söndag 11 januari 2015

Barnkanalen i blåsväder



Denna gulliga musikvideo var med i Barnkanalen, och då blev det ett jävla liv.



Den har kritiserats bla, för att vara heteronormativ och transfobisk, för att dom sjunger att killar har snopp, och tjejer har snippa, och det stämmer tydligen inte, då det finns många tjejer som har snopp. Det lär också vara fel att snoppen har mustasch, medans snipan har ögonfransar.



Jag blev ju lite genusnyfiken och gick in på en sida som heter: www.genusfokus.se

Där påstås att "Människor föds inte som kvinna eller man, dom blir det".



Det var väl bland det märkligaste jag läst. Oavsett den sexuella läggningen, så är man väl kvinna eller man?

Har jag brustit i min uppfostran av mina döttrar när jag sett dom som tjejer?

Vad menade egentligen barnmorskan, när hon sa att jag fått en dotter?



Frågorna är många nu...

13 kommentarer:

Masen sa...

Hen kan du vara själv, gubbkärring!

Drusse sa...

Ja, vad skall man säga... Fantastiskt märkligt tycker iaf jag att det är! Såg på någon dokumentär på tv:n för en tid sedan (minns ej vad den hette) där de intervjuade en kvinna som hade ett litet barn som kanske var i 5-års åldern som hon behandlade och uppfostrade könsneutralt dvs att hon kallade ungen för "hen" vidare så hade ungen både kjolar och lite mer "killigare" kläder som alternativ, leksakerna var könsneutrala och hon modifierade sagoböckerna så att det bara fanns hen i dem. Hon vägrade att berätta om hen var en tjej eller kille för det var helt ointressant... pust! Jag kom ihåg att jag och Karin bara satt och glodde på varandra och skakade på huvudet. Undrar om det är helt ointressant med kön även när det kommer till vem som kan bli gravid och är det lika viktigt med könsneutralitet när det kommer till alla arter, när det kommer till djur benämner man det väl som hane och hona? Fast jag har ingen utbildning på högre nivå så jag fattar väl inte ett dyft... TRAMS!!!

Anonym sa...

Det där med hen, är i alla fall utanför mitt kompetensområde!!

Mvh Skogåsbon

Olle sa...

Ur ett allvarligt perspektiv så är det nog viktigt att vi har ett umgänge som innebär att vi accepterar att människor kan ha andra könsidentiteter men det undantar inte det oomkullrunkeliga faktumet att män har snopp och kvinnor snippa.

Det får mig att tänka på rotgas och undvikande av rotfel. När jag för en herrans massa år sedan fick lära mig svetsa med pinne på saligt avsomnade Ekensbergs varv så fick jag lära mig att rotfel vanligtvis uppstår om man har för grov elektrod!?

Stellan sa...

Olle, jag vet inte. Pinnsvetsning kan jag inget om.

Olle sa...

Hur i hela friden har du då lyckats få två välskapta och välartade döttrar?

Mikael Svartsjö sa...

Ska vi prata HEN måste vi också prata om HOM som är den maskulina formen av HEN...

Lester Boré sa...

Stellan.
Min uppfattning är att det är hela Sverige som är i blåsväder...

Fixarerik sa...

Man kan ju lyssna på hårdrock också...
Det är tufft och könsneutralt.

BITTERPITTEN sa...

Enda fördelen som jag ser med ett könsneutralt samhälle är väl att man kan börja gå i Burka. Det skulle vara skönt ibland när man är trött på att bli igenkänd och har en bad fejs dag.

Jacob sa...

Sverige.
Tänker jag varje gång jag läser något om detta fenomen.
Och jag blir mer och mer övertygad om att Sverige är tämligen ensam i denna världen om detta problem. Eller vad man nu ämnar kalla det.

Om man nu en gång håller på och problematiserar allt vad tygerna håller borde man väl också anmärka på hur snoppen framställs. En evigt erigerad snopp återger kanske inte en helt korrekt bild. Det är väl, får man anta, allt annat än ett normaltillstånd.

zubbe sa...

Usch, du får inte lura ut oss på sådana sidor som genusfokus, jag var ju tvungen att googla vidare och fick reda på att jag var cis-man och jämställdist, samt att jag lever under ständigt dödshot från ultrafeministerna :/

Anonym sa...

Lite inne på samma linje som Bitterpitten, burka måste vara nice.
Perfekt när nordan blåser in, och så slipper man byta om varje gång man skall råna banken.

/Johnny Boy