lördag 6 december 2014

Justering av mental kapacitet

Jag hade ju tidigare en tes om att jag skulle rensa skallen på onödig information, för att frigöra utrymme för mina studier i åländsk historia.
Denna rensning skulle ske med metoden "överintag av öl".

Igår var jag på Stallhagen och genomförde sagda rensning.

Det gick dock på tok, och idag mår jag inget vidare.
Inte känns del heller som att hjärnan är nystädad och i skick.

Troligen fick jag en allergisk reaktion efter att ofrivilligt ha sniffat Armaflex-lim under ett par dagar då jag har isolerat kylanläggningen på bilden.

Denna reaktion ledde inte enbart till att jag efter några öl, blev vimsig och sjuk, utan också till att jag fick alkoholrelaterad Tourettes, och snackade mera skit än vanligt.

Men, nu har jag bestämt mig för att bli nykterist!

85 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag trodde i min enfald att en man med din enorma erfarenhet absolut inte skulle ta ett såpass viktigt och kanske till och med livsavgörande beslut när du inte är i skick.
Beslut gällande rusdrycksavhållsamhet tas med fördel efter ett par muggar iskall punsch...

Att lägga ölbruket på hyllan till fördel för ett mer utvecklat starkspritsanvändande låter som ett rimligare beslut, om du nu promt måste besluta nåt under rådande omständigheter. I ett sådant scenario är du framgent fri från oönskat flexibel ringmuskel och eventuellt slipper du dessutom kopparslagarna.

Men å andra sidan, vad vet väl en helt outbildad, socialt utstött nyfascist om hur man tar beslut som gagnar det egna välmåendet...?

Lester Boré sa...

Just det!
Anna-Lena Lodenius, expert inom politisk extremism och dessutom statlig utredare i ämnet, sågar den gode 82x112's uttalanden gällande att det populistiska partiet SD skulle vara fascister.

Mvh.
Sten Stensson Stéen
Eslöf

Drusse sa...

Hahaha!!! Tror bestämt att herrn har en aningens ågren idag... Undrar hur många gånger man har legat grinandes i bingen och lovat dyrt och heligt att: "jag kommer aaaaldrig dricka igen". Jag tillhör (tyvärr) den delen av befolkningen som nåsta alltid blir riktigt ordentligt bakfull, läs transparent... Har testat allt, Bakispilller, inte blanda, vartannan vatten, sluta dricka innan tolv men inget hjälper... Men likförbannat så verkar det vara som bortblåst när de första dropparna med alkoholrelaterad vätska når min mun... Nå, låt oss höra nu Stellan... blev det allmän förbrödring och kärlek i luften typ: Fan... du å jag alltschå... jag reschpekterar dig schå mycké skall du veta! ; )

82x112 sa...

Shit! Visste inte att hon läste Vardagsmighty.

Björn sa...

Själv skulle jag ta beslutet att aldrig mer sniffa armaflexlim... Är det någons fel att du blev/är bakfull så måste det vara den...

Acke (surrfarsa) sa...

Ett klokt beslut min gosse. Det kommer att ge Dig ytterligare härliga arbetstimmar. Nu kommer det en julklapp!

Göte sa...

Stellan: Jag håller med Acke, tänk vad mycket du kommer få gjort nu när du lägger bort sponken!

Lester: Menar du allvar? Du skyr ju vanligtvis "experter", och då särskilt de inom "politisk extremism", som pesten, men nu när de blåser vind i dina segel så är det plötsligt ett fullgott argument? Dina vägar äro outgrundliga.

Förresten verkar senaste dagarnas mediala rubriksättning om ”fascistattack” gå lite stick i stäv med hur jag skulle använda uttrycket… Vad sägs om nyfascister/Sverigedemokrater som attackerar folk som inte tycker som de med…byggmaterial?

Björn L sa...

Som jag sa,berätta gärna mer om det där på onsdag!

rocket goldstar sa...

Ågren tre dagar efter årets julbord...

Stellan sa...

Mitt kalas i fredags var visst ingenting. Men i natt i Rågsved så hade dom roligt...

Drusse, så klart det blev både djuphet och förbrödring.

Lappjäveln sa...

Påminner mig om då jag i unga dagar byggde en egen sportbåt. Efter att ha beställt ritningar ifrån Hobbex på "flugan" så skred jag till verket. Helt vanlig byggplyfa köptes hos vår lokala bygghandel. Gran-brädor fanns redan i farsans snickarbod. Efter ett par veckors intensivt arbete så stod hon där med sin modiga längd av 2.9 meter nymålad med svart Servalack och röda fartränder.
Vad som då saknade var endast motorn, detta löstes sig genom att jag jobbade extra var kväll efter skolan samt lördagar som "snigel" på vår Konsumbutik. Arbetet bestod mestadels av att fylla på varor i hyllorna samt med butikens packmoppe köra hem Sundsvalls pilsner till byns A-lagare.
Söndag-morgon jobbades det med att köra ut tidningen till alla hushåll i samhället. (tidningspengarna var mestadels för att finansiera min egen fylla)
Efter att ha nött på ett tag med detta så var det äntligen dags för motorköp, en flånkans ny 35hp Evinrude borde väl få fart på Flugan.
Redan vid premiärturen konstaterades att vi hade problem. Motorn var så tung att eländet tog in vatten då aktern sjönk.
Detta avhjälptes genom att vi "startade ifrån land" för så fort att man fått upp farten så spolades vattnet bort. Därefter så dök nästa problem upp, vid minsta gaspådrag så stegrade den sig så pass att man lätt har kunnat slå runt. Men vi hade bot på detta med, vi lastade in ett par påsar med sand i fören.
Efter att ha experimenterat med detta ett par veckor så upptäcker vi till vår fasa att hela akterspegeln höll på att falla bort.
Det blev hem till garaget igen med sagda fluga. dags för reparation, brorsan jobbade vid den tiden på en firma som tillverkade plast/glasfiber detaljer i form av "Gappade rör" Så en mörk kväll så var vi där och snodde både glasfiberväv, hartch och aceton.
Kommande lördag var det dags att Gappa flugan, Hela båten kläddes in i denna kletiga massa, Acetonet användes för att tvätta både verktygen och mig själv det var ruggit väder ute så garageporten var stängd och mask för näsan, haha nej det är för veklingar.
På kvällen skulle vi ut å fira genom att dricka Silverrom å Cola, eventuellt strök med ngn flaska Kir oxå. Gissa om jag mådde taskigt efter detta dygns arbete, Jag kunde bara konstatera att båtlivet är inget för mig.

Bobby ewing. sa...

Rågsved...Fasen vad ledsen man blir.

Lester Boré sa...

Antar att medborgarna måste sätta ned foten och markera mot fascismen i Rågsved nu?

Göte sa...

Lester: din tystnad ekar!

Ska jag citera några "experter" från PK-konspirationen? Den kände kulturmarxisten Carl Bildt, kanske?

http://mobil.dn.se/debatt/valj-inte-ett-parti-vars-idearv-orsakat-sa-mycket-lidande/

Preben sa...

@Lester: det kommer aldrig att ske.

Lester Boré sa...

Göte.
Min tystnad ekar? - Du får nog precisera vad du anser att jag skulle ha replikerat på...

Jag vet inte vad du tror att jag ska svara men att Carl Bildt har det svenska folkets bästa för ögonen kan ju inte ens du tro på.
Carl Bildt är långt ifrån marxist, däremot så är han globalist, kapitalist, federationsförespråkare, krigsivrare och knähund åt den amerikanska administrationen, vilket man bör ha med i beräkningen när man värderar hans uttalanden. - Vad han än uttalar sig om.

