onsdag 30 juli 2014

Speedway introduktion för Ålänningar.

Åland har det mesta en växande pojke behöver, utom just en redig kolstybbsoval.
Detta har dessvärre resulterat i att många har sökt tröst hos Motocrossen. Detta är ju som alla vet en konstig form av motorcyklism, där banorna är så dåliga att hojarna behöver massor av krånglig utrustning såsom bromsar, växellåda och fjädring.
Att man dessutom svänger åt flera håll än ett, krånglar ju till körningen ännu mer.

Nu har jag på allmän begäran bokat Träsket i Huddinge den 30:e augusti, då banan med tre stycken 500:or och en 225:a står till förfogande för havets folk.

För 400 pix per näsa så kan det sladdas och vurpas dagen lång. Det kommer troligen även dit några stollar från riket och brassar veteranhojar med ståfralla.

På kvällen blir det grillning med öldrickning och övernattning på banan, och om någon skulle vara i skick dagen efter så kan det finnas möjligheter till ytterligare vänsterbensläpande.

Snacka ihop er i kompisgänget och maila mig på:
stellanegeland(snabel a)hotmail.com och meddela hur många ni blir.

Först till kvarn gäller om det blir för jävla många som vill prova motorsporten över alla andra.

39 kommentarer:

Masen sa...

Träsket? Är det Eldarnas oval på Gladö?

Stellan sa...

Japp, det stämmer.

fd Kollegan Björn sa...

MEN??
Vågar man övernatta på den där platsen? Efter alla dina storys om kriminaliteten i de södra delarna av Sthlm, ja hur skall man då våga sova över där?
"Anyone found here at night, will be found here in the morning"...
Hugaligen. Och det finns bergis inte heller vattenklosett...

Stellan sa...

För att man är tuff, Björn, för att man är tuff!
Banan ligger granne med en soptipp dessutom, så din kropp kan gömmas och aldrig mera återfinnas.

Preben sa...

Fan, nu blir jag ju sugen på att ta min pundarvan och åka upp ock kolla och dricka öl ju......
Trasiga ben har jag gott om i kroppen, så att köra blir ju inte aktuellt. :-(

Masen sa...

Ska tippa sidlastaren där nu, ska reka platsen.

Anonym sa...

Masen: Låter ju ypperligt att vara publik vid detta evenemang. / Johan

Masen sa...

Bokat!

Anonym sa...

Enduro !! är mc-sporten nr 1
/KvarkenAnders

Anonym sa...

Speedway är kultur, enbart för dom hårda grabbarna.
Alltså ingenting för mig.

Ändurå??? Och själv då??

Mvh C. Hickenman

Masen sa...

Ni får kika på Tv10 nu så ni får ett hum om vilket håll ni ska köra.

Anonym sa...

Hur faaan blir det med kylskåpet??
Undrar Grisen.

Lester Boré sa...

Ett mycket gott initiativ vill jag tillstå. Jag förutsätter att övningarna inleds med säkerhetsgenomgång, krigarens morgonbön och hissande av den svenska och den åländska fanan, och slutligen avslutas med firande av de bägge fanorna till tonerna av Horst Wessel-sången.

Mitt överväldigande intresse för folklig fostran gör att jag, trots min grava övervikt och begynnande alkoholism, mer än gärna hade deltagit vi en så pass gentil tillställning som denna. -Tyvärr är datumet vigt åt att rulla negerbollar tillsammans med Hans Holmér och Anna-Greta Leijon i säkerhetspolisens Palme arkiv och av den anledningen kan jag inte fullfölja mitt hjärtas ambition.

Min bitterhet till trots vill jag önska alla inblandade lycka till och min yttersta önskan ligger i att samtliga får en sagolik dag. En bonus är att eventuellt tillresta bröder och systrar från Åland kommer att få njuta av hur olika Sverige är i dessa dagar, och dessutom kommer de åländska bröderna och systrarna att få en försmak på hur den åländska faunan kommer att vara sammansatt om ett antal år. Spännande är bara förnamnet.

Adjö.

Lester Boré sa...

