torsdag 24 juli 2014

Framme i Svärje.

Igår brassade vi över Ålands hav i goda 6,5 knop och 2,6 bars oljetryck. Vädret är inget annat än formidabelt! Natthamn togs i Furusund och eftersom CG Pettersson gärna besökte värdshuset där så gjorde äver vi det. Fiskgryta med snaps satt fint på aftonen.
Jag förbryllades dock över en sak.

Tom, den övre medelklassen gick på värdshus iklädda kortbrallor!!
Inte ens en simpel arbetare som jag skulle komma på tanken att visa mig på en lokal av denna standard med bara ben.

Vad är det som händer med samhället?

En av bilderna visar det katastrofala resultatet av att missa att smörja solskyddsfaktor 50 på en fläck...

8 kommentarer:

Preben sa...

Det är inte din solallergi eller vad det var för något som har kommit tillbaka?

82x112 sa...

Sedeslösheten breder ut sig! Shorts hör inte hemma på restaurang.
Generellt är shorts en fritidsbyxa som inte bör bäras i stadsmiljö. Undantag kan göras om man vistas i en park eller under kortare stund på en gata. Om man ska gå in någonstans, i en affär eller liknande bör man bära långbyxor (och självfallet tröja).
Självaste överklassen kan dock bära shorts lite var dom vill, eftersom dom vet att man inte får ha det. För oss andra medelklass och arbetarklass är det ett klavertramp, ett etikettsbrott.

Som så många gånger förut visar du prov på stil och smak Stellan.

82x112 sa...

Förresten, har ni inte flytväst på sjön? Vad är ni för landkrabbor?

Stellan sa...

Preben, solurtikarian har jag blitt av med, annars hade det nog varit läge att sälja båten. Solskyddsfaktor gjorde varken till eller från på den åkomman.

82X112, flytväst? I sex knop, 30 grader, vindstilla och plattvatten inomskärs??
Vi har det när vi går över havet, och ungarna tvingar vi att ha det nästan jämt. Dock inte vid dessa förhållanden.

Björn sa...

Det var väl kära hustrun som slarvat med att ge sin karl ordentligt med smörj...
Om du smörjer ryggen själv så tycker jag att du gjort ett beundransvärt gott arbete som bara missat en fläck!

Stellan sa...

Det var en åttaåring som gjorde det. Notera att dom dragit med fingret mitt i området hon missade.

82x112 sa...

OK, låter förvisso som en rimlig flyttvästpolicy. Men vill dock påpeka att Östersjön är just det; en sjö. Hav det får du allt åtminstone åka genom Öresund innan du kommer ut på.

Stellan sa...

Pfft! Ålands hav ligger jhu i Östersjön, och är väl som namnet antyder, just ett hav.
Annat är det med Persiska viken, det är en stillsam liten vik att ta natthamn i. ;-)

Skämt åsido, det är nog tuffare att åka runt på andra sidan, men jag är en bärare av trosor på sjön, så jag håller mig här inne ett tag.