tisdag 25 november 2014

Varför begriper jag inte politik?

Under många år har jag plågats av det faktum att jag är för ointelligent för att förstå mig på såväl politiska beslut, som mycket av samhällsutvecklingen.

Jag läser idag i Ålandstidningen att självstyrelsepolitiska nämnden slagit fast i en policy att "Den finska marinens besök i åländska vatten bör upphöra helt", och att "gränsbevakningens allt mer militära status oroar". Åland är sedan länge en demilitäriserad zon, och det är med tanke på det som man vill att marinens närvaro ska upphöra.

Man konstaterar från landskapsregeringens håll att det säkerhetspolitiska läget i Östersjön inte längre är gott, och därför är det högaktuellt att denna policy sjösätts nu.

Vidare anser man att "Marinen ska besöka oss enbart om åländska myndigheter ber om handräckning".

Att det finns gott om ålandskritiska krafter i Finland är inget nytt, och jag skulle kunna tänka mig att det är sånt här som ligger till grund, eller åtminstone spär på detta förakt.
Om man inte är välkommen att ens angöra hamn, eller vistas i vattnen runt Åland, så kan jag tro att viljan att vilja försvara Åland vid ett eventuellt angrepp, är ganska sval.

Det är sånt här som jag inte begriper. Jag önskar att jag hade varit bildad nog för att förstå hur bildade människor resonerar.

Jag hade samma problem då jag bodde i Sverige, eller då jag nås av nyheter om politiska beslut i Sverige.
Trots att man flaggat för nedskärningar inom välfärden, till följd av utgifterna som kommer att krävas av den stora flyktingström som kommer att anlända under det kommande åren, så finns det utrymme för ekonomiska utsvävningar (170 miljoner) för projekt inom gebitet genusforskning.

Ett av forskningsprojekten som lär ha fått 17,5 miljoner kallas: Slöja, regnbågsflagga och manga. Om genus, sexualitet, motstånd och gemenskap i en transnationell tid.

En Maria Törnqvist från Institutet för framtidsstudier lär ha fått bidrag för ett projekt om "Intimitetens sociala former: Närhetspraktik och identitet i kollektivt boende, husdjursrelationer och pardans".

Jag önskar verkligen att jag förstod, eller att någon som gör det kan förklara för mig.


44 kommentarer:

82x112 sa...

Vet absolut ingenting om Åländsk säkerhetspolitik så den avstår jag från att kommentera.

Det jag däremot vet är att nedskärningarna i välfärden kommer sig av de väldigt omfattande skattesänkningar som har genomförts. Den berömda femhundringen som jag påstås ha kvar i plånboken vid slutet av månaden (eller hur det nu var han sade Borg).

Blir lite nyfiken på var siffrorna för genusforskningen kommer ifrån? Men hur som helst; de ska jämföras med andra forskningsområden för att man ska kunna avgöra om det är mycket eller lite. Jag vet inte vad forskningsbudgeten är inom några andra områden heller så jag kan omöjligt säga om det här är mycket eller lite!

Sen är det ju så med forskning att för den som inte är insatt i ett forskningsområde så låter det ofta rätt tossigt. Finns nog en jädra massa forskning på Chalmers som jag skulle kunna skära bort direkt om det var upp till mig.
För jag begriper nämligen inte ett skvatt om sådan forskning. Det är ren gallimatias i mina öron.

En filosofilektor berättade en gång att för vad det kostade att skicka upp en bil till Mars så att den kunde åka omkring där och titta på lite sand så skulle man kunna driva en normalstor filosofiinstitution i 10 000 år. Låter ju som en felprioritering i mina öron som gillar filosofi mer än vad jag gillar att titta på bilder av sand på Mars.

Men jag skulle egentligen inte vilja att all forskning var exakt den forskningen jag gillar. Tänker att det finns experter inom alla områden och att det är dom som ska få avgöra det. Hur tossigt det dom forskar om än må låta i mina öron.

Angående vad invandringen kostar så är det väldigt populärt bland några att tala om vad den "kostar" men i själva verket går det inte att räkna ut så där enkelt. Invandrare genrerar även pengar till BNP. Dels genom att arbeta (de som nu lyckas få ett jobb) men också genom att de konsumerar och därigenom skapar jobb.
Så nästa gång du hör en siffra om vad invandringen påstås kosta så fråga hur den är uträknad. Det finns näligen inget svar på den frågan.

p.s. som du märker Stellan så betar jag av den ena frågeställningen efter den andra här i kommentarfältet ikväll.

Anonym sa...

Hej Stellan.

jag gillar inte bilar eller så men jag läser ofta din blogg och ibland tycker jag att dina åsikter kniper en poäng...
Men när du presenterar saker som detta så blir det så påtagligt att jag inte kan annat än att bli genuint ledsen.

Anledningen är såklart inte att jag anser att du brister i omdöme genom att skriva detta, inte för att jag tror att det du skriver är osant eller för att jag tror det du skriver kommer förändra någonting. - Att jag blir ledsen beror på det omvända...
Nämligen att du uppvisar ett mycket gott omdöme genom att informera den bukbesläktade skaran om vad som försiggår i sfären utanför Doobidoo, att jag faktiskt tror och tom utgår ifrån att det du skriver är sant men att det trots allt inte kommer att förändra någonting...
Det är försent.

Hela den "civiliserade" världen har smittats av masspsykos och agendan är att söndra allt som fött framgång och blomstrande nationer.
Allt i fungerande västländer ska förstöras:

Nationalstaterna ska förvandlas till delstater i den växande plutokratin.

Etniskt solida samhällen ska brytas upp för att människor ska mista delar av den naturliga sammanhållningen. Detta i avsikt att försvaga medborgarkollektivet.

Sociala trygghetssystem förstörs medvetet av samma anledning.

