söndag 24 augusti 2014

Vilken fräsig grej!

https://www.youtube.com/watch?v=EmnsXTMLzCE

17 kommentarer:

Matias sa...

Antar du redan hittat den andra videon där man visar vad man skall ha den till?

http://youtu.be/WblrU3T5P14

Lär ju bli rätt fräsigt...:)

Klickbar sa...

h

Klickbar nr;2 sa...

h

Igen sa...

h

Dasen sa...

Fränt att trycka in den i en Amazon, fast en Saab tvåtaktare hade ju suttit fint.

Andreas sa...

Ska bli kul att se om bilen kommer ut, projektet verkar dra ut på tiden. Är duktigt ballt iaf med tvåtakts v8:a. Var sugen på nått suspelt bygge med en sådan motor men det föll lite på att man troligen behöver köra automatlåda för att vevaxeln ska hålla.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652&page=107

Bromsning av likadan motor för båtbruk.
https://www.youtube.com/watch?v=GcrpMbSXWF8

Anonym sa...

Fränt med serietillverkad 2takts V8 !! Undra om det det finns i nått annat sammanhang än båtmotor ??
Kanske vore nått att bygga in en sån motor i MC när du är klar med båtrenoveringen.
/KvarkenAnders

Anonym sa...

DJÄVLAR vilken sång!
Måste ju vara en perfekt hojmotor :D

/Bop

Stellan sa...

Andreas, jag förstår inte vad du menar.
varför skulle man vilja åka med nåt annat än automat?
Jag funderar ofta på hur juste det skulle ha varit att köra Sluggern med automat. Man skulle slippa klappra på den satan växelpellen hela tiden, och man skulle kunna powerwheela från stillastående till toppfart.
På bilar är det ju ännu jobbigare. Man vill ju att däcken ska snurra i 250 när man börnar.

Att motorn skulle sitta i en amaryllis hade jag ingen om, men nu blev det ju ännu tuffare.

Anonym sa...

2-stroke sux

Drusse sa...

"2-stroke sux"... Vilken otroligt uttömmande kommentar, jag antar att sux = sucks... När du anonym gjorde dig omaket att göra ett inlägg på denna blogg så skulle väl ändå förklara för oss andra som läser här varför det suger med tvåtakt, för många värmenypningar kanske? Eller fick du inte tillräckligt med fjong på mopeden när det begav sig... Frågorna hopar sig och mystiken tätnar...

Andreas sa...

Stellan: Min tvåtaktstokiga kollega hävdade iaf att veven inte är gjorde för krafterna man får med en manuell låda. Man får ju axialkrafter från tryckplattan och ordentliga ryck om man är våldsam med att släppa kopplingen. Eller om det var nått annat problem. Blir snällare för motorn att driva en momentomvandlare och mer likt en propeller med backslag.

En Lotus elise eller en lättviktsrodd med tvåtakts v8 vore ju fränt. Iofs vore vilket fordon som hellst fränt med tvåtakts v8

Lester Boré sa...

Drusse.
Man får anta att den anonyme aldrig har upplevt när ljudet av ett skift sovjetiska tvåtaktsdieslar sjunger över tajgan...
Om han hade gjort det så borde han vid åminnelsen av detta oförglömliga ögonblick ejakulera förhållandevis kraftfullt och därför vara alldeles för utmattad för att skriva undermåligt formulerad kritik på en glamourblogg om sakens kärna.
För övrigt tycker jag att din ton är något beskare än vanligt...?

Acke(drömmare) sa...

Tvåtakt är underbart.
Har ni någonsin upplevt när en depå vaknar till liv? Man hör någon på avstånd som försöker springa igång en TZ:a i den råa morgonluften. Däcket hasar lite i kylan, han får försöka några gånger. Så hör man en RGB gå igång, blippar upp och ner en stund, den tar sig underbart, så hör man det metalliska ljudet av torrkopplingen rassla och en växel går i. Man känner att hojen vill iväg. Fler och fler stämmer in bara en halvtimme till första träning. Bäst man går upp och gör sig klar.
Man kan bli lite drömmande ibland.
Två takt sux!? Ha! Vad vet du om livet lille pöjk.

Anonym sa...

Acke, Drusse, Lester.
Tack för att Ni förgyller denna blogg med Era visdomsord, nej, lyrik.

/Bop - drömmer om en RD350 L/C

Drusse sa...

Det började med en gnutta beska för att sedan gå över till ren och skär nyfikenhet över aggresionen tillägnad 2-takten... Min hjärna började gå på högvarv, kunde det ha berott på en präktig höghastighetsvurpa orsakad av en ordentlig värmenypning med låst bakhjul som följd... Hur var det nu, blandades det tvåtakts olja i reservdunken eller? Eller var det kanske så att i tonåren valde klassens snyggaste tjej (skribentens stora kärlek), Gun att hänga med de coola mopedburna grabbarna nere vid korvmojen mystiskt inhöljda i tvåtaktos cigarettos från Johmpa utan filter medans vår skribent insåg att cykel med limpa inte imponerade längre? Men, det kan även vara så att sommaren ägnades åt att försöka få liv i morbror John-Allans gamla båtsnurra av märket Archimedes med uteblivet önskat resultat, det kan tänkas att fyra veckors fruktlöst ryckandes i ett snöre och torkandes av blöta tändstift kan göra även den mest fridfulla människa till en demon...

Anonym sa...

Jag kan bara tillägga.
En frisk motor tänder på varje varv.
Vad vore livet värt om man inte åkt på en Kawasaki H2 med en ständigt värmenypande mittencylinder.
Men kul det var det och oerhört spännande när man efter lite fipplande lyckades att missa en växel och väntan på att den skulle sluta att varva allt detta efter lite ofrivilligt bakhjulsåkande.