onsdag 17 september 2014

Jag försökte hålla mig utanför, men nu brast det...

Tänk att ett land som Sverige, faktiskt inte riktigt har åsiktsfrihet.
Redan under valvakan, lade samtliga partiledare krutet på att berätta för folket, att det viktiga nu var att motarbeta ett annat parti som folket valt till det tredje största partiet.
Floskler som "Sprunget ur Nazismen" eller "Rasistpartiet", duggar tätt i dagstidningarnas ledarspalter.
Nu finns det faktiskt ingenting i deras partiprogram som antyder någon form av rasism, utan bara en ambition att minska invandringen.
Denna fråga är så pass infekterad och förbjuden, att det faktiskt räcker att nämna en viss form av kritik mot nuvarande system, för att snabbt få titeln rasist.
När det bara finns ett parti som vågar nämna att dom vill minska invandringen, så är det klart att de rasister som verkligen finns ute i samhället dras till det partiet. Och för media och dom politiska motståndarna finns det inget hinder att spela ut rasist-korten.
Lars Werner skickade gratulationer till Nordkoreas ledare, och Göran Persson berömde Kina för deras politiska stabilitet en gång i tiden, men inte blev det nån storm för det, trots att alla vet hur den stabiliteten kommer sig. Deras partier dras inte med öknamn som "Sprunget ur diktaturbeundran".
Om någon har levt på en sådan plats, där en annan kultur än den egna har vuxit sig stark dom senaste åren, så är det inte helt orimligt att den personen känner en viss frustration över att dennes ort förändras dramatiskt.
Problemet är att om den personen känner den känslan, så tillhör den per automatik dom onda.
Dom som saknar förmågan att känna empati, och tillhör dom som inte vill hjälpa andra människor.
Att kunna argumentera för hur dom känner, och att försöka finna andra lösningar på hur man kan hjälpa, utan att för den sakens förändra sin egen bygd till oigenkännlighet, är omöjligt, för samhället har bestämt sig, rasistkortet ska spelas så hårt och så ofta det kan.
Den enda som offentligt lyckats nämna att invandringen kanske borde minskas till förmån för att ta tag i dom problem och hjälpa dom människor som redan finns i landet, utan att få rasiststämpeln är Ken Ring. Men han är ju inte en etnisk svensk mitt i livet, direkt...
Och, nej, jag är inte rasist.






67 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
-Du beskriver ett eventuellt problem på ett sakligt sätt.
-Beskrivningen innehåller argument jag inte kan bemöta.
-Texten innehåller ingenting som pekar på att du skulle göra skillnad på människor utifrån deras etniska/kulturella bakgrund.

Den enda slutsats jag som gillare av olika kan dra av detta är att du, oavsett vad du själv säger, är rasist.
Tyvärr...

82x112 sa...

1. Sverige Demokraterna kommer ur den svenska nynazistiska rörelsen på 80 och 90-talet. Det är ett historiskt faktum och således att betrakta som något annat än en floskel.

2. Göran Persson fick efter vad jag minns en helvetes massa skit för sitt vimsiga orerande om hur Kinas politiska stabilitet var bra för produktionen.

3. VPK fick väldigt ofta höra att de var diktaturkramare. Det gamla "Vill ni ha det som i Sovjet va?"-kortet dras fortfarande fram emot vänstermänniskor både nu och då.

BITTERPITTEN sa...

Jag läste en artikel nyligen skriven av en invandrare i Rosengård,Malmö,Sverige. Han skrev att det var som att bo på en öppen anstalt att bo i Rosengård. Alla har gett upp hoppet om ett arbete,en riktig bostad och ett värdigt liv. Han vädjade att invandringen skulle stoppas tills vi tagit hand om dom som redan finns här. Men det vill ingen annan en Sverige demokraterna diskutera. Och dom avfärdas som rasister.

Lester Boré sa...

82x112.
När detta ändå kom på tal.
-Är det relevant vad SD stod för för tjugo, trettio år sedan? Jag tror att de flesta ur valmanskåren grundar sitt beslut vid valurnan på mer nutida principprogram och manifest?
-Vpk var ju uttalade diktaturkramare och därför är det otänkbart att dom skulle kallats något annat.

Jenny sa...