När det gäller påstådd fascism så är det enkelt att läsa ett partiprogram och jämföra det med fascism.
Att påstå att SD är fascistiskt är helt enkelt felaktigt, och det har inte med partitillhörighet eller samhällssyn att göra.

Lester Boré sa...

Glömde en grej...
Om man är så jävla ointresserad av sin egen framtid så att man inte ens bemödar sig att ta reda på sanningar och skaffa sig en balanserad bild av verkligheten, så är det kanske lika bra att man låter sig fostras av Carl Bildt och Peter Wolodarski och överlåter ansvaret för den egna tankeverksamheten på dessa två. Den vakne ogillar förstås att bli klappad på huvudet och tillrättavisad av folk som aldrig ens varit i närheten av att uppleva den faktiska verklighet som de allra flesta medborgare lever i. Den genomsnittlige medborgaren gillar inte att bli föraktad eller mästrad.

I enlighet med det som skrivits ovan kan jag konstatera att det Carl Bildt säger inte har något reellt värde annat än som konversationsgrund mellan TV-programledare och statsvetare i den ständiga debatten om den numer fascistiska delen av valmanskåren.

Anonym sa...

Carl Bildt har iallafall utseendet med sig, därav också en vacker fru.
Hon ser ut som en Piccasomålning men låter som en o-smord damcykel.Tror att dom knullar i hissen oxå.

/Johnny Boy

Göte sa...

Där är du ju! Jag trodde inte du hade tänkt svara en gammal blandmissbrukare...

Jag har lite svårt att förstå att en tillsynes så upplyst och realistisk person som du, Lester, kan betrakta något så extremt säljinriktat som ett partiprogram som något som går att koppla från sitt historiska sammanhang. Partiet som du så gärna försvarar är till skillnad från andra högerpopulistiska partier i skandinavien i direkt nedstigande led sprunget ur uttalat fascistiska organisationer (Bevara sverige svenskt m fl). Man har sedan sminkat upp sin idéplattform. Mycket enkelt. Det är ju ingen hemlighet.

Problemet med den mediala framställningen av vår situation är att medierna tenderar att dumförklara SD-väljarna. Som att de skulle gå på deras uppsminkade tillbaka-till-bygde-Sverige. De vet precis att de röstar på rasister. De vill inte ha några invandrare i Sverige.

Man kan också göra horisontella paralleller med andra partier runt i Europa, och alla har de liknande drag kring begränsning av HBTQ-rättigheter (förlåt, "sexuella avarter", rejält med polisiär verksamhet, en hyllning av övervakning (för FRA t.ex.) etc etc. Det är fascistiska tendenser, och med ett samlingsnamn kallas det nyfascism.

Stellan sa...

Ha ha! Knullar i hissen! Jo, det tror jag med!

Lester Boré sa...

Göte.
Man kan ju inte bygga ett resonemang på så sätt som du gör.
Om ett parti, oavsett vilket, har en ideologisk plattform och ett partiprogram för att informera väljarna om vad man står för, så kan man ju inte som motståndare använda sig av argumentet:
"Jaja, men du kan ju inte tro på vad som står där eller vad partiet säger, jag VET minsann att det där partiet står för någonting helt annat!"
Ett sådant förhållningssätt till politik är ju helt absurt!

För att tydliggöra vad jag menar så låt mig exemplifiera detta.
Vi ponerar att Carl Bildt skulle säga att Socialdemokraterna är ett rasistiskt parti med ett grumligt förhållande till nazism och rasbiologi. (dessa påståenden är iofs sanna, till skillnad från påståenden om SD fascismen)
Då skulle samtliga inblandade på sin höjd konstatera att "Det var ju så länge sen..." men INGEN skulle ju sin vildaste fantasi inbilla sig att påståendena är relevanta eller vägledande för den nuvarande socialdemokratiska politiska ambitionen.

Så, hur kan det då komma sig att den BSS-mentalitet som på vissa håll kunde hittas i SD leden för tjugofem år sedan ska tillåtas överskugga den faktiska ideologiska och sakpolitiska ambitionen i nutid. - Vad är det som gör att den kritiske kan sätta sig över alla logiska och konsekventa principer och påstå att man ska döma alla andra partier efter nutida politisk åsikt, medan SD för alltid ska dömas på historisk grund?

Att dra upp enstaka uttalanden ur SDs företrädarkår skadar ju bara den seriösa diskussionen eftersom alla såklart förstår att man hittar exakt lika mycket ogenomtänkta/plumpa uttalanden hos alla andra partier OM man bara hade bemödat sig att övervaka dessa lika rigoröst som man övervakar SD.
-Ingen skulle ju utgå ifrån att Mp är "ett rasistiskt parti" bara för att en miljöpartist på kommunalnivå kallat en blåman för blåman på fyllan.
Problemet med den sjukt tvistade debatten är de dubbla måttstockarna som hela tiden tillämpas utan att de som ska uppträda statsmannamässigt reagerar, istället hjälper dessa "statsmän" till att driva på polariseringen och stigmatiseringen. Det är inte bara ovärdigt utan också ett problem när det kommer till valmanskårens ambition att engagera sig politiskt, folk vågar helt enkelt inte öppet stå för sina åsikter eftersom de högsta företrädarna för demokratin inte står upp för deras rätt utan snarare genom tystnad godkänner hot och kanske till och med våld mot dem.

Jag anser att du blandar ihop saker och ting. Vi pratar inte om andra partier i Europa och jag utgår ifrån att "andra partier i Europa" har bättre koll på det egna skattebetalarkollektivet och dess utgifter.
Du pratar om inskränkningar i rättigheterna för HBTQ människor till exempel.
Om jag skulle anse att bögar inte bör få adoptera barn, betyder det då att jag är en sämre människa än dig eftersom jag hyser såna, enligt dig, förskräckliga åsikter? Betyder det att min åsikt inte ska räknas av den enkla anledningen att DU anser att jag har fel? Vissa saker handlar inte om rätt eller fel, de handlar snarare om hur man vill att samhället ska se ut och då kan man inte använda homofob, populist, eller nåt annat epitet för att vifta bort andra människors uppfattningar. - Det kallas arrogans och det är trångsynt eftersom det egentligen bara handlar om att gränsdragningen sker på olika ställen.

Att du anser en fungerande och rättssäker rättsapparat vara fascistisk får såklart stå för dig och återigen bevisar du för läsarna att du inte är fullt kompatibel med ett samhälle som grundas i lag och ordning, man kan anta att anarkosyndikalism eller anarkism ligger i närheten av ditt drömsamhälle.

Stellan sa...

Vid samma tidpunkt som några ur SD var med i bss, så berömde vår socialdemokratiske statsminister Kina för deras politiska stabilitet.

Lars Werner skickade ju gratulationer till Mao Zedong va? Eller var det möjligen till någon av Nordkoreas ledare?

Lester Boré sa...

Göte, en sak till...
Du gör, i likhet med många andra, en poäng av att säga saker som att SD väljare inte vill ha några invandrare i Sverige. - Det är att förenkla saken till en orimlig nivå.

