torsdag 3 juli 2014

Heminredning och enkla lösningar på enkla problem.

Jag har som synes börjat intressera mig för heminredning. Simon och Thomas kan kyssa sig i häcken(fast det gillar dom troligen).

Nog om heminredning nu, och över till motorrelaterad problemlösning.
Häromdagen ringde en vän och grinade över att hans haschraket gick illa. Han beskrev problemet som vållat honom mycket huvudbry.
Efter endast en följdfråga, så visste jag till min stora glädje med 99% säkerhet att problemet var för kalla stift.
Jag ääälskar när någon har problem och jag ligger inne med svaret. Detta händer dock alldeles för sällan, eftersom nästan alla vet mer om allt än vad jag gör...

Efter ett tag slog det mig att just denna diagnos inte går att ställa utifrån samma parametrar på en båt, då den aldrig går obelastad, utom på tomgång eller vid tomvarvande.
Just då insåg jag vad som kan vara problemet med båtmotorn som inte ville gå riktigt juste.
För kalla stift!
Raskt gängades pluggarna som jag snott från stationärAlbin ur, och dom från gamla båtmotorn åkte in i topplockets gapande hål.
Och vips, så hade jag en smekande tomgång!

Hur det kommer sig att den stationära moroten gick så fint med dom pluggarna vet jag inte, men jag gissar på att det är mer komp i den. Kanske hela 5,5-1, och så vilda siffror törs man ju näppeligen ha i en båtmotor med krav på driftsäkerhet!

Ju mer jag lär mig om motorer, ju svårare blir det att diagnostisera. En idiot hade bytt stift som första steg, och med lite tur plockat fel värmetal av misstag och löst problemet direkt.
Själv utgår jag ifrån att kammen sitter uppochner eller att vevaxelns balansfaktor behöver ändras några procent. Sen gräver jag ner mig i hur många procent den borde justeras...

Synd att denna tes om okunskapens förträfflighet inte är överförbar på riktigt svåra grejer, som att deklarera.

14 kommentarer:

Acke sa...

MYSIGT!

Magnus W sa...

Huvudet på spiken, min vän.

Olle sa...

Stellan
Situationens logik är något som många stora filosofer funderat över speciellt i situationer där någon ologisk själ skapat logiken. Deklarationer tillhör inte höjden av mänsklig logik och i takt med att skattejurister och andra experter synar logiken för att skapa egen och annan mer lönsam logik kommer förutsättningarna att förändras.

I det avseendet är förbränningsmotorer enklare. Inte på så sätt att parametrarna är färre men processen är faktiskt begränsad till fysikens lagar. Precis som Newtons mekanik i stora stycken är beroende av ett ständigt närvarande och konservativt kraftfält (gravitation) så begriper de flesta vilka förutsättningar som gäller för förändringar. Det intressanta med detta förhållande är att det skapar utveckling. Utveckling som många gånger inte är grundad på grundmurad kunskap utan enkla fatala misstag. En del vaknar när de får ett äpple i skallen.

Detta förhållande är långtifrån rådande i statens uppbyggnad av logiken kring skatteuppbörder eftersom förutsättningarna hela tiden flyttar ansatsen för tesen.
Just misstagens bidrag till utvecklingen är ett intressant fenomen på samma sätt som att det för det mesta är behovet av att undvika obehagligheter som skapar utvecklingens behov. Den yttersta markören för detta är samhällsyttringar som bara bygger på att bekämpa det som uppfattas som farligt eller ont. Det blir det onda som driver utvecklingen och inte det goda.

Tändstiftens olika egenskaper och värmetal är garanterat en produkt av att hitta fel än att utveckla rätt. Det utvecklar också logiken men det betyder inte att den som förstår felen också sitter på lösningen. Till detta krävs experimentlust och inte minst förmåga att använda och värdera andra erfarenheter och kunskaper. Samtidigt kan våra visioner och våra intellektuella möjligheter ställa allt på kant. Någon har sagt att nöden är uppfinningarnas moder men det måste vara en överdrift när mer än halva jordens befolkning saknar toaletter. Sannolikt är det misstagen som är uppfinningarnas moder och föreställningen om våra möjligheter som är uppfinningarnas fader. Man skickar inte folk till månen eller ut i rymden bara för att man är skitnödig.