Vill bara påminna om att alla faktiskt har rätt att vara i detta land vare sig ni vill eller inte. Aftonbladet sa att vi är 87% som röstat för ökad mångfald så kom inte och försök ändra på det i efterhand.

Anonym sa...

Det här inlägget känns som det kommer att bli en långkörare.

PS.Dom gånger jag röstat tidigare i livet så har det vart rött men inte i år.

Acke sa...

Jag kom att tänka på en lite lustig parallell. För ett antal år sedan så hade det etablerade samhället samma inställning till de homosexuella o.d. som det nu har till SD.
Det svänger hur man får tycka.

Jenny, 87% röstade på andra partier(bla jag), vilket inte är samma sak. Det finns ju ett par andra problem på dagordningen åxå.

Anonym sa...

Själv är jag förvånad över att de bara fick 12.9 %. Tack och lov. Förmodligen spelar den senaste tidens skandaler in, samtidigt som SD konstaterar att vissa saker varit känt en tid men avslöjas/antyds lämpligt nog strax före valet. Läste att man i en undersökning konstaterat att 60% av Sveriges befolkning ville minska antalet beviljandet av asyl. Faktum är att Sverige har under senaste tiden tagit emot fler flyktingar än de övriga nordiska länderna tillsammans. Här är tydligen ändå steget ganska långt till att börja rösta på ett "enfrågeparti". Hur som helst är det ju så att SD är ett relativt nytt och omoget parti. Skrapar man lite på ytan är det inte direkt några krutuppfinnare emellanåt som dyker upp men har gjort snabbkarriär och har alldeles för mycket makt inom partiet. Att ha vissa av dessa vid maktens absoluta grytor är en rent skrämmande tanke. Andra politiker vittnar också om ett stort ointresse av andra samhällsfrågor vilket är helt oacceptabelt för utvecklingen. Så här i kölvattnet av valet har jag läst alldeles för många artiklar och analys om SD i kombination med mina egna erfarenheter och dragit en egen slutsats. En tid före valet besökte jag goda vänner i ett litet samhälle ute på den svenska landsbygden. Familjen (utbildade, lågmälda, yrkesutövande, beresta osv) var nog typisk SD röstare. Innan jag reflexmässigt drog fram R-kortet svarade familjen redan på frågan och vittnade om ett skolexempel på havererad flyktingpolitik. Kommunen hade tryckt in alldeles för många flyktingar i ett Kommunalt hus, utan resurser. Problemen var talrika. Alldeles för många på samma yta, spänningar inom olika grupperingar på anläggningen, slagsmål med lokalbefolkning, Polisutryckning, bränder, uttråkade ungdomar, stölder, droger. Värst var sonens vittnesuppgifter om kraftig oordning i Skolan (Under "provvalet" i skolan fick SD över 25 % av rösterna och vissa fick nu alltså rösta i "riktiga" valet). Allt detta på relativt kort tid. Att SD går starkt framåt i dessa områden är ingen slump. De påpekade också att det är förmätet att komma från annan ort typ Åland/Södermalm/Östermalm/Danderyd/Pajala utan deras problem och tycka en massa framför allt påstå att "allt är bra". För dem handlade det inte om "pepparkakor" eller "Tintin". Deras råd var större geografisk spridning av flyktingar för bättre integration. Funkar det inte, frivilligt för kommunerna, måste man begränsa flödet någonstans tills man har ett fungerande system.

Senaste tiden har fler och fler gjort den förmodligen korrekta iaktagelsen att man istället för att ständigt dra fram R-kortet ska lyssna på väljarna hur SD kan bli Sveriges tredje största parti. Annars kommer SD att ännu en gång fördubbla antalet väljare och det vore inget annat än katastrof för Sverige, då alldeles för många SD-politiker egentligen inte har något vettigt att tillföra annat än att de pekar på ett växande problem, men saknar bra svar eller lösning.

Lester Boré sa...

Anonym.
Du verkar insatt.
Kan du vidarebefordra namnen på några av de alldeles för många SD-politiker som egentligen inte har något vettigt att tillföra?

För egen del tror jag inte att övriga partier är hjälpta av att ta reda på varför Svensson röstat på SD, detta eftersom Svensson sannolikt aldrig mer kommer att rikta uppmärksamheten åt den politiska adel som medvetet förstört hans barns framtid.

