söndag 4 januari 2015

Lättsamt

Blev ju lite tunga bitar här på bloggen i helgen, så nu lättar jag upp stämningen med lite mahogny.
Allt detta virke är mina nya durkar, som nu plockats isär för slipning, oljning och lackering.

Det är faktiskt ganska uppfriskande att stå i ett kallt båthus med vågorna kluckandes under golvet, när man är lite bakis.

Björn L, hade rock-kalas igår och det var trevligt. Vi hade dock ingen barnvakt så vi fick schappa redan vid halv tolv. Detta räddade mig från att må lika dåligt som Björn i dag.
Han fick tydligen ebola av att varva gamla sidventilare på efterfesten...

65 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Om det var hårdrocksfest så blev det en hel del Baileys antar jag...

OM så nu var fallet så hoppas jag att alla närvarande kan bevara en hemlighet? I annat fall så är det inte omöjligt att RFSL hör av sig.

Anonym sa...

Hur ser tids korrekta fendrar ut?

//Philip

Björn L sa...

Jag såg ingen baileys..men jag vete fan,jag gick hem rätt tidigt tror jag.

fd Kollegan Björn sa...

Jag är orolig Stellan: du har en massa grejer på golvet i båthuset. Mittiallt kommer Sjöberg med högvatten och ställer till rackartyg!

Jörgen Karlsson sa...

Jag letar lite efter en tvåcylindrig till din nya båt. Man jag vill bara kolla:
Jag vill inte möta Lester och flera andra av dina beundrare, jag respekterar i dagsläget bara Olle som jag känner sedan tidigare.


Håll bloggen til din kompetens , snälla.

Jag har min byggtråd kring min Sportster på Sporthoj.com den håller jag helt ren. Jag rekommenderar dig att göra detsamma

Hälsningar
Jörgen

Jörgen Karlsson sa...

Här har du en redig Svensktillverkad NOHAB-tvåtaktsdiesel Niklasmotor. Lyss til tvåtaktsmullret, Jag har själv chiefat på en en Tug med ligadan motor (Achilles) . Fantastiska motorer!.

Släpp nu dina tänkarkompisar och lyssa till oss äldre.
https://www.youtube.com/watch?v=Zp5oxnqvZxY

Lester Boré sa...

Björn L.
Jag förstår.
Baileys är ju iofs inget man skyltar med så det kanske fanns "under disk"...

Jörgen.
Jag förstår inte vad du menar med att du inte vill möta eller respekterar mig?

Konstig kommentar...

Anonym sa...

Hej Lester
Jag tycker att du är en negativ faktor i Stellans blogg (som jag alltmer sällan besöker)

Jg har just kommit hem från en 2-veckors semester i i Kuba och sett vad USA:s sanktioner gör med ett land. Naturligtvis ska Sverige hålla invandringen på en integrationell nivå. Det kan innebära en initial minskning.
Men det är trivialt att inse varför Reinfeld plus sossarna vill hålla uppe invandringen.
Som det ser ut nu kommer jag som är 47 behöva jobba tills jag är ca 88 år gammal utan invandring. Det är elementar nationalekonomi

Vår konsumtionskonomi med överbelånade bostäder fodrar det här helt enkelt- Själv bor jag sedan 20 år i en 23-km3 hyreslya och är helt lånefri. Men ni som har stora lån borde verkligen tänka efter varför jag ska sponsra de överbelånade, och definitivt tänka över invandringen.

Regeringens enda hopp är invandringen, och vi som bor i Sverige borde hjälpa till ayy integrera fler. Det är anbledningen till Reinfelds uttalande. Dvs både att hjälpa de hitkomna och Sverige.

Jörgen Karlsson sa...

Det var jag som skrev inlägget ovan Läster

/Jörgen

Preben sa...

@Jörgen:
Nu är det väl enbart Stellan som kan bestämma vad som skrivs på bloggen, och han är väl medveten om hur det ser ut när han skriver inlägg som har med politik att göra, vill man inte ha det, finns ju även Viking XI bloggen, den är garanterad både fri från politik och även barntillåten.

Nu ska jag inte vara den som är den; men tror du inte att alla som kommer hit som anhöriga ska ha pension, och vem ska betala pensionen till de som kommer hit och aldrig kommer att jobba?

Johnny sa...

Vadå bakis...? Skulle inte du bli nykterist...?
Mvh
Blästrarn

God fortsättning förresten :-)

Lester Boré sa...

Jörgen.
Eftersom du tilltalar mig direkt så har jag naturligtvis inget annat val än att ge replik.

