torsdag 25 december 2014

Teknikporr de luxe

Nu är det dags för er barbarer att få förlora era söndersupna själar i lite åttiotalsmekanik av det ädlare slaget.
Njut av Honda ELF en stund, och betänk att detta konstruerades samtidigt som Boy George skränade ur radioapparaterna.
Tänk att få muttra dit de slicks-skodda fälgarna på en minut och ge tutten på banan.

Lika ballt som en rostig Storsida, fast på ett helt annat sätt.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Mer teknik i det avgasröret än i en hel storsida.

Olle sa...

Det har sagts mig att Honda hade kontakt med Giulio Alfieri när man konstruerade motorn. Alfieri hade idéer kring motorer med kamdrivningen mellan cylindrarna (inuti motorn). Det är säkert en skröna men det var reservdelschefen på Maserati signore Cattabriga som påstod detta när jag var på fabriken i Modena (Maserati) under 80-talet. Eller också var det tvärt om?

Är det någon som vet vad som hände med den besynnerliga NR-motorn?

Fan det är tråkigt med jul när det är för kallt att jobba med båten.

Olle sa...

Jo! Akkurat var stängt!

A.Mansén sa...

Tyvärr blev inte ELF-Hondan någon succe, då hade nuvarande racers sett annorlunda ut. Bland annat begränsade "framsvingen" åtminstone i början nedläggningsvinkeln men framför allt fick de aldrig riktigt ordning på feedback till föraren. Skulle ändå kunna tänka mig en i garaget (eller vardagsrummet) för att den är så brutalt rå. Det räcker långt i min värld....

Acke sa...

Som jag beundrade den hojen när den dök upp. Och som jag glana på den. På den tiden var ju depåerna befolkade av närapå ett glatt kompisgäng. Man kunde titta på medtävlande hojar på nära håll och prata med team-medlemmarna.
Den är en ikon. Visst man kan väl säga med en del brister så här i efterhand men dom kan man nog mest tillskriva konstruktörens bilbakgrund.
Som jag sa till Dig Stellan, jag blir fortfarande lite rosig om kinderna när jag tittar på bilder på den.

hauge sa...

Skitfrän hoj!
Den gode Alfieri utvecklade Laverdas V6:a, åxå rätt frän...

Olle sa...

Jag förstod att det skulle hamna här!

Honda ELF är uppenbarligen i många stycken en konstruktion av Andre de Cortanze som var konstruktör hos Renault. Nu är det inte bara ett utslag för den allmänt rådande franska fäblessen utan mer ett enkelt konstaterande att när det förekommer en annorlunda men intelligent konstruktion så finns det en fransman i bakgrunden.

Det som till yttermera visso gör förhållandet ännu mer intressant är att sagda Cortanze också var en förutsättning för Renaults intåg i Formel 1 som bland annat konstruktör av den första prototypen Alpine A500.

Jag visste att det djupt inne även hos Stellan fanns ett frö till intresse av den stora sporten. För en del tar det lite längre tid men har vi inte nu etablerat förutsättningen för ett svenskt F1-team. Steget från det tidiga nittiotalets navstyrning kan inte vara långt till den nutida racingvärldens krona.

Hittade också denna sida på franska om navstyrningens utveckling.

Navstyrning


Här fanns även ritningar ur Cortenze patent

ur patentet på framsvingen

styrlänkaget

Där kan man lakoniskt läsa: Cortanze föreställde sig en revolutionerande ny motorcykel motor och svängarm. I verkligheten inget revolutionerande eftersom många lösningar patenterats och marknadsförts. Det finns första gången på Leblanc 1901 och Imme 1948. Kort sagt – den 24 februari 1978 ger sig André Courtanze ut på äventyr och lämnar in sitt första patent. Han hittade en partner och sponsor i Elf olja.

Läser man vidare i internets ibland outtömliga men kanske inte alltid korrekta historia så framgår dock att konstruktionen och då främst Honda ELF inte alls var så tokig. Det framgår också tydligt att det korrekta namnet är ELF Honda.

Synd att Akkurat var stängd i går men å andra sidan fick man ny kunskap.

Stellan sa...

För kallt för att jobba med båten? Det är ju knappt minusgrader!
Jag har inte varit sjuk en enda gång sedan jag började med träbåtar, jag undrar om det inte beror på att man arbetar ute i kylan hela vintrarna.
Men det kan ju vara blymönjan som dödar alla bakterier, eller Jalloviinan...

Fast å andra sidan så var jag sällan sjuk innan jag började med båtar heller...
Kanske det är så att bakterierna är omtänksamma och hellre ger sig på soffpotatisar,dom kan ju fortsätta med sin hobby trots feber... Fan, vad djup jag blev nu.

Schneckenman sa...

Oh I love this suspension constructions, as much as all Porns of Schlangemam together!
But look at this wonderful
two-stroke Motorcycle.

http://blogs.yahoo.co.jp/nanbu83/32816581.html

Here you can build with the Exhaust the Bodywork...
(black and white photo)

Anonym sa...

Bidrar lite här med en länk med lite mera om denna häftiga maskin. Inte lika svettiga bilder som i inlägget, med med en del historia av Alan Cathcart som brukar kunna sin sak.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Custom%20Bikes/elf_motorcycles.htm

Mvh Terriern

Stellan sa...

Schlangenman Gigantish!
Nu vet jag ju att du är en jävel på att använda Google translate, och att stimulera din penis.
Om du ger mig ett fint svar på din finaste Google-svenska, så ska jag gjuta av ett verktyg som jag vet att du vill ha! Jag hittade nämligen sprängdegen som jag fick av dig i just detta syfte.
Förresten, är det vanligt med ljumskfukt bland tyska plåtkonstnärer??
Tvåtaktaren är en våt dröm!

MellMel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Schneckenman sa...

Varför använder jag Google Translate?
eftersom:
Den milda kvinnlig röst läser allt så vackert.
Och jag kan tänka mig. Att det är din röst.

Tyget skulle göra mig väldigt glad.
Så jag har en chans med verktyg för att göra min penis mindre och kurvigare.

Vänligen tror inte fel om tyskarna.
Jag och mina vänner är de enda som är sådär.

Stellan sa...

Jaha, då avbokar jag min semester...