söndag 28 september 2014

Äckligt

Idrott verkar ganska äckligt.

Men var inte ledsen för det, dom som vill ha saker i krysset kan ju hållas med det.

För dig som bara finner njutning av murket trä, rostiga spant och totalt förfall, så finns nu en ny blogg att besöka.

Den heter wikingelva.blogspot.com och är lite under uppbyggnad. Där kommer jag och ibland min dotter eller fru skriva. Den kommer att vara helt befriad från anusblekning, politik, idrott, selfies och matlagningstips.

Däremot kan läsaren få följa hur skribenterna räddar en historiskt mycket intressant båt, eller dör när dom försöker göra det.

Riktig fart tar väl kanske inte den bloggen förrens i vår, men du har ju ändå ingen lust att jobba nu, och fejsbook gick du ju just igenom, så du kan ju lika gärna besöka den, så den får några besökare...

14 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag tror, utan att försöka förställa mig, att jag är den som gläds mest åt er nya renodlade segelbåtsblogg.
Inte för att jag missunnar någon att bänka sig framför datan eller datatelefonen, knappra sig fram till vardagsmighty, och väl där hänge sig åt en frenetisk onanistund till vyer bestående av olika träslag i olika stadier av förruttnelse. Min glädje grundar sig snarare i det rakt motsatta. - Att dessa personer nu får en blogg som renodlat deras fetish, en fetish som är så vansinnig och så bisarr att till och med RFSL under en avsevärd tid stått och vägt i frågan om huruvida dom ska inkludera den i sin organisation eller inte, är naturligtvis ett steg i rätt riktning.

För egen del kommer jag givetvis att titta in då och då av anledningar som t ex artighet och nyfikenhet. Gylfen kommer självfallet att vara stängd under dessa eventuella besök eftersom mitt håg inte står till maritimt förknippad dekadens.

Jag ber att få överlämna en uppriktig gratulation med anledning av sjösättningen av den nya bloggen. - Även om jag personligen tror att det kommer att bli ett veritabelt Sodom inom dess fyra väggar...

82x112 sa...

Tycker annars att just anusblekning och träbåtsrenovering är den ultimata combon.

Anonym sa...

Man blir lite skraj att du kommer glömma bort vardagsmighty, vår räddare i nöden blogg.
Du får inte heller glömma ditt ursprung som en stål, plåt och svetskunnig expert där svetsrök och oljelukt alltid bör finnas nära till hands.

En orolig / c-G

Lester Boré sa...

C-G.
Jag faller också in i ditt orosuttryck.
Historien har gång på gång visat oss att den arma människan lätt hänfaller åt det lustspel det innebär att vara nära den mäktiga aristokratin.
Sett ur ett objektivt perspektiv så är det inte helt självklart att en smutsig tillvaro bland bränd olja, svetsrök och ljudet av metallbearbetning, trumfar ett liv som levande kuriosa kring adelns digra smörgås och groggbord.

Att förkasta alla dom fördelar som står att finna kring den segelbåtsälskande samhällseliten kräver en man med en mycket disciplinerad syn på moral och individuell frihet. - En frihet som lätt kan tillintetgöras av något så futtigt som ett oskyldigt mottagande av en gåva eller en tjänst...

I min ungdom hade jag en god vän som utgjorde själva sinnebilden för den stolta, omutbara svenska arbetaren. En man som, om det fanns anledning, läste urskiljningslöst för både hög och låg och hade en moralkompass som aldrig någonsin visat en enda grad fel. - En riktig hedersman vill jag påstå.
Efter att han hemkommit från en kortare resa till den franska atlantkusten blev han plötsligt som förbytt och det skulle komma att visa sig att han under sin tid på kontinenten fått smak för motorseglare...
Som alla vet så är motorseglare, nästan helt utan undantag, omgivna av förmögna och excentriska människor och snart var min gode vän intrasslad i dessa hjärtlösa despoters garn. Han bjöds in att delta i de mest bisarra gillen man kan föreställa sig och föga anade han att han inte var annat än en narr, en del ur pöbeln, vars primära funktion var att underhålla sina nyfunna vänner med sin folkligt naiva uppenbarelse.
Såvitt jag vet är han än idag en ovetande driftkucku åt kapitalet...

