tisdag 7 oktober 2014

Kung Totte

Första gången jag träffade Totte, så hade han en T-balja med vässad 327:a som han sladdade runt och ungdomade sig med.

Det var drygt 20 år sedan.
Han har samma bil än idag, men med helt hemmaslöjdad kaross.

Fan vad det är ballt med folk som går sin egen väg, och skiter i vad som är "rätt", och bara bygger nåt som är fränt!
Det här är ingen T-23:a, Ford -29, eller -32:a.
Det är liksom Tottes Rod, kort och gott.
Och hur ball är den inte sedan?
Vilken estetik, vilka detaljer.
Kolla nitraderna runt gångjärn och skoningar, det är sånt som gör en bil.

Jag bugar mig för mästaren.
Ett sånt här ballt rodbygge har jag bara skådat en gång tidigare, och det var Charles Swordsons A-Ford, i sin första skepnad.

24 kommentarer:

Gunnar sa...

Tottes salsgolv är inte dumt heller.
Synd att han har ett rökrum med rökförbud, bara.

Anonym sa...

Men dra ballen i gruset vilket ballt bygge.
Säger jag som inte ens är "rod-intresserad".

Men hantverk är hantverk är hantverk,
och det är alltid ballt.

Gå sin egen väg är alldeles för underskattat.

// Tomas

acke sa...

Jag gillar grenrören. Det är dom som får bilen att se ut som en maskin. Jag gillar maskiner.

Fixarerik sa...

Ett mycket trevligt fordon!

Anonym sa...

Frän är bara förnamnet.
/Bop

Anonym sa...

Duktig pojk Totte, o trevlig;-)

Tycker C-G

Gunnar sa...

C-G, jag har inte bestämt mig för om Totte är duktigare än han är trevlig, eller trevligare än han är duktig. Han är jäkligt talangfull i bägge disciplinerna.

Anonym sa...

Dessutom har han skittrevliga föräldrar!!

C-G

Stellan sa...

Halledudane då, vad trevligt det blev här nu då!
Jag är också trevlig mot alla jävla idioter som kommer och gnäller, ska ni veta!
Dessutom har jag massa trevliga kompisar, så det så.

Mats sa...

Totte har blicken och handlaget samt att han vågar sticka ut, gillas skarpt.


Annars är det rätt trångsynt i rodkretsar eller har i alla fall varit.

Gunnar sa...

Han är snygg också.
Totte, alltså.

82x112 sa...

Du är ju till och med trevlig mot mig!

rocket goldstar sa...

Jäkligt fräsig. Har Swordsons kärra haft flera utföranden ?

rocket goldstar sa...

Just det...På tal om fräsig så har jag glott mer än en gång på din polares Sportster på Blocket.

Lester Boré sa...

Rocket.
Köp den så ses vi på Mälaren rakt nästa år.
Köp!!!

Stellan sa...

82x112,5 Till och med? Du har ju alltid varit trevlig mot mig, så det är självklart.
Rocket, den fick ju en vanlig grill i maskeringen, hojdäck i fram och slicks i bak efter nåt år.
Köp Drusses hoj!

rocket goldstar sa...

Ahhhh....Det där med grillen minns jag tydligt, ribbor på tvären där tre st gick utanför maskeringen på ett finurligt sätt. Den stod väl på Hot rod show Arlanda samtidigt som Amaryllisen ?

rocket goldstar sa...

Och nu kom jag på, Halibrand fälgar mot tidigare svenska JP.

Petter R sa...

Satan så snyggt

Stellan sa...

Rocket, va fan säger du? Svenska JP? Var det svenska fälgar? Minns du spetsen på grillen då? Den bilen är fenomenal! Tror inte att den var på Arlanda då Amaryllisen var där, men mitt minne är ett skämt jämfört med ditt, så säger du att det var så, så var det så!

rocket goldstar sa...

Kan givetvis inte garantera uppgifterna om varken JP eller Arlanda...Jag får snoka lite och återkomma.

Gunnar sa...

Vet inte vilka fälgar ni pratar om, men JP är/var svenskt, fälgarna gjordes av Tunaverken i Eskilstuna.
Jag har en fälgkatalog från forntiden.

Gunnar sa...

Justja, träffade någon lök på en lastbilsmässa som ägde rättigheterna till JP.

Anonym sa...

JP tillverkades I E-tuna. En för orten välkänd rivstarts racer jobbade där och krängde fälgar vid sidan om för att dryga ut veckopengen…ett tag…
//Pedda