Om man ponerar att samhället har en kostnad som skenar utom all kontroll, så är det oroande och måste åtgärdas för allas bästa. Om kostnaden dessutom inte är knuten till skattebetalarna på annat sätt än att det är dom som betalar, dvs till skillnad från till exempel kostnaden för sjukvård som ju också konsumeras av skattebetalarna, så har ju överenskommelsen mellan stat och medborgare gällande beskattning brustit totalt och det finns inte längre nåt incitament för att betala in skatt.

Huruvida den som uppskattar rättvisan i att inbetald skatt SKALL återgå till skattebetalarna vill eller inte vill ha invandrare här är därför helt oviktigt.
Jag tror att alla skattebetalare skulle protestera om den svenska staten år efter år tog en betydande del av den inbetalade skatten och använde till att renovera hela infrastrukturen i Nordamerika, eller till att bekosta ett socialförsäkringssystem på den afrikanska kontinenten.
Det handlar inte om människor eller rasism, det handlar om att svenska folkvalda ska verka för det svenska folkets väl och ve.
Det handlar om rättvisa och respekt för den som drar sitt strå till stacken.
Sverige har inget självklart ansvar för andra länders medborgare, även om det såklart finns medmänskliga undantag inom ramarna för vad vi kan finansiera.

Var går din egen gräns Göte?
Det finns en hel del kineser som har det betydligt sämre än den svenska arbetaren, ska vi chartra flyg och ta hit samtliga av dessa? Eller ska vi sträva efter att alla som åtnjuter en sämre välfärd än Svenska medborgare ska garanteras svenska levnadsvillkor utan att dom ska behöva besvära sig att komma hit.
När den svenska levnadsstandarden motsvarar den albanska, är det bra då?
Vad kan vi mer ge bort skattemedel till? - Till militär upprustning av främmande makt? Kanske till nån stor reform gällande föräldraledighet för USAs medborgare?

Bobby ewing. sa...

Tar en påtår.

Preben sa...

En socialdemokratisk statsminister införde också ett Luciabeslut ungefär samtidigt som BSS fanns, och vår tidigare statsminister säger att vi har gott om plats för flera flyktingar, dock utan att säga hur vi ska få råd med dom.

Det är ju helt jävla sjukt!

Lester Boré sa...

Preben.
Det handlar egentligen inte om flyktingar eftersom de allra flesta som kommer till Sverige inte är flyktingar i den meningen att dom har vad som brukar beskrivas som "skyddsbehov"
Att alla invandrare skulle vara flyktingar är en tanke som media och andra intressenter försökt implementera genom att konstant använda ordet flyktingar - oavsett om dom pratar om flyktingar eller invandrare...

Johnny sa...

Bra beslut Stellan. Jag spolade kröken för 15 år sedan och har aldrig ångrat det.
Mvh Blästrarn

Göte sa...

Lester, nu får du ge dig! Det kommer över 20 000 personer från ett brinnande inbördeskrig i Syrien till Sverige i år. De är flyktingar och inget annat!

Göte sa...

Ni skyller ju mest bara ifrån er! Jag har inga illusioner om Socialdemokraterna, och det är ju inga hemligheter att det partiet i perioder har haft mycket tvivelaktiga allianser och tagit märkliga beslut, men skillnaden är att S till skillnad från SD inte är sprungna ur en nazistisk/fascistisk idétradition. Det _är_ ju så. Sluta dumma er och prata om att ”några ur SD var med i bss”. Partiet är ju för bövelen grundat av BSS, det var i stort sett samma styrelse i BSS som i SD, nazister som heilade till Rudolf Hess och Horst Wessel på årlig basis (Lester, du kan ju citera den där sången igen som du kan). Eller ni kanske betraktar de här gamla klibborna/annonserna för bildmontage?? (http://imgur.com/qZvV6l1, http://imgur.com/Qlm5Z4p)

Preben sa...

Lester: jag vet.

Göte sa...

Det är en intressant tanke du anför där, Lester. Finns många teorier om vilken levnadsstandard vi skulle ha i världen om vi levde i en jämnfördelad sådan. På 70-talet var det någon som räknade ut att vi alla skulle ha ungefär samma levnadsstandard som portugiser (hade då). Personligen tycker jag att vi lever på andras bekostnad. Och det är just denna tanke att vi i Sverige på nåt outgrundligt sätt skulle ha ”förtjänat” att ha det så jädrans mkt bättre än folk i andra länder som är rasismens äckliga kärna. Man får blunda rätt ordentligt för att inte tycka att vi i det rika nord (eller ”väst”, med ett annat ord) lever på andras bekostnad.

Preben sa...

Göte: Du är väl medveten om att prognosen för 2014 är över 100.000 "flyktingar"?

Göte sa...

Preben: det var höga siffror. Migrationsverkets siffror är betydligt lägre. 57-70 000 säger de på sin webbsida.

Preben sa...

Då har de inte uppdaterad, det är inte länga sedan man räknade upp den till 80+ , och då man upplyste det på SVT kan man nog utesluta att antalet är lägre.

Göte sa...

Jag får ge dig rätt, Preben, såtillvida att de inte verkar ha uppdaterat på alla ställen, för nu hittade jag lite annan statistik som säger ca 75 000 asylsökande i slutet av november.

Göte sa...

Antalet syriska flyktingar var för övrigt lite över 28 000 enligt samma statistik, det är 37 %. Lägg därtill att de absolut största grupperna efter syrier kommer från andra länder där det är krig, eller så tillhör de gruppen "statslös", vilket sannerligen är vara en fullgod anledning till att söka asyl!

Dessa fyra tämligen krigshärjade länder (plus de statslösa) utgör nästan 70 %, så tillåt mig tvivla på Lesters snack om att "de allra flesta" inte har något "skyddsbehov".

Och efter alla sorgliga skildringar av hur stackare försöker ta sig in i fort Europa, så tror jag inte att det är många som gör det som inte har ett helvete som de flyr ifrån.

Det är en bra bit över 2 000 personer som dör varje år i de ranka båtarna på flykt över medelhavet. Och om inte de totalt 150 000 (siffor från september, så det är nog fler nu) personer som försökt ta sig över medelhavet i sorgliga flytetyg är flyktingar så vette fan...

Göte sa...

Att ta emot så många det går är väl det allra minsta vi kan göra, eftersom vi just har det så jävla mycket bättre! Den allra enklaste form av nödventil i vår trasiga och snedfördelade värld.

Sen kan vi ta diskussionen därifrån, för nog fan har vi stora problem med integrering, främlingsrädsla och -fobi i vårt avlånga land!

82x112 sa...

Wooo här har man vart på bio och sett Gentlemen och missat allt det roliga den här söndagen.

Ju mer jag läser av herr Lesters resonemang desto mer förvirrad blir jag.
Du vill hemskt gärna mästra och tala om hur saker ligger till. Ofta med ett tillkrånglat lite högfärdigt språk. Men det konstiga är att du samtidigt gång, på gång, på gång uppvisar ett ganska grovt bildningsförakt. Att någon ägnat ett helt yrkesliv åt journalistik, forskning eller politik tycks inte alls medföra respekt hos dig. Bildade människor ser du ner på, förlöjligar och förringar.
Men samtidigt, så fort någon langar fram siffror eller gör ett uttalande som stödjer din sak så är du snabbt där och slår det i huvudet på oss andra.

Och sen håller jag med Göte: FÖR GUDS SKULL sluta nu en gång för alla jiddra om SD:s rötter. Varje människa med kontakt med verkligheten vet hur det partiet bildades. Och vilka ideal som rådde vid den tiden då Åkesson och merparten av den nuvarande ledningen gick med i partiet. Vad Göran Persson hävde ur sig i Kina stinn om buken efter att ha klämt i sig Fyra små rätter och risbrännvin är inte samma sak.
Om än ack så förkastligt.

