onsdag 30 juli 2014

Sjösättning

Idag bevittnade jag en sjösättning av det mindre välplanerade slaget.
När båten väl hamnat i drickat, och länspumpen av naturliga orsaker startat strax därefter, så var det dags att vrida igång rovan och köra båten till sin brygga.

I egenskap av andra klassens motorman kände jag att jag borde bistå min vän med handfasta tips och starthjälp.
Just denna motor startade jag och Björn L för några veckor sedan, efter en flerårig törnrosasömn, då spann den som en katt. Nu var den stendöd...

Snabbt insåg jag att här hade det tövvlats sen sist.
På frågan om sådant var fallet, svarade ägaren att han hade bytt brytarspets som vi sagt. Ställt in den hade han dock gett fullständigt fan i, så den stod ju några millimeter öppen hela varvet...

När det åtgärdats så var pickan fortfarande död.
En snabb felsökning visade att tändningen kopplats så att den var strömlös då startmotorn gick, en inte helt genomtänkt installation med andra ord.
Detta fuskades ihop lite raskt, men motorn var fortfarande död.

Då det inte sölade soppa ur stigförgasaren trots ett ivrigt chokemissbruk, var det dags att felsöka bränslesystem. Denna felsökning var dock enkel då det visade sig att tanken var tom...

Motorn gick sedan men endast på choke, då vår ordinering om förgasarbyte, eller åtminstone en rengöring av densamma, hade ignorerats.

När verktygslådan ändå släpas ner till båten kan det vara en bra idé att klämma ihop dom lösa kabelskorna till tändningen innan man ger sig ut över havet.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha den människan skall nog undvika sjön överhuvudtaget .
Inte ens tankat....kul.

/Johnny Boy

Björn L sa...

Men jag ser inte tanken på bilden,använder han inte samma tank som vi hade vid uppstarten?

Björn L sa...

Men jag ser inte tanken på bilden,använder han inte samma tank som vi hade vid uppstarten?

Stellan sa...

Nä, men den tanken är det också problem med...
Du hade väl inte sönder nåt på den?

Björn L sa...

Nä,den funkade bra när jag gick.
Kjelle har väl micklat med den!

Grannen sa...

Tack Stellan för att Du finns i min närhet!

Stellan sa...

Tack själv, Grannen. Jag gör vad som helst för lite starkvaror!

Ramona Lindow sa...

JohnnyBoy nu tycker jag du är osnäll. Bara för att man inte kan motorer behöver man väl inte undvika sjön? Mannen ifråga har tagit sig över Ålands hav typ 20 gånger - utan motor och det tycker jag tyder på ganska god sjökunskap...

rocket goldstar sa...

Jag är absolut ingen mekaniker: Min jobbarpolare monterade ny brytare i sin nyinköpta Amazon, han hade ingen aning om vad brytaravstånd var...Där i mot vet han allt om mobiltelefoner och datorer...Folk är olika.

Anonym sa...

Tänk om allt gick som planerat, vilket trist liv det blev då!!!

Och lite att berätta om ;-)

Tycker / C-G

Jenny sa...

Vilka påhopp bara för att hen vill åka motorbåt. Den ända vettiga personen här är Ramona. Klart man har rätt att köra motorbåt oavsett kunskaper. Sjön är faktiskt till för alla.

Preben sa...

Jag tycker du överdriver lite Jenny, där är väl bara en person som uttalat sig negativt.

Hasse G sa...

Jag tycker det låter som båten varit på marina för service. Brukar fungera på samma sätt.

Stellan sa...

Jenny, vad är det för elakt som har sagts, förutom det som Johnny Pojke skrev?
Du är ju himla elak mot grannen som sjösatte båten, då även han är ovettig enligt ditt sett att se på saken.

Jag tror att du har inneboende aggressioner som du borde se över.

Och hur ska jag föra med kylskåpet??

Lester Boré sa...

Jenny.
Vad betyder ordet "hen" som du använder?
Om man inte vet så kan man tro att det är ett epitet för något så vansinnigt bisarrt och sjukt som en icke könsdefinierad person. - Dvs en psykisk sjuk människa.

A.Mansén sa...

Sjösättning? Jag har börjat planera upptagning...

Noteras. Äldstasonen gjorde en "backflip" med roddbåten igår, åtminstone en halv....

Anonym sa...

Ha ha att inte ha någon kunskap om motorer är väl ok
men att vara så begränsad att inte ens begripa att det behövs drivmedel till en motor är inget annat än korkat.

Dom tillfällen han tog sig över till fastlandet utan motor antar jag var medelst segelbåt, och då kan han ju knappast gjort det utan segel eller åror ??

Sen kan jag tycka att ger man sig ut på havet i motorbåt utan kunskaper så kanske en uppstart på land innan sjösättning kan vara lämpligt.

Men mest tyckte jag att Stellans text var skoj, grannen var nog bara lite förvirrad när han kasta båt i sjön utan att veta om den fungerade.

/Johnny Boy

Björn L sa...

Men vart tog Jenny vägen?
Fan,när det äntligen blev lite humor på bloggen!