måndag 10 november 2014

Arbetsplatsen färdig

Nu är porthålet igensatt med vad jag hoppas kommer att bli en välfungerande rullport. Brädorna sitter trädda på fyra vajrar som ska fästas i ett biffigt rör.

Det biffiga röret ska drivas av någon form av elmotor, som kopplas till nån form av fjärrkontroll.
Förhoppningen är då att porten ska rullas upp på det biffiga röret, utan knot.
Vi får väl se hur det går...

Nu tänkte jag skita i det ett tag, och börja jobba med Mildrid istället, det verkar ju roligare.

15 kommentarer:

Didde sa...

Nämen jä..lar vad fint det blev. Du är så förbannat duktig Stellan! Det är banne mig jobbigt att titta på dina bilder, man blir stum av habegär. Ber om ursäkt för alla svordomar.

Stellan sa...

Tack, men så jävla duktig vet jag inte, vilken snickare som helst hade gjort det bättre.

Men får jag ihop den där Wiking XI, och du säger att jag är duktig. Då, men först då, tänker jag svara: Ja, det är jag nog fan!

Fram till dess är jag bara jävligt envis och driven.

Björn sa...

Förstår jag dig rätt om du menar som en rullgardin modell xl...? Fast ner över golvet också.

Drusse sa...

Elmotor?! Du har väl en fin stationärstånka som vore perfa för denna uppgift! ; )

Dasen sa...

Fan va trevligt det blir!

Drusse sa...

Fast vid närmare eftertanke så verkar det en smula krångligt att driva en antik motor med fjärka... Det vore ju jobbigt att behöva simma in till land varje gång porten skall öppnas!

Stellan sa...

Björn, ja. Fast inte ner på golvet, den går rakt ner bara.
Drusse, det är ju det där med fjärrkontrollen som skiter sig, jag måste kunna stänga när jag backat ut båten annars blir huset fullt i svalor.
Det hade ju varit det bästa annars.

Mats sa...

Najsig kojja, får en harmonisk känsla av bilden.

BITTERPITTEN sa...

Lite fjolligt med en elmotor. En vev vore mycket mera manligt.

Stellan sa...

Jo, men det kan ju kännas tråkigt att stå på fördäcket och försöka veva upp en port medans båten driver upp på berget, då man kommer hem en stormig kväll. Men det är klart man får ju ihop en manlig brasa av all ved som båten förvandlats till...

Göran sa...

Fjärren är barnen. Simmar efter vid avfärd och före vid hemkomst medans du pysslar med tampar och fendrar.

Kotten sa...

Räknar du med bottenfruset eller kan du pimpelfiska vid bordet vintertid?

Göran sa...

Prydlig som tusan, de orangea flytvästarna år fina, som små tavlor. Kommer "rullen" för porten få plats mot taket? Den kommer att bli rätt stor.

zubbe sa...

Håller med Didde, jag blir helt mållös, både snabbt och snyggt.

Superanonym sa...

Gäller det bara att hålla svalorna ute kan du ju ha ett "truckdraperi" som du bara kör igenom. Då slipper du fjärren. Är det för fult med transparent plast kan du knåpa ihop ett draperi av tross.