söndag 28 december 2014

Sjövattensidan stekt

Nu är sjövattenmanteln ihop, och alla 49 rör är svetsade i båda ändar. Nu får den ligga till sig ett tag, innan jag börjar med kylvätskegavlarna.
Anledning till att jag stack emellan med det här, mitt i allt snickrande, är snålhet.

Jag har en argontub med betalt femårskontrakt på som jag ville tömma innan kontraktet går ut, den sista januari.
För att få tuben återlämnad utan att behöva åka till Sverige i lånad skåpbil, så måste jag dessutom rikta Andreas kromlister, för att kunna lura hit honom för avhämtning...

Det är krångligt att vara snål...

6 kommentarer:

Mats sa...

Du är driftig och duktig.
När man ser saker som denna så suger det att du flytt landet för ett liv i frihet.
Kom tillbaks eller ordna ett tillförlitligt (och gratis) transportsystem mellan oss.

Josef sa...

Mats du outtömliga källa till visdom - väl talat!

Lester Boré sa...

Mats.
Stellan borde kunna bygga ett rörpostsystem er emellan... Självfallet med plats för minst en person inklusive div persedlar.

Stellan sa...

Lester, Mats är nöjd om rörposten rymmer ett par "Stora Chef" toppar, med ventilsallad;-)

Jag saknar faktiskt mina "kompisar" hur otroligt det än verkar. Om jag vore ekonomiskt oberoende, så skulle jag viga en dag i veckan för att åka till Sverige och fika sönder en halvdag hos mina vänner, och ta med deras skrot hem.
Jag skulle kunna tänka mig att viga ytterligare en arbetsdag till att laga deras skit.
Resten av tiden skulle vara MIN, BARA MIN!
Men fram tills dess, så förblir många topplock svetsade på annat håll...

Schneckenman sa...

Jag tror att de vill lura sina läsare.
Det ser ut som de skulle bygga små kärnreaktor för Mildred!

Jag vet också att byggs en stor kärnkraftverk i Finland.
Du vill få uran från detta kärnkraftverk.

Jag tror att de i sin "värmeväxling" Installera uranstavar.
Och sedan de kan göra din Albin motor kasta överbord!

Andreas sa...

Trevligt med färskvattenkylning. Sjövattenkylning är ju lite dumt, vi sparar in en värmeväxlare men låter motorn rosta sönder innifrån istället.

Extra bra är det med sjövattenkylning på Cheva smallblock, då det är genomgående hål till topplocksbultarna. Sjövattenkylda topplocksbultar är iofs kanon...