måndag 27 oktober 2014

Oljeeldning

Ikväll har vi haft oljebrännarkurs på firman.
Det är ju faktiskt lite manligare och begripligare än värmepumpar.
En kollega hade kommit över en fin brännare som vi först tänkte bygga en kombinerad brännvinskokare/ånggenerator av. Men sen kom vi på att det säkert är olagligt att göra eget brännvin, så det blir bara ånggenerator av den.

Ånggeneratorn kan man ha till en baslåda att basa bordläggning till Wiking XI i, och även till en ångbastu för riktigt karlfolk.

Elförsörjningen till brännaren borde lämpligen ske med en elgenerator från min stationära Albin.
Då får man bränna fossila bränslen i två olika former för att böja till en träbit.

8 kommentarer:

Fixarerik sa...

Kan man kanske ha Albinmotorn inne i bastun bara för att dra nytta av värmen medans man njuter av ljudet ?
Ångbastu/vedbastu är ju den enda bastun!

Jag är ju ingen robot.

Togga T sa...

Men då smutsar du ju ner Österjöområdet nästan lika mycket som Åsa Romson...

Kotten sa...

Naturligtvis kombinerar ni och böjer träbitarna samtidig som ni bastar i ångbastun. Det om något vore väl manligt.

Rökbastu är den riktiga bastun!

Fredrik Lindgren sa...

Off topic, men...
Greg Hancock säljer av begagnat material nu på lördag på Eldarnas speedwaybana mellan 11:00-13:00

Stellan sa...

Togga T, jag kommer inte ens nära. Jag lade ju ut stora pengar för ett reningsverk till kåken, istället för trekammarbrunn... Medans Åsa släpper avloppet rätt ut i sjön.
Jag trodde faktiskt att hon brydde sig mer om miljön än en raggare, men jag hade fel.
Laglig bottenfärg har jag också.

A.Mansén sa...

Lite offtopic men akta mustachen om du ska vara med i VM…

http://twistedsifter.com/2014/10/world-beard-and-moustache-championships-2014-highlights/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Twistedsifter+%28TwistedSifter+%29

zubbe sa...

Du som har en förkärlek för V-twins måste ju ha en vedeldad stirlingmotor för att driva elgeneratorn: http://www.animatedengines.com/vstirling.html

Kotten sa...

På Eldarnas hemsida, högst upp, står det 1966-2008.
Förhoppningsvis handlar det då om taskig uppdatering av sidan!?