fredag 31 januari 2014

Björn har gjort det igen!

Björn L har smekt ihop en adapter för att kunna montera en alldeles extra högteknologisk bränsleinjektor på knarren.

Jawan gick ju som en klocka vid provstarten, men det ska vi nog råda bot på nu.

Jag ser fram emot en dags skruvande med alla justeringsmöjligheter som står till förfogande via Wal Phillips försorg. Rykten gör gällande att även bränsleförbrukningen kan bringas upp till oanade höjder med detta smycke bland bränsleblandare, och att man trots detta kan avnjuta kraftiga "flat spots" både här och där i registret.

torsdag 30 januari 2014

Imponerande skit

Nu är det på tiden att det bjuds på lite kultur här på bloggen.
Magnus "Schmuul" är en snubbe som gör redigt hårda konstverk som borde falla bloggläsarna i smaken.

Grunkorna på den här sidan, är ännu ballare än dragstern på bilden.

http://ringbloms.com/?/Art/robot/

onsdag 29 januari 2014

Lappjävelns Stockholmsbuggy

Palle Lappskrälle har fått ett sånt storstadskomplex där han sitter ute i obygden, att han smäller hela glesbygdsbidraget på att bygga sig en alldeles egen Stocholmsbuggy.

När den är klar ska han bygga en A-Ford med sida, och den ska det sitta en Scot-puffburk på. Det blir inte nån Stockholmsbuggy, det inte.

tisdag 28 januari 2014

Problemlösning

Mässing har ju som bekant det bästa förhållandet mellan styrka och vikt.
En annan bidragande orsak(som ligger närmare sanningen) till det aktuella materialvalet var att jag hade några schok med detta material som snarare kan ses som en förorening, än en legering.

Och vad fan ska man ha mässingplåt till egentligen?
Annat än att göra fruktskålar i julklapp till morsan.

Fraktur

Än en gång har jag visat mig förfoga över en stark övertro på vissa metallers beskaffenhet.
Så farligt vibrerande ju inte hojen, man såg ju åtminstone var man körde.

Nu måste jag fundera ut en snabb lösning med det material som finns att tillgå på höloftet.

I morgon måste jag fan börja med båtinredning, istället för att pundarmeka med allsköns raggarlösningar.

måndag 27 januari 2014

Beslutsångesten är över.

Manolito-Jawan åkte i till slut.
Inte lika tufft som Kjelle B-Weslake, men jag pallar inte att junka med batterier som inte grejar en frostnatt.

När jag känner mig mogen för ekonomiska utsvävningar köper jag mig en tändbox och hinkar i det brittiska stålet i ramen igen.

Mera elproblem.

Nån som vet hur det här skiten på fräsen ska kopplas?

lördag 25 januari 2014

Någon elkunnig här?

Hur funkar det egentligen?
Hur länge borde ett 6Ah batteri hålla juste spänning om det driver en tändspole och det är runt 10 minusgrader?
Går det att ladda det mellan körningarna med kablar till ett bilbatteri?


El är verkligen inte min grej.

Summering av dagen.

Dagen började med att dubben visade sig vara extra elaka. Körningen liknade mest isracing, fast med en inblandad rädsla för att greppet plötsligt skulle svika.
Det känns säkrare att åka på sladd, än att vänta på den...

Vi slipade av spetsarna på dubben och fick lite för bra fäste men som dock tillät lite sladd. Av nån konstig anledning så släppte det hejdlöst och okontrollerat emellanåt. Vi slipade lite till på dubben, och då försvann fästet helt! Sedan vässade vi dom lite och labbade med ringtryck, tills dom funkade enligt förväntan.

Dessvärre missade motorn då den kom upp i varv, och resten av dagen felsöktes det. Spolen eller kondingen är huvudmisstänkta. Batteriet var dessutom nere på 9 volt efter lite körning. Om det beror på kylan vet jag inte, men en spole kan väl inte sluka ett 6Ah batteri på en halvtimmes gångtid?

Hur som helst så vet jag inte om jag orkar rådda med det, då jag även måste hinna renovera båt, så jag tror att Manolito-Jawan åker i. Den har ju tändmagnet, och då kan ju inget gå fel!

