söndag 14 september 2014

Plats för Wiking XI

Nu har grannen, Håkans Gräv grusat av en plan avsedd för kulturarbete av den högre skolan.

För att kunna genomföra en så omfattande renovering som detta kommer att bli, så är ett redigt stort tält ett krav. En stor lada hade givetvis varit det optimala, men det stod ju ingen sån på tomten vi köpte.

Nu funderar jag på att behålla det gamla tältet som lager för sådant som man demonterar från båten, och skaffa ett stort tält att jobba i brevid.
Eller, så säljer man det gamla tältet och köper ett enormt tält. Jag vet inte riktigt vilket som är vettigast.

Är det någon som har tips på bra tält, som inte kostar skjortan? Ja, jag vet att man får vad man betalar för, men ändå...

19 kommentarer:

Preben sa...

Innan jag byggde garage i sommar fick ja offert på en stor, blå tälthall, det blev 65kvm garage istället, det var billigare. Det kan väl inte ta så lång tid att bygga en lada?

Anonym sa...

Kolla med någon av dom större tältuthyrarna, dom kanske är sugna att sponsra

Stellan sa...

Preben, det tog ju en hel sommar att bygga ett båthus, och en massa pengar... Nä, nu vill jag lägga min tid och mina pengar på båtrenovering.

Göran sa...

Har du redan monterat ur en Murkla ur Viking XI och ställt i förrådstältet. Var satt den?

Anonym sa...

Vet inte om det är bra. Rätt så stort i alla fall:
http://www.blocket.se/kalmar/Lagerhall_maskinhall_72m2_6x12_25870507.htm

Annars tycker jag väl att Preben är inne på rätt spår. Något i denna stil är vad du behöver:
http://lovangersbygg.se/sortiment/maskinhall/

Preben sa...

Det där på Blocket är MKT. likt det jag har på tomten, fast mitt är (var) 6x6m och det vill jag inte rekommendera, duken på mitt har gått upp i nästan alla sömmar och läcker som ett såll. Duken är sydd i remsar av ca 1 meters bredd, det var därför jag byggde istället, Ställningen är däremot bra, den kommer jag ja klä med takplåt.

Acke sa...

Hej Stellan. Nu är valdagen över. Vi (SORUNDANET)blev största parti i mitt valdistrikt(Nynäshamn 19). Det känns bra att ha spöat både Sossar och Moderater.
PS Valarbete funkar skitfint i slokhatt och storväst.DS

Stellan sa...

Grattis Acke! Vad roligt! Nu har ni ett stort ansvar, men så länge du är med så vet jag att besluten blir förnuftiga.

Preben sa...

En annan variant är väl ett antal stolpar med plåttak, om det går att sätta stolpar på berget; men jag uppfattade det som att ett tält ingick vid köpet av båten.

Micke_kummelnäs sa...

Här är mina erfarenheter av lagertält/förrådstält (som även finns som maskinhallsvarianten)

Coverstore - Den modell jag har nu är 9 x 3 m. Helt ok stålstome som dock känns något ranglig. Duken visar inga spår av slitage eller läckor efter 1½ år. Duken är däremot grå och släpper inte in en enda mängd ljus. Det känns som att stå i en grotta och arbeta. Detta är ett stort minus och något jag blev helt överraskad av då bilderna visar en gråvit variant och texten anger ljust grå.

Dancover - Mitt förra tält. Gedigen stålstome och bra spänningsmaterial. Vit och tålig duk som såg ny ut efter att ha suttit uppe i 3 år när det togs ner. Något dyrare än Coverstoremodellerna.

Gunnar sa...

Du kan få meka på min höskulle. Den är drygt 500 kvadrat och har rejält tilltagen "segelfri höjd".

Stellan sa...

Preben, täckställningen som jag fick med är inte bredare än båten, så den går inte att jobba under.

jaha, ja. Gråa tält är skit alltså? Typiskt, jag hade ju hittat ett sånt till vettigt pris.
Jag har ju ett vitt Dancover idag, och det är ljust och fint. Jävligt varmt på sommaren dock. Hur är det med grått, blir det ännu varmare, eller blir det svalare inne då solen inte lyser in?

Tack, Gunnar. Kan jag hämta höskullen i helgen?

Micke_kummelnäs sa...

Grå duk stoppar visserligen en viss mängd värme. Men det blir varmt inne i det ändå. Hade det funnits nån reflekterande folie innanför hade det varit en annan femma.
Men du kan alltid extraskugga ett vitt tält med en tillfällig skuggväv eller duk så får du både mindre värmepåbyggnad och ljuset.

Summa sumarum. Grå duk är skit om man vill ha det fina dagsljuset att arbeta i.

Mvh / Micke

Björn L sa...

Men vilken duk klarar rymdstrålningen bäst,grå eller vit?

Anonym sa...

Har du kollat på monteringsfärdiga stål/plåthallar? Går fort att slå upp och kostar inte så fruktansvärt mycket. Stora fördelar jämfört med tält. Ett exempel:
http://www.lantbruksnet.se/backen/

Stellan sa...


Anonym, tack för tipset, men det låg ungefär hundratusen över budget.

Göran sa...

Detta kanske kan vara något. Och rätt pris.

http://www.blocket.se/dalarna/Takstolar_55054062.htm?ca=21&w=3

Gunnar tar dom på taket när han tittar över.

Anonym sa...

De är inte ovanligt att de går tälthallar på kvd faktiskt... Till bra priser oxå!!! Sett ett par cirkustält där me! De vore ju om inte annat jävlig fränt! Så kan du dricka bruksöl i orkesterbåset och kika över projektet...

//Philip

Anonym sa...

Stellan,
ett tips för att fixa exv. ett tält, "crowdfunding" är populärt nu för tiden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gräsrotsfinansiering

Med en sådan skara hängivna fans som du har på bloggen vore det väl en smal sak att dra in minst 50% av kostnaden för ett tält ?

/Anders