fredag 26 december 2014

Värmeväxlare

Nu ska jag slå ihop en liten värmeväxlare till Mildrids sötvattenkylning.
Rören och gavlarna på sjövattensidan poleras först, för den där riktigt mysiga korrosionsbeständigheten. Det behövs inte mycket ojämnheter för att syrafast ska börja rosta, så det är lika bra att böga till det. Dessutom lär ju allt äckel som finns i havet ha lite svårare att fästa i växlaren om det är blankt och fint.

Men hur fan ska jag passa in alla rör i gavel nummer två?

När jag ser alla rör peka upp, så kommer ag återigen att tänka på Claus Wunderlich orgelpops.

21 kommentarer:

Olle sa...

På fabriken lägger man båda gavlarna på varandra och stoppar i alla rören genom båda gavlarna. Sätter en stopp på rören och drar upp den övre gaveln.

Nu åker jag till stan så terrorn kanske avtar under dagen.

Björn L sa...

Men då måste ju hålen ha samma delning i båda gavlar.....så där gick det genast åt helvete!

Per Graemer sa...

Klaus Wunderlich, ja jag tackar jag.Förövrigt tack Stellan för att du fortsätter att sprida visdom, galenskap och mycket annat från den lilla ön i mitt närmsta hav.

Stellan sa...

Olle, nu går det inte att göra så med dessa rostfria rör, och bibehålla kvalitén. Rören är aldrig helt runda, så för att kunna göra så, så måste hålen ha övermått. Då jag ska ha rotgas på sjövattensidan, så går det inte att ha övermått utan att gasen läcker ur för mycket och stör gasflödet ur brännaren.

Per, ingen orsak, så länge det ramlar in kommentarer(visa eller galna), så är nöjet på min sida.

Olle sa...

Då är det bara att pilla! Har du övergett tanken på kölkylning?

Stellan sa...

Olle, jag behöver ju ändå en sjövattenpump till avgasröret, så vitsen försvann ju lite. Jag behöver ju ett expansionskärl i vilket fall som helst, så jag kunde ju lika gärna bygga in växlaren i kärlet.
Dessutom hade det medfört två hål i bordläggningen.

Olle sa...

Klokt!

Masen sa...

Lär väl bli att styra i dom fyra längst ut först med en pinne av valfri sort, sen styra dig framåt vart efter du lägger ner skapelsen.
Går det inte så hota med ett bestämt slag med gummiklubban i arbetsbänken.

Masen sa...

Har tänkt på en annan sak som inte angår bilden.
Om R2-D2 läser din blogg och har den bästa av lösningar, men kör fast vid rutan "jag är inte en robot", måste han ljuga då?
Och, är det en vit lögn?

Stellan sa...

Masen, det där var löst redan en halvtimme efter inlägget. Jag styrde in ett par rader och punktade dom, sen pckade jag ner ett par rader i taget, och punktade dom.

Ang, robotgrejen, så har jag nämnt det förr.
Det är förbannade Blogger som lagt in det där, fast jag har klickat i att jag inte vill ha några spärrar.
Jag anser att man inte får utesluta robotar ur samhället. Dessutom är dom en minoritet och borde enligt den svenska modellen, kvoteras in i bloggosfären.
Det vore oerhört spännande att få veta vad tex, en svetsrobot har för tips att komma med, dom brukar ju vara himla duktiga på att lägga jämna strängar.
Det skulle ju också vara kul om nån robotdammsugare kunde berätta vad han tycker om icke rumsrena hundvalpar.

Björn sa...

Du som svetsar på fjärrvärmecentraler titt som tätt(?)... kan du inte få med dig en plattvärmeväxlare med dig hem isället?

Stellan sa...

Björn, det har jag redan fått med mig, men...
Det krävs inte mycket alger för att sätta igen en sådan, dessutom så ville jag bygga in växlaren i expansionskärlet.
Visst kan man ha sjövattenfilter, men hellre nåt som skiten kan gå igenom, än ett filter att rensa.

Anonym sa...

Ser bra ut. Jag hade gjort likadant om kunskapen funnits.
Tillbögad och bögputsad jo jag tackar ja, men man är väl inte homo bara för att man trycker på polarn i tvåan ?

/Johnny Boy

martin sa...

Syrafast vad är det för trams, duplex eller superduplex ska det vara så har du riktig korrosionsbeständighet :)

Stellan sa...

Jaha, jag trodde det var CuNi eller titan som gällde om det skulle vara på riktigt? Duplex är ju ett vaccin.

Kotten sa...

Vad för sort vaccin är det?

För övrigt undrar jag hur värmeväxlaren är dimensionerad? Hur ser beräkningen ut?

Conny sa...

Blir spännande att följa detta!
Kommer själv att köra med en plattvärmeväxlare till sötvattenkylningen, i vår Skiboat med Cheva Big Block.
Hoppas på mycket bilder på placering av expansionskärl och rördragning med mer!
Stort tack för en superbra blogg som följs dagligen!

Mvh
Conny

Göran sa...

Stellan, varför har du reklam för trosor ovanpå bandslipen?

Stellan sa...

Kotten, Stelkramp och difteri. Duplex är även benämningen på en dubbelkedja, vanligen förekommande i transen på gammla motorcyklar.
Jag måste erkänna att det inte finns någon uträkning... Jag höftade, och pratade med en bildad vän. Det är 7,5 meter rör och 15hk, så jag hoppas att det funkar. Har ingen aning om hur man räknar på sånt här.
Conny, kul att du trivs, givetvis kommer mera bilder.
Göran, menar du "It will fit"? Det var nåt jag skrev eftersom man kan mosa in grejer som inte passar i slipen, tills dom passar. Har dålig koll på trosfabrikat, jag är sällan i kontakt med sådana, då jag själv trivs bäst i kalsonger...

Olle sa...

Med 10 mm rör blir det en mantelyta på cirka 0,24 kvm. Det motsvarar en rörvärmeväxlare med korsflöde på cirka 30 kW. Torde räcka för att kyla din Albin såvida havet inte blir för varmt. Du måste givetvis se till att din pump också klarar nödvändigt flöde. Skulle tro att det kan räcka med en 10-15 liter per minut. Allt är dock gissningar. Det går att räkna på men eftersom det är svårt att beräkna verkningsgraden i din värmeväxlare så blir det i alla fall empiriskt.

martin sa...

Du kanske redan har googlat men tydligen kan sånt man kallar A4 syrafast korrodera rätt friskt i saltvattenmiljö och då ska man ha super-duplex men du kommer ju putsa till det där så mycket så rosten inte har en chans att börja någonstans.. :)

http://www.smt.sandvik.com/en/products/tube-pipe-fittings-and-flanges/high-performance-materials/duplex-stainless-steel/sandvik-saf-2507/