En liten film.

videoIdag har det hasats moped... Och skruvats, som vanligt.

Stämningsfullt.

En Weslake som vilar ut på isen, är en syn för gudar.

Fiasko

Framskärmen visade sig vara väl lång, för när jag lade ner hojen, så åkte skärmen in mellan hjul och is.
Givetvis gick jag omkull.

Snart så...

Banan är klar, och cigarr har vi rökt.
Nu ska det gasas!

fredag 24 januari 2014

Kyligt

Magnus W, som är här på bloggen och kommenterar emellanåt, är fan hårdare än Hånken. Han tog hojen från Nueva Estockholmo till Mc-mässan i Göteborg.

Ibland, när han inte åker hoj, så brukar han köra flygplan. Ett av flygplanen var ett sånt som man landar på vatten med, men det sjönk efter en grundstötning!
Piloter har tydligen inte sjökort med sig.

Bottenfruset.

Det är fan slut på humorn, när det ser ut så här i knaggen. Man kan ju tänka sig att sittringen är lite kall att sätta sig på.

torsdag 23 januari 2014

Heminredning

Min kompis Raymond har bankat ihop alla ekbords moder. Bänkskivan och benen har en dimension som får en gjuten betongplatta att framstå som svajjig.
Detta är så långt ifrån mitt Ikea-kök man kan komma.

Spacer, eller mellanlägg som det borde heta.

Björn L, har tillverkat ett shims för att flytta bakdrevet, då kedjan visade sig slaska i dubbarna.

Vi gjorde en hjuldistans av stål igår. Den enda anledningen till att den blev av stål, var att aluminiumbiten som fanns till förfogande var rysligt lång, och jag har inget stickstål. Att såga verkade på tok för tidsödande. Dock så fanns det en stålbit av lagom längd, så den fick duga.

Björn kompenserade för den extra vikten genom att fräsa lätthål i spacern, shimset eller mellanlägget som syns på bilden. Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellen.

Punkalagning

Att lägga om däck på en motorcykel utan att sticka hål på slangen, är svårare än att bygga en hel motorcykel.
Detta är andra försöket, och slangen har kompletterats med en lapp.

Som vanligt visade det sig problemen bero på materialfel, för då vi böt ut mina dyra däcksjärn mot Björns äkta brittiska monteringsverktyg av okrossbar plast, så funkade allt.

Weslaken small igång så fint igår, och fyllde garaget med väldoft i sådan mängd att det blev svårt att andas. Snart ska det vurpas!

tisdag 21 januari 2014

Två flugor i en smäll

Nu ger jag svar på tal i två frågor, under förra inlägget.
Rocket, notera handskarna!
Gunnarsson, jag har själv myntat talesättet:
Det finns tre saker en man aldrig får göra, slå kvinnor, spilla öl, eller sälja en Storsida. Jag har gjort mig skyldig till ölspillande ett flertal gånger, sålt en Storsida, men givetvis aldrig slagit en kvinna.

Hur som helst, så såldes den föregående hojen, för att finansiera byggadet av den mindre praktiska "vidareutvecklingen" som syns på denna bild, tagen av Gunnar Ljungstedt under turen till Norrtälje.
Tändspolen brann upp två kilometer innan grindarna till utställningen...

Nej, jag var inte glad.

Min saknade gamla Storsida

Fan, det blev ju lite dålig stämning i kommentarsfältet längre ner.
Jag lättar upp stämningen med en skitdålig bild på en skittuff hoj.
Åhh, vad jag saknar den hojen! Den kunde man satt dubbdäck på och sladdat vintervägar med.

Jag minns då jag en gång anlände till hojfiket vid slingerbulten, med låst och skrikande bakdäck förbi alla sporthojar på parkeringen och ut på gräsmattan.
Där lämnade jag hojen, koncentrerade mig på att se hård och oberörd ut, och beställde en kaffe.
Jag borde ha haft en cigg i mungipan också...

söndag 19 januari 2014

Köttiga prylar

Så var då även en skyddsdetalj, med syfte att se till att testiklar och penis inte avlägsnas från kroppen vid ett eventuellt turksvaj, tillverkad.

