tisdag 30 september 2014

En fin present

En dag när jag kom hem till min vän Sture så hade han denna vackra bil på tomten.
Jag försökte inte dölja mitt avund, utan visade det på ett sätt som skulle uttrycka min beundran för Stures smakfulla blandning av antika saker i trädgården.

Sture visade då sitt stora hjärta och skänkte mig denna bil att dekorera min tomt med!
Jag är ju övertygad om att det är en franskbyggd Ford Vedette, men bokstäverna på huven stämmer inte med det...

Vad är det egentligen jag har fått?

20 kommentarer:

Superanonym sa...

SIMCA Vedette?

Anonym sa...

Det är en skrotbil det ser alla utom du Stellan.

Blomman

Fixarerik sa...

Skärmen som fortsätter över dörren får mig att tänka på 40tal från America. ..

Tomas Gunnarsson sa...

Misstänkt likt:

http://img40.xooimage.com/views/5/e/d/e-ford-vedette-1954-7e3d5e.jpg/

Guson

Anonym sa...

Kulturarv...

Acke sa...

Ge Dej nu! Återvinn det där skrotet medans det finns något att återvinna!

Anonym sa...

Jag vill också ha en sån, men det kanske inte passar utanför ett hyreshus...

Fredde/Närke

Stellan sa...

Acke, återvinn? Den ska ju stå på min tomt medans naturen sakta tar den tillbaka, bit för bit.

Fredde/Närke, klart den passar utanför ett hyreshus! Hyr en parkering brevid grannens Audi Q7 och ställ den där.

Anonym sa...

Jag vill ta tillfället i akt att tipsa bloggens läsare och innehavare om en liten, lagom CGP båt som just kom ut på blocket. Hade jag bara haft tid hade jag nog hoppat på själv, men träbåtsbögeri kan jag tyvärr inte klämma in i min sorgliga tillvaro.

http://www.blocket.se/kronoberg/CG_Pettersson_behover_karlek_56427733.htm?ca=21&w=1

/Päron

Olle sa...

Det är en Ford Vedette!

Hade en polare som köpte efterföljaren Simca Vedette. När han tröttnat övertog jag och några kompisar den när jag var femton. Kommer ihåg att standardfelet var sönderrostade B-stolpar. Det gäller nog inte Forden som ser mer stabil ut.

Simcan hade en V8 som var ganska slut. I riktiga uppförsbackar fick passagerarna går ut för att den skulle orka.

Bilen byttes mot en Standard 8 vilket visade sig vara ett nerköp. Den drog mer olja än bensin. Vi var fem som delade och priset var 25 kronor.

Onekligen en vacker Ford du har fått men vad ska du ha den till?

Anonym sa...

Det gläder mitt gamla hjärta att du har kärlek till gamla bilar fortfarande.

Finns den nu hemma på gårdsplan så kan det ju eventuellt väckas ett begär att renovera en kompis till "Limpan", man kan ju hoppas.

Det vore riktigt ballt att ha dom tillsammans, en till dig och en till hustrun.

Hoppas / C-G

Anonym sa...

Visst är det en Simca Vedette.
Efterföljande karosser av Vedetten är lite av en favoritbil för mig. Ägde under en väldigt kort period en -59:a Vedette, och brorsan hade en -57:a Vedette.
En -59:a med en Cheva smallblockare skulle inte vara helt fel.

Mvh Skogåsbon

o21håkan sa...

jag har haft en lite nyare simca motsvarigheten till vedett men den hade namnet Simca Ariane om jag inte mins fel

Anonym sa...

Simca Versaille?

Koddington sa...

Va ju en sån Göran Ambell montera en SB ford i Å 68gt fälgar på !!
ROCKET ?????
..K..

Anonym sa...

021 håkan: Ariane är inte allas samma bil som Vedette. Jag hade en Simca Ariane som första bil. Simca Vedetten har V8:a, Ariane bara en fyra, nej inte allas samma sorts bil.

Mvh Skogåsbon.

Superanonym sa...

Vilka bokstäver har du på huven då? Det skulle kunna vara den ovanligare Ford Vendôme

Superanonym sa...

Vilka bokstäver har du på huven då? Det skulle kunna vara den ovanligare Ford Vendôme

o21håkan sa...

simca ariane och simca vedett var likadana bilar men med olika motorer , arianen satt en 4a i vedetten en 8a det var för övrigt en fin biltyckte jag

rocket goldstar sa...

Visst var det en sån kärra som Göran Ambell hade. Den var ju skitfräsig, som en liten Mercury.