Den kristna tradition som ligger till grund för samtliga mer eller mindre sekulära västländers samhällsuppbyggnad förnekas och häcklas. "Folkvalda" ledare föraktar öppet den egna befolkningen.

Folkliga/nationella försvar tvingas stryka på foten och semiglobala försvarsallianser anses plötsligt vara nödvändiga för att inte bli invaderad av den avskyvärda jätten i öst eller väst. - Mera cirkus för att Svensson inte ska råka märka att den egna tillvaron förändras/försämras i grunden?

Det sekulära skjuts åt sidan till fördel för religösa men icke-kristna representanter i statsapparaten och i myndighetsutövande.

Media bespottar mer än gärna de tankegångar och levnadssätt som definierar den nu så hatade "Normen".

Normkritiken, hyllandet av samtliga minoriteter - enbart pga att dom är just minoriteter, samt implementerandet av kulturmarxistiskt nyspråk är som den vakne förstår, en del av tillvägagångssättet i detta osmakliga skräckscenario.

Anonym sa...

Att federationsivrarna utgör en del av dessa illasinnade människor är uppenbart, men dom är inte ensamma. I det geografiska området Sverige är dom många som gärna vill vara med och hjälpa till att slita den tidigare framgångssagan i stycken... Ett axplock är:
Svenska Kyrkan, arbetarrörelsen, miljörörelsen, den ekonomiska eliten och feministrörelsen, sist men absolut inte minst har vi akterskyttarna i hbtq-rörelsen som på ett mycket effektivt sätt m.h.a. "böglobbyn" spridit sig i så gott som samtliga organisationer och myndigheter och är idag, trots att dessa människor är i extrem minoritet, en agendasättare i svensk samhällsdebatt.

Att en snusförnuftig torparson med enbart folkskola i ryggen begriper det du insinuerar gällande den finska marinens ambitioner att försvara ett gäng snorkiga skärgårdsbor är solklart.

En tes angående hur och varför sådana beslut som "gemene man" uppfattar som helt uppåt väggarna, egentligen kan tas...
Det har gått så långt att det inte längre finns vare sig genuint intresse eller nödvändig kunskap hos majoriteten av politiker på samtliga nivåer. Det politiker gör nu för tiden är att dom "tycker" olika saker. Det finns ingen ideologisk tyngd eller en stolthet i att stå vid sitt ord/uttrycka sin åsikt i alla lägen längre.
Den samhällsutveckling som hela tiden hejas på av det grönrosa åsiktsmonopolet är dessutom i mångt och mycket ett direkt hot mot en fungerande demokrati och ett sunt samhällsbygge. - Det skulle t ex inte förvåna mig om vi inom tio till femton år har rösträtt för barn i Sverige...

Den politiska återväxten kan vi ju se varje dag i samtliga svenska högstadium och gymnasium. Med min egen skoltid som facit så kan jag konstatera att det iaf inte var dom mest respekterade eller intelligenta människorna som sprang runt i de olika ungdomsförbunden, dessa människor representerar idag fortfarande sina partier och en av dem har tom blivit utslängd från SSU därför att hon skrek "Jävla blatte" till en entrévärd i människobyn.

I princip kan man säga att det gamla ordstävet fortfarande håller: - "Allt som behövs för att ondskan ska triumfera är att de goda människorna inte gör någonting"
Den fungerande befolkningens lathet är alltså en stor del i problemet gällande degenereringen i styrandet av våra nationer. Visserligen kommer politiska broilers, som i många fall är avlade enbart för att springa ärenden åt globalisterna, alltid att ta plats från bättre lämpade människor med en fungerande empati och ansvarskänsla, men om ett uppvaknande bland allmogen nalkades så skulle många av de nuvarande politikerna nog få kalla fötter.

Mvh
Silas

Lester Boré sa...

82x112, min gamle vän...

Siffrorna gällande genusforskning kan du källkolla hur mycket du vill utan att det kommer att förändra något gällande din ide ang att jämföra med andra forskningsområden. - Genusforskning är inte ens ett vetenskapsområde.
Eller avser du på fullt allvar att ställa nån helt befängd diciplin inom genusforskningen mot till exempel cancerforskning eller hjärt/kärlmedicinsk forskning när det börjar bli skralt i den södertörnska skattkistan?

Att du skulle kunna fimpa en del forskning på Chalmers är inte särskilt förvånande för oss som haft äran att läsa dina tidigare kulturmarxistiska pamfletter.

Felprioriteringar finns det mängder av. En statsminister berättade en gång att jag skulle öppna mitt hjärta eftersom det istället för skola och sjukvård skulle läggas stålar på spänning och multikulti. Det låter ju som en felprioritering i mina öron eftersom jag gillar att skattebetalarna kan njuta hälsa och välstånd.

Självklart ska man som självutnämd expert inom hittepåvetenskapen genustramseri få bedöma om och isåfall hur mycket anslag man ska få till sin extremt viktiga "forskning"...

Berätta för mig varför en invandrare som spenderar skattepengar genererar fler jobb än en inrikes född som spenderar samma pengar(Med den skillnaden att pengarna i scenariot med den inrikes födde inte ens varit hos skatteverket eftersom skattesatsen kan hållas nere om man inte tvingas försörja människor som inte delar skattebördan. Den inrikes födde hade därför fått dessa pengar i sitt lönekuvert istället)
Att det skulle vara av vikt för arbetsmarknaden om konsumenterna är inrikes eller utrikes födda förefaller helt absurt.

"Det finns nämligen inget svar på den frågan"!?
Hur ska man tolka det?
Betyder det att eftersom ingen kan berätta vad nåt kostar så är det inte för mycket? Eller betyder det att man borde börja fundera över varför vår regering och riksdag mörkar siffror som tar runt fem procent av BNP i anspråk?
Det finns siffror och källor. Problemet är att dom som delar dina åsikter sällan brukar vara intresserade av fakta eller argument som inte har med känslor att göra.

