lördag 27 december 2014

Svenska försvarets gamla skruv

Jag fick för några år sedan ett parti med skruv som spelat ut sin roll inom den svenska försvarsmakten. Dessa skruvar är inte något kina-skräp med pressade gängor, utan det är maskinbearbetade ytor för hela slanten.
Då jag är något av en "förbandsnörd" så går jag igång på skruv och nitförband med lite klass.
För att kunna använda mässingskruv med gott samvete, så fick jag göra blinda hål, så att skruven inte kommer i kontakt med saltvatten.

Nu är det en gängad ram på var "sjövattensida" med skruvad gavel över, så att man kan öppna och rensa. I gavlarna ska sedemera in och utgång för vatten svetsas in.

Mycket mer än så hann jag inte med idag, då jag mest höll på att klanta mig och leta syrafast material hela dagen...

22 kommentarer:

Fixarerik sa...

Delningen verkar mer generös än hådes transkåpa...

Stellan sa...

Jo, men den lär bli tätare också.

Fixarerik sa...

:-)

Acke sa...

Kunde platsa i "The Wild Wild West". En av dom bästa filmerna jag vet, inte för handlingen, utan för grejorna.

82x112 sa...

"Kinaskräpet" har pressade gängor alltså? Det visste jag inte, man lär sig både det ena och det andra här på Vardagsmighty!
För ett tag sedan pågick ju en något animerad politisk diskussion här i kommentarfältet. En av de ämnen som debatterades var forskning och vad den egentligen är bra till. Här är nu en text av en professor och en docent vid KTH som jag tycker är intressant. Tänker att den kanske kan intressera någon som följde/deltog i vår debatt här
http://www.dn.se/debatt/darfor-behover-sverige-reformera-sin-forskning/

(Obs, att jag själv inte har för avsikt att debattera den här texten, tänker mest att någon kanske finner den intressant. Och uschäckta för trådkapningen)

Stellan sa...

82X112,5 ingen ifrågasatte väl vad forskning var bra för? Det var väl forskning inom filosofi eller nåt annat flum, som ifrågasattes?

Anonym sa...

Stellan: X2!! -Du hann före mig.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Hur kommer det sig att spåren i skruvskallarna inte ligger på linje?

antingen har du gängat med olika ingångspunkter eller är det försvars skruven som har olika ingångs ställen?

detta kräver ett förtydligande från konstruktören

Anonym sa...

Håller med föregående insändare att att variationen i spårens riktning kräver sin förklaring. Förhoppningsvis är det bara avsaknaden av ett korrekt åtdragningsmoment som gör sig synlig.

För er som finner god finmekanik som masturbationsvänlig kan jag annars rekommendera att bildgoogla på gamla handfilade hagelbössor från Purdey & Sons eller Boss. Fantastisk passning och spårskruvar i räta linjer.

/Janne

Togga T sa...

Kommentatorernas kunskapsnivå verkar påverkad av mumma och glögg. Jag återkommer efter nyår.

Johnny sa...

Ja exakt, varför ligger inte spåren i linje Stellan...? Har ju själv blivit lite petig med dylikt :-)
Blästrarn

Stellan sa...

Jag har sagt det förr, och säger det igen.
Skruvspår SKA INTE ligga i linje (enligt mig).
Jag har aldrig sett en mekaniskt korrekt produkt, med skruvspår i linje annat än om det är mutter på baksidan.

Er kritik lämnar mig oberörd.

Här är uppfinningen/båten, klicka sa...

Bara så där apropå, uppfinningar, och att saker som är gjorda för funktion i första hand kan vara snygga, samt då båtar, eftersom här gäller det båtar.

I Norge håller man tydligen på att experimentera med ett fartyg, som hmmmm, ja säkert kan vara bra, med vacker, nääää......
Artikeln är gammal, jag vet, men jag personligen hade inte sett den förut.

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Men jösses vad ful!!

Lester Boré sa...

82x112.
Du levererar som vanligt.
Jag undrar hur mycket du missförstod i resten av den diskussion du refererar till?

Eva Lundgren är självklart lika viktig för världen som Marie Curie. - Eller...?

Anonym sa...

Stellan, Dina erfarenheter av linjerade spårskruvar och brist på mekanisk korrekthet stämmer säkert om man nöjer sig med att studera den genomsnittlige raggarbilsmecken.

Om man däremot kollar in vad ett antal generationer av vapensmeder har hållit på med så ser man att det handlar om att både linjera skruvspår OCH att ha rätt klämkraft i förbanden. Alltså skönhet utan avkall på funktion.

Se det positivt. Nu när du ändå har bögat till det med en jäkla massa mässing så har du även möjligheten att undvika framtida sjösjuka hos åskådarna genom att anpassa klämlängden på skruvarna samt linjera dem. :)

/Janne

82x112 sa...

Vad konstig du är Lester. Jag länkar till en text jag tycker är intressant och tänker att någon annan kanske tycker är intressant. Och du går omedelbart till angrepp och misstänkliggör min intellektuella förmåga.

Stellan sa...

Janne, nu är det väl så att en bössa brukar ha gravyr och krås överallt, då kanske det inte passar sig med skruvspår huller om buller. Dessutom är det väl fyra fem skruv på en sån? Då är det kanske lönt att krafsa i skruvasken tills det stämmer. Jag tycker att bössor är otroligt vackra, men det är även gamla maskiner, fast på ett annat sätt, och där sitter inte skruvarna på rad.
Nu tror jag att vi nöjer oss där, förövrigt så är jag bara en genomsnittlig raggarbilsmek.

Anonym sa...

Nu vill jag inte vara tråkig och pessimistisk, men en rullad gänga bör väl vara starkare än en skuren sådan?
Materialet får väl ökad densitet i och med att det pressas ihop vid valsningen av gängan? Ytfinheten bör väl även den vara bättre och ge mindre upphov till brottanvisningar?

För övrigt vet jag inte längre hur många gånger jag har fått förklara att rostfria skruv i de flesta fall inte alls är starkare än en icke rostfri sådan.

/Päron

Anonym sa...

Obs! Kommentaren jag hade om rostfria skruv gentemot icke rostfria var inte riktad mot blogginnehavaren eller läsarna på bloggen, utan mot våra motmänniskor.

/Päron

Lester Boré sa...

82x112.
Jag tyckte att artikeln var läsvärd så det var inga konstigheter ang den saken, dessutom är frågeställningen uppriktig och har ingenting med nåt angrepp att göra.
Uppenbarligen missförstod du ju mitt tidigare resonemang gällande vad jag avsåg vara vetenskap och inte.
Att ifrågasätta någons intellektuella förmåga är inte samma sak som att misstänka att en poäng gått någon förbi.

Antar att jag uttrycker mig otydligt och utlovar försök till bättring om det skulle bli någon framtida ordväxling.

bjn sa...

Svar till Janne angående bössorna.

Kan det inte vara så att skruven haft en annan (större) skalle då den ansattes första gången, och att vapenmakaren efter detta märkt skruven, skruvat ur, slipat ned skallen och skurit spåret?

Jag hittade för övrigt en bild där ett av spåren ligger snett.