torsdag 14 augusti 2014

Äckligt

Många har ju påpekat i kommentarsfältet hur vackert det är här på Åland.
Tydligen så finns det många här som tycker att det är lite för vackert, och vill tona ner grannlåten. Eller så tycker dom bara att gamla knaster är snyggt, för inte kan man väl bli så lat att man inte orkar ta hand om sina egna fimpar?

På platsen där man står skola ciggen dumpas, oavsett om man står på stan, på sin egen tomt, eller någon annans tomt.

Bilden är tagen på en gård under en balkong i det idylliska och prunkande Mariehamn.

Någon som vet hur lång tid moder natur behöver på sig för att bryta ner ett filter?
Och på tal om filter, ska man röka så ska det väl vara utan tuss?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Att filtrera dagvatten måste vara i framkant av miljövänlighet.

Tror / C-G

Anonym sa...

Röka utan tuss? Självklart.Har väl aldrig sett en cigarr med filter.

Mr Snoid

BITTERPITTEN sa...

Rökare måste vara neandertalare.Om det står en askopp utställd nånstans så ligger det garanterat fler fimpar brevid på marken än i askoppen.

Gunnar sa...

Ser ut som hemtjänsten i Hedemora varit på semester där.
De har tre anställningskrav.
1) Du måste kedjeröka.
2) Du måste vara totalt talanglös på att köra bil.
3) Du måste hata äldre människor.

Anonym sa...

Gunnar.

De anställningskraven gäller inte bara Hedemora.

Samma i hela Sverige idag.

"Fy skäms, du har blivit gammal och är bara till besvär, jag har inte tid att bry mig ska röka först" verkar vara den doktrin man arbetar efter.

Att bli gammal var ju förr något som man visade hänsyn för, tyvärr så är det borta och glömt numer.

Stellan sa...

Dom som ni nämner som jobbar i hemtjänsten har ju märkt hur illa behandlad man blir, det kanske är därför dom röker? Du slipper dom bli gamla...

Arbetsskygga har en förmåga att söka sig till offentlig sektor av självklara skäl, men där finns också mängder av fantastiska människor.
Dom blir nog dessvärre färre och färre. Lätt att dras med ner av negativa människor, eller stressa ihäl sig, då kollegorna slappar.

Gunnar sa...

Stellan - Min far har numera hemtjänst, vilket innebär stor frustration för oss.

Av alla individer som passerar hans dörr för hemtjänstens räkning, och det är galet många, är det EN som är riktigt riktigt bra, hon är så bra att man blir tårögd av att bara tänka på henne. Sedan är det kanske två-tre till som gör ett fullt godkänt jobb. All heder till dem.

Resten, jag vet inte hur många de är med alla vikarier, men säkert minst ett 15-tal, ska inte hantera människor över huvudtaget. Och det värsta är att deras chef håller med mig på alla punkter...

Lester Boré sa...

Gunnar.
Glöm inte att kommunal verksamhet har väldigt strama budgetar, vad detta delvis beror på låter jag var och en spekulera i men ett tips kan vara att tjänstemän och folkvalda inte längre tycks förstå att en begränsad inkomst inte täcker för obegränsade utgifter.
Om utvecklingen fortsätter som nu så kommer tids nog allt ansvar och alla kostnader för farsgubben ligga på dig, alternativet blir ättestupan...
Jag tror personligen att dom allra flesta som sökt sig till hemtjänstarbete på eget bevåg är bra, dom som blivit tvångskommenderade med skattefinansiering kanske inte har riktigt samma medmänskliga intresse?

Som vanligt bara spekulationer från en lågutbildad arg etnisk svensk från glesbygden, vad dom nu är värda...?

Loftish sa...

Man rullar väl egna cigg!
Ang. hemtjänst. Har själv jobbat där för 40 år sedan...(!)Det var ett annat tempo då... En gubbe jag jobbade för tyckte det var så trevligt att jag var där så vi tog färdtjänst till bolaget och köpte punsch, så drack vi punsch och kaffe istället för att tvätta fönster.Det gjorde jag en annan dag. Men vet att det är annat nu...

Stellan sa...

Loftish, nu blev jag avundsjuk, och det blir nog dagens gamla gubbar också.

Anonym sa...

Min far byggde nytt garage på 160kvm när ha vart pensionär och stoppade fullt med allehanda renoveringsobjekt, nu går han knappt ut därifrån...
Min morfar som är en bit över 80 bjöd socialtanten på middag med matsnaps när dom skulle kolla om han klarade sig själv.. Min högsta önskan är att farsan får somna in i garaget och morfar på åkgräsklipparen så dom slipper åldringsvården...

//Philip