Men å andra sidan, vafan vet väl jag om det? Jag röstade ju på KP...

Anonym sa...

Till 82x112:
Socialdemokraterna var den drivande kraften till det Rasbiologiska Institutet i Uppsala.

Lappjäveln sa...

I vår utdöende kommun så fick de 20% av rösterna. Kan ni tänka er att när man sitter i fickrummet på jobbet så har var 5:e polare röstat på detta parti. De sjukaste av allt är att de endast har två namn på sin sin lista till kommunvalet så ingen annan törs kliva fram. Det bor idag ca 10,000 invånare här så det borde finnas ganska så många namn. Det sjukaste av allt är att av dessa tio tusen invånare så har vi inte mer än 150 - 200 flyktingar här i dagsläget. Historiskt så har antalet varit betydligt lägre. Min personliga uppfattning är att vi dras med en massa slödder som knappt har fått hår på pungen som tycker att det är ballt att "sticka ut"

Preben sa...

Det där med 87% är ju lite konstigt att man framhåller, 94% av väljarna ville ju INTE ha Miljöpartiet; men får dom ändå i regeringen, skrämmande.

82x112 sa...

Det står regeringsbildaren fritt att bilda regering med den som vederbörande tycker är lämplig, som man kan regera med. Om ingen tycker att SD är lämpliga har alltså ingenting med demokrati att göra, eller att inte bry sig om vad väljarna tycker.
Talmannen har i den här processen gått utanför sitt mandat då han dragit in budgeten i processen att bilda regering. Han har fått en hel del kritik för det av statsvetare då det inte faller på honom att göra den bedömningen. Talmannens uppgift i processen att bilda regering är att se till att en regering bildas som får stöd i riksdagen. Inga andra frågor har där att göra.

Det är inte invandringen som är problemet. Problemet är rasistiska svenskar som tror att det är en bra grej om allt alltid förblir exakt om det var.
Vi är ett av världens rikaste länder och kan nog fan bjussa lite. Dessutom, om folk flyr över halva jordklotet för att det är krig eller annat elände där de bor. Då tycker jag att vi ska ta emot dem här där vi har det lugnt och fint. Huruvida det kostar oss eller inte är egentligen ointressant då det handlar om humanism, att bry sig om andra människor och inte om nationalekonomiska kalkyler.

Angående SD och deras attraktionskraft så är det här en förklaring som ligger i linje med den internationella forskningen på området http://www.dn.se/debatt/sverigedemokraterna-ar-ett-fascistiskt-parti/

82x112 sa...

Anonym: Vad socialdemokraterna gjorde eller inte när rasbiologiska institutet startades är jag inte tillräckligt insatt i för att diskutera men jag vet att Gunnar och Alva Myrdal applåderade idén. Jag är inte sosse och kommer inte att försvara deras olika ageranden genom historien.

Stellan sa...

82X112, Där fick du med det jag menar i en enda mening... "Problemet är inte invandrarna, utan rasistiska svenskar"

Du VET redan vad som är problemet, så det finns inte utrymme för argumentation med människor som har en annan livserfarenhet än du, och om någon har det så är dom rasister.

Det finns flera sätt än ditt att se vad som är humant.

Jim sa...

Sevärt klipp, speglar på ett ungefär mina åsikter: https://www.youtube.com/watch?v=wEW-nAWZ0zo&list=UU8kf0zcrJkz7muZg2C_J-XQ

Preben sa...

Problemet med "ett av världens rikaste länder" är ju dock att där finns vara sig arbeten eller bostäder, bostadsbyggandet har lagts ner helt och hållet, och med ~100.000 nya invånare varje år krävs det mycket; men det är ju tur vi har personer som t.ex. Bert Karlsson som har så stor medkänsla att han köper hotell lite överallt, och för en struntsumma överlåter dom till migrationsverket, så visst har vi råd att ge dom och alla anhöriga livtidsförsörjning, även de 90% av de som söker som rent faktiskt INTE har flyktingskäl.

Anonym sa...

Nu ska man kanske inte glömma att vi har en ökad andel äldre som kräver pension och vård, det finns typ tre sätt att lösa detta.
-Vi får öka pensionsåldern
-Skaffa fler barn
-Öka invandringen så vi har fler löntagare som kan driva välfärden.