För egen del anser jag att kostnadstjafset är överflödigt eftersom jag inte tror på multikultur annat än globalt.

82x112 sa...

Jo serru...

Jag har ju förstått att det är vanligt på olika internetställen där man ogillar allt vänster om Lars Tobisson att använda "kulturmarxist" som invektiv. Problemet är bara att det ordet betyder en sak i de kretsarna och en annan sak för resten av världen. Alldeles oavsett vilken definition som gäller för dig Lester när du kallar mig kulturmarxist så får jag göra dig besviken och förklara att jag inte skriver under på endera varianten. Och nej du behöver inte copy-pastea in wikipediatexten en gång till.

Lite svårt annars att svara på en del av sakerna du tar upp känner jag. Du har uppenbarligen så pass bristande insikter i vad forskning är och vad som är som du säger "ett vetenskapsområde" att det liksom blir lite mycket att förklara allt det där för dig. Men jo nog är genusforskning vetenskap vare sig du vill det eller inte.

Din argumentation kring invandrare och skattepengar är låt oss säga en bit ifrån glasklar. Men framför allt tillskriver du mig yttranden som jag aldrig har fällt och jag tänker därför i rimlighetens namn heller inte besvara dem.

Angående att det inte går att svara på vad en invandrare "kostar" så är det ungefär så att det helt är alltför många variabler som är osäkra.
Menar man till exempel under en hel livstid eller under de tre första månaderna i landet? Menar man första andra eller tredje generationens invandrare? (Alla som inte är samer?) Hur ska man mäta input (tex hur många jobb som skapats till följd av invandrarnas konsumtion)?
Om man skulle räkna ut den ekonomiska balansen på mig skulle det nog hamna på plus så här långt tror jag. Men eventuellt blir jag invalid i en hojolycka till våren (osannolikt då mina hojar sällan fungerar före slutet av juli men i alla fall) då skulle ju kalkylen ändras! Jag skulle kosta massvis med pengar resten av mitt liv.
Men jag tycker det är ett rätt deppigt sätt att se på människor att bedöma dem huruvida de går plus eller minus.
Ungefär som du är jag alltså ointresserad av "kostnadstjafset" men på en smula annorlunda grunder. Jag ser nationalstaten som en historisk parentes som startade 1648 och som nu börjar fadea ut igen.

Skulle annars uppskatta om du slutade med ditt eviga sammankletande mellan mig och "de som delar dina åsikter" och annat som är återkommande i dina texter. Så fort jag bryter av från konsensus här i kommentarfältet så parar du ihop mig med allsköns åsikter du ogillar och låter mig klä skott för dem. Skärpning!

Till sist undrar jag vad Södertörn har med saken att göra? Du har nämnt just den högskolan förut. Tycker du så genuint illa om förorten och människorna som bor i den att du inte vill att det ska ligga en högskola där? Ska den flytta till innanför tullarna istället?

Preben sa...

Det där med Åland är ju ungefär som att Svenska politiker, nu efter alla ryssbesök och i princip skrotad försvar, nu diskuterar att gå med i Nato; men jag tror inte att Nato godkänner att vi åker snålskjuts med vårt dialogförsvar, som ju dessutom troligen bara jobbar deltid.

Det är också lite konstigt att alla våra "goda" politiker som vill ha en "generös flyktningpolitik" och enda partiet som vill spara på detta, alla har det gemensamt att de tycker det är helt ok att de som har det sämst i landet, alltså sjuka och arbetslösa och i viss mån även de gamla, fortsatt ska få det sämre.
Där finns mycket annat att lägga pengarna på än 100.000+ "flyktningar" varje år.

Anonym sa...

ja du Stellan.
Säga vad man vill om Ålandstidningen men den besitter en väldig tyngd då du kunde läsa dig till all denna kunskap som sedan ger alla dessa kommentarer som går att läsa här.
Man kanske ska skaffa sig en prenumeration;-)

Du har inget nytt vedträ att kasta in från denna framstående blaska??

undrar / C-G

Kotten sa...

Man kan ju uppfatta det som om Stellan "trollade" lite där. Speciellt eftersom han friskriver sig med rubriken "Varför begriper jag inte politik?" (som kanske ska tolkas som ett påstående). Hur som helst flödar kommentarerna med textmängder som skulle räcka att fylla flera nummer av Ålandstidningen.

zubbe sa...

"Det är inte samma budget" är svaret man får när orättvisor i finansiering upptäcks.
Ett exempel i min egen kommun var muralmålningen i kommunhuset för 600.000 samtidigt som socialnämnden går 14 miljoner minus.
Får mig att tänka på när jag lirade ett spel på datorn för många år sedan om att bygga upp ett samhälle(Civilization eller Simcity?), jag byggde ett effektivt samhälle med bra transportmöjligheter och hög produktion, samtidigt var folket jävligt olyckliga, jag fattade inte att man måste bygga museum/teatrar/kyrkor i nästan varje gathörn.
Så ett svar på Stellans slutfundering torde vara "opium åt folket" för att hålla människor som t.ex. 82x112 lyckliga, tyvärr verkar det också finnas en kliar du min rygg så kliar jag din mentalitet inom den verksamheten.

Anonym sa...

Tycker att sverige är ett bevis på hur fantastiskt fin
mångkulturen är. Tycker absolut att skattebetalarna
Skall behöva betala för kostnaderna efter självmordsbombare.hedersvåld.90-300 svenska hjälparbetare till isis heliga förebilder mm .kan inte alls håll med om vi har mångKulturella problem i detta förebildsland .Självklart skall vi ha invandring men med rimliga gränser och tydliga regler . De tydliga Reglerna kallas rasism i dagens sverige! Hälsar en andragenerations invandrare

82x112 sa...

