lördag 13 december 2014

Så där ja!

Nu är det bara att vänta och se hur det blev.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Måste man inte ånga plankan (får man säga planka?) i flera timmar innan man riggar den??

Gjorde ett par besök på Stockholmsbriggen, när höll på att bygga den.
Har för mig att dom sa att plankorna måste ångas i fyra timmar, sedan hade man bara en halvtimma på sig att få dit den på plats. Misslyckades man, så var det bara att börja om från början.

Det var super trevligt att besöka Stockholmsbriggen under byggtiden, en sån härlig atmosfär på något oförklarligt sätt.

Kommer ihåg en liten anekdot från ett av besöken på Stockholmsbriggen.
Jag och polarn jag hade med mig, var in i verkstaden där man tillverkade mycket till båten. Vi tittade på en tross, där det var en stålwire inflätad i mitten. Polarn pekade på trossen, och påpekade för en av manskapet som var inne i verkstaden att: -DET DÄR ÄR PÅ RIKTIGT, DET ÄR INTE FÖR NÅGRA JÄVLA PAPPERSVÄNDARE!!!
Jag minns så väl, att ingen som var på besök i verkstaden sa någonting, alla bara stod och log.

Mvh Skogåsbon

Calle sa...

En timme per tum brukar man säga, men det beror lite på. Virke, fuktkvot, osv. En halvtimme skulle jag gissa på för den där listen. Men det där borde väl gå att böja torrt och skruva vartefter?

Stellan sa...

Det är bra mycket lättare att passa in den och få en juste radie, om man basar den. Nu blev det dock skit.
Jag överbockade för lite första gången. När jag försökte göra om det, så blev det sprött pga, överbasning, och sprack!
Vi hade vid detta tillfälle kalas i båthuset, men det blev tryckt stämning, då ljudet av sprickande mahogny spred sig mellan väggarna.

Skogåsbon, för mig får man säga planka, bräda, virke, eller ved. Bara jag fattar vad du menar så...
Nytt försök i morgon...

martin sa...

Grön Bosch, vad är det för amatörgrejer du har? ;)

Stellan sa...

Vedervärdiga prylar! Men verktygskontot är för det mesta ganska ansträngt!

martin sa...

Fin avvägning det där mellan bra att ha lyxverktyg eller att man kan lägga de pengarna på viktigare saker.. Vad nu det kan tänkas vara?

Drusse sa...

Utrymmet där verktygen används har väl kostat några tuss att slå ihop kan det tänkas, svårt att få pengarna att räcka till finverktyg då...

Stellan sa...

Flera projekt, så klart!

Drusse sa...

Förresten, de riktigt salta gamla båtbyggarrävarna använde de Festools svängborrar när det begav sig eller fanns de som körde med Skilprylar med? En kittlande tanke!

Of topic men: vilka skruvdragare/borrmaskiner är det
Som gäller idag? Det finns ju så satans massa att välja mellan...

Stellan sa...

Ska du kunna panga in grova grejer så är det en knackdragare från Makita som gäller, helt jävla grymma! Annars är det väl även Festool där har jag hört, men nån sån dyr har jag aldrig haft.