lördag 19 juli 2014

Satansjävlarihelvete, vilken BÅT!!

Den trogne bloggläsaren känner givetvis till min betuttelse i tio och tjugotalets salongsbåtar, ämnade för välbeställda grosshandlare.

En av de båtar som enligt mitt tycke har dom vackraste linjerna och proportionerna är IAN. Hon ritades av CG Pettersson 1927 på uppdrag av EPA:s grundare Herman Gustaf Turitz.
Hon är en snabbgående lustjakt på dryga 12 meter, och gjorde redan då 20 knop med en Hesselman-motor, och hon gör mer idag.
På orginalritningen har rutramarna i trä suddats ut, då beställaren ville ha kromade rutramar. Krom var nymodigheter på den tiden, och gav ett modernare utseende och bättre korrosionskydd än nickel.

Jag blev givetvis exalterad då jag såg IAN ligga vid bryggan i Mariehamn.
Hennes skeppare visade sig vara en mycket sympatisk herre, och han bjöd mig sedermera ombord.
Besöket ombord, mynnade till slut ut i att jag bjöds på en tur utanför Mariehamn.

Jag kan utan överdrift säga att det var en fantastisk upplevelse. En tur i Viggen är väl det som kan tänkas smälla högre i min bok!
Vilken jävla båt!

Filmsnutten visar tydligt vilken klass det är på skrovformen, då hon knappt lämnar svall bakom sig.
Vi färdas här i 18 knop, 4 knop över marchfart där hon endast tar en liter per distans, trots sina 4,5 ton.
Moderna båtkonstruktioner är ju inget annat än pinsamma i jämförelse.

På bilden syns IAN, Mildrid och Lasse Häggbloms Cigarren. Samtliga ritade av CGP.

8 kommentarer:

fd Kollegan Björn sa...

Sant som du säger: det kostar energi att dra upp svall. Och det där är inte mycket till svall efter en så stor båt!
Så vackert.

Micke_kummelnäs sa...

Ja jävlar i min lilla låda (vart nu det uttrycket kommer ifrån?). Det är så att man får lite ståpäls av såna skapelser. Jag har dreglat ett antal ggr över Ians former. Den båten står ut på ett aldeles speciellt sätt tycker jag.
Synd att man inte fick chansen att se två av mina favoritbåtar (tre med cigarren)av C.G live.
Var detta ett återkommande evenemang med klassiska båtar eller bara en tillfällighet?

Men Stellan! Du får fan ta och göra liiiite längre videor på såna här godsaker =)

Vänliga hälsningar / Micke

Anonym sa...

Hesselman som i tvåkönad maskin? Har en Volvo t43 hesselamn som är allt annat än pålitlig och driftsäker...

//Philip

Stellan sa...

Micke, det var en tillfällighet, men jag ska dock försöka få en cgp-träff här nästa år.
du vet väl att det är cgp-träff på lördag?
jag kan inte posta så långa filmer från telefon, sen ville jag inte förstöra min stund i paradiset med en mobil i näven.

Philip, jo just en sån. Dom hade tydligen en hel del svagheter, varför få finns kvar idag. Folk tröttnar ju lätt på grejer som strular.

Anonym sa...

Mumsfillibabba med extra allt!!!

Mvh A Visman

Anonym sa...

Spännande grejer, är de Volvo snurra? Scania och Tidaholm är väl alternativen men dom är väl rätt få kvar i livet..

/:Philip

Micke_kummelnäs sa...

Du har givetvis helt rätt Stellan. Livet ska inte upplevas via en telefonjäkel =)

Nej jag har försökt hitta upplysningar via CGP-sällskapets hemsida. Men den är inte direkt informativ. Hittar inte ens en möjlighet att kontakta nån.

Vart är den? Och hur kan man anmäla sig? Du kan även nå mig via dusk@dusk.se eller 076-190 51 99.

Cronos sa...

Den där cigarrbåten var jhu fan cool....