tisdag 1 april 2014

Garagekväll

Som lite skön omväxling har jag mekat med gjutjärn och lyssnat på hårdrock i kväll. Två varor som man inte kan få för mycket av. Även om ihopmontering av backslag inte är det ballaste man kan ägna sig åt.

Det börjar bli jävligt stressigt att hinna få ihop både plankor, lack och järn inför båtsäsongen, och sömnproblemen börjar komma smygande igen.

Men va fan, snart är det sommar, och då har man glömt alla vedermödor, när man tar en kall hylsa på fjärden.

Skickat från min Sony Ericsson Xperia mini pro

15 kommentarer:

Fixarerik sa...

Det ser mycket trevligt ut !
Men det er du ju själv...

Tänk på pumpen nu gubbe så att det inte blir en vårkollaps.

Fixarerik sa...

Skulle ju stått ser och inte er.
Detta om detta.
Adjö.

Göran sa...

Det blir strålande vackert! En ofin fråga, skall tändstiften också poleras? Stiften skämmer den grandiosa helheten.

Kom ihåg att inget är så viktigt att det inte kan vänta till morgondagen om det tar för hårt på hälsan.

Acke sa...

Termometern är underbar. Precis en sån som jag ville ha till min värmevägg. Har Du hittat den nu?

Anonym sa...

Sådär ska en veteranbåtsmotor se ut!
Har sett en antal veteranmotorbåtar som tom fått K-märkning, med moderna motorer. Det håller inte.

/Jörgen

Orvar sa...

Blir ju fördjälva grannt det därna!


Men var rädd om kroppen och sömnen! Fick Imovane av doktorn när han tyckte att jag uppvisade utmattningssymptom, det fixade sömnbristen iaf. Nu gäller det bara att göra klart hundra projekt utan att dra på sig nya...

Orvar sa...

Och en tanke till - tänk om man kunde få till en mysig sidovagnshoj med en sån motor i. Vilken känsla!
(och ingen känsel i händerna efter en kvarts körning men ändå)

Mikael Svartsjö sa...

På tal om tändstift, behöver du ett par nya?
Iofs hade du väl lite otur när du testade ett par nya NGK men kommer du ihåg vad det var för värmetal på de som gav upp?

Stellan sa...

Acke, jo den är rar, men jag kan ev, ha en ännu finare till dig!
Tack Jörgen, jo gamla båtar ska ha gamla puffror.
Men Orvar, den har nog lite klent med toppeffekt är jag rädd.
Svartsjö, gärna det! Jag kollar värmetalet.

Anonym sa...

"klent med toppeffekt är jag rädd."
4,5 eller 6-växlat och 1:1 på ettan borde ta hand om problemet

Mikael Svartsjö sa...

Enligt NGK:s tabell ska det vara värmetal 6, blir det bra eller?

Stellan sa...

Vikten kan också bli ett problem Orvar;-)
6:or kan nog bli bra, men finns det 5:or?
Med tanke på litereffekten så kan man nog ha rätt varma stift.

Mikael Svartsjö sa...

Femmor finns åxå det finns ända ner till tvåor men det kanske blir lite väl varmt.
Jag fixar ett par Femmor, räcker det om jag tar med dem till kobben på påsken?

Anonym sa...

Ge oss lite albinhistoria !
Är AL23 nyare eller äldre än O21. Hur gammal är din motor ?
Såg att det finns både albinkeps och albinvimpel hos http://mmd.nu/shop233/catalog/index.php?cPath=201
borde ju vara ett måste för dig.
/KvarkenAnders

Stellan sa...

Svartsjö, det känns som att det räcker om jag får dom till semestern...
Kvarken, dom tillverkades samtidigt under en period, men O21 började nog tillverkas tidigare.
Min AL-23 är från femtiotalet, så det är ju nya grejer. AL-23 är på 1600 cc medans O21 är på 850 cc. Således åker jag bigblock!

Jag har en Penta (före det blev Volvo Penta), från tio-tjugotalet. Tvåcylindrig med snarkventiler, stänksmörjning och öppet backslag. Den hade varit mera tidstypisk, men den är dessvärre bara på 5-7hk, vilket kan bli tufft i motsjö. Annars hade jag gärna åkt med den!
Albinkeps och vimpel vore ju fint!