Zubbe,

Vill vara tydlig med att jag gör mig inga som helst illusioner om att forskarvärlden är fri från nepotism och ryggkliande men det är kanske mer av ett separat administrativt problem. Ett exempel på det är inflationen i professorsutnämningar. Bland annat (professor) Bo Rothstein har skrivit om det här i typ DN, GP eller nåt.

Jag menar lite att forskning, kultur, hojbyggande, religion med mera är det som gör oss till människor. Att vi ägnar oss åt aktiviteter utan direkta poänger för att överleva.

I övrigt tänker jag angående Stellans eventuella "trollning" att den trogne bloggläsaren vet vid det har laget att han ibland hivar in ett litet bete i form ett politiskt utspel. Och likt en korkad slom simmar jag mot ljuset och fastnar i nätet varenda gång.

BITTERPITTEN sa...

Okay nu fattar jag. Det var alltså Finska marinen som smög runt i ubåtar i stockholms skärgård.Dom kom undan med blotta förskräckelsen eftersom Sverige trodde det var Ryssar. Nu har dom fått kalla fötter och drar tillbaks sin verksamhet på Åland. Där ser man.

Stellan sa...

Fan, det här tog ju skruv!
Det var många kommentarer som jag gillade här,
den sk, trollningen var inget annat än sanning.
Jag hoppas in i det längsta att det är jag som är dum, och beslutsfattarna som är kloka, att jag har missat nåt.

BITTERPITTEN, enda sättet att vi skulle hitta en ubåt här, vore om periskopet slog hål och fastnade i bordläggningen på vedhögen.

Lester Boré sa...

82x112.

Jag ber om ursäkt för att jag tillskriver dig epitetet kulturmarxist. Det var inte i avsikt att förringa utan snarare ett spontant uttryck för att kalla en spade för en spade. - Nu när du rättat mig ska jag försöka att inte ramla i den gropen igen.

Jag ställde ju egentligen bara två frågor och för att underlätta så kan vi stryka den första eftersom den enbart är att anse som retorisk.

Du anser min argumentation ang invandring och skattepengar vara, som du själv säger, "en bit ifrån glasklar" samt att jag tillskriver dig yttranden du inte fällt?
Jag argumenterar inte, jag begär att du ska förklara och redogöra för en sak som du påstår. - Uppenbarligen klarar du inte detta eftersom du svarar med att ösa ut mera snömos...
Ang att jag tillskriver dig yttranden du inte fällt så vill jag att du förtydligar för mig vilka yttranden du menar.

Gällande kostnader i samhäller så har jag svårt att ta dig på allvar...
Ditt bollande med olika sätt att räkna ut vad som skulle kunna vara kostnader är enbart onani och tillför ingenting vettigt till dialogen. Ett vettigt sätt att räkna på kanske skulle kunna vara vad hela asylkollektivet kostar totalt på årsbasis? - Eller var det en alldeles för galen modell?
Att du blir deppad av att räkna om människor i plus eller minusposter kan jag förstå, det ger dig dock inte per automatik mandat att ge bort andra människors pengar.
Det du skriver om nationalstaten gör mig glad, eftersom det lägger mera detaljer till din karaktär, samtidigt så blir jag vansinnigt nyfiken på hur din alldeles egna drömvärld ser ut?

Slutligen vill jag påstå det inte handlar om att "kladda" åsikter på dig bara för att du sticker ut. Men oavsett hur du uppfattar dig själv och dina åsikter så är det väldigt lätt att ta dig för en av de självuppfyllda, narcissistiska människor som faktiskt inte vill annat än att utplåna "normen" men allt vad det innebär. Att läsa dina åsikter och argument gör det tydligt.
Berätta också vilka åsikter du känner att jag buntat ihop dig med. - Jag kan nämligen inte hitta det på egen hand...

Södertörns folkhögskola är väl Sveriges absolut bästa folkhögskola? Nu när polisutbildningen flyttar dit så kanske lärareffektiviteten blir bättre, eftersom batikkärringarna då kan springa fram och tillbaks mellan de olika klasserna och instutionerna.
För min del så får den gärna ligga kvar.

Svara nu för en gångs skull på mina frågor. Visa mig att du tänker och inte bara trollar/skickar ur dig varmluft.

Lester Boré sa...

Silas.

Du har en del poänger men jag misstänker att bl a 82x112 är av en helt annan uppfattning.

82x112 sa...

Ok,

Det började med att Stellan lyfte en del politiska frågor som jag sedan kommenterade. Delvis gjorde jag det för att han sade att han inte förstod och jag ansåg mig eventuellt kunna förtydliga ett par saker. Exempelvis hur man kan se på forskning inom områden man själv tycker verkar uppåt väggarna.
Jag avstod från att kommentera Åländsk säkerhetspolitik då jag för att utrycka det milt har en del kunskapsluckor där (även om jag misstänker att miniubåten som var i sthlms skärgård nu gömmer sig under golvet i Stellans båthus).

Det som sedan händer börjar bli ett bekant mönster här i kommentarfältet; Lester Boré ogillar det jag skriver, Lester Boré finner formuleringar i min text som han skjuter in sig på. Jag försöker svara och han fortsätter sedan argumenterandet kring saker som egentligen inte hörde till varken det jag själv eller Stellan ursprungligen talade om. Istället tar Lester fasta på saker som att jag vill "fimpa en del forskning på chalmers" vilket var och en kan scrolla uppåt och läsa att jag inte alls vill. Jag tog det som ett exempel på forskning som jag inte begriper men tvärt emot vad Lester tillskriver mig så vill jag alltså ha kvar även forskning jag inte personligen begriper mig på.

