måndag 22 december 2014

En liten film om motorcyklar.


Klippet har tagits bort på på begäran av Gunnar, då en del av klippen var hans.
Då länken plötsligt gick till ett annat klipp, så tog jag bort adressen.


Igår hittade jag av en händelse en film om mina bumsar, som jag inte hade en aning om.

Jag vet inte vem som klippt ihop den, men de mesta materialet har plockats lite halvfräckt från  Tomas Saurens filmer, utan hans vetskap.

Men man kan komma undan med mycket, genom att kalla mig "genius"…

Nu kunde jag ha fått en ego-boost av det, men ordet "geni" vet jag inte om jag tycker att jag är, då jag inte ens klarar av att göra filmklippet klickbart. Ni får kopiera och greja om ni vill se.




22 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte definitivt att sista scenen var bäst, vilket även regissören torde gjort med tanke på hur länge den varade.

/Nephologen

Norrland sa...

Precis som berättaren sa... 200 hk är lagom, 202 är vansinne, hehe

A.Mansén sa...

Hoppsan vilken flashback men fick. Nu blev man ju inte så liiiite åksugen igen. Tyckte mannen med den fräna rösten pratade ganska ofta om galenskap och vansinne? Men det lät superlativt oavsett.

I övrigt håller jag med om att dagens ledare i ÅT kunde varit skriven av herrn, har du begärt royalty eller räcker det med att Ni vet?

bjn sa...

Jag stötte också på videon av en slump för ett tag sedan. Jag trodde så klart att skaparen hade varit i kontakt med byggherren.

Bland kommentarerna kan man läsa att "mannen" med den fräna rösten är en talsyntes. Portugisen som gjort videon tycker att känslan i videon blir bättre med en brittisk talsyntes istället för hans egna brutna engelska.

Olle sa...

Film med genialt innehåll

Vajer är intelligent men det skulle vara intressant att prova hydraulik med progressiv motkoppling. Ungefär som på ett modernt stridsflygplan eller bromssystemet på en gammal Citroën. Det skulle visserligen kräva en ett hydraulsystem och någon form av pump med hydraulisk ackumulator.

Äh! skit i det.

Masen sa...

Jag har sagt universal-bäst, räcker bra det.

Schneckenman sa...

a you crazy mr. "edgeland"

Fixarerik sa...

Olle- Jävlar, jävlar,jävlar !

Stellan sa...

Olle, Jag förstår helt och hållet din tanke, då det även var min första tanke var att åka med hydraulik.
Efter att ha talat med en mycket duktig chaufför(DubbelAnders på Öhlins) som provkört Bimotas försök med hydraulik, samt andra som är kunniga på både hydraulik och motorcyklar, så gav jag upp dom planerna. Det dödar känslan i styrningen, och föraren får ingen information om vad som händer med framhjulet.
DubbelAnders provade även Harriern, och påstod att han fick lika bra information från styret, som med en gaffelhoj, vilket visade att Ackes ide (vajer) var den bästa.

Hydraliken skulle göra installationen både enklare, snyggare och i vissa fall bättre än vajer, men dålig feedback har alltid varit navstyrningens akilleshäl, och absolut inte önskvärt.

Det är vissa grejer som skiljer sig avsevärt mellan en hoj och andra fordon, att hålla friktionen i styrningen på ett minimum, är en. Att man inte vill ha för låg tyngdpunkt, en annan.

Startfriktion i styrningen är det allra värsta, och jag undrar om det inte är just det som är det största problemet med hydrauiken? Alla tätningar till cylindrarna kan vara en anledning till spök…

Men, jag har ju inte provat själv heller, å andra sidan.

Fixarerik, vad menar du?

Acke sa...

Stellan Du minns ju att vi diskuterade lämplig konstruktion på navstyrningen när Du inledningsvis var inne på hydraul. Navstyrningstokig som jag är så hade jag ju talat med Anders om hans erfarenheter men framförallt hade jag pumpat stackars Mario Rubatto när han körde för Bimota. Han körde ju den hydrauliska Tesin en sommar under svåra plågor. "I don´t know if the bike is going forward or backward, it is shit" han sa att den var helt okänslig i styrningen. Och alla olika geometrier på stag har gett mer eller mindre "bumpstering" därför tyckte jag att vajrar vore kul att prova. Ett lyckokast måste jag nog säga. Ingen av oss som har provkört har ju ens nämnt styrdämpare, cykeln är ju helt stabil. Ända ner till 40 i försprång har vi ju provat utan att cykeln hittar på nånting själv. Då är den lättsvängd kan man säga men stabil.
Fast Stellan, även om brudarna gillar dubbelsving mera så borde vi ha byggt en enkel.

Stellan sa...

Jooo… Ska vi göra det då? Jag tänkte ändå uppdatera Sluggern lite. Har tröttnat på 10 liter tank, och om man ändå ska åtgärda det, så åker ju det mesta med av bara farten…
Den gamla framsvingen kan man ju ha att hänga jackan på i garaget.

Anonym sa...

