lördag 20 december 2014

Hall-planering

Trots att jag verkligen avskyr att bygga hus, så måste jag nog resa en byggnad till här, innan vårt hemman kan anses vara färdigställt.

Planen är att lyckas resa en hall så billigt att kostnaden för amortering blir skapligt likvärdig med verkstadshyran (som är låg) och reskostnaden till den verkstad jag har idag.

Att renovera Wiking XI i ett tält kommer att vara svårt har jag märkt, då all den grova eken kondenserar sig dyngsur vid dessa väderomslag. Idag nästan rinner det om båten, och hade jag haft en ny trären bordläggning monterad, så hade jag kunnat hålla mig för skratt.
Det skulle ju dessutom vara skönt att ha någon form av förråd till all dynga man äger, och nånstans att ställa in hojen när man kommer hem från jobbet i regnet...

Jag har hittat ett företag som gör fina limträstommar, men måtten är inte helt lämpliga för platsen vi tänkt bygga på. Deras standardhall är 12X18 meter.

För att se hur det går att få plats med allt, så gjorde jag en skalenlig modell av hall, båt, bil och maskiner. Med tanke på tomtens form, så skulle 10X20 meter vara mera lämpligt, och då skulle man ha plats att bygga en vägg mellan "metallavdelningen" och "träbåtsavdelningen", så att man slipper slå eld på allt trä, och slipper trädamm i svetsen.

Budgeten kommer att vara tämligen begränsad, men det ska nog gå att få ihop det.

Någon som har tips på bra tillverkare av hallstommar, eller bra ideer på prisvärda lösningar?

Det bör vara minst 4,5 meter till tak, så att man kan bygga loft över verkstadsdelen, och hallen ska gå att isolera på ett vettigt sätt, även om man kanske inte har råd att göra det från början.

Jag har inte så stora krav egentligen, det ska vara stort, starkt, varmt, billigt och gå snabbt att bygga

21 kommentarer:

Erik sa...

Helvete va det kommer bli njutbart och lidsamt om du ska smälla upp ett sånt mysbygge att få följa. Själv håller jag mig i ett dragit vagnslider med taskig belysning och oskälig hyra. Men det är bättre än en tält eller skjul där mer var springor än vägg. Tänker du dig hel vägg gentemot området där du har ställ svarv, hyllor, pullmax mm? Eller är första layouten redan skrotad? I övrigt är det alltid lika gutt att få följa ditt hantverk. Grattis till eken, kan tänka mig att den väger en bit.

Stellan sa...

Erik, försök inte med mig! Du har ju verkstad mitt inne på södermalm! I storstaden, med fjärrvärme som du säkert får gratis då du skalat av isoleringen på alla värmstammar;-)

Jag vet inte hur det blir riktigt, jag skulle behöva komma förbi båten när jag ska in med bil eller båt i metallavdelningen. Jag kan nog inte ha en port på den sidan.

Josef sa...

Bygg bogvisir på båten så kan du köra igenom med Murklan när du ska in I garaget.

Ro-Ro träbåt.

Göran sa...

Några möjliga objekt på blocket

Stålhall där portar ingår gratis.
http://www.blocket.se/stockholm/Lagerhall_hallstomme_stalhall_stallstomme_57422966.htm?ca=21&w=3

Stålstomme till industri & maskinhall och en trailer till Wiking.
http://www.blocket.se/varmland/Stalstomme_till_industri___maskinhall_57883368.htm?ca=21&w=3

Maskinhall - Limträstomme i Norrtälje.
http://www.blocket.se/stockholm/Maskinhall___Limtrastomme_57535827.htm?ca=21&w=3

Kanske kan fungera.
http://www.blocket.se/dalarna/Mastsektioner_57238102.htm?ca=21&w=3

Stålhall/tälthall/maskinhall 15x20m.
http://www.blocket.se/sodermanland/Stalhall_talthall_maskinhall_15x20m_56893305.htm?ca=21&w=3

Anonym sa...

I Sverige finns papperstidningen ATL där brukar det annonseras billiga hallar till snåla bönder.

Anonym sa...

Lövångers bygg har ok hallar, finns flera olika paket man kan köpa till som grund o isolering. Grundstomme 9,6x18m kostar runt 253 000 i byggsats.

http://lovangersbygg.se/sortiment/maskinhall/96-x-18-m/

martin sa...

Jag tror du blandar ihop Erik och Fixarerik nu Stellan.. Klicka på profilen.

Anonym sa...

