måndag 18 augusti 2014

Lite båtinfo

Wiking XI byggdes alltså på Fisksätra varv på beställning av CG Pettersson, och sjösattes 1929.
Hon byggdes för en ishavsexpedition där J W Sandström, byrådirektör för Statens hydrografisk-meterologiska anstalt, skulle forska om smältande inlandsisar. CG tände på idén och filade länge på ritningen, som figurerar i olika utföranden med en del ändringar. Skeppare på resan som av oklara anledningar aldrig blev av, skulle han vara själv.

Dom tidiga ritningarna hade en Penta 4:a på 16-24 hk.
Men det ändrades till en Skandia råoljemotor på 15 hk, som enligt obekräftade uppgifter lär ha varit 2 cylindrig. Jag har inte funnit uppgifter om en sådan motor, och ännu mindre ett exemplar att förvärva...

Nu sitter det en Ford diesel med sex burkar i båten, men den har jag inte för avsikt att behålla. Skulle jag få tag på en orginalmotor så blir valet enkelt, i annat fall blir det något att fundera på.

Eftersom resan ansågs kunna bjuda på lite hårdare motstånd än en semesterutflykt med familjen, så byggdes hon mycket kraftig. Bordläggningen lär vara 35mm ek, och en extra ishud av ek skulle monteras i Tromsö. Däcksribben i Honduras och skarndäck och mittfiskar i teak.

Hon är Ketchriggad som det heter, och har således två master. Orginaltankarna rymde 1400 liter råolja!

43 kommentarer:

Göran sa...

Charmant!
Detta är en kulturgärning av rang.

1400 liter brännolja tar några säsonger att göra av med, bygg om ena tanken till kylrum för öl.

Acke sa...

Det var en "Pettersonare" av annat snitt. Verkar mer ha en skrovform som min barndoms fiskebåtar. Hur stort är skrovet?
Nu har Du att bita i grabben!
Till och med jag inser att det är ganska många bitar på en sån där!

Olle sa...

Nu gäller det att hitta en Skandia 52B på 30 hkr. Den skulle sitta som en helgjuten blyhatt.

Sprid det bland vänner och bekanta.

Stellan sa...

Göran, orginaltankarna finns inte längre, där sitter numera motorn. Mellanölstank behövs givetvis om man ska kunna korsa Atlanten.

Acke, måtten lär vara: 10,80 X nästan 3. Läskigt när även DU inser att det är många bitar!

Olle, ja, vilken drömmotor! Men vad kan det ha varit orginal? Endast 15hk, kan det verkligen ha varit två burkar då? Uttaget i stålbottenstocken för svänghjulet vittnar om ganska liten diameter, vilket talar för det.

Stellan sa...

Skandia lär ju ha haft en lättviktsmotor som hette 23, som var på 7-8 hk. Den fanns även i tvåcylindrigt utförande, och borde då ligga på ca, 15 hk... En sån kan det ha varit.

Micke_kummelnäs sa...

Hurra! Det här är stort!

Men är bordläggningen så dålig att du måste byta den? Du skrev nåt om det i inlägget innan.

Hursomhelst. Anordnar du arbetsläger så kan du räkna med mig om det ställs skeppsskorpor och mellanöl till förfogande.

Mats sa...

Renovera Milrid, Flytta, bygga bostadshushus och båthus måste framstå som en semesterresa i jämförelse med detta projekt.

Björn sa...

En expedition för att undersöka de smältande inlandsisarna redan 1929...? Klimatpåverkan av 1400 liter råolja?

Synd att de inte han genomföra expeditionen i så fall kunde ni säkert fått lite bidrag för klimatforskning om ni kunde genomföra samma studie 100 år senare...

Johan_R sa...

Kanske det här kan hjälpa? http://runeberg.org/tektid/1928a/0208.html

Olle sa...

23B (B står för backslag - marinversionen)är en tvåcylindrig lättviktsmotor på i regionen 10 hkr. Det är en utveckling av 22B. Sannolikt en lite för liten motor i detta skepp speciellt i gång med hög sjö.

Dessvärre verkar det vara synnerligen svårt att hitta en 23B eller en 52B.

Du kanske ska göra ett besök på Roslagsgjuteriet och kolla om de vill sponsra ett nygjutet motorblock. Det finns kanske delar på Phytagoras (Drott)som går att använda i motorn.. Jag har haft ett uppdrag på ett företag som har ett arborrverk stort nog att bearbeta gjutningen.

Det vore väl en häftig dröm att nytillverka en kopia av en lättvikts råoljemotor såvida du inte hittar ett original.

Johan_R sa...

och så en länk till http://www.llaurin.se/
föreningen verkar ha en 52a i sin ägo beg, borrow or steal :)

i brist på annat kan man ju köpa deras cd med "kram goa låtar" CD 1 och 2 med tändkuledunk.

Anonym sa...

Ja har 12st tändkulemotorer i ladan, ingen koll på va de flesta är för nå dock... Kan försöka ta kort på dom om nå kan vara av intresse donerar ja mer än gärna en eller flera! Dom står dock rätt ihop tryckta och instoppade långt in...