Skärmen blev ju köttig så att det står härliga till, men hellre det, än att se ut som Barbies pojkvän, Ken, i skrevet.

Om kölden håller i sig, lär det fläskas på lämpligt träsk till helgen.

Svetsrök

Dagen har innehållit allt en växande pojke kan behöva.
Fika, utklassning av ungar i pingis, svetsrök, plåtbankande och inandning av terpentinångor i ett skitkallt båttält.

Eftersom merparten av barbarerna som läser denna blogg inte tillhör den delikata skara förstaklass-människor som uppskattar oljad mahogny, så blir det en bild på enn gräddsvets istället.

lördag 18 januari 2014

Den här är till dig, Dasen. Kungen bland firmabilar.

Detta var SE Services firmabil under några år, och den var ju så nedrans härlig. Komforten på detta 2,2 tons lok var helt obeskrivlig.
Dessutom var den helt orörd med en ägare från den var ny fram till -99, patinan var fantastisk.

Tyvärr var den förhäxad, så jag var tvungen att sälja den.
Saknar den lika mycket som alla andra balla grejer jag sålt.

fredag 17 januari 2014

Bland det bästa jag läst.

Denna debattartikel går inte av för hackor.
Få är de gånger jag läser en tidning och känner en så stor beundran för skribentens genomtänkta argument, som denna.
Det som gnager i mitt huvud när jag ska sova, har nu fått ord, tack vare denna lysande skribent.

http://www.alandstidningen.ax/insandare/naiv-ton-flyktingdebatten

torsdag 16 januari 2014

Här har ni!

Snygg-Drusse och Kuba hjälper till att lyfta ur moroten ur min före detta firmabil.
Att röka cigaretter är både dumt och äckligt, men det ser ju förjävla tufft ut när nån mekar med en cigg i mungipan.
Kolla bara hur tuff Drusse ser ut!
Under flera år köpte han endast små paket eftersom han alltid skulle "sluta efter det här paketet"...

Nu har han i alla fall slutat, så riktigt så här tuff ser han inte ut när han mekar längre.

Tjaa, vackert blev det ju inte

Nu är fiaskot räddat, och halvorna punktade.
Nu tror jag att det får bli fortsättning på måndag.

Men satan!

Nu gjorde jag två vänster sidor... Igen...

Skärm på g.

Skönt att få brassa lite Pullmax, det var länge sen.

onsdag 15 januari 2014

Ämnen

Likt en andra klassens tv-kock, har jag förberett inför morgondagens kvällsprojekt.
Trogna bloggläsare ser vad det är som ska tillverkas.

Dagens trivseljobb

Tråkig historia när rören rostar så här.

Ännu tråkigare historia att shuntjäveln var insvetsad på plats!

Riktigt astråkig historia att jag fick vika ihop mig som ett gem, och svetsa rör underifrån utan att se vad jag gjorde med svetslopporna regnande över nyllet!!

Hur kommer det sig förresten att svetsloppor kan lägga en 90 gradig sväng då dom just passerat glasögonen, och leta sig in i jacket? Mina ögon måste fan vara magnetiska.

I morgon måste jag tjacka mig en svets-spegel och ett cyklop!

tisdag 14 januari 2014

Grill

Letade lite bland gamla bilder idag, eftersom Arne Skoog behövde bilder av renoveringen av hans Chevelle, till nåt tidningsrepotage.
Då dök det upp lite gamla projekt som jag gjort på den tiden då jag hade SE Service.
Här är en grill som jag gjorde för tio år sedan.
Den var till en bil som hette Superkolan, som for runt på lite shower.
Rocket känner säkert till den.
Grillen tog en stund att tillverka i alla fall.

I morgon kommer en annan gammal bild, då Drusse står med en Marlboro i mungipan och ser otroligt tuff ut. Missa inte det!

måndag 13 januari 2014

Oljan är på

Linoljans välgörande effekt på humöret kan ej överskattas!

Om det inte vore för frosten i mustaschen så skulle man inte märka att det är åtta minusgrader på arbetsplatsen.

