måndag 8 september 2014

Vår slitna dam

Fast frågan är om Wiking XI verkligen är en dam? Hon känns rätt mycket karl...

Hur som helst så visar den här bilden lite av skicket på såväl bordläggning som däck.

Jag har funderat ut en plan på hur jag tror att arbetet ska läggas upp. Först så demonerar man däcken och all överbyggnad, eftersom dom ändå har säckat ihop och hänger. Läcker våldsamt gör dom också.

Sedan demonterar man inredningen för att komma åt att byta spant och bottenstockar. Efter det blir det dags för stävar och eventuellt kölstock.

När det är fixat så lär det bytas en hel del bordläggning, och återmonteras däck och överbyggnad.

Jag har ännu inte lyckats lista ut hur jag ska kunna få bort däcksribben hela. Jag vill ju behålla så mycket orginalträ som möjligt, även om det är skavanker på det. Ribben är spikade på tvärs i varandra, och det är rosten från dessa spik som man ser lyfter upp ribben och gör mörka bulor. Dom är även skråspikade i däcksbalkarna.
Får man bort spiken så borde man kunna renovera ribba för ribba, innan dom återmonteras.

Skarndäck, mittfisk och ramar är skruvade och pluggade, så där är det bara att pilla ur alla plugg och dra ut skruvarna(om inte skallen går i två delar, vilket inte är helt ovanligt).

22 kommentarer:

Acke(eftertänksam) sa...

Ingenting som heter Wiking kan väl vara en dam, eller är jag gammalmodig.
Känns lite som hen. En Bengt-Inger.
Nä det där är en manlig båt. WIKING!

Anonym sa...

Ja, det verkar ju inte vara så mycket jobb (ironi!)
Men lycka till. Jag tror ingen tvivlar på att damen/hen/han kommer att återuppstå i ett skick bättre än ny.

/Flygmeken

fd Kollegan Björn sa...

Det där är ju en Zeb Macahan-typ av båt...

J2000E sa...

Var sätter jag in sponsorpengarna?

J2000E sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lester Boré sa...

Stellan.
Starta en förening med hjälp av ABF och PRO då!
Det borde bli lättare med spons och så, plus att du får fördelar genom att renoveringen ska göras tillsammans med de som visat föreningen intresse, dvs med åtta "akademikersnickare" i sjuttioårsåldern som har jobbat hela sina liv vid Boverket, AMU eller som verkstadschef på Samhall. Om lyckan verkligen står dig bi så kommer det framgent att värvas in nya människor i föreningen som anser att uttrycken "Jag älskar gamla träbåtar!" och "Trä är ju ett så naturligt och varmt material..." är synonyma med "Fan vad skönt att komma ifrån kärringen en stund." och "Vad mysigt det är att gå och dra benen efter sig medan man besserwissrar om saker man bara läst om eller eventuellt också sett på bild.

Jag förstår att mina ord väger lätt, vilket dom också borde göra då livserfarenheten från en ålderstigen man vars liv vigds åt helt annat än träbåtar och sossar i ideella föreningar, inte är annat än medioker.

Kotten sa...

Har svårt att tro att denna renovering inte gå överstyr den med, med tanke på kaptenens tidigare "track record" vad gäller puts. Men å andra sidan är kanske hanses definition av bruksbåt vad vi andra skulle kalla knullputsad utsällningsbåt.

Björn sa...

Bara o bara!
"Det är bara att pilla ur pluggarna o skruva åt skruvarna", menar du att de inte skall poleras skruvskallarna innan pluggen sätts åter...?

Sätter en beskattad hundring på att det blir så i alla fall...;-)

Mats sa...

Skulle aldrig kalla något av mina fordon för hon/henne.
Det är ju som att be om trubbel

Anonym sa...

Jag gillar och är impad av attityden "det är bara".
Med den inställningen så kan man säkert klara av det mesta.
Ser fram emot en följetong;-)

Tycker / C-G

Anonym sa...

Hyser stora förhoppningar om framtida spännande, underhållande och lärorik bloggläsning på detta temat! Kommer följa dig likt en hök och lovar att vara den sista att klaga på för mycket träbåtsinlägg, eller för djupa djupdykningar i ämnet. Är den vit sedan ursprungets dagar?

// David

Anonym sa...

http://vardagsmighty.blogspot.se/2014/08/slag-i-saken.html

Mikael Svartsjö sa...

If it has tits, wheels or propeller, Its going to give you problems.

Stellan sa...

J2000E, Jag kontaktar dig i ärendet.
David, hon har varit fernissad en gång i tiden.
Om hon ska bli det igen, så måste nog all bordläggning bytas. Vi får se hur det blir...

Drusse sa...

Fan, det blir bra det här med skarnspikade skrådäck och grejor! Haha, jag hajjar fan noll av det där med båtar... Men det där är rätt så ball med dig Stellan, du blir så satans insatt i det du pysslar med, undrar hur det blir när båtämnet ät uttömt och du blir lite sugen på atomklyvning...

Stellan sa...

Då jävlar smäller det, Drusse!! Troligen långt innan jag planerat det, dessutom.
tills dess hålls jag med svanhalsar som fiskar skot.

J2000E sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
J2000E sa...

Fixa nu ett konto för sponsring av ditt projekt. Kör det här på siten med uppdateringar om vilka som är med och hur mycket totalen ligger på. Inte hur mycket individuellt utan bara att. Var och en efter förmåga.

Var lite smart den här gången... Du och familjen måste inte välja mellan att ha en fungerande tvättmaskin hemma och fortsatt projekt. Hur heroiskt det än verkar vid först anblicken så är det en återvändsgränd i slutänden.

Det finns många här, som läser vardagsmighty, som kan avvara någon hundring i månaden för att få nöjet att bidra till ett fantastiskt projekt. Många bäckar små gör stor skillnad när det kommer till kritan. Om du ger mig ett kontonummer så slår jag in grundplåten.

Tänk så mycket du har åstadkommit genom åren - det finns ingen här som tvivlar på att du går iland med detta. Det kommer - och skall få ta tid. Stressa inte. Hellre bra än fort. Ibland är det "resan" som är mödan värd. Att få ta del av hur en sådan som du tar dig an en uppgift är en stor del av nöjet.

Jag ser fram mot resan och om jag kan underlätta lite så gör jag det mer än gärna. Du gör en kulturgärning.

Kom igen nu - arrangera ett sätt att låta oss hjälpa dig förverkliga något som kommer ge eko i vida kretsar.
Med vänlig hälsning
J2000E

Stellan sa...

J2000E, du är i sanning en vis man och en god vän.
Vi ska fundera lite på upplägget här, för att göra delaktigheten attraktiv.

Att hamna i lyxfällan verkar ju trist.

Ingen som vill tjacka nån konstig hoj förresten? Jag har några olika, med den gemensamma nämnaren: Svårsåld.

Kotten sa...

Gemensamma nämnaren är väl konstig, resultatet är svårsåld.

Dvs ekvationen är:
hoj / konstig = svårsåld

Du kan dubbelkolla med skolungdomen

82x112 sa...

Det är ju fan att du inte flyttade till Norge, då hade du kunnat få betalt för att du vårdar ett kulturarv. Kanske gått ner i tid med rörmokeriet och ägnat en arbetsdag i veckan åt Er slitna dam. Hade vart nåt det.

Anonym sa...

Så länge skutan inte är en isbrytare så är det en dam.
Trevligt att du slog till måste tilläggas, kommer att bli hur bra som helst.
/ T Hållén