lördag 8 mars 2014

Plankor

Hade tänkt trava upp panelen för tork idag, och efter det skulle jag pilla med båtinredningen.
Men innan jag ens hunnit upp ur sängen så ringde Raymond och informerade om att skiten måste barkas av innan det torkar.
Det visade sig vara skapligt tidsödande, och trots att både fru, dotter och svärföräldrar hjälpte till, så hann vi inte ens hälften.
Det var i alla fall rackarns juste väder att stå ute i, men nån båtinredning blev det ju inte idag.
Det kommer nog bli himla fräsigt med okantad panel på båthuset i alla fall. Jag hade även tänkt ha pärtor på taket, men det verkar ta en jävla tid, så det skiter jag nog i.
Sedan kom Björn L förbi, så vi rökte cigarr och justerade tomgång på min stationära Albinpuffra. Jag har kört upp roadstern på tomten idag, så man har en soffa att sitta i då helgcigarren ska avnjutas.
Många här på ön tror att bastubad är grejen då det ska kopplas av, men som tur är har i alla fall Björn L fattat att tobak och motordunk är vägen till inre frid. Bastu är ju som bekant bara svettigt och äckligt, dessutom blir ölen varm innan man hunnit dricka upp den. Troligen är bastubad liksom idrott bara ett svepskäl för att få umgås med andra nakna män.

23 kommentarer:

Kotten sa...

Du dricker kanske för långsamt?
Varför ska du dricka öl i bastun förresten? Öl-Bastu-Öl-Öl-Öl-Öl

Acke sa...

Ursäkta, men vad är en pärta?

grogg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
grogg sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5n_(byggmaterial). Kanske den stationära Albin skulle få jobb. här

Anonym sa...

Ställer mig bakom Acke vad fan är en pärta?

Blomman

to B20 or not to B20 sa...

EN TILL SOM UNDRAR VAD EN PÄRTA ÄR?

to B20 or not to B20 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
A.Mansén sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
A.Mansén sa...

Pärtor hyvlas fram från batting. En slags grov hyvel alltså. En några mm tunn brädlapp skapas och som spikas fast på taket "om lott" (som tegelpannor) så att säga. Sedan dränks den i Linolja och tjära. Håller ca 20 år. Förr drevs "Pärtmaskinen" vanligtvis av en tändkulemotor men senare även av en vanlig traktor. Tillverkningen brukar visas på festivaler och dyl här på Åland. Klart sevärt och häftigt…. men inte helt ofarligt.

Anonym sa...

Det viktigaste är att det barkas utför. Få barkningar slår de som barkar utför. Det ska barkas som en omogen sprallfylla. Det är det bästa.

/Jörgen

Stellan sa...

Verkar vara ett känsligt ämne, många borttagna kommentarer här.
Jo, man vill ju hyvla pärlorna själv.

Vad menas med att barka utför? Nu har jag bergis barkat halva lasset fel!

Anonym sa...

Pärtans kåk i Portugal, en riktig hit med Tompa Jahn.

Mikael Svartsjö sa...

Man dricker inte i bastun, före och efter är ok men inte i.
Behöver du eller klarar du av att dricka i bastun så är temperaturen i bastun för låg!
De få gånger man hittar en bastu i Sverige så är det inget annat än ett torkskåp som i bästa fall håller 55-70° vilket är ca 40° för lite.

Acke sa...

Jaha,spåntak. Snyggt och allmoge-romantiskt, men inte precis underhållsfritt. Dom senaste armerade takpappen med klisterkant tycker nog jag är ett fullgott alternativ. Ganska billigt. Man kan gå på dom,det behövs inte mycket lutning och om man skruvar fast dom under omlottdelen så sitter dom som berget. ANVÄND ALDRIG PAPPSPIK! Pappspik är uppfunnet för att lura in den glada amatörbyggaren i ett evigt underhåll och grav tak-ångest.

Josef sa...

Men, är det inte en gråspräcklig liten varelse med kulörta vingar där i bakgrunden, en typisk panelhöna som brukar kunna skådas i samband med den här typen av byggen?

Gunnar sa...

Jag har bytt ut ett antal gamla pärt-tak som verkligen sett för jävliga ut, men ändå hållit att gå på och varit imponerande täta trots sina usla skick.
Blir bra tändved av pärten också.
På min loge ligger det fortfarande 700 kvadratmeter pärt. Dock med tegel ovanpå.

Anonym sa...

Acke, varför skruva? Klammerpistol modeell grövre funkar fin-fint på de tak jag hjälpt farsan att lägga.

/Bop

Acke sa...

Är det säkert att klammern inte kryper upp eller att dom inte äter sig igenom pappen med tiden. Dom skruvar som jag förespråkar har en ca 35mm stor bricka. Jag såg sådana för första gången användas av proffs-takläggare på ett av husen jag byggt. Har använt det på alla hus jag byggt sedan dess.

Anonym sa...

De tak vi lagt med den metoden har dock haft läkt och plåt/pannor ovanpå. Antar att du menar typ farmarskruv?

/Bop

Acke sa...

Nej inte farmarskruv. Försänkt skruv med en bricka, Avsedda för takpappsmontage. Man sätter dom där limmet är så att dom blir täckta av nästa våd. Finns inte i vanliga bygghandeln. Man får beställa från en firma i Strängnästrakten.

J2000E sa...

Tycker att ni fokuserar på fel grejer. Bastu - nakna män...? Tror Stellan bastat på fel ställen. I den bastu jag frekventerar är det alltid kvinnor. Har alltid tyckt att bastu är uppfriskande och avslappnande. Kanske beror på sällskapet helt enkelt...

Bastubadarn ! sa...

JAJA Stellan det blir nog karl av dig också till slut !
Bor man på Åland (Finland) badar man bastu.
Men det tar nog några år innan du förstår det :)

https://www.youtube.com/watch?v=zvrgf0VDIFI

Anonym sa...

Bastu? Nja..

https://www.youtube.com/watch?v=F_i4bdl_OgY

Terriern