Hoppsan!
Horst Wessel klingar säkert illa i öronen på alla eventuella läsare med en marxistisk agenda och därför borde jag kanske trolla bort den skrivelsen med rökridåer om det förkastliga i Pridefestivalens vansinniga rovdrift på den skattefinansierade veckotidningshomosexualitetens samhälleliga och ekonomiska fördelar eller den skrytbögmentalitet som råder i de välmående delarna av det geografiska området Sverige...
Nja, jag skiter nog i det och låter det lagda kortet ligga. Vacker är den i alla fall! - Horst Wessel lied alltså.

Anonym sa...

Ursäkta mig Lester, men!!

Att rulla negerbollar med Hans Holmér måste ta tid, är inte han död???

Och Anna-Greta är väl ca 75 bast nu så det lär ta tid.

Men vissa av er kan ju sjunga lite samstämt antar jag.

Men det är ju så att alla har ju olika intressen, själv föredrar jag att äta negerbollarna.

Så de så / C-G

Stellan sa...

Ha ha ha! Kung Lester!

C-G, Det var väl Ebbe Carlsson som dog?

Anonym sa...

Hur ser det ut med plublik? Är vi välkomna?!

Stellan sa...

Jo, alla som är trevliga är välkomna. Säkert finns det chans för fler att testa, det verkar som att merparten av ålänningarna bär trosor...

Jag uttryckte mig olyckligt om öldrickandet, det får ju inte bli som en fest på Moonshine...

Olle sa...

För dem som kommit till någon form av insikt så är nog den politiska skalan ritad på en cirkel där högerextremism och vänsterextremism möts på cirkeln mörka baksida. I den värld av metaforer som finns i mitt huvud så kanske självaste Horst Wessel är ett exempel på denna dårskap präglad av individer som tvingas in i åsikter och gärningar som gynnar några få men samtidigt är fundamentet för allt mörker. Horst Wessel mördades av Albrecht Höhler som var hängiven kommunist tillhörde den sidans motsvarighet till SA. I en annan tid hade de säkert varit vapenbröder och trosfränder eftersom innehållet i deras övertygelse kanske inte var det väsentliga utan bara just övertygelsen och tillhörigheten. Eller kanske motståndet mot det rådande.

Jag brukar inte vara blygsam i mina metaforer och sinnlig ironi kan ta mig ganska långt ibland. Håll fanan högt är en vacker sång men dess associationer är förskräckliga. Metaforens fundament är som fysikens referensramar. Det är betraktarens position som är avgörande. Två bilar som möts i hundra kilometer i timmen kommer ur förarens referens betyda att man möter en bil som kör tvåhundra kilometer i timmen.

Problemen uppstår när fenomenet värderas från en annan referens än betraktarens. Ibland kallar vi det retorik eller intelligent ironi men ibland blir det bara plumpt. Det tråkiga med denna retorik är den kan vara underhållande men också synnerligen bedräglig.

Jag fattar det där med att rulla negerbollar med salig Holmer men inte varför demilitariserade ålänningar ska runka fana till någon gammal nassesång.

Kotten sa...

Tror att Lester har GRAVA problem som inte borde skrattas åt. Texten i sig kan man skratta åt men undertonerna skriker HJÄLP!

Lester Boré sa...

Kotten.
Skönt att det finns annat än lismare här i världen. - Att säga emot när man är av en annan åsikt är fundamentet i yttrandefriheten.
All heder åt dig Kotten för ditt genmäle.
Tråkigt att du inte kunde engagera dig mer i din övertygelse än att påstå att jag skulle ha GRAVA problem. - Ingen motivering till varför, ingen som helst analys? - Fattigt är ett milt uttryck gällande din replik.

Att jag skojar om Horst Wessel lied stör dig såklart, likadant med kritiken av den i mångt och mycket skattefinansierade gaylobbyns framfart.
Anledningarna till detta kan jag endast spekulera i men jag anar att ditt hjärta finns på andra sidan barrikaden? - Vilket naturligtvis är dess fulla rätt.

Så...
Det enda GRAVA problemet jag har är faktiskt att människor som du själv fokuserar mer på saker som min grova ton på en tramsig blogg (Inget illa ment Stellan) än vad ni gör på skeenden i det verkliga samhället, som oftast finns lite vid sidan av dataskärmen...

Slutligen.
Kom inte dragandes med uppnästa påståenden om GRAVA problem utan att påvisa vari dessa problem skulle ligga.

Lester Boré sa...