Och angående den här debatten om SD:s likhet med Neofascism så funkar det inte riktigt att bara hänvisa till att det inte står i partiprogrammet. Det där partiprogrammet dras fram lite nu och då med uppmaningar till mig att läsa det (vilket jag så klart gjort för länge sedan).
Där står måhända inte att man är ett Neofascistiskt parti. Men där finns en mängd formuleringar som faller väl in i den Neofascistiska tanketraditionen:

"invandringen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår nationella identitet "

"För oss är det också självklart att Sverige är unikt och att den svenska kulturen är unik och värd att bevara och belysa. Den gemensamma svenska kulturen är betydligt äldre än mångkulturen"

" Det är en av statens absoluta kärnuppgifter att garantera folkets säkerhet"

"Vi älskar vårt land"

"Familjen med sin omhändertagande, kulturförmedlande och fostrande roll är samhällets viktigaste och mest grundläggande gemenskap. Starka och trygga familjer är en nödvändig förutsättning för harmoniska samhällsförhållanden."

"Vi älskar den svenska naturen med alla dess skiftningar."

Jag hör nu genom hela internet hur Lester mfl kvider nu att "man är väl inte fascist för att man älskar naturen!"
Kanske inte men man kan ju undra vad fan den har med politik att göra? Idéen om den egna nationens överlägsenhet och kärleken till den är en hörnsten i fascismen.

Dessutom står det förresten "Idag har unionen gått från ett mellanstatligt samarbete mot allt med överstatlighet och federalism."
-Det är inte sant.

Till sist vill jag runda av med att säga att jag kan tycka att SD kunde använt några tusingar av partistödet för att låta någon korrekturläsa saker innan de läggs ut på nätet...

Lester Boré sa...

Göte.
Att kunna delar ur Horst Wessel sången är naturligtvis nazistiskt enligt ditt sätt att se på saken?

Om du har jobbat hårt hela ditt liv medan din granne aldrig gjort ett vettigt handtag under hela sitt liv, anser du då att din granne har "förtjänat" samma levnadsstandard som du? - Om svaret är ja så är all fortsatt ordväxling oss emellan helt onödig eftersom din uppfattning om rättvisa och ansvar är absurd.

Du menar alltså att vi ska utarma det välfärdssystem och det samhälle vi har tills den svenska levnadsstandarden är lika dålig som den levnadsstandard som råder i dom länder varifrån invandrarna kommer?
Du anser det dessutom vara rättvist att svenska arbetare ska försörja utländska medborgare. Den statistik du pratar om är inte relevant i sakfrågan.

Var finns incitamenten för att arbeta överhuvudtaget när alla redan på förhand vet att vi ändå inte kommer att avancera som individer eller som nation, vilket blir följden om man ska implementera din groteskt äckliga uppfattning om vad rättvisa innebär?
Varför ska jag jobba alls, om anledningen är att stärka andra länder och deras medborgare istället för att stärka Sverige och de svenska medborgarna?

Hur kan det vara Sveriges ansvar att folk dör i ranka båtar på Medelhavet?
Är kriget i Afghanistan Sveriges ansvar? Förtrycket i Kina? Fattigdomen i USA? Självmordstalen i Japan? Tbc epedemier i Ryssland? Korruptionen i länderna på Balkan?
Hur definierar du vad som är Sveriges ansvar?

Slutligen.
Vi tar redan emot långt fler än vad som går, det finns ingen logik i att söndra ett samhälle bara för att det ska bli lika dåligt som något annat och därmed uppnå det du kallar jämlikhet. Lika lite som att det vore logiskt att hugga av sin egen arm som en solidaritetshandling riktad till någon som blivit av med sin arm i en olycka eller fötts utan arm.

Jag kan konstatera att den enda som lever på andras bekostnad är du, förutsatt att du lever som du lär...
Du förefaller vara helt avskärmad från logik och rationellt tänkande som så många andra som när dina åsikter.

Huga sa...

Det var med såssarnas goda minne som hitler fick skicka trupper genom sverige för att ha ihjäl våra finska bröder och systrar. Kanske en smula länge sedan nu, men vår självgode stadsminister borde ändå tona ned sitt snack om facister och fundera över vad socialismen och dess hårdförda kusin kommunismen gjort här i världen.

Göte sa...

Lester: det du insinuerar i citatet nedan är rasism enligt alla definitioner jag känner: "din granne [som] aldrig gjort ett vettigt handtag under hela sitt liv"

Vår människosyn skiljer sig så fundamentalt att vi, vilket du också tycks mena, inte har något mer att säga varandra. Skaffa ett lånekort!

Anonym sa...

Hej Stellan!
Fick tips om att titta in på den här bloggen gällande de hantverk som du utför på diverse fordon.
Här kan man tydligen också få sig lite debatt till livs, uppfriskande.

Lite komiskt var det att läsa hur Göte vill att min familj och alla jag känner ska ha det sämre än dom redan har det, för annars är det rasism.

Salig blandning av filurer här måste jag säga, men Göte tar nog hem priset, herrejävlar vilken obehaglig individ.

Vad duktig du är Stellan! Och förlåt Göte för att man finns till.

/nattvakten

Stellan sa...

Välkommen hit, nattvakten. Jo, här kan det gå hett till. Göte är dock lite svår att ta på allvar.

Göte, 250 000 barn lever i fattigdom i Sverige, enligt rädda barnen. Samtidigt ser du inget problem med att släppa in över 100 000 personer om året. Hur länge tror du att det funkar? Tror du på fullaste allvar att det inte kommer att kollapsa ganska omgående?
Det blir två miljoner människor på tjugo år, som ska finansieras.
Finns det gott om jobb för lågutbildade i Sverige?

Stellan sa...

Göte, det finns gott om hemlösa i Sverige, av dina resonemang, utgår jag ifrån att du upplåter stora delar av ditt hus/lägenhet åt dom. Barnen dina kan ju bo i hallen så länge, det är ju ändå dom som skott sig på dom fattiga hittills.
Allt annat vore dubbelmoral.

Preben sa...

Folk som t.ex. Göte brukar ju vara dom som tycker att vi kan ta in hur många som helst, är ju oftast dom som protesterar om man tänker öppna behandlingshem eller flyktningboende just i DERAS område, för de vill inte se skiten själv.

Micke_kummelnäs sa...

Det är ju märkligt att se hur folk som Göte med flera i sin iver att spela "den goda människan" missar att ta ett steg tillbaka och se hur absurd deras logik är.

Håller helt med Lester i sin analys att dessa personer anser att det rättvisaste vore om vi alla här i Sverige började prygla oss själva som straff för att vi råkar ha en egenbyggd välfärd.
Inte för att det gagnar någon. Bara för att de ska få känna sig som "den goda människan" för en stund.

Hyckleri är ett bra sammanfattande ord!

Acke(Me262) sa...

Huge. Det där var allt en historisk vurpa. Den trafik som Svenska regeringen motvilligt tillät var att Finlands förbundna Tyskland skulle få skicka trupp för att förstärka finnarna då operation Barbarossa inleddes.
Att tyskarna några år senare måste drivas ut ur norra Finland som en del av separatfredsavtalet är ju en helt annan historia.

Göte sa...