Jag kan rita upp hallen åt dig, har även kontakter i branschen som bygger just limträhallar. Ritningarna gör jag i CAD-program och dessa kan vara bra att ha vid eventuell bygglovsansökan.

Tommy
TomCad Service

Stellan sa...

Martin, du har helt rätt. Förlåt, Erik!

Tommy, det där låter kul! Maila mig på:
stellanegeland(snabela)hotmail.com

Christoffer sa...

Uppsala Trä är villha på limträkonstruktioner och takstolskonstruktioner.

Acke sa...

Du vet ju att jag är lite torsk på lättbetong. Husen blir ju väldigt stabila, väggarna är isolerade i sig själva och jag tycker att det är prisvärt. Dessutom är det lätt att trava upp blocken med tunnfogsbruk till murningen. Man kan nog hitta från ca 200 spänn kvadraten beroende på tjockleken. Dom senaste med mycket luft (350kg/kubik)finns som 240-480 tjocka block. Så på en 20x10m kåk får Du upp isolerade väggar från ca 50 papp. Plattan är nog dyrare.
Taket kan ju bygga i trä på vanligt vis.

cesar sa...

Lasse A från sliperiet säger:
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR Stellan !
Hoppas allt är väl med Dig !

Johnny sa...

Håller med Acke alternativt hela betongväggar. Smidigt, underhållsfritt och färdigisolerat med kablage draget...
Blästrarn

Göran sa...

Acke,
Vilken är leverantören till det priset?

Stellan sa...

Acke, nu tog jag ju pris på siporex och lekaterm, efter att vi pratat om det sist. Det visade sig hamna runt 18000 euro för sten och bruk! Sen ska det ju till balkar över fönster och porthål och en jääävla massa putsbruk att slatta på både ut och insida.
Vete fan vart du hittar material, eller om det är så jävla mycket dyrare på Åland?

Stellan sa...

Jo, Acke. Det är ju fyra meter höga väggar vi snackar om, så det blir ju några sten. Dessutom blir det mycket att mura från ställning, och det blir ju 240 m2 X2 vägg att putsa.
Jag var nog ganska inställd på att mura upp kåken, innan jag insåg priset och vidden av att mura och putsa en sån byggnad från ställning. Det blir timmar det!

Acke sa...

Leverantör= Siporex. Men det finns flera. Aeroc från Estland och någon annan från Polen som åxå har bra priser, leta på nätet. Jag har inte putsat på vanligt vis. Vanligt sandspackel på insidan(100:-/10kg.Byggmax) Sprutputs på utsidan som på verkstan i Tumba, som nytt efter 27 bast. Eller som jag gjort på dom senaste kåkarna: spacklat med byggfix och målat med silikatfärg(kan man ha strukturmedel i så ser det ut som klassisk puts).
Att häva upp tonvis med vanlig putsbruk med nät och allt tycker inte jag är nån bra ide, känns föråldrat och dyrt. Min metod är ju lite fusk, men den funkar och man kan göra det själv och det är billigt. Visst är det många stenar att trava på en sån där pass barre men stenarna är stora och det går ganska fort. Du vet ju min monteringshall, 56 kvadrat, det tog en murare med tonårig son som hantlangare 1,5 dagar att trava upp den.
Jag vill inte påstå att det här sättet att bygga är det bästa, men jag tycker att det passar mig bra i alla fall och det blir himla stadiga, varma och underhållsfria hus.

Stellan sa...

Nämen, nu ser jag att Lasse från sliperiet varit här! God jul, själv gubben, du är en av dom jag saknar!

Acke, jag kollar en vända till då, är det alltså bara påsprutad puts på kåken?

Acke sa...

På verkstan i Tumba är det sprutputs(eller spritz-puts som tysken säger). Arbetet för dom som gjorde det var att maska fönster osv. Själva sprutningen tog bara ett par timmar. Det blir ju ett tätskikt som inte döljer stenarnas utseende och mönster vilket inte gör mig något i alla fall, ger väggen karaktär. Min egen snikmetod är att breddspackla med byggfix och måla med silikatfärg. Det har jag gjort på hantverkshuset, smedjan och undantagsstugan i Frölunda och på ett par friggebodar. Jag tycker det funkar bra, jobbigare än sprutputs men man gör det själv med vanliga handverktyg.

82x112 sa...

Tycker det är fint att du planerar med yta för "Annan bil eller några motorcyklar".

Erik sa...

Hahahah ingen fara, vem fan skulle inte vilja ha fjärrvärme .in i båtskjulet liksom.