//Philip

Anonym sa...

Jag bugar mig inför din kulturgärning, Stellan.

/Bop

Olle sa...

Tänk om vi också kunde hitta någon kulturmedveten person som råkar ligga på ett lager rätvuxen torkad ek och kanske två krumma bitar för för och akterstäv. Material till bordläggning skulle heller inte skada.

Man kan givetvis också använda mer exotiska substitut som iroko men det kanske är mer riktigt att bruka ek.

Teaken till skarndäck mm kan bli lite pyssligt eftersom långa teakbitar är svåra att hitta. Hoppas det mesta går att återbruka.

Jag ska låta min lilla bekantskapskrets få informationen och det vore trevligt att få följa renoveringen om än den tar många år i den alltid intressanta publikationen Veteranbåten.

Det skulle nog också glädja PO och Mait

Anonym sa...

Hur är det med master rigg och segel då? Finns de kvar och skicket?
/KvarkenAnders

Stellan sa...

Kummelnäs, tack för erbjudandet, det lär utnyttjas!
Bordläggningen lär behöva bytas åtminstone delvis, då rost och frysskador finnes i mängder. Man får se när man river.

Philip, vilket fantastiskt erbjudande! Finns det tvåcylindriga? Kan man få bilder? Vart bor du?

Kvarken, de finns kvar och lär vara i hyfsat skick.
Stormasten fick dock en spricka för några helger sedan, då det kom tre satans waxholmsbåtar, och det inte gick att möta alla svall. Ett röstjärn släppte och det höll på att gå åt helvete.

Anonym sa...

Annars så kan du alltid titta på denna om det skulle börja ta i mot under arbetet. http://www.mmbk.se/source/bildarkiv/102_wiking_XI.html.
Den är trots allt lite mindre.

//Pär-Åke

Anonym sa...

Ang. länken ovan, så ta bort punkten som är sist i länken.

Anonym sa...

Den där krocken eller vad det nu var med waxholmsbåten borde väl vara en försäkrings sak eller ??
/KvarkenAnders

Gunnar sa...

Är det bara jag som skulle vilja se båten ge sig ut på sitt uppdrag i ett väl patinerat skick? Duktigt inkört bruksskick är ju i vissa fall stiligare än knullputs, det bevisade du ju med roadstern, till exempel.

Lester Boré sa...

Gunnar.
Jag håller nog med dig...

Anonym sa...

Ja ska undersöka det ikväll, tror det är mest bolinder motorer... Hur som helst har jag bra kontaktnät på dylika prylar med ägare som inte vet vag internet är så ja ska kolla runt!!! Ja håller till i Vadstena på östgötaslätten!!

//Philip

Olle sa...

Det är en vacker tanke att behålla båten som den är men då kan man inte ge sig ut på vattnet.

Förbyggnad och förbultning är av sådan art att nästa steg blir plockepinn.



Stellan sa...

Gunnar, jag har ett glädjande besked!
Denna båt ska renoveras till bruksskick, och jag ska behålla så mycket orginalvirke som möjligt.
Det betyder att jag tänker göra en varsam men omfattande renovering.

Däcken tex, är vackert slitna, men lite väl slitna.
Dom har säckat och dom läcker som ett staket.
Med inblandning av lite moderna metoder så tror jag att jag kan trampa på samma däck som CG gjorde då han skulle ombord.

Denna båt kommer inte att ersätta Mildrid, som fortsatt kommer att vara putsbögsbåten.
Denna båt kommer att komplettera Mildrid, genom att ha ett slitet bruksskick. Hon byggdes ju trots allt inte som fritidsbåt, utan som expeditionsfartyg.

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag antar att det är onödigt att anbringa det ni något vulgärt kallar för "knullputs" på ett däck som sannolikt kommer att bli behandlat på samma sätt som de regnvåta gatorna i Hollywood blir behandlade i filmen Singin' in the rain. - Och då med den skillnaden att det inte kommer att vara Gene Kellys välputsade lackpuppor som smeker däcket utan expeditionsledare Egelands broddar...
Eftersom jag är tusenfalt mer intresserad av expeditionen än av en, säkerligen förstklassig och mycket krävande men ändå, ganska sällsam renovering så hoppas jag att det går vansinnigt fort att få arken i sjön.
Min yttersta förhoppning är att expeditionen kommer att bli en orgie i varg och sälskinnspälsar, arrak, skämt saltkött, genéver, grovkalibriga enskottsgevär och mycket annat som en äventyrslysten pojke bara vågar drömma om att få läsa om...

Tillsvidare hoppas jag att Herren låter sitt ansikte lysa över dig och vara dig nådig.

fd Kollegan Björn sa...

Tusan, bygg en egen motor! Det har ju till viss del gjort förut. Kanske en V2 med gigantiska kolvar och samma tändföljd som en HD?

Stellan sa...