Sen om vi som samhälle har lyckats omvandla våra invandrare till löntagare är väl vårt eget fel, just nu importerar vi Polacker och Rumänier istället för sysselsätta våra "egna" nyinflyttade...

//JOhan

Fakta från regeringskansliet sa...

Klickbar länk

Anonym sa...

Det finns en väldigt enkel lösning på det här problemet. Om alla de som sympatiserar med SD vill sluta importera arbetskraft till lågavlönade tjänsteyrken får de börja avla barn för glatta livet. Sen är det bara att göra som adeln, fast omvänt. Det äldsta barnet får inte ärva allt. Nej här sätter sig mamma och pappa ner med sin yngsta tonåring och förklarar: Enda anledningen till att du existerar är för att du ska bli vårdbiträde eller städare.

Vad jag vill belysa är att det är lätt att sätta sig på en hög häst. Så länge vi har en hög med halvårsarbetslösa norrländska skogshuggare som vägrar ta ett påhugg inom äldrevården för det är "fjolligt" med sådana arbetsuppgifter har jag inga som helst problem med att vi även försörjer andra ickearbetande grupper i samhället.

På sjuttiotalet fylldes dåtidens invandrare våra samhällen med pizzerior till allas förfäran. Det är något som numera känns väldigt tryggt och bekant. Rentav en livlina för våra sönderstressade småbarnsföräldrar. I detta tidevarv ploppar thaimatshaken upp som svampar ur jorden.

Så till anonyms bekanta i tjotahejti: Samhället förändras, DET är något som är garanterat. lev med det.

Mina släktingar invandrade 1642, startade valonsmedjan i Österbybruk och skapade tekniken att göra det stål som skeppades till Sheffield där det gjordes rakblad av.

Min släkt har arbetat och bidragit till detta land i snart 400 år. Ändå får jag flera gånger i månaden frågan vilket land jag är född i pga mitt bruna hår och bruna ögon. Så enligt min uppfattning är det något som är väldigt väldigt fel i mentaliteten på befolkningen i detta land. Vad är det ni är så rädda för?

Mvh Peder

Kotten sa...

Bloggaren är ju invandrare själv i det invandrarvänliga landet i öster där han har säkert avnjuter en massa förmåner.

Mats sa...


Jag bor i en kommun där etniska svenskar är i minoritet.
Jag träffar alltså ofta människor av utländsk härkomst eller av sådana födda/uppfostrade.

Självklart så uppstår vissa problem när vi har olika värdegrunder. Men också bra saker, vi knycker friskt från varandra av det vi tycker är bra gällande seder och språk.

Så idylliskt det låter när jag skriver detta, men allt drägel som drar runt och ofredar människor, stjäl och svinar i allmänhet är också övervägande av utländsk härkomst eller av sådana födda/uppfostrade.

Dom gillar jag inte. Eftersom jag bara ogillar (eller gillar) en del av dessa människor undrar jag om jag är rasist. Får frågan ibland så det vore fint att ha ett svar nästa gång frågan kommer.

Björn sa...

Själv gör jag det enkelt för mig;
En idiot är en idiot oavsett hudfärg, kön eller religion...

Loftish sa...

Stellan: Du har valt att flytta från det eländiga landet Sverige. Var nöjd med hur fantastiskt det är på Åland och sluta klaga över tillståndet här över. SD som maktfaktor tror jag inte ens du vill ha om du tänker efter.

Fixarerik sa...

Jag är inte rasist, jag hatar alla !

82x112 sa...

Stellan, angående det här med rasistiska svenskar:
Jimmie Åkesson är en ganska duktig politiker och det han och SD har lyckats göra är att på ett ganska effektivt vis skaffa sig tolkningsföreträde för vad som ska kallas rasism.
När Jimmie säger att han inte är rasist så blir det en sanning. Och det trots att han och SDs partiprogram är rasistiskt enligt alla gängse definitioner av rasism*. När jag säger att problemet är rasistiska svenskar menar jag alltså att svenskar agerar (och röstar) rasistiskt. Och att det är ett problem.
Sen kan man diskutera vilka livsupplevelser som lett fram till att så många svenskar är rasister. Jag kan också i varierande grad ha förståelse för deras upplevelser. Men det förändrar inte min uppfattning att rasism är något som är inhumant och fel och som bör motarbetas.

