoppas det blev begripligt?

kollegan Björn, jag skulle berätta om en frän Ktm-räser som kommer att vara på holmen i morgon. Visste inte när du kom hem, och räsern är bara här en dag. Du är ju Ktmbög...

Stort tack, för tipset, men jag får krupp på alla dessa satans jävla konton man ska ha överallt! Jag skaffade nyss ebay för att köpa lyktglas, och nu behöver jag ett annat konto för att få en knapp. Jag förstår att folk blir utbrända!

grogg sa...

Stellan: Jag vill ju inte anmärka på symmetrin eller kvaliteten men så här på avstånd tror nog nog jag att den högra panelen blivit ca 25% mindre än den vänster.

Nå, den kanske sväller till sommaren, ifall du har lite flyt.

Stellan sa...

Menar du dom två högra dörrarna och dom två vänstra dörrarna? Ja, fan, när du säger det så...

Björn sa...

Ja Stellan, det var begripligt, så nu har man en kunskapslucka mindre i alla fall... ;-)

Dasen sa...

Jag har samma login på tradera och ebay, det las in automatiskt på ebay när de köpte tradera för några år sedan. Kanske fungerar likadant nu också?