Märkligt

Jag jobbar på ett mejeri för stunden, det finns många märkliga saker att lära sig här...

söndag 12 januari 2014

Vekhet!

Här har jag gått och gnisslat om vilket äckligt och fuktigt väder vi har haft.
Nu blev det så äntligen vinter, och visst var luften i båttältet märkbart torrare.

Dessvärre verkar det som att den lilla stake jag hade i kroppen tidigare vintrar, har flytt sin kos fullständigt.
Idag räckte det med sex minusgrader för att fötterna skulle paja helt.
Dessutom verkar det som att jag blev sjuk på kuppen, så nu måste jag slå ihjäl resten av kvällen framför öppna spisen och dricka Calvados som jag sköljer ner med Lapin.
Man får göra lite uppoffringar för att friskna till, kroppens signaler måste man ta på allvar!

Man skulle ha en Uttern 5000AC istället, då hade man hållts i ett varmt garage om vintern, med WASP och Turbonegro i högtalarna och en TIG-brännare i näven.

Dags att kränka lite!

Didde bifogade denna bild på sin båt, och vädjade om att få bli kränkt. Nu har jag i och för sig vänt kappan efter vinden och lagt kränkningarna på hyllan för ett tag, men denna farkost är av sådan art att ett undantag är på sin plats, eller snarare ett krav!

Jag har påstått att saker som konstrueras enbart med tanke på funktion, blir vackra per automatik...
Jag hade fel, så fruktansvärt fel!
Sagda tes, fungerade då man refererade till jaktplan och rejshojar, men fan inte på båtar.

Att Didde, som jag vet har en estetisk ådra, som slås an av högteknologi och prestanda, fraktar sitt arsle runt skärgården i en dylik tingest är en gåta större än påsken.

Hur kan denna båt ha lyckats ta sig hela vägen från ett ritbord(eller mer troligt ett utslag på en servett under lunchen) till produktion, är fullkomligt obegripligt.

Att den senare har hamnat i butik, och faktiskt blivit såld, kan omöjligt förklaras på ett begripligt sätt.

Den gamla postbilen Tjorven, framstår som ett strömlinjeformat fartvidunder ritat av en framstående italiens designbyrå i jämförelse.

Denna båt är så fruktansvärd att jag inte finner ord, och jag utgår ifrån att formgivaren undvek att svara på frågan: Hur går det på jobbet? Som hans mor troligen ställde då dom språkades på telefon straxt efter att hans designförslag antagits av ledningen för produktion.

Jösses!

fredag 10 januari 2014

Isen är på väg!

När radion kom med det glädjande beskedet att banan skulle lägga sig blanker och finer på samtliga träsk, så dubbade Björn raskt det återstående däcket.

Det ser ut som att en längre framskärm kan vara en bra idé. Detta trots att jag fått en olycksfallsförsäkring av min arbetsgivare. Huruvida jag fått denna försäkring tack vare att Weslaken börjar bli klar, förtalte aldrig sagda arbetsgivare. Men den kan ju onekligen komma väl till pass.

onsdag 8 januari 2014

Exklusivt!

Kan det verkligen finnas en enda människa som köper en tvål på grund av att den påstås vara en "begränsad upplaga"? Den har i alla fall inte hamnat i vår dusch av den anledningen.
En bil med lite extra lull lull, kan jag förstå att man suktar efter, och jag kan även se syftet med en mindre serie som piffats till med lyx såsom elhissar och utvändiga backspeglar på båda sidor, men en tvål??

Jag undrar verkligen hur det lät i sammanträdesrummet på Dove, då en av dom vassa och hungriga yngre påläggskalvarna i styrelsen(rena spekulationer, från min sida), kläckte den lysande idén om hur dom skulle kunna öka på sin försäljning.
Och hur det lät när dom mer sansade människorna i rummet, försökte förklara att det inte var bilar, utan tvål dom sålde...

Jag skulle hellre ha varit en fluga på väggen i det rummet, än på efterfesten till ett seminarie för lesbiska sexmissbrukare.

I bakgrunden skymtar en blandare med plastskal, förövrigt.

