söndag 17 augusti 2014

Slag i saken.

Efter ett års funderande, besiktningar och utvärderande så har vi fattat ett beslut.
Jag har tidigare tackat nej till båten två gånger, då renoveringsbehovet är av astronomiska mått, men nu har jag tackat ja.

Den sista båten CG Pettersson lät bygga åt sig själv, kommer under september att angöra en brygga på Åland för att stanna här.

Beslutet att ta över båten baserades på flera saker.

För det första så vill mina tjejer att vi tar båten, om jag anser mig orka renovera henne utan att jobba ihjäl mig. Cissi har lovat att hjälpa till med renoveringen två kvällar i veckan(vi får väl se hur det blir med det).

För det andra så ser jag det lite som mitt kall att rädda denna historiskt intressanta båt. Jag tror nämligen inte att nån annan räddar henne om inte jag gör det. Det kan ju i och för sig ses som ett tecken på att man borde stå över.

För det tredje så har jag, Kenny, Macke och Fredde för avsikt att genomföra den planerade ishavsexpeditionen via Grönland med slutdestination Amerika, som aldrig blev av. Om vi har stake nog för denna resa, så kommer den att genomföras år 2029, dvs, 100 år för sent.

Och för det fjärde så blev jag här i veckan sugen på att byta kölstock och stävar på denna båt. Det måste ju vara det manligaste man kan ge sig på i träbåtsrenoveringsväg!

Jag tänkte genomföra renoveringen i lugn och ro, och jobba med båten då jag känner för det. Det brukar ju gå bra för mig att jobba efter en sån plan... Jag har ju en fantastisk förmåga att kunna ta ett projekt med ro.

Önska mig gärna lycka till, den här gången kan det behövas.

31 kommentarer:

Ludde sa...

Lycka till. Med ett sådant projekt lär du hålla alla former av depresion på avstånd.

Cronos sa...

Så nu är nya båthuset för litet?, lite trist dock att man inte kommer få se något fränt vägfordon från dig på en 20 år kan jag tycka, men lycka till med drömprojektet!...

Anonym sa...

Lycka till...

//Philip

Anonym sa...

Jag tror det är den blivande slipen som är orsaken..
Lycka Till

Kolegan Johan

82x112 sa...

Å herre! Trodde först det var Unn som var på ingång men det här är ju nog så mycket arbete det. Förstår nu att det där båthuset bara var början på SE Service efterförljare "Egelands Varf och Marina". Ett mindre träbåtsimperium som kommer breda ut sig i strandlinjen där på Åland.
Önskar dig all lycka och välgång!

Lester Boré sa...

Jag hänvisar till mina tidigare teorier gällande generationsfaktorn och en eventuell amerikaseglats 2429... :)
Som du förstår är jag naturligtvis glad för er skull och egentligen är jag inte ett dugg orolig över vare sig renovering eller seglats. - Dock är jag tämligen säker på att det kommer att behövas en illmarig ljungman med vapenvana och god spritnerv på denna eventuella expedition

Matias sa...

Nya utmaningar är väl det som liksom gör att man Lever, med stort L.

Läste för övrigt om "Customania" i dag, då jag bläddrade i gamla Wheels på jakt efter en annan grej...det var grejer det!! :)

hauge sa...

Hade ju vart kul att se dig och bumsen på bana medans man fortfarande kan köra själv...
Fast båten du kanske blir färdig med båten innan Mansen blir färdig med banan??

Togga T sa...

Count me in...
Har alltid drömt om nordostpassagen i en träbåt.

Har turligt nog en lucka i kalendern 2029.

Stellan sa...

Båthuset är till Mildrid. Wikingen får bo i tält under renoveringen, sedan inne i stan.
Säkert kommer det snidas vägfordon som mellanstick, Sluggern byggdes ju under Mildrids renovering.

Så fort Mamsen är klar med banan är jag och bumsen där, var så säker! Ventilkåporna är ju ännu oskrapade, vilket stör mig.

Fredrik Lindgren sa...

Lycka till.
Kommer den fortfarande att förbli gråmålad på sidorna sen, eller vackert fernissad???

//WW

Björn sa...

Grattis!
Nu får vi väl bara hoppas på ett par milda vintrar också, minns med glädje (?) blogginläggen från tidigare äventyr i svinkalla tält...
Men hur kommer det att gå med renoveringen av dotterns Mito då? Ett år har ju snart gått o inte blir hon yngre heller.

