onsdag 22 oktober 2014

Nä, nu är det fanimig dags för lite gjutarporr

Jag förlorade mig nyligen i den vackra Weslaken som Jimmy Nielsen brassade med en gång i tiden, tills ventiltallrikarna rasslade av och planterades i toppen.

Jag är lite betuttad i kylflänsarna mellan insug och avgaskanal. Hur gjorde man formarna till dessa topplock? Det måste väl ha varit sand, men hur fan gick det till? Det är ju ganska trångt ovanför.

Ser alla stötstångs-Weslake ut så här, eller är detta en extra ball topp?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är jag blott en obefläckad jungfru i gjuterisammanhang, men det finns ju nån teknik där man med hjälp av verktyg formar en vaxplugg av det man vill gjuta. Sen packar man väl in den i gjutsand, fixerar sanden, värmer lite lagom så att vaxpluggen smälter o rinner ut och sen brassar man på med den goe alumumman.

/Päron

Acke sa...

Toppen är gjuten med hjälp av så kallade kärnor. Dvs där man inte kunde få släppning så formade man lösa delar i sand i kärnlådor (kärnor) som man byggde upp formen av. Kanalerna är ju även dom gjutna mha kärnor.
Det Päron beskriver kallas numera precisionsgjutning och formmaterialet är keramiskt. Det är i princip den allra äldsta gjutmetoden och fördelen är ju att man inte behöver tänka på släppningar eftersom vaxmodellen förloras vid varje ursmältning. Numera kan man skriva ut vaxmodellen i 3d-skrivare. Nästan fusk!

Har Du haft stora problem med robotar som gjort kommentarer på Din blogg?

Anonym sa...

Ah där ser man, det här var bara ett minnesfragment från min verkstadslärares lektioner. Han hade visst varit verktygsmakare vid FMV en gång tiden och fick något fuktigt i blicken varje gång någon råkade nämna pansarvärn.

/Päron

Stellan sa...

Acke, nu fattar jag! Både robotdelen och gjutningen.
jag har inte lagt dit funktionen med en jävla kod, den bara var där! Ingen aning om hur man får bort den!

Stellan sa...

Eller, nja... Gjutningen fattar jag nog bara delvis.

Anonym sa...

Tror mest på extraball gjutning!!

Så de så / C-G

Olle sa...

Det är nog lite olika gjutmetoder i motorn.

Topplocket ser för mina ögon ut att vara en ren vaxurgjutning. Hade man använt sandkärnor och speciellt blackade kärnor så hade det inte var så mycket fastgjutning och ytan hade varit mycket vackrare.

Det är givetvis möjligt att man använt lite grövre sandkärnor men varför skulle man göra kärnlådor med ojämnheter? Kärnlådor är alltså sandkärnornas gjutformar.

Skulle vilja påstå att det nog är mer speedwayporn än gjutporn.

Vi ses på lördag

Olle

Olle sa...

Äh! Fan jag har nog fel som vanligt det har nog varit en taskig sandkärna i hålet.

Olle

Anonym sa...

Robotsvar...

Magnus Gunnarsson sa...

Vad jag vet så finns det två modeller av topp, som din med muttrar ovanpå och så finns det med ingjutna gängor i toppen, dom får man spänna med dragstängerna nere vid cylinderfoten,jag har båda modeller om du vill jämföra mer.

Magnus Gunnarsson sa...

Fast det ser ju ut som du har dom sistnämda.