Mera slipning

Kanterna runt alla speglar är lite förbannat tidsödande att få stil på. Men det börjar ändå kännas lite trevligt igen. Jag tänkte dra lite paralleller gentemot lättjefyllt plastbåtsägande, men det går ju inte utan att kränka nån.

Så jag går och duschar av mig mahognydammet och drömmer om motorcyklar istället.

tisdag 7 januari 2014

Trevlig överraskning

Det visade sig att min båt är med i en almanacka här på ön, det var trevligt!

Däremot var det en mindre trevlig grej som gick upp för mig i kväll då jag stod och slipade på ett skott(vägg) i Mildrid.
Att renovera båtinredning är ju skittråkigt!

Trångt och jävligt, dammigt och äckligt.
Dessutom går det ju inte att röra sig ombord på en båt utan durkar(golv), utan att man snubblar och halvt slår ihjäl sig flera gånger per kväll.
Och detta ska jag hållas med hela vintern, och dessutom kalla för "min hobby".

Nu går jag och duschar av mig mahognydammet.

måndag 6 januari 2014

Dagens boktips

Den här boken kommer väl till pass en dag som denna. Lite visdomsord och vägledning är nog vad jag behöver.

söndag 5 januari 2014

Firmafest

I kväll ska jag ut på kryssning och ha firmafest.
Tydligen så ligger det till så att Ålands näringsliv anordnar själva galejet, vilket gör mig aningen nervös.

Jag har en förmåga att borde bli ful i mun, och svamlig när jag är på fest. Jag har diagnostiserat mig själv med "Alkoholrelaterad Tourettes", vilket sällan är ett problem i goda vänners lag.

Men skulle jag råka fyllna till och ställa till med skandal i kväll, när hela öns näringsliv är på plats, så återstår endast att söka jobb inom offentlig sektor.

lördag 4 januari 2014

Brev till FMM

När jag byggde mitt hus för en tid sedan så konstaterade jag att en del av Sveriges nedmonterade yrkesstolthet hamnat i mitt badrum.
Jag har inte förrens i kväll tagit mig tiden att ta kontakt med vederbörande leverantör av sanitetsprodukter, men så här skrev jag(hoppas jag inte kränkte nån):

Hej,
Jag har sedan jag började arbeta som röris i slutet av åttiotalet, alltid med stor tillfredsställelse monterat era blandare.
Efter att ha varit borta från rörmokeriet i tio år, så flyttade jag till Åland och började återigen arbeta som rörmokare.
Här på Åland tvingades jag till mitt stora förtret ägna mitt yrkesliv åt att montera Oras-blandare med kromat plastskal!
Dessutom fanns här inga tvättställsblandare med lyftventil, något som av mig sågs som ett hån mot det moderna samhället, och allt som arbetarklassen kämpat för i så många år, nämligen lite vardagslyx.

Då jag själv byggde mitt hus på sagda ö, berättade jag med stor inlevelse för mina kollegor, att dom minsann skulle få se på maken till svenska kvalitetsprodukter, då mina importerade FMM-blandare kunde tänkas anlända.

Döm om min besvikelse då jag inför min förväntansfulle verkmästare öppnade kartongen med nyanlända premiumprodukter, och packar upp två duschblandade av kromad plast!

Dessutom har ni haft den dåliga smaken att byta ut leden till lyftventilen som förut var av förnicklad mässing, mot dito  i grå plast. Har ni själva lyckats få dessa lyftventiler att fungera tillfredsställande sedan införandet av plastled? I så fall måste jag gratulera er, och konstatera att ni är bra mycket händigare än mig, eftersom min bara flexar och spänner i plasten så att jag varken får ett drägligt lyft eller en ventil som hålles stängd.

Jag förstår att ni inte kommer att gjuta upp ett par riktiga duschblandare utan behov av kromad "navkapsel" för att blidka eder missnöjde konsument, men jag hoppas att ni gräver fram två exemplar av den gamla mässingsleden, så att jag kan fylla upp mitt tvättställ och raka mig igen, då mitt ansikte sedan blandarmonteringen för tankarna till Hizbollah!

De varmaste hälsningar, med förhoppning om bot och bättring.
Eder ödmjuke
Stellan Egeland

Gammalt inslag från nån amerikansk tevekanal.