Jag ber i ett inlägg att bli bemött för mina egna åsikter och inte påkladdad andras åsikter lite hipp som happ bara för att Lester tycker de hör ihop. Och får till svar just ännu en sådan ihopklumpning där jag är av samma skrot och korn som några narcissister som vill utplåna "normen". Jag vet inte vilka de här människorna är och jag vet inte vad de vill. Således vet jag heller inte om jag håller med dem eller inte.

Lester, jag hade tyckt att det hade varit intressant att höra hur du kände inför min förklaring varför man inte kan avfärda forskning man själv inte håller med om.
Jag hade velat veta hur du ser på problematiken i att praktiskt räkna ut vad en invandrare "kostar". Inte bara avfärda det som onani(!).
Jag hade också velat höra hur du känner inför skattesänkningarna som utarmat välfärden.
För det var en del av de saker som diskussionen egentligen handlade om den här gången.

Men inget av det här förmår du ta till dig. Istället gör du mig till en väderkvarn av samma kulturmarxistiska modell som du tycks leva i någon form av paranoid ständig skräck inför. En skräck så stor att du tillskriver varje meningsmotståndare just de egenskaperna oavsett vad vederbörande egentligen skriver för något och om vad.

Jag är väl medveten om att jag sticker ut politiskt i det här kommentarfältet. Och det är också en av anledningarna till att jag håller till här. Det är intressant att utsätta sig för en situation där man måste tänka till för att förtydliga och göra sig förstådd. Där inte alla kommer från samma förförståelse.
Men nu känner jag att jag tröttnat på dig Lester. Med Stellan och andra har det ibland uppstått intressanta diskussioner där vi lyssnat på varandra men med dig blir det aldrig så. Istället får jag istället en trött skiva som hakat upp sig i skräcken inför kulturmarxisterna.

Jag sa ta mig en funderare men tror att det här med största sannolikhet blir det sista inlägget jag skriver om politik här. Kommer hålla mig till glada tillrop när det gasas med Wal phillips och liknande. Eller så nöjer jag mig med att läsa och titta på de fina bilderna.

Till sist vill jag tillägga att jag mycket väl vet att efter Uppdrag granskning om Revolutionära Fronten där en (1!) forskare på Södertörn gav sig på att en smula nyansera bilden av RF som en terrorgrupp så är skolan något av ett rött skynke för många som läser en site på nätet publicerad av organisationer med intima kopplingar till SD.
Södertörn-forskaren ifråga kände för övrigt att han framställdes konstigt och felaktigt.

Hade ändå hoppats lite Lester att du skulle kunna uppringa någon form av motivering till sin aversion mot Södertörns högskola, men istället bara tramsar du. Men tro inte att alla som läser inte märker att du inte kunde svara.

82x112 sa...

p.s. Själv ogillar jag förresten revolutionära fronten å det grövsta, tycker det dom håller på med är helt bedrövligt. Ungefär som fotbollshuliganer.

Göte sa...

Lester, din odalbonde!

Jag kommer in lite sent här.

Vad är det för ett samhälle du vill ha egentigen? Du ogillar normkritik, och du vill inte ha "mångkultur/multikulti", som du tillsammans med yttre högern kallar det. Var går gränsen för det? Du verkar ofta förespråka ett var-man-sin-egen-smed-samhälle. Gillar du USA? Var börjar det gå åt skogen i din mening historiskt? Är det skiftet i jordbruket på 1800-talet som ställer till det tycker du? Eller är det rent av så att du vill tillbaka till det feodala samhället med en stark adel? Är du intresserad av vikingatiden? Har du några exempel på länder som fungerar/har fungerat bra? Är du kritisk mot kapitalismen? Är du rojalist? Kristen?

Du verkar ju veta allt om "oss" "kulturmarxister", men "vi" vet ju fan inget om dig! Så hur skulle du vilja ha det?

Jag hoppas verkligen att du tar dig tid att svara på mina frågor, de är enkla och väldigt direkta. Du vill ju gärna att man svarar på "våra" frågor

Anonym sa...

Måste bara säga min åsikt här, apropå skattesänkningarna, så får staten tillräckligt med pengar, det gäller enbart att göra något vettigt för dom.

Visst finns det en massa forskning som man inte förstår sig på, och där man borde prioritera, för pengarna räcker inte till allt.
Det är trots allt, skattebetalarnas pengar som man "slösar" bort.

Min uppfattning är precis tvärt om, mot 82x112, när det gäller ex. att skicka upp en bil till Mars. Visst kostar detta en massa pengar, och varför gör det det? Jo, för det första, så är det här ett område i teknikens absoluta framkant, vilket bidrar till utveckling av mycket teknik, och sådant skapar jobb.
Det blir väldigt mycket folk som blir involverade i sådana projekt, det är också en anledning till att det kostar en massa pengar.

Sånt som skapar jobb, är det som vi människor måste satsa på.

Filosofi är lite flum, i mina ögon. Inom det området, så kan väl en resa till Mars innefattas också, om man nu vill försöka få svar på några frågor.
Sedan beror det väl på om man vill få vetenskapliga svar på frågorna, och det vill väl inte en filosof?
Det är väl därför som den där filosofilektorn ansåg att man skulle kunna forska i 10 000 år, om pengarna nu skulle gått till det, utan att man skulle komma någon vart.

Ang. invandringsfrågan, så visst är det svårt att räkna på kostnaderna, men sedan beror det på om man vill räkna ut vad det kostar också. Det vill inte Svenskastaten göra. Du kan ju fundera på varför.

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Skogåsbon, fan vad jag gillar dig. MEN, får staten in tillräckligt med pengar? I så fall så felprioriterar man bort runt 37 miljoner i timmen!
Ja, det är säkert så illa, du har nog rätt, som vanligt...