Olle.
"Metaforens fundament är som fysikens referensramar. Det är betraktarens position som är avgörande."
-Inget kunde var mer fel.
Fysiken och dess lagar är konstanta och kan inte likställas med nånting som bedöms av en betraktare. Att jämföra en metafor med fysikaliska lagar är alldeles uppåt väggarna, även om jämförelsen enbart utgör en litterär utsmyckning.

Att läsa mellan raderna är en konst och för egen del så upplever jag att du läser mellan raderna på samma sätt som Fan läser Bibeln.


Lester Boré sa...

Stellan.
Förlåt mig för att jag ramlade in i elfte timmen och pajade festen.
Det var inte min avsikt att få allsköns Don Quijoter att börja veva mot väderkvarnarna som tydligen tornar upp sig bakom mig...

Återigen, förlåt.

Olle sa...

Läsa mellan rader är en svår konst eftersom det väldigt sällan står något mellan radera. Det är möjligt att fan läser bibeln men jag får dock erkänna att jag inte är familjär med den tolkningen. Frågan är om inte fan är agnostiker. Där har du en hypotes att bita i - att det yttersta beviset för guds existens inte själv kan bevisa att det finns en gud. Här kan du snacka om paralleller med fysikens relativa betraktelser där en stor del av bevisen består av de spår som det man tror ska finnas lämnar efter sig, utan att men egentligen har sett det som man tror finns.

Att metaforen om fysiken och metaforen skulle vara uppåt väggarna får då bara en vidare relativ betydelse eftersom begreppet uppåt väggarna i sig själv är en metafor som ur olika betraktares position får olika betydelse.

I detta sammanhang blir betraktelsen med utgångspunkt från Cervantes skrifter ännu mer obegriplig eftersom Don Quijotes relativa världsuppfattning präglats av förläsning av kiosklitteratur eller vad man nu ska kalla det sena 1500-talets förförande riddarromaner.

Don Quijote räddas ideligen av förnuftet personifierat av den mindre bildade men fortfarande på jorden stående Sancho Panza. Här framstår verkligen den relativa sanningen och de olika handlingsmönstren präglade av de olika personernas utgångspunkt för betraktelsen. Frågan är om inte Isaac Newton fick mer inspiration av Cervantes och den samtida Shakespeare än det där äpplet som ramlade i pallet.

Kunskapen om fysikens lagar är givetvis relaterade till betraktarens position på kunskapsstegen. Fysikernas stora våta dröm är fortfarande det allmänna teoremet. För många var det nesligt att en före detta Tysk gymnasielärare och patentingenjör vid patentverket i Bern 1905 publicerade fyra mycket omvälvande artiklar varav en handlade den speciella relativitetsteorin. Omvärlden var givetvis skeptiska men det blev ett Nobelpris 1921 och i dag är relativitetsteorin och de teorier som omgärdar den, fysikens fundamenta. Det intressanta är att Einstein inte förkastade Newtons lagar utan satte dem i ett relativt sammanhang.

Det kan givetvis vara plågsamt att inse att det som vi tror ska vara den absolut mest fasta sanningen bara är sann om den betraktas ur samma position. Att flera sanningar kan vara lika sanna samtidigt som manipulering av sanningen kan ge förfasande resultat.

Ur Cervantes perspektiv så var fysiken sannolikt obegriplig och dessvärre var han död när Newton publicerade sin Principa. Det är alltså inte bara fysiken som befäster relativitetsteorin även vår historia gör så. Våra referensramar och uppfattningar präglas givetvis av våra kunskaper och dess ramar av de kunskaper som är tillgängliga. Det okända blir här driften för att skapa nya kunskaper och jag förstår att du har den driften på samma sätt som Stellan. Det är sådant som skapar kreativa människor till skillnad från sådana som jag som tror vi kan allt men att inte förstå fysikens relativa beräkningssätt är på gränsen till korkat.

Olle sa...

För övrigt är speedway en relativ sport eftersom resultatet bestäms av den ordning åkarna kommer i mål. Banrekord är ointressanta.

Frågan är hur stor publiken skulle bli om man som i backhoppning införde ett stilmoment och lät varje åkare köra ensam på tid med stilpoäng som tillägg. Kan kanske bli en ny Åländsk sport då den nya Egelandsvallen invigs i Jomala.

Fast å andra sidan så finns det länder där drifting är stort.

Man skulle kanske börja hoppa höjdhopp utan ribba?

Fan det är för varmt för att sova.

