lördag 10 januari 2015

Dagens svetstips

Nu ska ni få ett litet gratistips här, om hur man minimerar risken att köra över sin egen framgaffel.

Jo, jag måste ju lappa i en bit, då jag kapat bort allt sjukt material från den sunkiga ramen. Rörbiten som jag lagt i, har fått ett skapligt övermått och kapas till efter svetsning. Detta är för att ha material som kan leda bort värmen under svetsningen. Annars kolar materialet ur, och svetsen som sedan läggs mellan rör och styrhuvud får får en sämre kvalité.

Den fackmässiga termen för detta fenomen, är att det blev "skit". Eller med en modernare svenska att det blev "knas".

Mer djuplodande tips en så, får ni inte utan att jag debiterat ett rimligt konsultarvode, eller att ni efterskänker mig asmycket prima ek, syrafast, linolja eller pengar till projekt "Rädda WikingXI"

6 kommentarer:

82x112 sa...

Fifan vad grymt! Rena Pogo Pedagog (och kompetens inom TIG-svetsning har du ju).
Har tyvärr inget eller väldigt lite av de pryttlar som efterfrågas till Expeditionsfartyget. Men jag håller till godo med de tips som bjuds.

martin sa...

Brysksvetsa med värmepang?

martin sa...

Man skulle även kunna säga att materialet kolavippen.

Stellan sa...

Martin, är det en fråga du har ställt?

martin sa...

Jag tänkte att om man kan bryskrikta så borde man kunna brysksvetsa också?

Sen drog jag till med en ordvits lika tråkig som Josefs dito. Eller han var iofs rolig, var har han tagit vägen?

Stellan sa...

Det vete fan, jag ska kolla med han, vad han hålls med.