måndag 8 december 2014

Röris idag.

Att vara röris 2014, handlar mycket om att modifiera undermåliga produkter.

Slangändan är plansvarvad i en rysk svarv där chucken kastat minst två tum, vilket syns på den svajjiga tätytan(eller dropparna på golvet). Den fick jag planslipa med en skiva från vinkelslipen, eftersom jag brutit av min engradiga fil.

Halvkopplingen har en för tunn kopparpackning, så att det rider på mässingflänsen. Den fick jag skava ur.

Och den prefabricerade värmeväxlaren var gängtätad med nån jävla tandtråd, så den växte det svamp på.
Den tätade jag om med lin och smuck.

Men annars var det en bra dag på pysslet.

17 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Det är inte utan att man låter sig imponeras av de detaljerade beskrivningarna. - Att någon hör av sig från Karlebo är nog snarare en fråga om när snarare än om.
Undra förresten om Karlebo erbjuder nån form av honorarium...?

Stellan sa...

Karlebo vet att beskriva hantverk!

jonas sa...

Kan du inte komma tillbaka till Stockholm och jobba? Jag är trött på slangbytare som sätter presskopplingar överallt... och då är jag ändå bara en enkel fastighetsskötare..

Acke sa...

Dom får säga vad dom vill.
DET VAR BÄTTRE FÖRR!

Anonym sa...

Det var inte bättre förr!

Det är sämre nu!

/En från landet

Olle sa...

Vad får dig att tro att det var en rysk svarv?

zubbe sa...

Ryska svarvar svarvar väl bara människor?
Tyvärr är det mesta spärrat på jobbet men denna länken funkade:
http://www.zajawkowo.pl/film/7803/idioci-w-akcji---kolejna-kompilacja-z-matolami-w-roli-glownej/

Stellan sa...

Jonas, tack för inbjudan, men jag har ju provat det. En jävla massa köande!

Olle, Den kan mycket väl ha varit amerikansk, den kan också ha kastat mindre än två tum i chucken, men om man beskriver något som "helt ryskt", så brukar folk förstå att man menar "inte så bra";-)
Jag vet dock att det finns gott om utmärkta ryska maskiner.

Zubbe, jag har inte kollat på din länk, för jag tror jag vet vilken bild det är. Ond bråd död har inget underhållningsvärde för mig. Jag vill bara gråta när jag ser den bilden, och jag undrar om hans eventuella barn, gillar att folk sprider bilder på pappa upplindad i en svarv.
Men, jag hoppas att jag har fel, och att det är en annan bild.

zubbe sa...

Faktiskt en film om nån som försöker hålla emot en svarvchuck, ingen bråd död, dock ett förmodat komplicerat benbrott.
Bättre länk: https://www.youtube.com/watch?v=0PzPfzLeDa0

Stellan sa...

Skönt! Jag ber om ursäkt för att jag trodde så illa om dig. Jag har fått den andra bilden förr…
Nu ska jag kolla på arbetsplatsolyckan.

Stellan sa...

AJ! Fan, sånt där skulle jag också ställa till med.

Olle sa...

Du behöver inte bli så verserad bara för att jag frågar dig om dina bevekelsegrunder.

Jag minns en teckning i MAD på 1960-talet som beskrev en översvämning där det flöt omkring en låda märkt ”Prima blysänken – made in Japan”.

På en mässa i Tyskland för 20 år sedan visades en kinesisk tryckpress med sällsam prestanda. Det visade sig att man vid demonstrationen använde sig av redan tryckta ark.

Jag tror att alla dåliga svarvar kommer från Östergarnsholm. Där kan man verkligen tala om fårskallar. Frågan är om inte all skit kommer från Östergarnsholm

Göte sa...

Stellan: du må ha en vacker pjäs på gården, men här har du en gedigen samling:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141208/bortglomd-bilsamling-upphittad-i-frankrike-vard-250-miljoner

Stellan sa...

Olle, verserad? Jag försökte bara svara hövligt.
Mad, var ju såå bra!
Göte, en del sjukt balla bilar i den samlingen!

zubbe sa...

MAD, många underbara minnen, deras julpajare var en upplevelse, måste avsluta med ett av deras grötrim:
Risgrynen var slut ida’
Jag tog myrägg, går det bra?

Masen sa...

Har stött på patrull i rörträsket, är det ok om jag mailar dig en fråga?

Stellan sa...

Masen, maila på du. stellanegelandsnabelahotmail.com