Jimmie Åkesson säger för övrigt en hel del. I SVTs valvaka tex så satt han och sade "vi är ett typiskt mittenparti". Men det är vetenskapligt felaktigt. Ingenting i SDs politik motsvarar statsvetenskapliga definitioner av ett mittenparti.
Så när Jimmie säger att man har nolltolerans mot rasism så är det nog mest för att det är vad som är lämpligt att säga just nu. Som den röst-raggande populist han är.




*För säkerhets skull; att det inte finns några vetenskapligt definierbara mänskliga raser utesluter på intet vis rasism.

Stellan sa...

Loftish har rätt. I och med min flytt så har jag givetvis förbrukat min rätt att ha en åsikt.

82X112, Jag kan inte argumentera mera. Jag har ju läst det aktuella partiprogrammet utan att hitta någonting som överenstämmer med definitionen rasism. I och med det så står mitt val till att lita på din förmåga att tolka text. Kan du inte bara ge mig en mening som innehåller rasism? Definitionen kan omöjligt vara den som står i min ordbok. Jag tolkade dessutom texten som att dom är ett mittenparti, utan att ha hört Åkesson säga det.

82x112 sa...

Här vill jag direkt invända mot Loftishs påstående. Om du slutar att ha åsikter kan vi ju inte diskutera längre! Vad ska vi då göra med vår tid? Lyssna på popmusik? Arbeta? Kan sluta hur som helst känner jag.

Preben sa...

Att vara rasist kan ju inte vara det samma som att vara emot en förd (och misslyckad)invandringspolitik. OM dessa många människor är tänkta som pensionsräddare, vore det då inte bättre att dra ner på invandringen och investera alla dessa miljarder till just pensionerna, så man slipper alla fördyrande mellanhänder?
Hur lång tid tror ni det tar för en analfabet från Somalia att integreras tillräckligt i Sverige så att denna blir anställningsbar?

82x112 sa...

p.s. För bara tre år sedan förklarade SD att man var ett socialkonservativt parti. Långt ut på högerkanten alltså och onekligen en rekordsnabb sprint in mot mitten om man får tro SDs egna positioneringar.
Senaste socialkonservative politikern i Europa var för övrigt Otto von Bismarck.

Preben sa...

PS: Var Ingvar Carlsson rasist när han införde Luciabeslutet?

Sven Gunnar Foss sa...

SGF säger
https://www.youtube.com/watch?v=wEW-nAWZ0zo&list=UU8kf0zcrJkz7muZg2C_J-XQ
Den här killen skulle jag vilja ha som tales person i MI
(Manligt initiativ)

Anonym sa...

Okej, om jag säger så här, tittar jag rakt ut genom fönstret där jag bor, så ser jag centrumet här i Skogås.
Där har det skett två mord, ett för kanske tio år sedan, och ett för lite mer än ett halvår sedan, med en skottskadad också.

På den gård där jag bor, skedde det ett mord ca. fyra veckor efter mordet uppe vid centrumet.

I centrumet, så finns (fanns) det en restaurang, den har man eldat upp två gånger på 5-6 år, med renoveringar på mer än ett år vardera.
Dessutom så är det enorma problem med ca. 20-30st personer, som brukar vara där på kvällarna.

Skottlossning med skadade, och bara för ett par veckor sedan, var det en person som blev skottskadad här.

Mycket stölder, och bilinbrott. Min bil har inte ett enda lås, som dom inte har varit på, och brutit på.
Jag kan fortsätta så här, men jag orkar fan inte.

Någonting måste fan göras åt detta.

Mvh En Skogås bo.

Göran sa...

Strutspolitiken som bäddade för SD:s raketval
Mycket klok artikel, huvudet på spiken. Men det är Maciej Zaremba för det mesta.

Anonym sa...

SD är nog inte mycket att bry sig om, håll koll på MP istället, kan nog ställa till mer

rocket goldstar sa...

Loftish är en förjäkla härlig snubbe.

Anonym sa...

Att ni ens orkar bli upprörda över SD nu när Putin och IS terroristerna får härja fritt på världskartan.
Hur många mord och våldtäkter genomförde Jimmie och hans lågutbildade arme igår eller i onsdags ??

