lördag 8 februari 2014

Rust in peace

Idag var jag hemma hos Pelin. Han har massor av fina grejer överallt.
Den här trivsamma bruksbilen hade dock drabbats av ett, vad jag numer namngett som "Ålandshaveri".

Ett Ålandshaveri innebär att en eller flera vevstakar pekar ut genom blocket.
Innan jag flyttade hit, så levde jag i villfarelsen att "stake ut", var en ovanlig åkomma, endast värdig dom som lyckades ta ut redigt med tot i löken, men här får dom ju ut stakarna på en gammal jävla Golf till och med!

Detta kan ju vara förknippat med att Björn L, numer ingår i bekanskapskretsen. Stake ut, verkar vara något av hans paradgren.

En gång berättade han att han lånat Rickard R:s bil och körde på isen med den.
Dessvärre var det en sån där modern bil med insprutning, så att den stannade ju plötsligt bara för att en givare hade lossnat.
Då jag frågade om han inte bara kunde sätta tillbaka givaren, fick jag till svar att det inte gick för att den satt på blocket... Och just den delen av blocket hade ju flugit iväg då staken gick ut där.

Det verkar ju inte så driftsäkert med sprut, man hör många skräckexempel.

18 kommentarer:

Acke sa...

Jag hade en arbetskamrat som åxå drabbades av stake ut. Han hade inte uppfattat att bilen var utrustad med växellåda. Man kan utan överdrift säga att den motorn fick varva.
Kan det vara så att den åländska körkortsutbildningen har bortsett från växlingens ädla konst?

rocket goldstar sa...

Bra krönika som vanligt, kom på att jag saknade PVn, Vespan, BSAn.......
Har en jobbarpolare som köpte sin Knöl 1974 och en 356a 1979, han filar och förbättrar varje vinter i jakten på det perfekta fordonet.

Rikard sa...

Björn är ju gammal rivstarts-hjälte och där åker han ju automat, så jag måste nog medge att det finns "brister" i den åländska körkorts utbildningen. Och inte nog med att Björn körde bort en givare.... Han körde även bort vänster framblinkers..

Stellan sa...

Acke, lätt att missa en sån detalj.
Rocket, kul att du gillar krönikorna! Jag avundas din polare, han verkar ha en trivsm relation med sina fordon.
Rickard, Björn verkar inget vidare på att köra manuell bil, jag menar, blinkersglas och givare...
Men speedwayhojen fick inte smaka så mycket varv, så det var han bättre på.

Acke sa...

Jag tänkte på att det är ju så korta avstånd därute på kobben. Ingen ide att lära sig växla.
I med ettan och så en ordentlig urvarvning, sen är man framme.

Rikard sa...

Jo, speedway verkar ju vara hans grej, för han körde ju rätt ekonomiskt. Det är väl sån där eko-driving eller var det nu heter. Annars är det väl nåt sånt där kvinno problem.....att man inte kan göra 2 saker samtidigt.

Stellan sa...

Acke, dom kör som om dom snott bilarna här, värre än rånarna på väg hem från jobbet i Stockholm till kvarten i Södertälje! Så dom kan nog tänkas övervarva på högsta käppen.

Rickard, jag har inte ditt nummer, så du får höra av dig när vi ska kolla på din kompressor.

rocket goldstar sa...

Jobbarpolaren är en förebild.Han dricker inte sprit, struntar i TV och odlar bin, jobbar som konstruktör och filar på 4-ventils toppar till sin H-D från 1929.Just nu pillar han med aluminiumtrummor till 356an, hem/jobbfixade trummor med egna bromsbackar.

Rikard sa...

Låter bra, ska jag komma ut till dina breddgrader eller tar vi det nån dag när du e ute och gör vägarna osäkra? Mitt nr är : 0457 5221735 om du får ett akut kompressor abstinens. Annars ringer jag på, någon dag när jag gjort nåt dumt med den

Björn L sa...

Som jag ser det så gjorde jag Rikard en stor tjänst när jag körde ut vevstaken.
Det var ju en opel så det var ju i princip ett heltidsjobb att mecka på den för att kunna köra 2 timmar på isen på lördagen,men när vevstaken kom ut lade han ner hela projektet.

Anonym sa...

Förra prästen här i byn åkte folkvagn.
Det fanns en spak där man valde läge efter vilken väg man körde på.
Första växeln var utmärkt i samhället, ety hastigheten höll sig runt 50.
På byvägen valde man nästa steg och cruisade fram i normala 70.
Kom man ut på landsvägen, så fanns det även ett läge för 90.
Autostradaväxeln användes endast vid semesterresor.
Finjustering av hastighet fanns inte.
Pedalerna skall vara uppe eller nere.

Stellan sa...

Rickard, jag sparar ditt nummer och ringer om jag får strömavbrott.
Nån abstinens efter hypioiddoftande puffburkar som raggarmekats i 20 bast lär jag inte få. Jag hjälper dig enbart för att kunna avnjuta en "blower explosion" på nån lämplig testraka.

Björn L, är en fin människa som dödade din Opel.

Dasen sa...

Blankslitna Gislaved Nordfrost, jo jag tackar jag!

Rocket, att din polare snidar egna trummor till 356:an är helt naturligt. Jag har en jag också. Bromsarna är skitsnygga alu-trummor med en inpressad stålring som slityta. Dessvärre blir det en tråkig galvanisk reaktion mellan trumman och ringen som gör att ringen ofelbart blir allt ovalare med tiden och inbromsningarna allt oregerligare. För att kunna knuffa runt min 356:a i garaget har jag nu mer tagit bort bromsbackarna. En billig lösning. Många har försökt svarva ur ringen och pressa in en ny men det är tydligen väldigt svårt att få den att sitta tillräckligt. Jänkarna har skivbromsskit som kostar skjortan men det är ju både fult och fusk.

rocket goldstar sa...

å fasen.

rocket goldstar sa...

å fasen.

Anonym sa...

Rocket

Var kan man få se polarens H-D -29 fyrventils toppar..

Har han filat egna??

/Joel

Anonym sa...

Ni menar väl Porsche 356? I början av 90-talet körde någon i Sofia hogs en penselmålad blå med bur i. Gentlemansfarkost i min smak.

Preben sa...

@ Anonym: Det var "Holmia-Matte" , bilen var inte en äkta 356:a