fredag 12 september 2014

Finjobb

Jag har haft ett av dom finaste jobben man kan få som rörmokare.
Att riva ut och bygga upp en ny undercentral.

Jag fick välja material och tillvägagångsätt själv, så några förzinkade rör med presskopplingar blev det inte tal om.
Det blev Tig och gas-svetsade tubrör för hela slanten, jävlar vad jag har trivits!
Att bygga undercentral på detta vis är klart underskattat år 2014. Billigt material, håller i tusen år, och stadigt.

Dom första bilderna visar hur det såg ut innan, ganska rörigt måste man väl säga.

26 kommentarer:

Fredrik Lindgren sa...

Du måste ju vara rena förlustaffären för din chef, presskopplingar skapar ju merjobb= mer pengar för din firma??
Ingen kontrollerar ju kvalitén på jobb nu för tiden, dom bara betalar.....
;)

Anonym sa...

bombproof!

/bop

rocket goldstar sa...

Kåt & glad ?

Björn sa...

Glädjande för en som jobbar med fjärrvärme att du gillar undercentraler, vågar man hoppas på en överdriven puts o rostfria kulventiler istället för epoximålade?
Noterade med glädje de gamla eternitrören i vägen, är de pluggade med bubbelplast?

Björn sa...

Skulle vara väggen inte vägen... F.n ta rättstavningsprogram!

Stellan sa...

Lindgren, ett gott rykte är bästa reklamen.
Rocket, jag blev kåt och glad, och den finske fd, svetsaren som är fastighetsskötare blev också kåt och glad!
Björn, fjärrvärme, det är fina jobb det!
Det var inte eternitrör det lär vara Cortenrör, pluggade med gamla kalsingar.

Fixarerik sa...

Byggde just en stel bakram av tubrör.

Lester Boré sa...

Jag byggde just ett luftslott av Lövéns och Reinfeldts ord...

Stellan sa...

Erik, du skojar nu va?
Lester skojar inte.

rocket goldstar sa...

Hörde att man kunde önska gäst till morgonpasset i P3, det vore la kul om du Stellan gjorde ett återbesök och snackade om flytten osv ?

82x112 sa...

Den lite gryniga bildkvaliteten gör att det uppstår en optisk illusion som först fick mig att tro att det fanns ett hål i golvet under stegen.

Stellan sa...

Då får du önska det, Rocket!
Men jag kommer att kräkas om Kakan Hermansson är där.

rocket goldstar sa...

Kakan och Kodjo vrålar Braaaapowpowpow !!!

Stellan sa...

Då ska jag lugnt och sakligt fråga vad dom skriker, och varför...

Fixarerik sa...

Klart jag inte skojar!
Heter det inte tubrör?
Dom är ju sömlösa med skaplig tjocklek så det funkar att bocka med gasen.

Preben sa...

Vem fan är denna kakan? Tror knappast det är en vit medelålders, heterosexuell man.

Stellan sa...

Erik, tubrör är sömmade och rätt sunkiga.
Preben, kakan är en AFA-flata som hatar poliser och allt annat...

Anonym sa...

Finjobb?
Nä, du menar väl Finnjobb?

Mvh Anonymous

Fixarerik sa...

Hmm... i Vvs centrum s katalog heter dom då felaktigt tubrör.

Stellan sa...

Erik, jag kan mycket väl ha fel.
jag har fått namnet av gamla rörisar, som kallar alla stålrör man svetsar för tubrör. Men att tubrör skulle vara sömlösa läter ju faktiskt mera logiskt.

Det viktiga var att du använde sömlösa rör.

Fixarerik sa...

Slaktade en japsram för ett tag sen,där var det riktigt klent gods och söm.

Nä nu ska röstas !

Anonym sa...

tycker ide'en med Stellan som gäst i morronpasset hade varit en ypperlig ide oavsett kakan e där eller inte*S*
hade alldeles säkert blivit lyssningsvärt

Stellan sa...

Anonym, jag har varit gäst där 2007. Det var ganska kul. Olle Garp och Martina Thun var programledare. Det var där jag av en händelse myntade ordet: Vardagsmighty...

Anonym sa...

attans det programmet måste jag missat trots daglig lyssning :-(

rocket goldstar sa...

Olle garp och Martina thun var bättre...RibitBoomPowpowpow.

Stellan sa...

Jo, vi gjorde ett eget inslag av Ockulta hörnan!
Olle var kunglig!