Nej roten till ondhet heter religion, avskaffa den så tror jag vi är på väg åt rätt håll...

/Johnny Boy

Stellan sa...

Jag vill bara flika in en grej till innan jag lämnar ämnet. Rapporten från regeringskansliet som det länkades till är faktiskt inte med sanningen överenstämmande. Något som däremot är det, är Skogåsbon:s rapport.

Jocke sa...

Är inte alla politiker röstraggande populister i valtider?

Lester Boré sa...

82x112.
Jag uppskattar verkligen att du säger vad du tycker, all heder åt dig för detta!
Det hade dock varit intressantare om du hade kommit fram till din ståndpunkt genom eget arbete istället för att okritiskt ta in och upprepa den vänsterliberala och multikulturbejakande åsiktselitens ord.
Jag kommer att ta replik på dig så fort jag hinner sätta mig vid en dator... ;)

Johnny Boy.
Många tror, precis som du, att religion är den största anledningen till krig.
För egen del är jag övertygad om att religionen inte är mer delaktig i dom flesta krig än att den används som en ursäkt för makt och territoriehungriga despoter. Till viss del har också pöbeln inbillat sig detta för att slippa tänka på vad krigen egentligen beror på...
En annan anledning till missuppfattning är att vissa totalitära ideologier missuppfattas/maskeras som religion.

Den bångstyrige skulle säga att de flesta krig mellan stater är teritoriella. Inbördeskrigen handlar oftast om etnicitet och inte minst ekonomisk fördelningspolitik. - Den senare finns det all anledning att återkomma till under aftonen.

Stellan.
Intressant att dom man kan anta delvis sympatiserar med SD, eller åtminstone håller sig civiliserade i frågan, har konkreta, reella och verklighetsförankrade anledningar till detta, medan dom som å andra sidan förefaller vara såpass upprörda över SD's framgångar att dom inte ens mäktar med att reflektera över anledningen, bygger sin åsikt på känslor och andra helt ovidkommande parametrar.

Flygmek2 sa...

Lester.
Jag vill då ställa mig hos de bångstyriga.
Och om religionens delaktighet är jag med i din övertygelse.

Stellan.
Samma här ,sedan att störa tal och stjäla partiets valmaterial uppmuntras av framför allt extremvänstern.
Detta har då fått mig att sky allt vad denna maskerade ohyra låtsas stå upp för.
Jag har lärt mig att respektera andra partiers åsikter,inte fegt förstöra deras valmaterial.

Anonym sa...

Lester jag viker mig, du har rätt.
Pengar eller vem äger mest styr allt.... Skit oxå .

/Johnny Boy

zubbe sa...

Ser mig varken som rasist eller Sverigedemokrat och kommer förmodligen aldrig att rösta på nämnda parti p.g.a. deras tveksamma historia.
Däremot kan jag hålla med om att vi bör ha en mer restriktiv invandringspolitik, vi kan inte sätta invandrare i reservat som t.ex. Rosengård med skyhög arbetslöshet och kriminalitet.
Sverige är nära att bryta mot konventionerna för mänskliga rättigheter om vi fortsätter massinvandringen.

82x112 sa...

Men Stellan, du skriver "Jag har ju läst det aktuella partiprogrammet utan att hitta någonting som överenstämmer med definitionen rasism."
Att som SD göra skillnad på folk utifrån hudfärg, härkomst, religion, nationalitet, etnicitet och så vidare -det är ju det som är rasism.

Lester: Utöver slaglängden på en av mina motorcyklar vet du ingenting om mig. Då vet ingenting om min ålder, om min bildning, om mina läsvanor, eller om mina medievanor. Du vet heller inte någonting om hur jag kommit fram till en enda av mina ståndpunkter.

Anonym sa...

Lester Boré: Väldigt bra sagt, som vanligt, måste jag tillägga.

Glömde i all hast nämna knivmordet 2012 också, och allt detta har i princip skett rakt framför mina ögon. Nåja, det var ett par husväggar emellan, det måste erkännas.

Mvh Skogåsbon

Lester Boré sa...

82x112.
Det man kan konstatera är att du uttrycker exakt samma åsikter som medias kolumnister och debattörer, dessutom använder du exakt samma resonemang och språk.
Jag får en känsla av att du antar en något irriterad ton också, jag förstår bara inte varför? Det borde kännas ju bra att bli förknippad med meningsfränder...?