Kunskap utan kreativitet skapar ingenting förutom just kunskap. Kunskap är värdelös som annat än ett viktigt kapital om man inte tillägnar sig förmåga att använda den. Det betyder att ditt råd till din vän – fel som rätt – gör att vännen antingen kan konstatera att det fungerade eller kan konstatera att man bör nog göra på ett annat sätt. Har vännen dessutom förmågan att förmedla resultatet till dig är ni två som utvecklat erfarenheten och kunskapen. Ni har skapat samhällsutveckling. Nu kommer säkert någon petimäter att inflika att den kunskapen redan finns men det är oväsentligt i detta sammanhang.

Alltså kan man konstatera att Stellan Egeland bidrar till samhällsutvecklingen och dessutom på ett föredömligt sätt genom att använda moderna och snabba kommunikationsmetoder för att förmedla erfarenheter och kunskaper så att vi som vet får en chans att värdera och kritisera. Det är personer som Stellan som driver utvecklingen framåt med hjälp av experimentlusta och ödmjukhet – för om ingen provade att göra fel så skulle heller ingen förstå att göra rätt.

Fortsätt med att ta alla problem grundligt och börja från början. Trumbromsar, sidventiler, mahognyskrov och annat brukar de klentrogna hoppa över men så blir det heller inga navstyrningar och båthus med integrerad lyftanordning.

Fan vad kul det är att skriva något som är totalt ointressant och sannolikt inte påverkar någon utan att vara politiker.

Stellan sa...

Olle, vilket fantastiskt inlägg!
Det var absolut intressantare och påverkar mig mer än vad någon av stollarna i Almedalen kan tänkas göra!
Tack vare ditt inlägg tänker jag, så fort utredningen är klar, lägga upp mina erfarenheter om upphängning och balansfaktorns inverkan på komforten i mahognybåtar.
Utredningen baseras på eget experimenterande och samtal med ytterst kunniga vänner, däribland en inte helt okänd motorkonstruktör.
Jag är ju som alla vet, sällan eller aldrig helt nöjd, så experimenterandet lär pågå tills mina stövelspetsar pekar uppåt.

Björn L sa...

Ja jävlar,"Det är personer som Stellan som driver utvecklingen framåt"
Det får du väl inte höra så ofta,din gamle bakåtsträvare....

zubbe sa...

Jo, ibland måste man påminna sig själv om att en otto-motor är en ganska enkel konstruktion med kolvar som går upp och ner, den har i princip sett likadan ut i över 100 år.
Ser i min vardag mekaniker byta ut insprutare och databoxar för tiotusentals kronor för att senare upptäcka att t.ex. en vevstake är mitt av.

Anonym sa...

Olles inlägg var det bästa jag någonsin läst angående våra tillkortakommande och tillrättakommande.
RunRun

Mikael Svartsjö sa...

Vad är det för värmetal på de "nygamla" pluggarna, de som ligger på Tingsbacka och väntar på leverans är NGK 6:or.
Tyvärr har vi inte lägre värmetal hemma på lager.
En idé kan ju vara att göra en adapter mellan M18 och M14 så du kan använda moderna stift i löken.
Förresten är Albinmotorn gjord för ren bensindrift eller är det en fotogenmotor eftersom den är så jäla lågkompad?

Stellan sa...

Ja du, det vette fan, det är Bosch-pluggar, jag ska kolla vad dom heter.
6:or låter ju aningen kallt, tror jag.
Det är en bensin/fotogen, men jag har höjt kompet en aning från dom ursprungliga 4,6-1.

Björn .L sa...

Är pluggarna för kalla kan man ju alltid skicka på lite gas för att styra upp...

Anonym sa...

Vet inte Vem Simon och Thomas är, men jag kan tänka mig att Stellan gillar Muff lika mycket. Vinö startas snart upp för färden över till Skäret.

Stellan sa...

Anonym/Jörgen, jag ser det som ett sundhetstecken, att du inte känner till dom.
Livsstilsmänniskor av den grövre skolan.

Men jag gillar ju muff!

Anonym sa...

Mmm gött med lite muff ibland Stellan!

Pellevmax sa...

Sjyssta fåtöljer. Chesterfield i grått, ovanligt. Perffa till puffran o brämpan.