Stellan sa...

Asså, jag tar inte så hårt på det här med gamla tyska musikanter.
Själv lyssnar jag mycket på gamla kommunister.
Jag gillar deras visor, men knappast budskapet.

Olle sa...

Stellan det handlar nog inte om fördragsamhet, om förbjuden musik eller förbiseende med de associationer som denna musik kan tänkas skapa. Självklart ska förnuftet ta tillbaka även den vackra musiken och det är kanske därför den Tyska nationalsången behållit sin melodi.

Här handlar det om en mycket underhållande och verbal person som i vissa stunder tappar fotfästet och sätter relationer som inte är logiska. Det kan givetvis vara så att det är medvetet men det är inte alla som ser den medvetenheten och faller för de sublima budskap som bäddas in i den flåshurtiga tonen och den avslutande offerretoriken. Visst är det oförargligt och visst är det underhållande och ingen vill att vederbörande ska få någon form av munkavel.

Självcensur är heller ingen bra lösning eftersom den då skulle hindra oss andra att få ta del av retoriken. Därför måste generaliserande uttalanden bemötas och andra uppfattningar redovisas. Här finns givetvis också en språklig ingrediens som kan vara svårbemästrad. Kotten har sannolikt rätt i sin analys även om man kan studsa kring epitet ”grava”. Den analysen gäller nog många av oss som tramsar med pekfingrarna på tangentbordet. Frågan är om inte den bästa hjälpen är just att få skriva av sig och att dessutom få motstånd så att den kreativa ådran kittlas till sin yttersta gräns. Motståndet skapar näring till den egna uppfattningen och resultatet blir en ändlös kedja av krior där det enda syftet är att få sista ordet men tappar vi förmågan att lyssna så stelnar vi i våra formar.

Fortsätt Lester för vi älskar dig! Och trots att jag inte är bög eller bi eller vad det nu heter så har ett långt liv lärt mig att ge andra samma utrymme som jag själv kräver – i alla fall nästan. Din missriktade homofobi blir i längden ganska patetisk.

Anonym sa...

Hans Åke Gillis Holm'er död 4 okt 2002.

Lite svårt att rulla negerbollar f.n.

Tycker / C-G

Lester Boré sa...

Olle.
Jag väljer strid den här gången...
Du har inte fattat nånting. Jag är absolut inte homofob!
Jag skulle aldrig hävda något annat än att var och en har rätt att leva ut sin sexualitet sålänge det inte är olagligt, visserligen kan man dividera in absurdum gällande huruvida t.ex homosexualitet är en avart eller inte men den diskussionen lämnar vi därhän.

Trots detta ställer jag mig mycket frågande till vad som i folkmun benämns som "gaylobbyn" - Dvs organisationer och människor som arbetar aktivt för att "normalisera" sexuella läggningar som enligt mitt sätt art se på saken
1)Inte är att klassa som "normala" därför att det gäller en såpass liten del av befolkningen rent numerärt, och därför finns ingen som helst logik i att lägga krut på saken. Enkelt uttryck är det en icke-fråga och mitt resonemang innebär inte att människors sexuella läggning ska stå i vägen för deras rättigheter, den ska heller inte göra människor immuna mot deras skyldigheter.
2)Stora delar av denna gaylobby är dessutom tätt sammanflätad med politiska avarter som Mp och liknande, vilket i sin tur gör saken ännu mer bisarr eftersom en sexuell läggning inte borde ha med politisk övertygelse att göra. -Varför skulle min eventuella kamp för ett mer hbtq-accepterande samhälle vara likställt med att jag samtidigt vill skjuta hela det svenska samhället i sank enligt t.ex de Gröna khmerernas doktrin.
Varför skulle min eventuella kamp för jämställdhet mellan sexuella läggningar betyda att jag strävar efter att femåringar ska få sexualundervisning och att alla barn ska fostras i enlighet med kulturmarxisternas gallimatiasideal?
Det rödskimrande RFSU är, som den vakne noterat, tenoren i denna ensemble.

I princip anser jag mig värna mer om hbtq-personers rätt än vad dom politiker som säger sig göra det gör.
Är det någon som hört t ex Gudrun Schyman, Erik Ullenhag eller Gustav Fridolin ta avstånd från det hbtq-hat som i allra högsta grad är närvarande i det nya spännande Sverige?