Göte sa...

Skogåsbon:

Det är din ensak om du vill betrakta filosofi som "flum", men oavsett styr de där filosofiinstutionerna i förlängningen hur du "väljer" att leva ditt liv. Det kan vara svårt att se de direkta effekterna av det vi kan kalla för "mjuka" värden, ungefär som det är med de "hårda" värdena inom grundforskning på Chalmers, som flera här verkar gilla, eller insamling av grus på Mars.

Men allt vi sysslar med här på vår lilla glänta i internetskogen är om vi ska hårddra endast lite av en utveckling av den gode Platon (filosof, grundare till en (mycket tidig, den första?) filosofiinstitution) som helt enkelt ställde frågan "Vad är ett gott liv?" för sisådär 2 500 år sedan.

Den där frågan har vållat en hel del problem, och en hel del gott, historiskt och har lett till alla möjliga teorier, särskilt på den politiska skalan. Låt mig nämna några: konservatism, kommunism, nationalism, liberalism, nazism, anarkism...ja, du fattar.

Lester, hur går det? Filar du på svaren, eller väljer du att även i framtiden vandra i det dunkelt höljda?

Mats sa...

82x112, varför ge upp?

Du verkar dock inte vara den typen som drar dig för lite jobbig debatt.

Ge inte upp, kul att se era debatter. Men ni kan väl öva på att få fram era åsikter i lite kortare inlägg ;-)

82x112 sa...

He he Mats,

Näe jag är inte verkligen inte den som drar mig för en jobbig debatt. Men vad jag försökte förklara ovan i mitt på tok för långa inlägg är att den där Lester i mångt och mycket omöjliggör just det. Hans främsta mål tycks vara att få den han debatterar med att framstå som löjlig istället för att övertyga om sin egen ståndpunkts soliditet.

Inom filosofin talar man om begreppet "intellektuell hederlighet" vilket betyder att man alltid ska tolka så välvilligt som möjligt. Det är menar man nyckeln till en intressant diskussion. Vad Lester gör är motsatsen; han tolkar mig så illvilligt han bara kan och när inte det räcker så tillskriver han mig uttalanden jag aldrig gjort samt låter mig klä skott för samtliga hans meningsmotståndare i samtiden.
Och jag kan inte gärna debattera mot det. Eftersom det vore både konstigt och oartigt att diskutera med alla andra här men ignorera just en persons inlägg så ser jag det för bättre att lämna det hela därhän.

zubbe sa...

Håller med 82x112 i att man ska omge sig med oliktänkande, annars så lär man sig ingenting om andras behov och diskussionerna blir tråkiga.
Klart som fan att Sverige felprioriterar sin ekonomi, byråkratin är ett stort gapande hål som vi fortsätter ösa pengar i, vid dåliga tider måste företag effektiviseras med bl.a. personalnedskärningar, Löfven ökar istället antalet ministrar till 24?

Lester Boré sa...

82x112.

Nu gnäller du.

Är det den raljanta tonen i mina repliker som gör att du inte vill vara med längre?
Den trodde jag faktiskt att du skulle kunna tackla... Detta är inte SVT Opinion och av den anledningen anser jag att vidare svängar och mustigare språk är något man kan kosta på sig men uppenbarligen är vi inte av samma uppfattning där heller.

Du skriver:
"Jag ber i ett inlägg att bli bemött för mina egna åsikter och inte påkladdad andras åsikter lite hipp som happ bara för att Lester tycker de hör ihop. Och får till svar just ännu en sådan ihopklumpning där jag är av samma skrot och korn som några narcissister som vill utplåna "normen". Jag vet inte vilka de här människorna är och jag vet inte vad de vill. Således vet jag heller inte om jag håller med dem eller inte"
Alltså, jag vet inte vad jag ska säga. Antingen så vill du inte förstå vad som skrivs i replik till dig eller så kan du inte tillgodogöra dig skriven text fullt ut?
Det jag menade var att man kanske inte ska bli förvånad om man förknippas med vissa ideologier el dyl, om man torgför samma åsikter, samt att man använder sig av samma resonemang som dessa?
Tydligare än så kan jag inte vara...

Ang din åsikt om forskning så håller jag med dig. Man kan också använda delar av det resonemanget om man pratar om stöd till estetiska grenar.
Jag anser dock att stora delar av den genusforskning som bedrivs i Sverige inte är vetenskap.

Jag ser inga problem med att räkna ut vad en invandrare kostar. - Hade du läst och förstått min replik så hade du tydligt sett att det inte är ett problem. Att räkna ut vad en invandrare kostar under en viss period borde vara ungefär lika svårt som att räkna ut vad vilken annan människa som helst inom landets gränser kostar under en viss period.

Skattesänkningar utarmar inte välfärden. Det som utarmar välfärden är medborgarnas oförmåga att inse när de folkvalda inte längre går medborgarnas ärenden. Skattesänkningar är någonting gott i ett land med såpass högt skattetryck som Sverige har, problemet för Sveriges skattebetalarkollektiv är inte att det betalas in för lite skatter, problemet är det fruktansvärda folkförakt och den medvetna särbehandling hos dem vars uppgift är att fördela skattepengarna på ett rättvist sätt.

Jag gör dig inte till någon väderkvarn! Jag är inte rädd för politiska debattmotståndare, oavsett om dom är kulturmarxister eller inte!

Enl fd Högskoleverkets kvalitetsundersökning från 2013 så ligger Södertörns högskola i botten. Södertörns högskola är således Sveriges sämsta högskola, att de ideologiska färgerna som representeras där är mörkröd, rosa och grön gör den inte till en bättre plats ur mitt perspektiv. Jag hoppas att du är nöjd med det? Att jag inte skulle kunnat svara på frågan är osannolikt, jag förstod bara inte hur viktig den frågan var för dig.

