fredag 14 november 2014

Sponsorering

Nu har Projekt Wiking XI fått sin andra sponsor (den första var privatpersonen och träbåtsnörden Johan Eriksson), i form av bloggläsare Micke Kummelnäs.

Han har genom sitt företag Dusk.se fixat extra prima arbetsbelysning till renoveringen. Visst är glödlampor ballast, men dessa LED-lampor lyser upp tre socknar.
Som om inte detta vore bra nog, så fick jag även den felande länken, en Bosh-brytare som fattats till Mildrid.
Stort tack!

Jag var i Stockholm i torsdags och besökte ett träbåtsvarv. Anledningen till detta var att dom höll på att byta en kölstock, och jag ville ju gärna egga upp mig på vedfronten. Det var intressant och lärorikt.
Dock så gick det under besöket upp för mig hur jävla mycket jobb jag har framför mig.

För att förtränga detta och blicka framåt, så for jag och tittade på en sextant som kan vara bra att ha vid en ishavsexpedition. Samma säljare hade även en mycket vacker kikare, som jag blev sugen på.

Jag lyckades dock hålla hårt i lädret, och efter några prutförsök lät jag saken bero ett tag. Jag behöver ju trots allt spant innan det är dags att navigera efter solen.

13 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag skulle mer än gärna sponsra dig, tyvärr vilar mitt imperium på faecesgrund och ovan det finns bara fantasier så hur mycket jag än vill så kan jag inte bidra med mycket annat än lögner och förbannad dikt.
Möjligtvis om du behöver en skytt på resan till Amerika...
Jag förutsätter att det kommer att finnas minst ett "Punt gun" ombord och i så fall måste det finnas en ansvarig.

82x112 sa...

Särskrivning är det ju många som känner väldigt starkt inför. Själv tycker jag det finns många andra språkliga förseelser som är nog så allvarliga.
Sextant tycker jag hur som är ett av svenskans roligare ord att särskriva så det kan du ju göra nästa gång du skriver något om ditt nya navigationsverktyg.

Fixarerik sa...

Jag har nog ett samtida block i trä att sponsra med om det kan vara av intresse.
Ser välbevarat ut och hjulet snurrar.
Ca 20cm+krok.

Anonym sa...

Jag har en fin sextant som är tidstypisk för båten som jag gärna sponsrar med. Tänkte ha den i min egen båt men eftersom jag varken har några studieskulder eller läshuvud så kommer jag aldrig att lära mig hur man använder den. Jag får förlita mig på moderniteter som gps istället.
Skicka din adress till: kjony78@hotmail.com så kommer den på posten.
/Johan

Fredrik Lindgren sa...

Det är ju bättre att få en sextant, jag har för mig att det är lagbrott att betala för det........ ;)

Preben sa...

Det är bara olagligt om man blir påkommen.

Stellan sa...

Fixarerik, vad fint! Den kan jag ta då vi steker stubb.
Johan, det låter ju som en dröm! Jag mailar!

Ingen som har kommenterat stavningen "sponsorering" än. så stavar man sponsring här på Åland.

Olle sa...

...som sagt en ganska ärgad mikrometersextant som utan låda och certifikat (angivelse om justering)inte har all världens värde.

Kikaren däremot är en Chevalier Paris från tiden vid första världskriget. De brukar gå för 500-1000 kronor beroende på skick. Gravyren Etat Major kan förändra bilden om man vet vem det åsyftar. Etat Major betyder "stabschefen". Sannolikt en högre officer med tanke på kikarens utförande. Bjud några hundra kronor för den. För nog är väl en kikare värdig en fransk stabsofficer något att ha ombord på Mildrid eller Wiking XI.

För övrigt anser jag att värdet på träbåtar är gravt underskattat!

Olle sa...

Appropå motorer. Tänkte skriva lite om Rainbow IV som spöade skiten ur Baby Bootlegger 1924 men diskades för att båten var för modern. Det fanns en konstig regel som sa att men inte fick tävla med klinkbyggda båtar. Rainbow IV hade steglister av mer modernt maner vilket inte gillades av regelkommitéen. Nu fivk vi vänta ända till 1960 då Moppie (prototup till Bertram 31) konstruerad av Ray Hunt spöade skiten ur övriga racerbåtsvärlden i tävlingen Miami Nassau.

Nåväl Rainbow IV hade säkert om inte blivit diskad haft en betydligt störe påverkan på den tidens båtkonstruktioner. I båten satt en Libertymotor. Libwertymotorn konstruerades 1917 och var en moduluppbygg motorkonstruktion som skulle kunna underlätta produktionen och dessutom vara användbar i allt från flygplan till stridsvagnar.

Grunkonstruktionen gjordes av Packard på uppdrag av USA:s regering men tillverkningen lades sedan ut på alla de stora motortillverkarna.

Rainbow IV hade en V12:a med rak axel kopplad till en ytskärande propeller. Konstruktören av Rainbow IV var George Crouch som också ritat Baby Bootlegger.

Nu tror jag väl inte att Wiking XI skulle må bra av en Libertymotor men tanken med motorn likna väldigt mycket Hubendicks tanke på en grundmotor som kunde expanderas utan att ändra tekniken. Till och med kamdrivningen på HUbendicks Penta och Libertymotorn är snarlika.

Följ länken och njut!

Libertymotor

Stellan sa...

Liberty, vilken motor!

Stellan sa...

Jo, just det, Olle. Jag bjöd 40 euro för kikaren, men fick den inte. Den hade en skaplig bula vid ena linsen.

Anonym sa...

På tal om särskrivningar så är pumpagubbe och pumpa gubbe hyfsat tråkig oxå...

Anonym sa...

Rär råder ett spant förhållande, låter det som.
Ångesten smyger sig på.

Uppfattar / C-G