                                                           
Hittade just det här inslaget från den tiden då jag var tuff (tills man hörde min skolengelska), och fick åka runt i den stora världen och balla mig för brudarna.

Nu blev jag lite nostalgisk och måste bedöva mina sinnen med Calvados, innan ångesten kommer över mig.
Den kan ju i värsta fall leda till att jag måste bygga mig en ny hoj, och det är ju jättejobbigt.
Dessutom är ju Vm på deken och till råga på allt i Tyskland numera, och vem fan vill åka dit?

(Kränkte jag nån tysk nu tro?)

Efter

Himla trivsamt, asså.
Nu är den här delen färdigskrapad.
Nu ska det pluggas lite skador, innan det är dags för slipning.
Sedan ska det linoljas och stå i minst tio veckor innan första lagret(av nio) fernissa kommer på.

Före

Rackarns äckligt, asså.

Skraparglädje...

Kan vara nästan lika tillfredsställande som skaparglädje. Att få fram den gamla fina mahognyn under alla varv av krackelerad fernissa, skänker en viss glädje.

Det stora dilemmat med veteranbåtsrenovering är att komma i närheten av den önskade finishen, utan att överrenovera. Man vill ju ha kvar så mycket som det går av orginaldetaljerna, men dom har ju skändats av generationer av gubbar med borrmaskiner, spikklammer och antennkablar.

Om man byter ut för mycket trä, så kommer man få känslan av att åka S&S knucklehead, eller raggarbil med TPI-motor. Inget fel i det(jag vill ju inte kränka nån), om man nu gillar det, men det är inte min grej.

Så för att behålla den båten som byggdes för drygt åttio år sedan så får man snällt plugga alla gamla hål och göra det bästa av situationen.

Men satan vad fuktigt och rått det är i det förbannade båttältet!

fredag 3 januari 2014

Sportbåt

Fiorella är en så rackarns fräsig sportbåt.
Med sina mått 10,25X1,60 är hon kanske inte försthandsvalet om man ska korsa Atlanten under hösten, men satan så frän grej att patta på med utanför östra hamnen och fukta upp trosor med en vindstilla sommarkväll!

Och hur han lyckades lägga till på den där platsen är för mig en gåta, det är ju som synes inte så gott om plats bakåt. Båtar med roder är ju dessutom inte riktigt lika lättmanövrerade som moderna 'svängahelapropellernbåtar'.

Jag lade själv till på samma plats under den dagen, under stor möda, och då bör det tilläggas att Mildrid bara är 8,5meter.

torsdag 2 januari 2014

Sportredskap.

Sakta växer min Weslake fram. Det finaste som fötts ur brittisk efterkrigsindustri.
Åttiotalet var utan tvekan en jävligt tuff Speedwayperiod.
Arbetarklassens motorsport, som den var innan Folkrace axlade den manteln, och fick motormän att framstå som grottmänniskor. Femhundrornas r-olje doftande varmkörningar i depån, byttes ut mot hamrande på infettade gamla Saab-kulbultar.

Farten försvann till förmån för buckliga bruksbilar som krockade sig fram.

Dom hårdlödda,förnicklade och flejkade tvåhjulingarna ersattes av penselmålade härken som vandaliserats av migsvetsar med rörtråd från Bilbuttericks och trimmats med motordelar från Hobbex.

onsdag 1 januari 2014

En liten film om vanskapta åkdon

http://youtu.be/Z0bplhdj3e8

Bergman har gjort en proffsig film om en udda men ej destå mindre ädel idrott.
Killarna som kör den gröna holken i leran är jag och Fredde.

Dagens tips

Lämna aldrig skiftnycklar ute i solen!

Mera vackra vyer

Tänk att likt ett barn, få krya in i bilen och bara rota bland alla fina grejer.

Vackert ställe

Sture är en kille som har känsla för trädgårdsdekoration. Jag vill också ha en så här vacker tomt!

Miss

videoKanonen verkar behöva ett sikte för att bli riktigt effektiv för jakt.

Kanon.

Min kollega Björn, ska skjuta måsar med sin potatiskanon.