onsdag 8 oktober 2014

Kvällslektyr

Läser lite manual till min snarkventils-Penta från tiotalet som jag har liggandes.
Att lösa muttrar i vevhuset kan skapa obehag, känner man ju till, men att lagrena smälter vid överhettning var nåt nytt för mig. Dock står det inget om att det scenariot skulle skapa obehag.

Men jag kan tänka mig att det gör det om man ligger i styv kuling med Svenska högarna kranbalksvis om babord, samtidigt som svanhalsen fiskat skot!

11 kommentarer:

Togga T sa...

Kanske är babbittslager? Dom kan smälta vid relativt låga temperaturer, dvs beläggningen smälter.

Björnen sa...

Klart och tydliggt! Inget jidder om toleranser och petimetrar. Skramlar det får du se över vad du ställt till med... Jag gillart!

Magnus W sa...

Bättre då med en Skandia som är kul- och rullagrad, då kanske man slipper obehag.

Henrik sa...

Min morfar drog rövarhistorier om när de skavade in vevlager på nån gammal steamare i storm på Nordatlanten... Mera om vitmetall: http://www.arbetetsmuseum.se/images/stories/arbetslivsmuseer/rapporter/glidlager.pdf

Dasen sa...

Kranbalksvis, det ordet har jag inte hört sedan jag var en käck flottist. Var det 18,5 grader?

Henrik sa...

Dansen: nä, 45 grader lä eller lovart (förut, akterut är "låringsvis")

Rune Lillkvist sa...

Hej! Har för mej att du i ett inlägg om motor till Viking nämnde 4 cylindrig Penta på 16-24hk. Tror faktiskt att vi har en sån stående på farsgubbens motormuseum. Hur bär jag mej åt för att skicka dej ett par bilder på denna vackra pjäs? Mejl/sms?
Rune, 0500-561945 Jakobstad

Stellan sa...

Rune, mig kan man maila på stellanegeland@hotmail.com eller sms på 00358403694251

Vad spännande! Nu har dock efterforaskningar visat att den där ritningen troligen inte var en tidig ritning till Wiking XI. Men spännande ändå! Ser fram emot bilderna!

Anonym sa...

Stellan, nu blir jag sugen på att lägga igång min MBV med snarkförgasare, ålands äldsta snurra?
Lite lurigt med tvåtakt och babbitslager bara, lagerspel kontra smörjning... Får satsa på att tvåtaktsoljan har bättre kvalitet idag än för hundra år sen.
MVH
Jonää Racing

Stellan sa...

Jonää, nu hänger jag inte med. Snarkventiler vet jag vad det är, men inte snarkförgasare. Berätta!

Anonym sa...

Stellan, enkel grej. Bränslemängden regleras med en nålventil och luftmängden med en stoppskruv mot en fjäderbelastad klaffventil. En tvårattars alltså.
Jonää