tisdag 24 juni 2014

Mekande utan större framgång

Premiärturen med Mildrid visade med överdrivet önskvärd tydlighet att jag har en del att meka med innan färderna kan anses vara så njutbara som i vinterns drömmar.
Innan jag ens törs köra henne hem behövdes ett karburatorrelaterat problem redas ut.
Jag trodde att jag hittat felet då jag fann en trasig blandningskruv. När den ersatts med en hel dito, så gick det inte mycket bättre.

Motorn varken svarar på gas eller blandskruvsjustering. Trots att jag inte hittar nåt fel på karburatorn.

Stegen som jag ställt i dyn behövs för att jag ska kunna ta mig i båten. När jag kom tillbaka från garaget då jag hämtat reservdelar var stegen borta. Så det var till att leta i drickat.

Nu är jag rätt less på båten, om jag ska vara ärlig.
Fast om jag ska vara lite positiv, så verkar hon tät nu.

21 kommentarer:

Pär-Åke sa...

Man ska inte förringa ett gyttjebad för en gammal dam. Det ät ju känt sedan länge att gyttja är bra för hyn. Men du får vara försiktigt så att det inte bara är gyttja i springorna :).

Anonym sa...

Gyttja i springan låter som något som uppkommer efter tidelag (fortfarande legalt i Sverige) iochmed att animalernas enda sätt att hålla hygienen i underlivet är att oralt putsa juvelerna/avloppsmynningen.
Denna mix av bakterier blir inte samma succé på människor.

Eller så släpper leran när karburatorn/tändning bestämmer sig för att samarbeta med motorn, då når ni djupt vatten och lådan sjunker...

/Johnny Boy

Målar Björne sa...

Jag vet hur det är man försöker och gör allt till det bättre men likt förbannat så funkar det ej.Det är en jäkla tur att ingen går förbi och lägger ett bud på 5 spänn i det läget,då har grejorna gått iväg.Själv har jag en hobbybil med bara dom bästa bitarna ,men vågar ej lämna garagegolvet

Flygmek2 sa...

Jag får för mig att tidelag sedan årsskiftet är förbjudet i lag.
Sittande regering har märkligt nog bromsat detta sedan 2007 då olika förslag framställts.
Detta enligt en bekant som i sitt yrke jobbar med större djur(typ kor och hästar)

Anonym sa...

Är det där en sån där badstege de pratar om??
Eller är det för att kunna klättra ner till botten??

Usch så frågorna hopar sig;-)

Jobbigt nu / C-G

Superanonym sa...

Skönt att höra att tom världsmästare kan "Laga sönder" saker. Ett inte helt ovanligt fenomen i min värld

Anonym sa...

Är det inte gammal bensin som torkat ur i karburatorn? Sånt kan ställa till det vet jag, bara att göra rent den då, med tryckluft, för att blåsa ur den ordentligt.

- Nej, jag har gjort sönder den, jag har bara modifierat den utanför tolerans nivåerna.

Mvh Inge Nick

Orvar sa...

Ang den sittande regeringens inställning till tidelag: Skriv "Eskil Erlandsson" i sökfältet på Youtube och youtubes förslag är "Eskil Erlandsson Tidelag"

Mannen är en legend.
https://www.youtube.com/watch?v=IBrybugODSA

Anonym sa...

Seså, Stellan..
Du behöver ju i alla fall inte koppla in en dator för att felsöka problemet med den strulande puffran.

Björn sa...

På båtar heter det väl landgång eller änterstege, då man på olika smidiga sätt skall äntra en båt/fartyg från fast land. Men en stege som står i vattnet och som man måste vada ut till faller väl utanför dessa begrepp? Badstege som C-G föreslår hamnar ju med automatik utanför också, vem vill bada i gyta? Jo, kvinnor o betalar glatt för detta också, men då kalas gjytebadet för ett Spa..
Logiskt bör det ju vara en Spa-stege som står vid Mildred...

Anonym sa...

Stoppa dit karboratorn från den gamla motorn, då är det väl bara att veva igång järnet !
/KvarkenAnders

Stellan sa...

Jag jobbar natt och tog en paus. MålarBjörnes kommentar gjorde min natt! Skitkul och sant.

Det ÄR förgasarn från gamla motorn, den har stått tom och var ren och fin.
men jag hade ju ingen tryckluft ombord, så det får bli nästa steg. Eller så sätter jag i en vassare kam istället...

Anonym sa...

Beteckningen flottör insinuerar ju att den ska flyta, men så är i min erfarenhet inte alltid fallet, då gällande senare årsmodellers snik-albin(o-22)med plastikflottörer nitade till mässingsvippan. Hoppas det sitter rejälare grejor på gammelalbin. Förresten fanns där en tunn kanal från flottörhuset som fick rensas med nål om vart och vartannant...

Anonym sa...

Utraljudstvätt brukar göra susen ,
bästa investering jag gjort till mitt garage.
/ Johan

Gunnar sa...

I min ungdoms dagar hade jag en granne som, ivrigt påhejad av sin far, alltid bytte förgasare när något strulade med moppen.
Ingen gnista på stiftet? Inga problem, byt förgasare. Det värsta var att vi som stod bredvid och alltid kunde allt fick svälja skrattet när moppejäveln startade.
Vet inte hur många Bing han bytte ut, och var alla förgasare kom ifrån, men det funkade varje gång.

Jag slåss själv med ett liknande problem på min gamla traktorjävel med Zenith 10814-fugge. Har hittat hur många fel som helst, flottörnålar som fastnar, munstycken jag inte visste fanns som vibrerat loss, nålar som ser ut som skit och så vidare. Varje gång är jag säker på att NU ska traktorfan gå som aldrig förr. Och så går den som Sören i en kilometer, innan nästa poff- och smäll-epok börjar.
All världens traktorkunniga gubbar har varit här och diagnostiserat, men det blir skit i alla fall.

Den som skruvat isär en traktor-Zenith vet att det inte är raketforskning, och det gör ju att man känner sig ännu dummare.

Anonym sa...

Har hjälpt en kompis med en marin B18 nu i vår. Där var förgasarfoten krökt flera millimeter, så mycket att halsen inte är rund längre och spjället kärvar. Vi planade av den på ett slippapper på en bordsskiva, monterade förgasaren och startade, den går hur fint som helst. Det är lite skumt med förgasare ibland går det inte att hitta det som felar, men ibland går det hur bra som helst fast det inte borde göra det.
/KvarkenAnders

021 sa...

tjuvluft eller läkace på brensleledningen. ps hur stavar man till lakache.

Anonym sa...

Läckage och bränsleledning stavas det men vi fattar ändå.

Stellan sa...

Gunnar, det är precis samma här, fuggen är enklare än ett järnspett!
Den åker isär i morgon igen.
Anonym, jag har samma plastikflottör, men den flyter än.
Tjyvluft verkar den inte dra.

Fixarerik sa...

Faan, Stellan du kan ju bli stenrik på att sälja dy till sea sea eller watski !

Sälja några burkar dy ur viken och bara gå och flöjta på dagarna.

Jojo, grosshandlarn...

Stellan sa...

Nja, nu var det ju inte dy hon blev tät av. Det blev hon ju tack vare att hon är byggd av mirakelmaterialet trä, som sväller och tätar sig själv!