fredag 19 december 2014

Fantastisk fredag!

Idag gick det mesta min väg!

Jag färdigställde ett stort projekt jag haft på jobbet, städade av, och lämnade med en lättnadens suck projektet.

Jag har även tagit del av vad som närmast kan beskrivas som ett mirakel.
Den svåraste delen att finna till Wiking XI:s renovering verkar ha funnits!
Kölplankan på båten är av rediga dimensioner, och en sådan är inte lätt att finna.
Även om man finner en, så behöver den vara torkad sedan många år tillbaka, och väldigt ofta så spricker dom då dom torkar.
Idag besökte jag en ny bekantskap, som då han såg Wiking XI, berättade att han nog hade en lämplig träbit.
Vi kollade i hans lager, och mina ögon fick skåda en rak och fin planka med måtten 190X800X9000mm. Precis vad jag behöver!
För er som mest hålls med metall kanske det inte låter så märkvärdigt, men att finna en sån planka, som dessutom har torkat i femton år, är för mig fullt jämförbart med att finna en skatt!

När jag kom hem hade jag fått ett handskrivet brev(det bästa jag vet), från en anonym person, som tackade så mycket för min debattartikel i Ålandstidningen ang, demilitariseringen och finska marinens närvaro. I brevet stod även en del intressant historia.
Det glädjer mig oerhört med all den positiva respons jag fått, både från bekanta och från helt okända personer, för mina alster efter att jag gav mig in i debatten.
Det verkar vara många som delar min åsikt på den fronten.
Jag tolkar det som ett sundhetstecken.




21 kommentarer:

Frun sa...

Och i natt slipper du sova på soffan ;)

kalle sa...

Kanske får karln ligga till och med som grädde på moset?

Anonym sa...

Trycker på gilla knappen,,

Preben sa...

Det var ett rejält vedträ det!
Nu ska man tydligen bara bocka för att man inte är en robot.

A.Mansén sa...

Kommer det att givas några Julrim i herrens år 2014 på denna avkrokens Bloggeri ?

Vanliga hälsningar AM

Acke(eftertänksam) sa...

190x800x9000 ! Jag hoppas att dom som tog ner det trädet visade tillbörlig respekt. Det är ingen liten sak att ge sig på ett sådant träd. Slokhatten i hand en stund framför resen och en ursäkt och ett tack är av nöden.

fd Kollegan Björn sa...

Måste det va verke' från Honduras, eller duger det med våra egna bruksmodeller? Jag menar, ingen kommer ju och se den där träbiten efter montaget, även om den är relativt vital del på en träbåt?

Stellan sa...

Mansen, jag tror att jag hoppar över det i år. Sist jag lade upp några finstämda dikter, så skulle ju folk kontra med egna dikter... Dessa var grova och hade inslag av sexism. Något som vi inte vill uppmuntra här på bloggen!

Acke, jag är övertygad om att dom visade trädet vördnad, vilket även jag kommer göra då jag hugger en spunning ur det.
Jag kommer att sakna erat julbord i år...

Micke_kummelnäs sa...

Fan va gott att finna såna pusselbitar. Jag förstår precis glädjen. =)

Så denna ekbit låg och gömde sig på Åland?

öjje sa...

Hittar ingen "gillaknapp"

Öjje

Björn sa...

Hur skall man få hem en 9 meter lång planka.
Sågar man av den i kortare bitar eller....?

SÄPO sa...

Innehöll det handskrivna brevet mjältbrandsporer?

Anonym sa...

Jag tyckte det var skitkul att du fann en så viktig "pusselbit" till "Vikingen".
Trots att man inte är inblandad i detta otroliga projekt, så blir man glad av sådana nyheter.

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Fd kollegan Björn, det är ju ek, det växer väl inte på Honduras?

Nä, ingen mjältbrand i brevet, bara uppmuntran.

Acke sa...

Julbordet var i går. Men det finns gott om mat kvar.....

Stellan sa...

Vad var det för pepparkakstema?

Acke sa...

Navstyrd hoj med el-blixt.
(Vi har ju byggt en elhoj)

Stellan sa...

Är den klar?
Provkörd??

Stellan sa...

Glömde svara Björn. Jag tror man pratar snällt med någon som har kranbil. En sån där bit vill man ju inte kapa bara så där, inne i ett lager. När den ska kapas, skall det nog mätas hundra gånger, ringas till mamma, och samla sig.
Ballast vore ju att få dit hela biten utan lask på mitten, men det kan ju finnas en anledning till att det är en lask där idag...

Acke sa...

Klar mekaniskt, inte elektriskt. Det får kunden fixa själv.
( Den här robotnojan börjar nå löjliga nivåer)

Stellan sa...

Ja, och den är dessutom diskriminerande! Robotar är ju en minoritet, som Blogger förtrycker och särbehandlar! Det är ingenting som jag står bakom.