Men vad i hela friden! Hur många syrier har ni ens träffat? Hur många irakier? Vet ni ens vad de talar för språk i de här länderna? Och vad är det för jäkla sätt att betrakta alla flyktingar och invandrare som lägre stående människor!

Snart kommer det väl ännu mer uttalade floskler och satans feltolkningar av darwinismen, för vi svenskar har ju slitit så OTROLIGT mycket hårdare än alla andra folk. För alla andra folk är ju lata jävlar som bara fikar hela dagarna, och var man är sin egen lyckas smed...

Det är ju tur att ni har varandra i alla fall!

Förresten var ju Per-Albin Hansson svensk statsminister under hela andra världskriget, apropå att sosseregeringen släppte igenom tyskarna. Jag vet inte om ni minns, men han är väldigt ofta citerad av allas ert favoritparti SD. Var det någon som sa logik?

Sen slutligen, det är något som brister i er logik och rädsla när det gäller att det är vi som redan bor här som ska finansiera invandringen. Ju fler människor i ett land, desto större ekonomi. Tyskland är lite mindre än Sverige till ytan, men har tagit in nästan 50 % fler invandrare än Sverige har tagit in på ett år UNDER DEN SENASTE MÅNADEN. De är 10 gånger fler människor än vi, och – hör och häpna – deras ekonomi är JÄTTEMYCKET STÖRRE än vår!

82x112 sa...

Ju fler som bor i ett land desto fler som bidrar till ekonomin genom konsumtion och genom produktion. Väletablerat faktum.

Problem: Sverige har sedan cirka tjugo bedrivit arbetsmarknadspolitik enligt Milton Friedmanns nyliberala idé om en "jämviktsarbetslöshet". Det här betyder att man tycker det är bra för företagen att ha 5-10% arbetslösa i landet då det håller nere lönerna (befolkningens väl skiter man i).
Och då blir ju ökad konkurrens om jobben ett problem.

Lester Boré sa...

82x112.
Att du tycker att mitt språk är krångligt har jag misstänkt en längre tid då du inte alltid lyckas tillgodogöra dig det jag skriver.

Att jag uttrycker "bildningsförakt" är grovt felaktigt och jag ska förtydliga varför.
Att man har ägnat ett helt liv åt journalistik betyder absolut inte att man är en bra journalist.
När det kommer till journalistkåren, som du tycks uppskatta väldigt mycket, så är det så att stora delar av den svenska journalistkåren saknar den absolut viktigaste egenskapen en journalist måste ha, nämligen något som kallas för Konsekvensneutralitet. - Dvs att man som journalist ska rapportera om och undersöka saker i samhället utan att bry sig om vilka konsekvenser det färdiga reportaget kommer att få, eftersom det inte ligger i den journalistiska gärningen att "sortera ut" den information man som journalist anser att medborgarna klarar av att hantera.
OM journalister inte kan förhålla sig till konsekvensneutraliteten och delge konsumenterna saklig faktabaserd journalistik, utan istället bedriva agendajournalistik och falska verklighetsskildringar i avsikt att stötta en viss politisk agenda, så kan dom dra åt helvete. - Oavsett hur stor del av sitt liv dom ägnat åt journalistik.
Detta har ingenting med "bildningsförakt" att göra.

Forskning inom seriösa vetenskapliga discipliner som bedrivs på ett vetenskapligt sätt är väl alltid av godo?
Den typen av "forskning" som jag vet att jag brukar haka upp mig på är t ex den typen av oseriöst överliggeri som mytomanen Arnstad ägnar sig åt. Det finns mängder med "forskning" som enbart är att anse som ett självändamål utan gagn för mänskligheten över huvud taget.
Detta har ingenting med "bildningsförakt" att göra.

Vad det gäller en människa som ägnat hela sitt liv åt politik så är det verkligen ingen garant för att den personen skulle vara en duktig eller bra politiker. Definitionen på en bra förhandlare eller på en bra retoriker är ju knappast att man är en politisk broiler som aldrig ens känt doften av verkligheten.
Jag är övertygad om att jag inte behöver dra upp en massa exempel på "livstidspolitiker" som är urusla.
Naturligtvis finns det undantag från mitt resonemang men att, som du tycks göra, likställa politiska broilers med ett skickligt yrkesutövande är naivt.
Det har ingenting med "bildningsförakt" att göra.

Min personliga bedömning av yrkesmän baseras alltid på hur duktig man är i sitt yrkesutövande - hur länge man har varit aktiv är ju egentligen inte relevant.
Eftersom Acke förärat oss med sitt deltagande väljer jag att ta honom som exempel.
Tror du 82x112, att Acke skulle komma undan med att producera undermåliga produkter med den enda ursäkten att han har varit verksam länge?

Om någon langar fram siffror eller fakta som jag ens kan använda för att slå i huvudet på dig(inte på någon annan som du skriver)så beror ju det i regel på att dessa siffror eller fakta är framtagna av någon som åtminstone för tillfället uppträtt på ett sätt som är att anse som konsekvensneutralt, medan du och Göte aldrig använder er av annat än vad som går under agendajournalistik eller rena falsarier.

Lester Boré sa...

Att du inleder ditt andra stycke med att hålla med Göte förvånar mig inte, och det förvånar sannolikt ingen annan läsare heller...
Den okunskap och envishet ni uppvisar i "fascistfrågan" är löjeväckande.
Inte ens EXPO anser att SD är ett fascistiskt parti.
Att du använder dig av exakt samma resonemang som Arnstad för att "bevisa" SD-fascismen gör bara alltsammans ännu mer tragiskt.
Jag tänker inte bemöta dina infantila liknelser mellan partiprogram och påstådd fascism, däremot tänker jag bemöta det du skriver om att det inte har med politik att göra att "Vi älskar den svenska naturen med alla dess skiftningar" - Varför har det mindre med politik att göra än att du älskar ett multikulturellt u-land utan vare sig välfärd eller rättsväsende?
Även om den punkten kanske inte är en kärnfråga när det gäller ekonomisk fördelningspolitik så finns det såklart plats för en sån ståndpunkt i ett partiprogram/principprogram.

"Iden om den egna nationens överlägsenhet och kärleken till den är en hörnsten i fascismen."

Att likställa nationalism med fascism är fel och dumt.
Vem har påstått att den egna nationen skulle vara "överlägsen" - alla folk har rätten till sin egen nation och rätten att skydda och förvalta sitt territorium.

Att Sverige i och med EU-inträdet blivit begåvade med makthavare vi inte kan tillsätta eller avsätta på demokratisk väg är inget som vi ens behöver orda om. Lika lite som vi behöver orda om att EUs lagstiftning är övermäktig våra nationella lagar i många fall. - Det kallas överstatlighet och hela EU bygger på federalism.
Du verkar inte kunna skilja på sant och falsk...

Avslutningsvis vänder jag mig i replik till Göte:
Göte.
Det du insinuerar i citatet nedan är idioti enligt alla definitioner jag känner: "Lester: det du insinuerar i citatet nedan är rasism enligt alla definitioner jag känner: "din granne [som] aldrig gjort ett vettigt handtag under hela sitt liv""

Din egen människosyn skulle kunna förstöra samtliga välfungerande ekonomier och samhällen om det vill sig illa.
Böcker köper jag på antikvariat.

Micke_kummelnäs sa...

"Ju fler som bor i ett land desto fler som bidrar till ekonomin genom konsumtion och genom produktion. Väletablerat faktum."

Hahaha...dagens bästa!