Att du tycker att jag är ett negativt inslag här förstår jag och naturligtvis tycker jag att det är tråkigt att du känner så, inte desto mindre förstår jag att du känner så.
Att du besöker bloggen mer och mer sällan är i min värld ett tecken på att ditt intresse för Stellans förehavanden har svalnat. Att du inte orkar med mitt dravel känns som en lam förklaring eftersom du med lätthet kan vifta bort det jag skriver om du så önskar.
Man kan ju inte sluta titta på nyheterna för att man inte gillar hur världen ser ut - eller?

Intressant är också att du anser att bloggägaren ska "hålla bloggen till sin kompetens" och att du kommer med uppmaningen "Släpp nu dina tänkarkompisar och lyssna till oss äldre."
Det är vad jag kallar en skaplig respektvurpa.
Vips blev du den där personen som står och pekar folk i ansiktet och förklarar för dom att dom inte förstår saker lika bra som dig...

Informationen om din Kubavistelse och de Amerikanska sanktionerna vet jag inte var du vill komma med.

Regeringens enda hopp är invandringen säger du, jag är såklart av en annan åsikt.
Att barnafödandet eventuellt skulle plana ut under en period innebär inte att pensionssystemet skulle kollapsa omedelbart.
Dessutom finns det andra sätt att förändra demografin, du nämner inte eventuella undanträngningseffekter eller att det finns andra sätt att öka barnafödandet. Det man gör nu leder till ett minskat barnafödande eftersom "svenskar" oftast vill ha jobb, bostad och ordning i livet innan man skaffar barn och med tanke på hur arbetsmarknad och bostadsmarknad ser ut i nuläget så kommer barnafödandet minska än mer på sikt. Att ett hårt skattetryck också påverkar är solklart. Dessa saker har regeringarna orsakat själva och därför kan inte medborgarna belastas fullt ut för detta.
Resonemanget om behovet av invandring blir således en självuppfyllande profetsia.

Jag skulle köpa argumenten om att vi behöver arbetskraft om det fanns en industrisektor som liknade den vi hade för trettio år sedan men nu gör det inte det. Arbetsmarknaden är betydligt mer krävande nu.
Det som händer i praktiken är att vi importerar arbetslöshet. Att delar av den arbetslösheten sen mörkas med arbetsmarknadspolitiska åtgärder är ovidkommande eftersom dessa åtgärder också är skattefinansierade.
Självklart finns det mängder med undantag men systemfelet blir inte mindre pga dessa undantag.

Alla vet ju hur politiker bävade för den dagen då -40talisterna skulle pensioneras, men vad hände när det väl blev ett faktum? - Ingenting. Vissa av dom köptes till och med ut i förtid för att företagen inte hade nåt behov av dom.
Det bör tilläggas att Sosseregeringen genom Göran Persson, precis innan denna "masspensionering", stal minst 70 miljarder ur AP fonden under 1999 och 2000 och använde i statsbudgeten. - Dvs han tog pensionspengar och lappade en klassisk sossebudget. Dessutom var och är han väl medveten om vad han har gjort.
Om detta finns det massor med information för den nyfikne.
Pengarna som stals hade sannolikt använts bättre om dom hade kommit pensionärerna till livs.

Självklart ska alla hjälpa till med integrationen men det måste finnas reella förutsättningar för det också. Som det är nu finns inga möjligheter att göra det på ett vettigt sätt. Allt fler insatta röster vittnar om att systemet är på väg mot kollaps eller redan har kollapsat och då måste vi rätta till det, oavsett vad som är anledningen till invandringen.- Vi klarar helt enkelt inte ta hand om dom som kommer hit.
Det finns andra utgiftsområden som enligt mig är viktigare just nu, med respekten för skattebetalarna som utgångspunkt alltså.

Att globalister som Reinfelt förmodligen har en helt annan agenda än att Sverige ska fortsätta vara ett bra land för den yrkesarbetande massan känns självklart efter hans väldigt konkreta uttalanden, lönedumpning och en ny superunderklass är sannolikt drömmen...

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag utgår ifrån att du låter mig få veta om du inte uppskattar min närvaro. Jag avser inte att paja festen, situationen kräver dock att bladet tas från munnen när du eller någon annan bjuder in till ordväxling gällande det pågående förfallet. Ibland blir fokus lite väl stort på just invandring vilket är lite ensidigt, det kan iofs bero på att de grava integrationsproblemen vi ställt till med gör sig påminda på många ställen i samhället och därför halkar man lätt in i integrations/invandringsfrågan gång på gång.

Jag är såklart medveten om att det lätt blir för mycket agitation från mitt håll men då alternativet är att jag håller mig knäpptyst passiv och istället knyter näven i fickan, dvs att jag gör vad som från början orsakat den situation landet nu befinner sig i, väljer jag hellre att ta till orda. - Även om det tar tid och energi av samtliga inblandade.

Jag diskuterar inte med t ex Göte eller 82x112 bara för att få alla andra trogna bloggläsare att tröttna, utan anledningen är naturligtvis den motsatta.

rocket goldstar sa...