Det sägs att tiden läker alla sår men jag är tveksam. Än i denna dag känner jag hur skammen driver sitt rostiga blad genom mitt hjärta när jag tänker tillbaks på den sista gången jag såg honom. - Bärandes ett ägg på en sked i munnen medan han sprang baklänges på PG Gyllenhammars gräsmatta. I seglarskor.

Preben sa...

Jag delar C-G:s och Lesters oro, samtidigt som jag skrattar som fan över Lesters klockrena berättelse.

Stellan sa...

Pojkar pojkar pojkar, inte behöver ni känna den minsta anledning till oro!
Att få nämna rektala fåfängor och allsköns märkliga läggningar i skrift är en av mina tyngre laster.
Således är denna mötesplats för omogna män mitt i livet inte på något vis hotad.

Min böjelse för antika farkoster ämnade för gamla piprökande män, kommer givetvis inte öka på min mentala mognadsgrad till den grad att jag inte vill avhandla ämnen såsom parfym för män, utsuddande av könsbehörighet, och pastellfärgade skjortor i det kvasioffentliga rummet.

Då min största fruktan med att vara småbarns förälder bestod i mysiga samkväm där föräldrar tvingas förlöjliga sig i socialt accepterande lekar såsom säckhoppning och sked i munnen, så kan jag garantera att jag ej kommer gå Lesters väns öde till mötes.

Anonym sa...

Hyser fortfarande en viss skepsis till vad som kan hända då man sett dessa privilegierade fina människor med segelbåt och deras hundar med gummistövlar för att inte repa däcket.
Befarar att Tompa kan komma att förses med dylika fotbeklädnader och bli förnedrad inför sin nya tjej.

Du har ett stort ansvar och en väldigt vass egg att beträda nu när överklassnöjen har uppenbarat sig.

Oroad / C-G

Stellan sa...

Får jag påminna min herrar om att jag är ägare till ett expeditionsfartyg! Att forska inlandsis i ekbåt utan vindruta, är tämligen avlägset från Henri Lloyd-piké i Sandhamn!

82x112 sa...

Ånej Lester!
Överklassen har aldrig satt sin fot ombord på en motorseglare. För dem gäller antingen motorbåtar som ska vara gigantiska eller ha enorma motorer (helst båda). Eller segelbåtar stora som tre semesterstugor på Knarrholmen.
Motorseglare däremot är en halvmesyr och en fattigmansbåt som är varken imponerande eller vidare sjöduglig.
Det här är västkustkunskaper så vissa reservationer för att saker och ting kan vara annorlunda på oskusten.

Den västsvenska aristokratins galjonsfigur PG Gyllenhammar seglade för övrigt i begynnelsen Folkbåt som är en liten svensk segelbåt i trä. Men bytte den senare mot en Hallberg Rassy. Han tröttnade väl på att sandpappra kan man gissa...

Anonym sa...

82X112!!

Där ser du hur det kan gå, om P-G gick den vägen så är risken överhängande att Stellan gör sammaledes.
Båda var ju motormän i grunden!!!

Var varsam Stellan så du inte trillar dit!!

Oo denna oro / C-G

Stellan sa...

Pfft, halvmesyr!? Nä, det bästa av två världar;-)

Anonym sa...

Hmmmm, bara så där apropå bilden, är det därför idrott är så populärt??

Mvh Skogåsbon.

82x112 sa...

Vill bara försäkra mig om att inga missförstånd uppstår. Jag syftar alltså inte på Wiking XI när jag talar om motorseglare. Wiking XI är efter vad jag förstått ett expeditionsfartyg och jag skulle aldrig tala om ett sådant som en halvmesyr.

Stellan sa...

82X112, givetvis är det så. Med tanke på Wiking XI:s undervattenskropp så är hon snarare en motorbåt med deplacementskrov. Men segel behövdes ändå för en dylik expedition. Man kunde knappast ringa efter hjälp om motorn havererat, och seglen behövdes för att stötta i gjov sjö.