På tal om coola tekniska lösningar och geniförklarade hantverkare, :)
Vi letar med ljus och lykta, ( tomtemodell) efter ett coolt bygge att förgylla Vartex monter på Mc mässan i Januari.
Ersättning i form av hotellrum , middag Ovs mm..
Tips emottages gärna.
Och en ursäkt för att jag kapade tråden kanske är på sin plats..

Jope// Varberg // Vartex

Olle sa...

Håller med dig om att det kan lite väl esoteriskt att använda hydraulik. Men hydraulsystem med progressiv motkoppling fungerar faktiskt även i verkligheten även om det kräver en viss tillvänjning. Alla som kört en Citroën SM har åkt bil med hydraulisk styrning med progressiv motkoppling och dämpning där till och med progressiviteten är ökande beroende på farten. Ganska enkla medel där variationen i progressivitet skapas genom en hydrauliskt belastad rulle på en excenter. En bieffekt som också är användbar är att hjulen även vid stillastående ställer sig rakt fram om man släpper ratten. Tanken från början var att bilen skulle styras med en joystick men det gick inte att få godkänt av diverse bakåtsträvande trafiksäkerhetsmyndigheter. Inser givetvis att det är milsvida skillnader mellan bilar och motorcyklar.

Även bromsarna på denna bil hade en progressiv motkoppling som innebar att en tryckkolv motverkade bromskraften som dessutom fördelades mellan axlarna beroende på fjädringens läge med en rörlig vagga som Hydrauliskt/mekanisk flyttas beroende på bakfjärdingens höjd. Dessutom Använder man det nivåreglerande trycket i bakfjädringen för bakre bromsen. Effekten blir att pedalrörelsen blir minimal och bromskraften kommer i stället att stå i direkt proportioner till kraften på pedalen. Alltså samma system som i flygplan kallas för fly by wire. Just förhållandet att det inte bara är rörelsen på styrspaken som representerar roderutslaget utan även den anbringade kraften gör att det krävs en viss tillvänjning. På en MC eller en bil skulle detta givetvis inta vara så klokt utan där måste det sannolikt råda en direkt analogi på styrets och framhjulets rörelse men motkraften går att skapa med censorer och automatisk återgång är nog bara en fördel.

På tävlingsbilar och inte minst i flygplan så betyder systemen snabbare reaktionsförmåga och mycket större manövrerbarhet. På moderna flygplan dessutom en nödvändighet eftersom alla små kompensationer görs av datorer och inte av piloten.

Det går att göra mycket med enkla hydraul/mekaniska lösningar men det kräver att det finns hydraultryck att tillgå och någon form av ackumulator med kapacitet så att inte trycket försvinner när man behöver det. Sannolikt måste du också till skillnad från flygplanet också ha en direkt hydraulisk lågtryckskoppling (eller vajer) för att få det godkänt. I detta avseende är det farligare att åka motorcykel än att flyga.

Det bästa är kanske att använda tankemödan till något annat. För övrigt anser jag med bestämdhet att du inte ska dela kölstocken på Elvan om du kan få tag i en hel bit!

God jul och Gott Nytt År
Medelålders (kanske lite äldre) man i Nacka

Stellan sa...

Spännande fransk teknik, Olle!
Att kapa plankan om den är rak nog, kommer givetvis inte på fråga!

Stellan sa...

Jope, nån cool hoj, med massa teknik... Nä... Nä... Det ringer ingen klocka;-)

Fixarerik sa...

Stellan, tänkte bara på JAS när Olle nämnde" Ungefär som på ett modernt stridsflygplan".
Som bekant var det lite strul och det blev en dyr erfarenhet som kommenterades "jävlar,jävlar,jävlar" i direktsänd tv.

Detta om detta.

Hoppas ni får en förtrollande ledighet och inte tänker på Jesus utan på att få ordning på isdäcken till den stundande säsongen!

God helg. ..

Acke Rising sa...

Olle! Ta och bygg en. Du verkar ju ha det klart i teorin. Kanske kan Du få till en hydraulstyrd cykel som inte polygon-styr som en stridsvagn 74 och ger föraren känsla för vad framhjulet har för sig. En fungerande hydraul vore toppen!

Olle sa...

Nu är ju inte motorcyklar min grej även om jag i min ungdom åkte runt på en gammal Triumph.

Jag är helt övertygad om att Stellan besitter kunskaper i ämnet som en annan inte kommer i närheten av. Har dock byggt ett inte oväsentligt antal bilar med liknande system på grund av ett tidigare intresse för franska dito.

Med ålderns rätt har jag dock kommit på att man inte alls behöver kunna det man skriver bara man kan skriva det man kan (eller kanske vill). Alltid kan det reta eller kanske inspirera någon.

Stellan sa...

Acke, min fråga till dig ignorerades. Vad nu?
Nu när jag promenerade i snön kände jag att jag skulle vilja ha haft Berra här, perfekt före för den hojen här och nu!

Acke sa...

Stellan. Jag tänkte nog att vi tar det på telefon.

Stellan sa...

Men åhh... Jag får ju inte sitta och ringa till gamla motorcykelfräsgubbar på julafton;-)
Jag härdar ut.

Motocicleta sa...

Jag älskade ditt inlägg på motorcykel