Så.
Ryck upp dig nu! Om du nu hänger här för att vidga dina ideologiska vyer så finns det ingen anledning att sluta skriva. - Det värsta som kan hända både dig och mig är att vi drabbas av ett dräpande svar. :)


Nu frågar jag avslutningsvis för tredje gången och jag förväntar mig ett svar...
Berätta för mig varför en invandrare som spenderar skattepengar genererar fler jobb än en inrikes född som spenderar samma pengar? - Detta påstod du till att börja med och jag behöver veta hur det kan komma sig.

82x112 sa...

Botten?

http://kvalitet.uk-ambetet.se/resultatsok.4.25ae7641136bb9ef9e38000719.html;jsessionid=D8437BC3776B9ED9FEBF65B70A19A106?struts.portlet.action=/kvalitet/result&sv.url=12.6da1ffd913828526dc880000

Göte sa...

Lester, är det den här undersökningen du refererar till?

http://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=resultat_1357649554706

Jag tycker det ser rätt bra ut, så man undrar ju vad det är för botten du syftar på?

Lester Boré sa...

Göte.

Spontant så förvånas jag av din extrema arrogans.
Varför i allsindar tror du att dom eventuella svaren på dina frågor beror på om jag har tid att besvara dom eller inte? Den egentliga frågan ligger snarare i om du har någon som helst rätt att få reda på dessa saker? - Lite insikt skulle vara klädsamt...
Dessutom förstår jag inte ditt sätt att uttrycka dig, plus att du är dryg.
De frågor du ställer är inte exakt jämförbara med min fråga angående varför det är mer positivt för arbetsmarknaden att invandrare konsumerar än att inrikes födda konsumerar?

Jag hade gärnat svarat på frågorna (Och gjorde det faktiskt också för att sen radera alltsammans) om dom inte ställts på ett sätt som för tankarna till blandmissbruk...

Goethe sa...

Lester, då hade du ju tid att besvara dem, men ville alltså inte publicera dina svar? :(

Kan du inte svara på några i alla fall? Det vore verkligen intressant att få en inblick i hur en "realist" som du föreställer sig ett idealsamhälle!

Goethe sa...

Lester, jaha, förlåt, jag läste fel. Du menar alltså att det hela inte har med tid att göra. Sorry, ett missförstånd!

Stellan sa...

Här jävlar, händer det grejer!
Det gillar jag!

Anonym sa...

Göte:

Det spelar ingen roll vad jag tycker om filosofi, om det är bra eller dåligt, det är flum likförbannat!
Det där är mina "hårda värden", som har formats av en massa "mjuka värden"!

Varför funderar du överhuvudtaget på vad någon filosoferade över för ca. 2500 år sedan? Det är faktiskt år 2014 nu, och lev ditt liv som du själv tycker, utan att fundera för mycket på vad någon tidig flummare hade för tankar.
Jag kan nog lova dig, att en ny värld kommer att öppna sig för dig, sen om den världen är bra eller dålig.............nä föresten, gå in i filosofin igen, där är det kanske mycket bättre, än i verkligheten.
Verkligheten kan vara riktigt hård.

Varken du (eller 82x112) hade några positiva kommentarer om mitt inlägg om sånt som skapar jobb, är det för att jobba inte är tillräckligt filosofiskt för er?
Jag tror att jag vet svaret.

Stellan:
Läste för ett tag sedan, att Sverige lånar ca. 10 miljoner i timmen!
Vilka har man tänkt skall betala tillbaka dessa pengar i framtiden?
Filosofilektorn lär inte bidra med någonting, han är enbart en kostnad.
Jag tror faktiskt det var ett smart drag, att lätta iväg till "holmen".

Mvh Skogåbon

Acke sa...

Hej Stellan. Jag måste berätta om PK-elitens senaste självmål i hur dom tacklar SD-problemet.
För ett ca år sedan gavs det ut en samling av gamla filmer som kallades "Den stora pilsnerboxen". Skitkul gamla filmer med det gamla kritiker-hatobjektet Pensionat Paradiset i spetsen. Det blev en jättesucce. Boxen följdes såklart upp när utgivarna såg vilket uppdämt behov som fanns för sådana här filmer. Sålunda följde "Den stora hembiträdesboxen","Pilsnerboxen 2"och nu i dagarna "Beredskapsboxen".
Detta fick en kritiker i DN att blåsa en packning och utnämna dom som tittar på det här som tillbakadrömmande SD-anhängare.
Dagen efter så hade en annan medarbetare på DN uppmärksammat att SD i sin budget hade ökade anslag för utbildning i dom gamla hantverken och till hembygds/hemslöjdsföreningarna.
Eftersom det var SD så måste det ju vara fel och automatiskt blir då hantverk och hembygd/hemslöjd något som andas unkna gamla värderingar och som sympatiserar med SD. Ja till och med Kalle Dussin fick en släng av sleven.
Nu har det alltså gått så långt att vi som är roade av gamla filmer, tycker det är kul med hantverk och försöker vårda vårt kulturarv automatiskt är dömda som förhatliga SD-anhängare av PK-eliten.
Jag måste ju dessutom erkänna att jag helst äter husmanskost(max en pizza om året) så jag är väl helt förtappad.
Jag tror att den här tjockskalliga slutledningsförmågan som dom visar där dom försöker stoppa sina åsikter i halsen på folk förklarar mycket av SD:s framgångar i valet.
Folk vill inte ha andras sanningar skrivna på näsan, folk kan tänka själva.

Lester Boré sa...

82x112.
Jag ser fram emot ditt välutvecklade svar på min fråga. Jag förväntar mig en väl utvecklad redogörelse för ditt helt absurda påstående.