Det stämmer ju fantastiskt bra med tanke på alla överbefolkade utvecklingsländer med 80% fattigdom. Du kanske skulle bli finansminister i superekonomin Bangladesh tex?

Stellan sa...

Jag tror Göte syftade på min fråga huruvida det fanns jobb för lågutbildade, men han glömde skriva vem han replikerade...
Tar du hit en massa människor, oavsett från var, så är en ganska stor procent av dessa lågutbildade. Inget fördomsfullt i det, bara ett faktum.

Kummelnäs svar var väl ganska tänkvärt?

Lester Boré sa...

Göte.
Du är paranoid.
INGEN har påstått att invandrare skulle vara lägre stående människor!
Om jag har träffat noll eller hundra syrier eller irakier är HELT irrelevant i diskussionen.
Som en passus kan jag berätta att jag har träffat en hel del kristna irakier och framförallt många syrianer som kan vittna om vad dom har varit med om och som ifrågasätter det vi svenskar håller på med.
Att du använder dig av uttryck som "...allas ert favoritparti SD." säger ju en hel del om hur du förhåller dig till debatten gällande den största politiska frågan i modern tid - alla som inte håller med dig i din druckna uppfattning om rättvisa är per automatik Sverigedemokrater och följdaktligen också fascister.

Per Albin Hanssons folkhemstal är något jag uppmuntrar alla att ta del av och för egen del så tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att en svensk politiker hittar många bra poänger i det talet, oavsett partifärg.
Problemet idag är väl snarare att den svenska politikern skäms för att vara svensk, skäms för att vara vit, skäms för att inte nog kunna vända ut och in på sig för att möta det vänsterliberala debattklimatet där allt annat än fullständig kapitulation till den globalistiska iden om att allt som motverkar nationell identitet är något bra.

Du måste vara begåvningshandikappad om du på fullt allvar hävdar att Tysklands ekonomi bygger på invandring från mellanöstern och Afrika.
Hur många invandrare Tyskland har för avsikt att ta in i sitt land är inte relevant, det är det tyska folkets angelägenhet att besluta om det, det är definitivt inte Sveriges uppgift och vår åsikt om saken är oviktig.

82x112.
Hur kan mäniskor som inte kan försörja sig själva vara en tillgång därför att dom konsumerar?
Om man ponerar att skattebetalarnas pengar stannade hos skattebetalarna så att dom istället kan konsumera så borde resultatet bli detsamma? - Visserligen med den skillnaden att försörjninngdelen uteblir och då genererar en utgift mindre.

Stellan sa...

82X112,5 kolla in Ålands BNP, vi måste vara många fler som bor här än i Sverige. Jag trodde att vi var 28000, men nu vet jag bättre, tack!

82x112 sa...

Jag menade inte att folkmängd var det ENDA som påverkar ett lands ekonomi. För att tro att jag menade så måste man allt tolka mig väldigt illvilligt. Föreslår en återkoppling till mitt tidigare resonemang om "intellektuell hederlighet".

Lite på språng här men några svar på frågor:
Konsumtion är grunden för all ekonomi i en kapitalistisk värld. Utan den stannar det hela av och folk blir arbetslösa (ett problem som miljöpartiet borde ägna mer uppmärksamhet).
Som jag skriver så är problemet att arbetslösheten är så hög vilket är ett resultat av en politisk vilja att hålla den hög (Milton Friedmann osv...).

EU är INTE en federation. Nu råkar det vara så att jag har en universitetsexamen i Statsvetenskap och det kan jag garantera att om jag skrivit det på en tenta i Författningspolitik hade jag fått underkänt så det visslade om det.
Kan rekommendera den här för grundläggande kunksaper i ämnet https://www.adlibris.com/se/bok/eus-politiska-system-9789144085708

Om du vill inte handla en ny bok och inte hittar den på ditt vanliga kvartersantikvariat så kan du prova här http://www.kurslitteratur.se/
Den brukar ingå i de flesta A-kurser i statsvetenskap så det finns många ex i omlopp där ute. (men köp en senare utgåva än 2007 annars finns inte Lissabonfördraget med.

Det finns bra och dåligt folk inom alla områden men rent generellt tror jag man blir bättre av att öva sig.
Känner lite att det blir klurigt för hela debatten om du ger dig själv rätten att tala om för alla oss andra vem som är trovärdig och vem som är "agendasättande".

Göte sa...

Lester:
Det har påpekats förr, men din logik är ju helt svartvit. De som inte tycker som du är oseriösa, och de som fyller dina syften är seriösa. Det går inte att diskutera med någon som för din linje.

Jag skulle vilja avsluta mitt bidrag till diskussionen med ett fint citat ur Per Albins tal, som jag just plockade ner ur bokhyllan och läste om:

"Sin egen rätt och sin egen andel är den enskilde sällan sen att hävda, men i omtanken om andra är han icke lika snar."

Lester Boré sa...

82x112.
Om man har en union av nationer och unionen har stiftat lagar och regler som i vissa fall står över de lagar som nationerna har stiftat. Är inte det överstatlighet?
Om unionen dessutom har parlamentariska strukturer som inte medborgarna har möjlighet att påverka på ett överskådligt sätt så ligger uttrycket överstatlighet nära till hands.

Att unionens högre företrädare strävar åt gemensamma strukturer som ska gälla alla unionens medlemsstater, exempelvis gemensamt försvar. Innebär inte det att federationstanken är tydlig?

Du hävdar att du har en examen i statsvetenskap vilket jag såklart inte har någon anledning att misstro. Det lustiga är att du trots detta hävdar att SD är ett fascistiskt parti, vilket är en ganska avvikande uppfattning bland statsvetare.

Du påpekar i varje replik att jag tillskriver andra åsikter som dom inte har eller att jag godtyckligt avgör vilka som är agendasättande osv.
Det är en konstig reflektion eftersom jag tydligt beskriver varför t ex alla journalister inte är pålitliga eller åtminstone inte har för avsikt att delge läsaren saklig och faktabaserd information (jag redogör även till viss del ang mitt resonemang kring politiker och "forskare")men du väljer avsiktligt att inte se vad jag skriver eller förstå vad jag menar. - Med det sagt tycker jag att du ska sluta gnälla om att folk tolkar dina inlägg på ett felaktigt sätt hela tiden eftersom du uppenbart inte ens försöker förstå vad andra menar, inte ens när dom på ett övertydligt sätt redogör för grunden till sin åsikt.
Istället säger du, likt ett barn, tvärt emot utan att precisera vari felaktigheterna i din motdebattörs resonemang ligger.
Då du sen väljer att påpeka din egen bildning och rekommenderar din motståndare att "utbilda" sig är det inget annat än genomskinlig härskarteknik och pompös arrogans.

Du svarar aldrig på direkta frågor eftersom du enligt tidigare utsaga "inte har lust" - vilket i likhet med din överlägsna åsikt angående SD-fascismen som inte delas av många, tyder på någon form av narcissistiskt drag.
Du är liksom intellektuellt överlägsen.
Du VET vad SD "egentligen" vill.
Du VET att min syn på delar av journalistkåren är felaktig.
Du VET att min ide om politiska broilers är felaktig.
Du VET att ALLA högskoleutbildningar är ytterst nödvändiga för att ett vettigt samhälle ska kunna upprättas.
Du VET att det inte finns några som helsta federala ambitioner hos EU-adeln.
Du VET att EU inte är det minsta överstatligt.
Du VET att skattefinansierad massinvandring är bra för en nation.