Jag ska ge dig möjligheten att övertyga samtliga som läser den här bloggen att du har rätt.
-Förklara för mig varför SD 2014 är ett rasistiskt parti.

Jag förväntar mig ett konkret svar, befriat från känslomässiga och godtyckliga argument som du inte kan styrka med fakta.
Det räcker inte med att säga att SD gör skillnad på människor pga hudfärg eller etnisk bakgrund, du måste konkretisera saken.
Det som står i partiprogrammet är utgångsläget. - Något annat vore absurt och skulle i förlängningen innebära att om bara tillräckligt många säger att FI är nazister så gäller det, oavsett vad FI förespråkar för politik.

Slutligen vill jag påpeka att jag, med samma källa som i fallet med slaglängden, också vet cylinderdiametern på en av dina motorcyklar.

82x112 sa...

Helt sant, du vet även cylinderdiametern. Dock att om man ska vara petnoga så är den numer 82 +0,20. Så nu vet du det också.

Anonym sa...

Att ha en restriktivare flykting/invandringspolitik har inget med rasism att göra, den som hävdar motsatsen vet inte vad ordet rasism betyder. Sverige har tappat greppet totalt. Självklart skall vi hjälpa så många flyktingar som möjligt men det måste finnas en plan för hur vi skall hjälpa dessa människor vidare, utbildning, jobb, bostäder. Det måste till en plan för hur dessa människor skall bli en del av samhället och bidra till välfärden. Detta finns inte idag. har själv anhöriga som jobbar med dessa flyktingar inom socialförvaltningen och dom går verkligen på knäna. Eftersom våra nordiska grannländer bara tar emot en bråkdel av flyktingar jämfört med sverige, är dom rasister då?.
Jag anser att vi fortfarande skall ta emot flyktingar men med en bättre fördelning över EU länderna och med en bra handlingsplan om hur framtiden för dessa människor skall se ut.
/ Magnus

Preben sa...

Jag håller med Magnus till 110%!

Stellan sa...

82,20X112, jag skummade igenom partiprogrammet igen, ganska flyktigt måste erkännas. Jag fann detta: I vårat Sverige finns inte plats för kvinnofientliga religioner eller ideologier. I övrigt hittade jag inget anmärkningsvärt.

82x112 sa...

Till sist, jag hänger på den här bloggen med tillhörande kommentarfält av ungefär de här anledningarna:

1. Stellan är en mycket underhållande filur, en synnerligen skarp och mycket rolig skribent.
2. Bloggen handlar ofta om två saker jag tycker mycket om; motorcyklar och båtar.
3. Många av de som skriver här eller på annat vis figurerar i bloggen är också mycket underhållande filurer. Tex har jag tagit devisen "om man gör det själv blir det bara lite sämre och lite dyrare" till mitt hjärta och citerar den så ofta jag kan. Givetvis alltid som argument för att man ska göra det själv.
4. Sen har det också på senare tid tillkommit den poängen att jag allt som oftast kan få inblick i hur människor som inte tänker som jag tänker vilket kan vara lärorikt. Idag har jag till exempel lärt mig att SD-sympatisörer inte uppfattar SDs partiprogram som det minsta rasistiskt.
Vet ännu inte vad jag ska göra med den här nyvunna informationen.

Gla helg på er everyhopa!

Stellan sa...

82,20X112, Gla helg på dig med, jag vill ha dig kvar här. Mothugg berikar.
Jag kan inte förstå hur du tänker i denna fråga, och du kan inte förstå mig, så enkelt är det, och inget att bli rabiat över.

Du skall få ditt mc-intresse tillfredsställt under helgen, då vi ska till Tampere och sladda.
Finnarna brukar knappast gör en besviken!

Dasen sa...

Det är märkligt att sverige har åsiktsfrihet så länge som åsikterna följer normen och är politiskt korrekta. Har man en egen åsikt om t ex invandring så är man ett svin och skall hållas nere med alla medel. Jag röstar inte på SD, men jag tycker ändå att de behandlas djupt odemokratiskt i media och av folk som inte delar deras åsikter. Man skäms ibland över sverige....

Anonym sa...