Göte sa...

Lester, du får nog citera, för jag kan då inte hitta var 82x112 har skrivit det du tillskriver hen.

Acke: är du inte SD-anhängare då?

Skogås: jag ska kamma mitt medelklass-snorunge-hår, dra på mig ett par hängslebyxor (som var bättre förr) vakna tidigt och gå till jobbet, enligt Reinfeldt/Löfvéns berömda linje.

Rigid Hips Stockholm sa...

Livet kunde vara så mycket mer än vad Mel Gibson förutsåg när han skrev Passion Of Christ.

Acke sa...

Nej Göte, jag är ju inte det och som jag uppfattar det inte särskilt många av dom andra i kretsen av hemslöjdare/hembygdare som jag umgås med heller. Däremot tycker jag att det är åsikter man får ha i ett demokratiskt samhälle utan att man ska utsättas för dumheter av den typen som PK-eliten nu utsätter även mina intressen för. Skulle dom 15-20 stickande och nålbindande tanterna som brukar komma till dom sk stick-kafeer som vi anordnar hemma vara SD-rasister. Tror jag inte faktiskt, min gissnig är att dom gillar att hantverka, umgås och är glada att kunna föra den urgamla nålbindningen vidare.

Göte sa...

All heder åt de nålbindande tanterna! Att föra gammalt hantverk vidare är ett ädelt värv i sig.

Men, utan att ha läst artikeln i fråga gissar jag att journalisten inte egentligen anklagade tanterna för att vara rasister, utan att det politiska partiet SD:s ideologiska mission var föremål för det hela.

Det finns inom den extrema högern en tanke om att Sverige en gång har haft "guldålder", då vi alla satt och knypplade, spelade fiol och var bönder, eller hur det nu ser ut. Det finns ju lite olika versioenr... Och det är nog många inom cityklassens medier, de jag du kallar "PK-eliten", som stör sig på att denna ganska hopdiktade bild ska främjas. Sen behöver det i sak inte vara fel att lägga skattepengar på textiltanter, även om jag gissar att det är en ganska liten skara människor vi snackar om ur ett rikssnitt betraktat.

Sen måste jag fråga: Menar du att du äter husmanskost som ett politiskt ställningstagande?

Lester Boré sa...

82x112.
"Angående vad invandringen kostar så är det väldigt populärt bland några att tala om vad den "kostar" men i själva verket går det inte att räkna ut så där enkelt. Invandrare genrerar även pengar till BNP. Dels genom att arbeta (de som nu lyckas få ett jobb) men också genom att de konsumerar och därigenom skapar jobb."

Förklara nu hur utrikes föddas konsumtion skapar jobb som inte skulle skapats av inrikes föddas konsumtion.

Göte.
Har du ens läst det som skrivits?

RHS.
Jag håller naturligtvis med dig, livet är rimligtvis mycket mer än så...? Jag antar dock att jag gör bäst i att fundera lite till på vad du egentligen menar. :)

Göte sa...

Lester, jo då, jag har allt läst. Men det du två gånger har påstått är att 82x112 har skrivit att en invandrare genererar FLER jobb än en "inrikes född", och det måste jag besvika dig med att 82x112 aldrig har påstått. Inte heller i citatet du anför.

Du skrev:
"Berätta för mig varför en invandrare som spenderar skattepengar genererar fler jobb än en inrikes född som spenderar samma pengar"

och:
"Berätta för mig varför en invandrare som spenderar skattepengar genererar fler jobb än en inrikes född som spenderar samma pengar? - Detta påstod du till att börja med och jag behöver veta hur det kan komma sig."

Men jag ser också att du nu, i ditt senaste inlägg har omformulerat. Men det är fortfarande ganska svårt att ur 82x112s inlägg dra de slutsatser du verkar dra nu när du har omformulerat. Det enda 82x112 skriver är ju att invandrare genererar pengar till BNP. Eller läser du något mellan raderna som jag missar?

Så Lester, har du ens läst det som skrivits?

(Det är en jobbig diskussion det här, men det svåraste är fan att bevisa för Stellan att man inte är en robot. Det är ju fan helt omöjligt att tyda de fladdriga bokstäverna!)

Stellan sa...

Skogåsbon, Det är ca, 37 miljoner i timmen, inte 10!
Muntert va?
Och den här grejen med månlandare… Dom gör en grej till med spjutspetsteknologi. Dom inspirerar andra människor att försöka använda liknande tekniker i andra sammanhang. Dom ger oss förebilder och mål.
Men det kanske gamla flumgubbar också gör, förresten…

Acke, dom gör ju så där hela tiden, det kommer bara att bli värre. Ofta tror jag dom hittar på sammanhang bara för att framstå som djupa och kloka då dom umgås med andra kvasiintellektuella.

Göte, det är inte jag som är robotist, för mig får dom gärna kommentera. Det är satans blogger som lagt till det där för att alla ska skaffa google-konto(då slipper man det, för det har tydligen inga robotar).

Acke sa...

Göte jag tror att du bara försöker att provocera mig med din fråga. Du fattar säkert att det jag menar är när nu PK-eliten slagit in på den här vägen så är husmanskosten nästa steg i den riktningen. Det var menat som lite humor, men då måste man kanske ha lite humor själv för att fatta det.

Anonym sa...

Stellan:
Oj, 37 miljoner i timmen!
Då går det verkligen framåt för Sverige, vilken positiv utveckling.

Undrar vilka dom tänkt skall betala tillbaka dessa lån?

Jag tror fan jag skall bli Ålänning jag med.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Göte:
Jo just det ja, så du går till jobbet, då finns det kanske hopp ändå.
Det finns liksom lite lån som snart skall betalas tillbaka.