Det är iofs bra att det finns ett mänskligt facit i den här typen av åsiktsdiskussioner gällande ett hållbart samhälle.

Jag är naturligtvis fullt medveten om att jag raljerar i texten ang din påstådda narcissism, men eftersom du aldrig nyanserar dig och framför allt aldrig redogör för dina uttalanden ens när du får en direkt fråga så finns det ingen anledning för mig att inte kontra på så vis.


Göte.
Det är möjligt att jag är svartvit men att jag skulle greppa efter vilka halmstrån som helst sålänge dom gynnar min sak är inte sant. Finns det något mer än Anna-Lena Lodenius åsikter om att SD inte är fascistiska som du menar att jag skulle ha hänvisat till?
Att någon skulle vara oseriös för att den inte tycker som mig är fel, däremot är det oseriöst att komma med påståenden som man inte kan underbygga med fakta eller att lufta åsikter vilka man vägrar att utveckla tankegångarna runt.
Jag antar att du vill framstå som insatt genom att påpeka att du äger en bok där "folkhemstalet" ingår men du har ju genom hela ditt resonemang tydliggjort att du inte håller med om Per Albins budskap.

zubbe sa...

Integrationen är ett problem, annars hade inte SD existerat.
Vi sätter invandrare i reservat som t.ex. Rosengård, där arbetslösheten är jättehög och människor "tvingas" bli kriminella.
Hur ska vi lösa problemen utan att minska invandringen?
S och M har haft chansen att rätta till det i flera år men inte lyckats.

Levi Llausen sa...

Ni har rätt SD är ett hyvens parti. Göte och 82x112 har fel

//Levi Klausen

Preben sa...

Göte: tror du där fanns många Syrier och afrikaner i Sverige på Per Albins tid?

Jag har omtanke för andra människor; men mest för människor jag har nån form för samhörighet eller kultur med. Min omtanke går inte först och främst mot resten av världen.
Hur vore det om man visade lite omtanke för svenska hemlösa, sjuka och fattiga som inte lever så jävla fett? Alla hotell och vandrarhem som personer i sin "godhet" hyr ut till migrationsverket till et hudlöst pris, kanske kunde ha blivit bostäder för svenska hemlösa istället, vore det så jävla fel?

Är jag rasist när jag har såna åsikter?

Lester Boré sa...

Levi Klausen.
Det är stor skillnad på att inte anse att SD är fascistiskt och att sympatisera med SD.

82x112 sa...

Hello sailors!

Mr Boré:
Man kan väl säga att ju mer jag lär mig desto mindre inser jag att jag vet.
Du tillskriver mig att veta en hel del saker. En del av det känner jag igen mig i medan andra känns mer främmande.
Mina upplevelser och min livserfarenhet så här långt (43 år) säger mig till exempel helt andra saker än att jag än skulle vara intellektuellt överlägsen. Befinner mig nog någonstans runt medel eller strax under skulle jag gissa.

Angående EU så talade vi nog förbi varandra en smula. Du har helt rätt i att EU har ett flertal överstatliga funktioner. Men det jag svarade på var att EU inte är en federation. Vilket i sig var en förlängning av att jag reagerat på att det stod på SD:s hemsida att överstatligheten inom EU ökar. Jag påtalade att det inte var sant.
Det finns dock som du skriver en hel del överstatlighet inom EU.
Men det är ingen federation. Snarare mer av en Konfederation i så fall. En av mina lärare brukade sköja till det och säga att EU är ett UPO -Unidentified Political Object. Det liknar alltså inga tidigare kända politiska konstruktioner.


Det är också helt riktigt som du säger att det inte råder konsensus bland statsvetare huruvida det är korrekt att benämna SD fascister eller inte.
Vissa gör det andra gör det inte.
De statsvetenskapliga forskare (allt från doktorander till professorer) som syns oftast i media kommer från Göteborgs och i någon mån Stockholms universitet och de två institutionerna har väl inte direkt gjort sig kända för att ligga i framkant inom Politisk teori* (om man ska uttrycka sig milt).
Och av de som hörs och syns mest (Hinnfors, Madestam, Bjereld, Demker, Möller, Rothstein, Barrling, Esaiasson) så har ingen Politisk teori som forskningsområde.

Själv har jag som bekant kommit fram till att det är den rimliga bedömningen av SD att betrakta dem som ett neofascistiskt parti. Historien skall frikänna mig.

Känns tråkigt om du uppfattade min länk till EU-boken som en härskarteknik och jag vill heller inte komma dragandes med min unviversitetsexamen som någon form av slagträ i debatten (vilket jag ju ändå gjorde tyvärr) men just här fanns det ett rätt och ett fel och jag ville förtydliga att jag vet vad jag talar om. I just fallet med federationen i alla fall...

Ledsen om du tog illa upp för det var inte alls min avsikt att vara nedlåtande.

Puss och kram!



*Politisk teori heter alltså det forskningsområde som ägnar sig åt frågor av typen "Är SD en neofascistiskt parti?"

82x112 sa...

p.s.
Rättelse: Barrling är för bövelen vid Uppsala Universitet.

Hon är för övrigt tvåa på min lista över statsvetare som jag vill äta middag med.

Wizzard sa...

Shit o allt började när vi gick med i EU och 100.000 tyska bögar invaderade vårt fosterland

Lester Boré sa...

82x112.
Jag uppskattar din tydlighet i svaret.
Kort kan man alltså säga att dom statsvetare som inte anser att SD är ett fascistiskt parti tycker så därför att dom inte har nån kunskap i ämnet.

Ridå.

82x112 sa...

Men näe... så menade jag ju inte.
Statsvetare tycker olika. Det är väl inte så konstigt?

Lester Boré sa...

82x112.
Men!
Själva poängen är att om det finns en tydligt beskriven ideologi så kan man ju inte bara "tycka" att andra åsikter som inte passar in i den beskrivningen ändå ska räknas dit.

Det finns liksom inget egentligt utrymme för tolkning när det kommer till saker som redan är definierade.
Ingen skulle börja kalla den redan definierade kvadraten för cirkel bara för att nån säger att den tycker att kvadraten egentligen är en cirkel. Följden skulle sannolikt bli att den som tycker att kvadraten är en cirkel skulle ifrågasättas alternativt förklaras otillräknelig.

Mycket kan man säga om SDs politik och SDs historia, man kan och har full rätt att hata SDs åsikter och politik men att hävda att det är ett fascistiskt parti kommer aldrig att bli en sanning.

Att SD är ett konservativt parti talar emot det.
Att SD står för marknadsekonomi talar emot det
Att SD står för ett minskat centralstyre talar emot det.
Att SD värnar ALLA nationers rätt att ha makten över sitt eget öde talar emot det.

Du får gärna tro att jag skyddar mitt parti och därför är extra envis, så är dock inte fallet utan detta grundar sig i att man som kritiker inte kan slänga sig med fula epitet som inte har saklig grund bara för att man på grund av rädsla eller maktlöshet hamnar i ett affektliknande tillstånd.

Att Lövén, enligt egen utsago, väljer att använda sig av mytomanen Arnstads tolkning pekar med all önskvärd tydlighet åt att uttalandet skett i affekt.
Arnstad anser ju för övrigt att halva Norges befolkning är fascister, att Sagan om ringen är fascistisk, att Gustav Mannerheim var fascist osv osv.

Kram
Lester

82x112 sa...