Man ber om ursäkt, Lester, man ber om ursäkt...
Min brist på bildning leder allt som oftast till att mitt vokabulär plockas ur samhällets nedre skikt.
Kantorn i Hammarlands kyrka brast i gråt under vårat senaste samtal.

Fd Björn och Olle, jo men visst, en motor slår man ju ihop snabbt. Båten jag köpt kräver ju bara smärre underhåll, så tid har jag ju.

Anonym sa...

Om du känner att du skulle vilja fördjupa dej i ämnet Skandia motorer, så är min före detta Loadingmaster
Lars Melkersson en av eldskälarna i Laurin museet här i Lysekil. Han har skrivit ett helt gäng böcker om bland annat Skandia motorer. Han är en nerd av stora mått när det gäller den generationens motorer.www.llaurin.se

rocket goldstar sa...

Aldrig nöjd som tjejen i radion sjöng...

Gunte sa...

Kul båt efter kul gubbe, beställaren alltså. Som flera andra tidiga mångsidiga vetenskapare hade han många intressanta idéer och drog sig inte för att prova egna vägar. Han lär vara en av de legendariska, tidiga cheferna på det som idag är SMHI och det finns en liten story från början av 1900-talet kring ett av hans projekt som nästan går utanpå din båt. Och det finns minnen av det än, norröver. Kolla den här länken från modern tid, så ser du vad jag menar och vad gubben verkligen gick för. Undrar vilken slags motor det handlade om här? Bra att begrunda över ett stift i höstmörkret, typ.
http://www.helahalsingland.se/sparen-finns-kvar-vidundret-strandade-pa-ingaskar

Gunnar sa...

Olle - Jag sa inte att båten skulle behållas som den var. Ville bara se den i ett skönt vindpinat och medfaret skick. I bilvärlden är det vanligt att man anstränger sig för att behålla fordonets själ samtidigt som man säkerställer ett gott mekaniskt skick.
Efter Stellans följande redogörelse känner jag att båten kommer att bli precis rätt. Men så blir det ju varje gång han gör något.

Gunnar sa...

Olle - Jag sa inte att båten skulle behållas som den var. Ville bara se den i ett skönt vindpinat och medfaret skick. I bilvärlden är det vanligt att man anstränger sig för att behålla fordonets själ samtidigt som man säkerställer ett gott mekaniskt skick.
Efter Stellans följande redogörelse känner jag att båten kommer att bli precis rätt. Men så blir det ju varje gång han gör något.

Olle sa...

Ville nog bara understryka skicket på skeppet eftersom det är mig väl bekant. Är heller inte så borta i bilvärlden även om mina projekt rört sig om mer temperamentsfulla och märkliga skapelser från den gamla världen.

Självklart finns här både kulturhistoria och intressanta detaljer som inte ska renoveras bara för att de är slitna och inte ser nya ut.

Däremot så är det ovanligt i båtvärlden att patinera synliga detaljer i renoveringen om det inte handlar om att förstärka redan slitna detaljer som ett saggande däck.

Anonym sa...

Hakar på där Gunte slutade.
Blivande Herr polarforskaren kanske skall vidarutveckla fordonet.
Länk 1 & Länk 2.

Mr X3 sa...

Som komplement till nya fartyget måste du bygga ett sånt där isvidunder. Det är ju nästan en motorcykel...och såna har du ju erfarenhet av att smälla ihop.

Drusse sa...

Skitfränt med det nya flytetyget, men vad du skall till polartrakterna att göra begriper jag inte, du HATAR ju kyla och är mer frusen än någon annan som jag känner?! Fast det är klart, innan skutan är färdig så har du nog hunnit äta upp dig lite! ;)

Anonym sa...

Om du ändrar expeditionsplanerna till karibien så kan jag ställa upp som paying crew gast åt dig.
// Johan

Anonym sa...

Polarsegling kräver nog flejmning av både det ena och det andra. Ordnar inköpsnetto på några lådor Bräjkcleen om så önskas.

Stellan sa...

Shit, vilken skön gubbe, JW!

Drusse, du har ju så rätt. Det kanske inte är en bra ide ändå… Jag fryser ju nästa jämt!

Loftish sa...

Anmäler mig som kock. Har ju haft den tjänsten på isbrytaren Frej så jag vet hur man gör en ärtsoppa till punschen. Men hur var det; skall punschen vara varm eller kall?

Gunnar sa...

När båten är klar kanske polarisarna har smält?

Lofterud - Punsch ska alltid drickas (lagom) kall, och hållas borta från ärtsoppa. Allt annat är ett jäklans otyg till påhitt, skapat av barbarer utan smaklökar.

Acke sa...

Gunnar Du har fel!
Det kanske var miljön men varm punsch till ärtsoppan äten på Södermanlands regementes officersmäss var en svårslagen kombo. Har Du provat?
Jag erkänner att jag var ytterst tveksam innan(lät som ett kräkmedel)men överraskningen var stor. Dessutom är det en flerhundraårig tradition.

Direktörn sa...

Acke har rätt