onsdag 1 oktober 2014

Lyckat projekt

Den hemmaslöjdade kyllimpan har det ju varit många turer kring. Idag kunde jag så äntligen ta båten på en provtur, och det var ett oerhört glädjande resultat.

Motorn gick betydligt rarare med detta insug/avgasarrangemang. Jag hade ju ursprungligen en teori om att orginalet, som var för bensin och fotogen, hade för mycket förvärmning för dagenas spritutspädda soppa. Och det verkar ju onekligen som att jag hade rätt för en gångs skull.

Nu kan jag bygga en smalare motorlåda.

14 kommentarer:

Didde sa...

Ytterligare ett smycke som kommit till sin rätta plats.
Otroligt snyggt grenrör som hade prytt vilken vitrinskåp som helst.

A.Mansén sa...

Trevligt, då kan jag gräva upp mitt avsomnade projekt och fortsätta "mura" på mitt insug/avgaskrök. Kom helt av mig efter vår tidigare diskussion. Det verkar logiskt att motorn går bättre om soppan får vara "kallare" när den sugs in. Har svårt och få igång motorn utan rätt mängd choke vid varmstart, det blir ett grymt ånglås och kan bara vänta. Man saknar möjligheten att stänga av förvärmningen (som på traktor). Någon ändring av bränsleförbrukningen har du inte hunnit notera antar jag….

Stellan sa...

Didde, man kanske skulle bygga ett till att ha i vitrinskåpet.
Mamsen, bygger du också dubbelmantlat med kylkanaler, eller blir det som ett vanligt grenrör?

Gunnar sa...

Motorlåda? Jag hoppas du bygger den i fasettslipade glas med etsat mönster monterade i mässingsramar.

Lester Boré sa...

Jag håller med Gunnar.
Självklart tillverkar du såväl glas som mässing på egen hand. ;)

Andreas sa...

Kanon att den går fint med den nya limpan, blev ju sjukt snygg dessutom.
Hade ju förmånen att se den när du planslipade den i våran del av garaget. Du får polera upp delen av insuget närmast förgasaren så är det fulländat sen.

Är också lite nyfiken på vad som är rätt mängd förvärmning, den finns där för att få mer förångning av bränslet och lägre bränsleförbrukning. Fotogen borde behöva mer förvärming än dagens bensin så du är nog rätt ute där.

Etanol kräver däremot mer energi för att förångas än bensin så det borde ju vara tvärtom i det avseendet.

Har problem med båten som har Chevrolet smallblock och Holley 4150. Varma sommardagar när man kör sakta en längre tid så tjuvstannar den eller tappar orken när man ska gasa på. Öppnar man motorluckorna och stänger av motorn i 10 minuter så går den fint sen.

Har funderat på att plocka bort förvärmningen i insuget eller att byta till elektrisk bränslepump. Men man vill ju inte göra nått som inte funkar. Den går ju bra annars.

Appropå vackra grenrör på marinmotorer så ligger lambos v12or bra till. Dubbelmantlat såklart http://www.lambojack.com/Lamborghini%20Marine%20Engine.jpg

Stellan sa...

Jag skulle gärna ha slipat glas, men dessvärre är dessa motorer inte lika mekaniskt tysta som Fords sida, så jag tror det väsnas för mycket med en glaslåda:-(

Andreas, det är helt polerat, det är kondens från förångningen du ser som en matt yta.
jag skriver lite om mina förvärmningserfarenheter på veåttafronten under kvällen...

Anonym sa...

Stellan!!!

Väsnas är helt fel uttryck, att höra och se den ljuva motorns sång måste vara en njutning och samtidigt åskåda det mekaniska "in real life".
Passa på nu när idén är färsk.

Tycker / C-G

Stellan sa...

Andreas, på de flesta veåttor (bla, cheva sb) så går det en avgaskanal från varje topplock upp i insuget, under plenumet. Min erfarenhet av den moderna bensinen är att man lätt får ånglås, eller ett förstadie till ånglås, då motorn går snålt och ryckigt. Att soppan kokar ur flottörhuset och droppar ner i insuget då man kuperat motorn är inte heller ovanligt. Jag proppade bort förvärmningen på en Olds jag hade, och problemet var löst, men bränsleförbrukningen gick upp en aning, vilket inte förvånade mig.

När jag skulle ut och åka i kungens torpedbåt T-46 för några år sedan, så lade båda Ford sidåttorna av då dom blev varma, och jag fick kyla insugen med rinnande vatten för att vi skulle ta oss i hamn. Dom hade just blivit av med dispensen att köra på riktig soppa, så dom hade tankat på vanlig mackasoppa, och då kom problemen.
Jörgen fick senare plocka av insugen och proppa bort förvärmningen, sedan funkade det. Förvärmning är bra, men kräver ockaså att soppan är det

Göran sa...

Det är klar detta konstverk skall kunna beskådas i lådan.
Bygg motorlådan med träsidor och isolering på insidan och toppskivan av 3-glas isolerglas. Om det väsnas för mycket under gång lägger du på en duk av filt ovanpå glaset och tar bort den i hamn och tänder belysningen i lådan.

Stellan sa...

Göran, det är ingen dum idé,

A.Mansén sa...

Stellan, jag skäms och säga att det blir vanligt "grenrör", mer funktion än flärd. I första hand för att pragmatiskt "testa bort mitt problem" Det är knepigt nog ändå bara att få ihop det när insug och avgas ligger mm från varandra. Djävulskt imponerad av de som kan svetsa grenrör / insug / turbo osv och få till det snyggt. Det har jag sagt förr och det gäller än. Det är klart att om felet försvinner och man vill ha lite puts så kan det vara värt och leja bort jobbet men just nu har jag stadigt kassaflöde ändå, så varje månad går jämnt upp…

Stellan sa...

Bygg det så att det går att kapsla in, då har du ju halva jobbet gjort. Tror det kan bli jävligt varmt i en motorlåda annars. Alla båtar har ju dubbelmantlat, och säkert av en anledning

Andreas sa...

Finns gränsvärden för marinmotorer att ingen yttre del får bli varmare än runt 100 grader. Man kan ju anta att det är på förekommen anledning.

Borde bli väldigt varmt i motorrummet och sen är det inte så kul med ett varmt grenrör om man får olje eller bränsleläckage