Vill nog faktiskt hävda att det tvärt om aldrig finns några säkra tolkningar när det kommer till ideologi och politik.

Som tankelek kan man ju fundera på hur liberala Folkpartiet liberalerna egentligen är? Eller hur det marknadskramande Socialdemokraterna egentligen har det med socialismen nu för tiden? Och hur nära mitten befinner sig Centern (om det inte är Stureplan som är centrum förstås)? osv

Svårt att hitta enkla sanningar där känner jag själv spontant.
Finns så klart gott om (helvetiskt krångliga) analysmodeller inom statsvetenskapen och filosofin.

Ajöken, nu ska jag titta på Homeland!

82x112 sa...

Näe hörrnini,

Vad håller jag på och skriver här för egentligen? Det gör ju ingen glad egentligen, allra minst mig.
Jag har försökt sluta men trillar obönhörligt dit igen. Har ju även provat att annonsera här att "nu sluta jag" Höll ju fan knappt i 24 timmar ens! Vad är det frågan om egentligen? Måste verkligen fundera över vad det är hos mig som gör att jag fortsätter.

Så med relativt låg trovärdighet så säger jag nu att det är färdigpladdrat om politik för mig i det här kommentarfältet.

http://youtu.be/vwRP7qCYMiE

Stellan sa...

Vad handlade inlägget om nu igen?
Äh, tjafsa på ni, det är nyttigt!

zubbe sa...

Om man inte vill rösta på SD p.g.a. deras tveksamma förflutna men ändå rösta på ett parti som tar integrationsproblemen på allvar, finns det då några alternativ?

Stellan sa...

Zubbe, nej det gör ju inte det, eftersom det bara är onda människor som ser ett problem.

Micke_kummelnäs sa...

Här kan ju alla som kallar SD för fascister ta och kolla.

http://fof.se/artikel/forskarna-ar-eniga-sd-ar-inte-fascister

82x112 sa...

Kummel:
Det här var onekligen väldigt tunga argument från välmeriterade forskare i en publikation med synnerligen hög trovärdighet.
Det här får jag ta mig en funderare på!
Spontant tänker jag att viss begreppsförvirring kan ha sin botten i begreppet Fascism kontra Neofascism där det senare kan vara lite klurigt.
Till allas eran glädje kommer ni ju dock slippa ta del av mina fortsatta funderingar kring fascistbegreppet då jag verkligen har för avsikt att sluta skriva politik i det här kommentarfältet.

Jag kan sluta när jag vill!

Stellan sa...

Det tror jag inte på;-)

Lester Boré sa...

82x112.
NEJ! Inte sluta skriva om politik.
Hur skulle det sett ut om Fiedel Castro slutat revolutionera när han närmade sig Havanna?

Han hade ju framstått som någon som tagit Fan i båten och sen slutat ro mitt på sjön.
Resultatet av detta hade blivit att Fiedel Castro blivit Batistas och den amerikanska maffians eviga driftkucku och hans namn hade dragits i rännstenen i generationer. Sannolikt hade Fiedel Castros namn än idag förknippats med halvmesyr och ogjort arbete.
Som vi alla vet fullföljde han ju revolutionen och det är tvivelsutan det som är den stora anledningen till att hans namn nuförtiden istället förknippas med ekonomiskt skarpsinne, en överdådig samhällsutveckling och framför allt tillväxt.

Det känns ovärdigt att jag känner att jag måste tydliggöra för dig när jag överdriver och larvar mig, men jag tar det säkra före det osäkra... Som du säkert förstår är det ovanstående ett uttryck för vad som ibland kallas för jargong och det finns inget ont uppsåt i det. :)

Så vad du än gör, lämna inte arenan så att såna som jag kan få härja fritt. - Det gagnar ingen av oss.

Göte sa...

Jag har egentligen absolut inte tid, före-ledigheten-ruschen förbjuder mig att göra annat än att jobba just nu. Upp, jobba, två raster, hem, sova. Gud vad jag längtar till kommunismen. Fyra timmars arbetsdag är lagom, vem ska annars bygga alla fina hojar t.ex? :)

...men se här ligger ju en fackla, den plockar jag upp.

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att vara tydlig med vad jag menar, men även om den där F&F-artikeln hade handlat om typ vad som helst som inte är politiskt sprängstoff (särskilt här) så hade jag betraktat den som oseriös och på gränsen till tendentiös. Tycker ni som är kritiska till att man kallar SD för fascister - en åsikt som jag _förstår_, även om jag inte förfäktar den, så att säga - verkligen att artikeln är skriven enligt god publicistisk tradition?

Jag har nuninye möjlighet till en fullfjädrad analys, men vi kan börja med rubriksättningen kontra innehållet. Det är ju kvällstidningslogik! Forskarna i artikeln är inte alls särskilt eniga! Det är ingen av de som uttalar som säger att SD är fascister, men det är ju inte samma sak!

Sen brukar man ofta tala om urval, och Dick Harrison vet väl för bövelen inget om politisk analys (som i, det är verkligen inte hans expertområde), det måste ni väl ändå ge mig? Grabben är ju medeltidshistoriker!

Och Lester, din konsekvensetiska hållning, vad säger den om neutraliteten i den här artikeln. Nog är det väl ganska fejk att låta forskare av andra åsikter "komma till tals" i slutet, nät defacto ingen verkligen kommer till tals? F&F har ju en tydlig agenda här, och det är extremt oklädsamt. Vad en liberal ledarsida skriver är en sak, eller att Aftonbladet skriver vänsterledare är en annan, att Realisten skriver nazistiska texter en tredje, men detta är inte okej.

Ge mig en artikel av samma kaliber som inte handlar om SD, och jag ska villigt såga den också.

Om Forskning & Framsteg hade trovärdighet innan så har de tappat den nu.

Göte sa...

nuninye = nu inte (jävla telefon)

Göte sa...

Vad jag vill ha sagt är att om den där artikeln hade förfäktat en åsikt som jag stod bakom hade jag måst skämmas (även om propaganda har sina poänger, kanske ska fundera ett varv till...)

Göte sa...

Och med en förhoppning om att bli tolkad "intellektuellt hederligt" så vill jag också passa på att nämna att jag naturligtvis håller med om en del grejer i artikeln. Det Helene Lööw säger om att vi inte har någon bra benämning på fenomenet SD och dess idéströmningar (runt om i Europa, t.ex.) är t.ex. en tanke jag kan umgås med.

Micke_kummelnäs sa...

Göte et al

Ingen hade nog förväntat sig att ni skulle svara annorlunda angående artikeln.

Lester Boré sa...

Göte.
Efter som du anser att SD är ett fascistiskt parti så är det en omöjlighet att du har kunskap om vad fascism innebär.
Inte den ringaste aning.

Intressant är att du agerar på exakt samma sätt som du anklagar andra för att göra, dvs döma ut saker när dom inte går i takt med din egen uppfattning.

Fortsätt du med din fascistillusion, den illustrerar utomordentligt bra hur tokigt det kan bli när man fastnar i vänsterextrem retorik.

Göte sa...

Okej, ingen som vill bemöta mina argument sakligt?

Ni menar alltså på allvar, med Harrison, att gränsen för fascism går vid att man öppnar rasbiologiska institutet igen?

Stellan sa...

Jag kan bemöta en grej! Man kan bygga hojar trots en tiotimmars arbetsdag. Det enda som händer är att man blir skittrött. Vilket man troligen även hade blivit med en fyra timmars arbetsdag, man hade dock hunnit bygga flera hojar.