Anonym sa...

Trevligt! lycka till
vad heter båten och finns det något att läsa om den på webben?.
// Johan

G Borg sa...

Stort grattis till detta fantastiska vansinnesköp! Det kommer att bli fantastiskt. Det glädjer mig dessutom att det verkar finnas master och segel på denna skuta. Det kan vara bra om ni vill ha med er något mer än bränsle på vägen till Amerikatt.

J2000E sa...

Var lite smart för en gångs skull - skaffa sponsorer. Jag önskar vara den första.

Stellan sa...

Den dagen då jag bytt alla bord, så kommer hon troligen vara fernissad, men innan dess lär hon få gå målad, men inte grå.
Båten heter Wiking XI, men jag har inte funnit mycket på nätet. Båtens historia finns dokumenterad men det verkar inte ligga i cyberrymden.

Ang, dotterns Mito, så är vårat upplägg så här:
Två dagar båtrenovering, två dagar hojrenovering , och tre dagar fritt.
Hon fyller 14 om några dagar, så vi lär ju hinna.

J2000e, sponsorer kommer jag att behöva, och du får gladeligen vara den första. Problemet är att jag är kass på att ragga sponsorer.
Dom jag haft genom åren har kommit på eget initiativ. När jag har försökt skaffa sponsorer så brukar jag få ett hånskratt tillbaka.

Anonym sa...

Fantastiskt, att det finns människor som törs ta sig an ett sånt där projekt. Vet med 100% säkerhet, att jag själv aldrig skulle "gå iland" med ett dyligt projekt.

Vilken enorm hyllning till CGP detta är.

Jag lyfter på hatten, bugar mig, och önskar lycka till med projektet.

Mvh Kjelle

Anonym sa...

Vilket projekt !!
Vad är det för mått, maskin mm. på skutan ?
/KvarkenAnders

Stellan sa...

Jag lägger upp lite info ikväll, när jag dratt in kvällens sista 4"spik.

A.Mansén sa...

Ärendet har sedan i våras nått förvaltningsdomstolen som i sin tur meddelade att deras handläggningstid är ca 1 år. Återkommer ang. banprojektet när jag svalt en Valium stor som en tvål.

Anonym sa...

Hurra!
Blir det ett tidstypiskt tändkulemaskineri?

/Jörgen

martin sa...

Vansinnigt häftigt, nu kommer bloggen bli riktigt intressant att följa igen. Heja Stellan!

Frun sa...

Någon som vill sponsra med ek i mängder eller kanske en tändkulemotor ;)

Dasen sa...

Schuckert! Lycka till, även du faktiskt inte behöver lyckönskningar eftersom du reder dig alldeles utmärkt på egna meriter och inte på tur.

f Kollegan Björn sa...

Måste till ett nytt båttält skulle jag tro? Hur får man upp en sån där skuta på land, för du vill väl ha den hemma?
Du borde få kulturpris sedan när den är klar i alla fall..
Ps. Anders M: man kan nästan få för sig att nån inte vill att banan skall bli byggd!

Stellan sa...

fd koll Björn, det ska gå med kranbil. Tältet får jag med av förra ägarna.

Motorval avhandlar jag i ett inlägg strax...

Gunnar sa...

Här borde jag ju komma med ett förnuftigt, uppmuntrande inlägg - men allt jag får ur mig är JÖSSES!

Anonym sa...

Om det är någon som kan få skutan att återfå sina glansdagar, så är det väl du! Lycka till!

/Henric

Skorpan sa...

Bara för att vara klar i en sak. Du vet om att du är skadad????
Lycka till tokfan!

Fixarerik sa...

Stellan ,jag har glömt varför originalplanen övergavs . America.

Svårt att se av den lilla bilden i luren, men vore det inte ballare utan master ?

Anonym sa...

Jag har en vän som också lever i ett liknande kaos som det här kommer att bli, så när jag mår som sämst över mina projekt åker jag dit och mår mycket bättre direkt.

Det kan bli en del bekymmer för dig att hitta en sån vän men lycka till...

ps om det kommer massor av folk helt oväntat och verkar vara omåttligt intresserade så kan du blivit den vännen.

/Mina föräldrar fick minsann slita så det får mina barn också göra..