Tror faktisk att jag vet vilken tidpunkt du kroknade på bloggen Jörgen. Nu ska jag glo på Sporren som tuffingarna säger.

zubbe sa...

Ävafan, vill man inte läsa Lesters inlägg så får man scrolla förbi bara.
Sen tycker jag Stellans kompetens har mindre med saken att göra, är väl bra att han låter folk få framföra sina åsikter?
Så länge nivån är rimlig och det inte sker personliga påhopp tycker iallafall jag att det är underhållande.

Frun sa...

Oj vad lättsamt det blev när du skrev om mahogny ;)

Stellan sa...

Jörgen, jag förstår inte.
Du kollar efter en motor, men vill inte möta Lester, eller någon annan, eftersom du bara respekterar Olle. Hur ska jag tolka det?
Jag vill fortfarande ha en motor.

Nu ska jag ge en förklaring till varför jag har en blogg:

Bloggen är mitt fikarum. I ett fikarum kan man visa för polarna vad man har svetsat ihop, och man kan diskutera saker som man anser vara roliga, viktiga eller rent utav läskiga.
Att du inte anser mig vara kompetent att uttala mig i politiska frågor, kan jag inte göra något åt. Men det är väl mycket begärt att jag ska hålla klaffen för det?

Menar du: Skomakare bliv vid din läst?

Att bara lägga upp bilder på fina saker, är ju inte det som ger mig den stora behållningen. Jag får förvisso ofta beröm, vilket är kul. Men det finns viktigare saker i samhället än att mitt ego ska få beröm.

Ang, Lester. Jag roas av hans argumentation, även om jag inte håller med om allt. Jag roas även av 82X112, Göte och alla andra.

Om man inte roas av deras kommentarer, så kan man lätt välja att inte läsa dom…

Noterbart, är att man kan ha åsikter som Lesters utan att vara djävulen.

Kuba-grejen förstod jag inte alls, men min kompis Kuba, som du träffade på min fest, skulle nog inte beskylla jänkarna för det som hände med Kuba.
Obs, jag är inte en stor USA-vän!

Jag har vuxit upp i Haninge och Skogås. Jag arbetade som röris i förorter under stora delar av mitt arbetsliv. Jag har formats av det utan att vara rasist, men jag har ju sett, det jag har sett.

Jag har sett indikationer på att du har fel ang, din förhoppning om att massinvandringen ska trygga din pension.

Jag har gärna kvar dig som vän, men jag tänker absolut inte utesluta någon annan av mina vänner.
Jag har gott om vänner, och dessa har givetvis olika livsåskådning, och åsikter. Det är berikande.

Lester Boré sa...

Hahaha! Frugans kommentar är bäst hittills.

J2000E sa...

Ja, det tyder på att mängd text inte alltid är avgörande... nudge, nudge...

Anonym sa...

Får man fråga vart man får tag på prima mahogny? Känns ju inte som att man kan gå till byggmax direkt. Så är det specialfirmor som tillhandahåller sådant, eller ska man prata med äldre gentlemän på små öar som råkar ha stoppat på sig ett lager genom åren?

/Päron

82x112 sa...

Rocket: Jag gissar på ungefär när jag dök upp?

Lester Boré sa...

J2000E.
Point taken... :)

rocket.
Eller när jag började dravla?

Anonym sa...

Även jag fick ett behov av att kommentera efter att ha läst de övriga kommentarerna.

Fördelen med att ha en egen blogg eller fikarum som Stellan beskriver det är precis det att Stellan själv får välja innehållet.

Fördelen med att läsa en blogg är att man själv väljer vilka inlägg man läser och vilka diskussioner man ger sig med i.

Jag hittade bloggen för ett antal år sen efter att ha sökt mera info om Hustlern som jag fortfarande är väldigt imponerad av. Därefter har jag besökt bloggen nästan dagligen. Orsaken till de återkommande besöken är Stellans förmåga att i skrift och bild förmedla humor från vardagen och beundransvärda prestationer om det så gäller metall eller träarbeten.

De inlägg som har en mer politisk karraktär brukar jag endast ögna genom utan att läsa kommentarerna.

Mina egna inlägg på denna blogg kan väl räknas på en hand men det beror väl på att jag ogärna ger mig in i djupare diskussioner på nätet. I de fall då inlägget handlat om en snygg mahognybit så har nästan alltid någon annan redan kommenterat att det var en väldans snygg mahognybit så då tycker jag det är onödigt att upprepa utan jag nöjer med att förnöjt nicka medhållssamt där jag sitter framför min skärm.

Om denna kommentar tillförde något till bloggen är osäkert men för att inte anklagas att bara fylla ut bloggen med tomt prat så önskar jag Stellan och alla andra läsare en god fortsättning på det nya året.

//Mathias

Anonym sa...