Sexualitet är inte politik och att jag avskyr popbögsmegafonerna betyder INTE att jag har problem med homosexuella.

Olle sa...

Lester

Den striden blir nog kort eftersom tvisteämnet försvann. Det handlar kanske inte så mycket om politik som språkbruk. Det är tyvärr så att det väsentliga inte är vad man säger utan hur mottagaren uppfattar det man säger. Jag ska inte gå så långt så att bollar tillbaka din serv och får väl acceptera att jag inte fattar någonting.

Förhoppningsvis har jag förmedlat att om man använder metaforer eller uttryck som vanligtvis tolkas på ett annat sätt än den egna användningen så kommer man att bli missuppfattad. Därav dessa taffliga språkliga konjugat vars komplexa och imaginära del är hänvisningar till etablerad vetenskap och ofta citerade tänkare.

Kvarstår dock underhållningsvärdet i ditt sätt att uttrycka dig. Får också bekräfta att många politiska yttringar av det mer etablerade slaget dras med ett ganska besvärande intellektuellt vakuum men också stundtals av briljanta tänkare.

Jag har ingen egen erfarenhet av ”gaylobbyn” eftersom den här på gräddhyllan är ganska osynlig. Jag tillhör dock den så kallade 68-generationen och var närvarande vid kårhusockupationen fast på fel sida. Det märkliga är att nästan alla dem som hade den mer förhärskande vänsterextrema framtoningen i dag finns bland samhällets superkapitalister.

Det verkar som om alla förnuftiga människor som inte viker för grupptrycket och hänger sig till den förhärskande extremismen är de verkliga avvikarna. Det gäller stort som smått. Nyskapande arkitektur är bara vanlig och trist. Politiskt nytänkande är gammalt och segregerande och vill man bryta mot alla grundläggande lagar så behöver man bara kalla det för konst.

Har förstått budskapet. Det gäller att visa pattarna i rätt sammanhang så att man inte blir insydd för förargelseväckande beteende.

Anonym sa...

Olle politiskt engagemang brukar sina när plånboken sväller.Mycket pengar är ju synonymt med frihet, så länge inte någon religion måste följas.

Lester du har grava problem, men jag läste i Hemmets Journal att inmundigande av stora mängder negerbollar
kan reparera ett trasigt psyke på kort tid.
En bieffekt kan vara fetma.Prova.

/Johnny Boy

Lester Boré sa...

Johnny Boy.
Mina grava problem spretar åt alla håll men din motivering saknas, därför lägger jag din åsikt längst ner i hobbypsykiatriväskan. - Inte på ett hårdhänt sätt dock...

Anonym sa...

Fan vilket liv!!! Påtal om bögar, monshine och kungliga huvudstaden så lär väl kvällen senario vara 1000 spritfulla raggare som visar röven och minst lika många homosexuella mån som står på trottoaren och ronkar!? Stockholms cruisingen samma helg som Pride festivalen!! Finner inte rätt ord men vilket kalas dom lär ha!!!

//Bonnen

Micke_kummelnäs sa...

Jag gillar hur den här bloggen kan svänga från speedvay för Ålänningar till gaylobbyns framfart.

Jag finner, för min del, Lester i lika delar en klarsynt och ytterst underhållande personlighet.
Jag har personligen inget problem att förstå skillnaden mellan sarkastisk ironi och blodigt allvar.

Heja!

Anonym sa...

Lester for president,
synd att han inte e lika fager som Palme...

Ang bögeriet i storstaden så var det nog en och annan pensionär som satte kaffet i halsen igår när Rapport visade en varelse i skinnmundering med bart arsle och gasmask.
Jävligt läckert , fetlagd som han var.

/Johnny Boy

Fixarerik sa...

Stellan, oerhört fint initiativ!

Ska försöka få med mig ståfräsen, helst med den nya Dellorton monterad.

Utgår ifrån att du beställt finväder.

Ska försöka hetsa min vapendragare som jag brukar sova i sked med i bussen...tror han har semester då.

Väl mött.

Gasen sa...

Ja borde ställa in en Kart tävling och ställa upp i detta spektakel om vi nu kan komma tillbaka till det viktiga i livet?

Stellan sa...

Skit i kartingen Gasen, det är detta du behöver!

Bergman sa...

JJJAAAAAA kommer å då djäfulen.
Damma av dronten nu, Sprellan.