Ett litet förtydligande. Jag sympatiserar att vi skall minska flyktingmottagandet, inte i övrigt med SD då jag är moderat.
/Magnus

Anonym sa...

http://www.etc.se/inrikes/nazisterna-som-skapade-sverigedemokraterna

Björn Järnsida sa...

Jag är så jävla trött på dom här så in i helvetes goooda kuturmarxsistiska pk facisterna som hela tiden vänder på alla sunda västeuropeiska mänskliga väderingar och skriver sin jävla bullshit,jag spyr. Ja, jag är jävligt rasmedveten, det är en av dom mest fundametala mäskliga övrlevnads instinkter som finns. Svensken är så jävla hjärntvättad av massmedia,skola,och hollywood.

Anonym sa...

http://mobil.dn.se/PageFiles/73862/20140918.gif

Anonym sa...

Ang. den där länken, så är det protokollet från 1988!!

Nu gällde det SD 2014. D.v.s. en helt annan värld.

Det är som att jämföra S, med deras gamla historia.
Är det vad S står för idag också?

Mvh Skogåsbon

Hasse G sa...

Jag ger mig inte in i diskussionen huruvida partiprogrammet är rasistiskt eller ej. Finns dock gott om exempel på medlemmar på alla nivåer inom partiet som uttrycker hat, rasism och total brist på på tänkande.
Men bara för att medlemmar är idioter och nolltoleransen mot rasism bara finns på papper så innebär ju inte det att partiet i sig är det.
Ps. En rörmokare från Åland är inte välkommen att invandra om SD får bestämma då det inte råder brist på dessa i landet. Ds.

Anonym sa...

Hasse G: Nja, du har nog missuppfattat en liten del, det där om att det bara finns skrivet på ett papper.
Man har sparkat ut och rensat upp i partiet, så det innebär att det inte bara är någonting som står skrivet på ett papper.

Jag sympatiserar med SD p.g.a. dom vill ta krafttag mot brottsligheten, och den har jag sett på nära håll här, hur den bara ökar.
Men, det är ju rasistiskt det med, inte skall man propagera för krafttag mot brottsligheten inte. Ajabaja!

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Hasse G, jo jag har ju läst programmet, så det där visste jag. Inlägget handlade heller inte om SD var bra eller inte, utan media och övriga partiers syn på åsiktsfrihet.

Anonym sa...

Oavsett om SD är resister eller inte så undrar jag hur man kan slösa sin röst på dessa plattnackar, de har ju nu suttit i många kommuner runt om i landet.
Har de gjort något vettigt någonstans? Jimmie Åkesson är ju rätt slipad men övriga puckon ger jag inte mycket för.

/Mårten

Lester Boré sa...

Mårten.
Intressant resonemang du för. - Detta gäller väl alla partier och inte bara SD? Jag som kommunist tycker ju såklart att en röst på Moderaterna är bortkastad osv...
En människa som tycker om Sverige skulle sannolikt säga att det är bortkastat att lägga sin röst på något parti som medvetet förstör Sverige... Och hänger det på vad man anser om massinvandring så är SD det enda partiet som har en annan åsikt än de övriga sju. - Plattnackar eller inte.
En SD-röstare tycker säkert att en tom stol i kommunfullmäktige är bättre än en stol med en idiot på.

Anonym sa...

Lester Bore': Du tog orden ur min mun.

Mårten, visst har du en poäng, i att det verkar finnas/funnits en del SD-kommunpolitiker som kanske inte borde vara/varit det.

Det kommer nog några till, vad det verkar, då det fattas folk, och man bara behöver skriva upp sig på en lista, så vipps, så sitter man i kommunfullmäktige. Inte det bästa sättet att tillsätta lämpliga personer på kanske, men det verkar vara det enda sättet just nu i alla fall.

Men, vad har jag för annat val, än detta parti, då jag framför mina ögon ser, sånt som jag inte vill se?

Dessutom, så ser man ju fram mot pensionen om ett antal år, och då helst utan straffskatt.

Anonym sa...

Missade:

Mvh Skogåsbon

Mårten sa...

Jag bor i Karlstad.

/Mårten

Anonym sa...

läsvärt:

http://www.realtid.se/ArticlePages/201409/16/20140916154104_Realtid981/20140916154104_Realtid981.dbp.asp