tisdag 29 juli 2014

Hemmahamn

Resan fick ett aningen stressande slut.
Båtens ur sjösäkerhets och trivselsynpunkts viktigaste utrustning slutade fungera.

Efter att ölkylen slutat fylla sin viktiga uppgift, så tvingades kaptenen dricka ljummen pilsner.
Detta hade givetvis en oerhört negativ påverkan på hans i vanliga fall blixtsnabba och knivskarpa förmåga att fatta viktiga beslut.

Båten kommer givetvis att få ligga i båthuset tills felet är åtgärdat.
Tur att kaptenen ifråga jobbar på HP kyla och värme, och på så sätt förutsätter en viss förtur i köordningen hos sagda företag.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Var dom fulla när dom reste stommen?
Huset lutar åt höger ju!!!!!!

Blomman

Anonym sa...

Vad fint det blir, när alla ska ha båthus och pir.
Varför bevara strandlinjerna när dom kan sprängas i bitar och bebyggas med allehanda bekvämligheter.

Nästa steg blir att alla som äger skog planspränger och bygger varsin fotbollsplan, 12 manna naturligtvis.

Nae jag skoja bara, det blir kalas.

N-å Gotavis

Stellan sa...

Blomman, det är ju du som lutar, huset är rakt.
Nå Gotavis, jag tycker att båthus är ett vackert inslag i skärgården, särskilt när panelen börjar tas tillbaka av naturen. Pir är däremot inte vackert, men nödvändigt här dessvärre.

Björn sa...

Varm pilsner!
Hoppas att du inte övervarvade Albin på den skyndsamma hemfärden...

Nackdelen med egen båt är ju att du missade sortimentet på färjan till Ekerö, en kall Brooklyn IPA är ju något godare en varm Lapin kulta. ;-)

Stellan sa...

Björn, det fanns Brooklyn IPA i kylen från tidigare inköpsresor, men visst, ljummen var den ju…

Albin varvades aldrig över 700.

Anonym sa...

Blir nog jävla fint det där bara att köra rätt in om parkera skutan.

Blomman

Anonym sa...

Skulle kunna tro att jag är full med tanke på texten men tyvärr så är inte fallet.
Bara att köra rätt in och parkera skutan skulle det stå.
Förmodligen är det värmen det beror på skulle jag tro.

Jenny sa...

Varför ska du ha förtur för? Det sticker i ögonen när någon utnyttjar sim postion att förtrycka andra som har lika stor rätt till förtur. Många har till och med mer rätt än du till förtur, för att dom inte har lika mycket som du.

Jenny sa...

Varför ska du ha förtur för? Det sticker i ögonen när någon utnyttjar sim postion att förtrycka andra som har lika stor rätt till förtur. Många har till och med mer rätt än du till förtur, för att dom inte har lika mycket som du.

Stellan sa...

Jenny, nu stod det inte att jag har det, utan att jag förutsatte det.
Det finns även annat i denna text och i de flesta av mina texter som genomsyras av ironi. Att min förmåga att fatta beslut försämras om jag inte har tillgång till öl, var även det skrivet med en viss ironi.

Jag vill ju givetvis inte förtrycka någon och utnyttja min position, men nu ser jag ett dilemma framför mig.
Jag kan ju troligen laga kylen själv på jobbet, då jag arbetar där.
Men, om jag åker in på min semester och lagar kylen på jobbet, har jag förtryckt någon då?

Måste jag i så fall, trots min ledighet, hjälpa alla andra kunder, innan jag kan ta mig an mitt egna problem? Eller räcker det med att jag hjälper dom som har mindre än mig?

Minoriteter måste jag ju givetvis ta mig an, det förstår jag ju, men medelålders män med fast inkomst kan jag väl skita i?

Om jag lagar kylen på plats i båten, då måste jag väl ändå kunna göra det utan att förtrycka?

Preben sa...

Där borde vara en lag mot ljummet öl, något äckligare får man verkligen leta efter.

Danne sa...

Varm öl är kallare än god !

Mats sa...

-Minoriteter måste jag ju givetvis ta mig an, det förstår jag ju...


Hmm, varför drog du från grannlandet då? Där fanns det större möjligheter att hjälpa minoriteter.
Om nu inte alla VVSnödiga Ålänningar är en minoritet som skall ha förtur gällande som miniminoritet.

Stellan sa...

Mats, arbetsuppgiften ter sig övermäktig...

Mikael Svartsjö sa...

Björn: Jag har aldrig sett nåt sortiment på Ekerö färjan, däremot finns det ett sortiment på bananbåten som lägger till i ECKERÖ och det är en jävla skillnad.
Vi som är vana med Svennebanan och hans konstiga uttal av åländska orter bryr oss knappt om dessa petitesser men rätt ska va rätt!

Stellan sa...

Svennebanan?? Vi har med en rasist att göra!
Vi svenskar är ju en minoritet här, så man får inte ha kränkande ordval av oss;-)

Stellan sa...

Asså, vart tog Jenny vägen? Jag ville ju veta hur jag ska lägga upp arbetet med kylen utan att kränka nån som har mindre grejer än mig;-)

Mikael Svartsjö sa...

Ojdå uttryckte mig visst lite klumpigt, Svennebanan, Svennepersika, Nysvenne, HBTQ-Svenne och Småsvennar ska det vara så man inte bara stöter sig med ena halva svenska befolkningen.
Samt att jag självklart menade "hens konstiga uttal" för att inte missa det täckta könet samt alla odefinierbara grupper.

Anonym sa...

Efter en sömnlös natt av funderande på Stackars Stellans trasiga båt, undrar jag om ryktet jag hört stämmer: har du i lönndom börjat fixa kylskåpet utan att vänta på din tur ?

H Grisen

Stellan sa...

H Grisen, jag började, det måste jag erkänna.
Men sen visade det sig att jag inte var händig nog, så nu har jag rättat in mig i ledet och väntar på min tur.