Vad är det för jävla dumheter att be någon att selektivt bestämma vilka som får kommentera på en öppen blogg??

Jörgen sälj datorn och flytta till Kina, där kan käka klubbad jycke nästan gratis samtidigt som du har mainstream disskussioner utan toppar och dalar.Skitspännande.

Nordkorea verkar oxå kul...

/Johnny Boy

Acke sa...

Jörgen. Lite trevligare läsning för Dig. Benen har kommit från Team Panik. Du kan väl höra av Dig på onsdag, då är vi igång igen.

Acke sa...

Jörgen. Lite trevligare läsning för Dig. Benen har kommit från Team Panik. Du kan väl höra av Dig på onsdag, då är vi igång igen.

Olle sa...

Nu har jag ingen lust att bli något slagträ i dessa frågor men man kan ju inte annat än konstatera att många uttryck och ståndpunkter är väldigt förutsägbara.

Det betyder inte på något sätt att de är sprungna ur okunskap eller bristande bildning utan kanske mer beror på vanliga mänskliga egenskaper.

Retoriska överord blir feltolkade och framstår som sanningar av det enkla skälet att det viktiga kanske inte alltid är det man säger utan hur mottagen uppfattar det man säger. Lester vill gärna framställa sig en arketyp men landar i stereotypa värderingar men ett stundtals underhållande språk. Det är givetvis inget fel i det så länge det avhandlas i fikarummet men oavsett Stellans uppfattning så är detta fikarum synnerligen offentligt och alla kanske inte förstår att värdera det som sägs på ett öppet och förlåtande sätt. Det får självklart inte betyda självcensur men kanske lite eftertanke.

Nu ska detta inte avhålla någon från att uttrycka sina åsikter och Stellan har dessutom klargjort att han inte tar ansvar för vad andra säger. Det finns gränser i vår lagstiftning men dit är det långt.

Det som kanske gör mig lite förvånad är reaktionen på Jörgens inlägg och det beror inte på att jag ograverat tar Jörgens parti men vad jag förstår har Jörgen delgivit en åsikt som inte finner balans hos övriga. Det brukar enligt gängse mått (som exempelvis Leymanns förloppsmodell) betyda någon form av stigmatisering eller i bästa fall ett anfall av försök till övertygelse. Det som nu händer är ett synnerligen tydligt exempel på någon form av offerrollsretorik alltså samma form av retorik som vanligtvis brukar tillskrivas den feministiska kampen.

Man kan absolut göra tolkningar av olika historiska skeenden som exempelvis utvecklingen på Kuba men i ett objektivt perspektiv så säger ni samma sak. Polariseringen (bland annat i form av sanktioner) har skapat situationen. Sanktioner legitimerar en odemokratisk ledning och en odemokratisk ledning legitimerar sanktioner. Målar man in folk i hörn så skapar man fiender. Allt detta är givetvis förenklingar och det finns säkert ytterligare tusentals oförrätter att hänvisa till men världen är sannolikt varken svart eller vit.

Kunskap och bildning är inte alltid kopplat till uppväxtmiljö. Däremot så kan formell utbildning vara det. Det är ingen ursäkt att man har varit röris i Högdalen när man i andra frågor både visar stor bildning och stora färdigheter. Det kan möjligtvis vara ett svårmodigt utslag av tillfällig brist på självkänsla. Vi lever i dag i en värld där kunskap är tillgänglig i obegränsad mängd och relativt billig. All föreläsningar på MIT har sedan minst tio år tillbaka varit tillgängliga på nätet och idag gäller det i stort alla betydande universitet.

Framtidens pussel blir sannolikt att kunna värdera alla dessa kunniga människor som inte har formell utbildning men mycket stor bildning. Det stora dilemmat blir att hitta människor med praktiska och kreativa färdigheter eftersom det kräver en hjärnkapacitet som vida överstiger ren kunskapsinhämtning. Eller för att citera hjärnkirurgen som valde att byta jobb och utbilda sig till snickare. ”Hade jag vetat att det var så svårt att bli en duktig snickare hade jag nog fortsatt att vara hjärnkirurg”.

Jag har inga synpunkter på bloggens innehåll och det ibland kanske inte alltid underbyggda åsikter som här framförs. Det är sannolikt så att denna blogg är ganska representativ för ett genomsnitt av ”oliktänkare”. Såsom gammal industrigubbe och analytiker har jag dock mödosamt fått lära mig att se hela orsakskedjan. I produktion kallar vi det för ”fem varför”. Det innebär att varje avvikelse eller annan analys ska analyseras bakåt i minst fem steg - varje varför blir ett nytt varför tills man hittat orsaken. Det fanns en anledning till att nästan 1,2 miljoner svenskar lämnade landet i slutet av 1800-talet. Det kan möjligtvis ha givit oss en insikt.

Olle sa...

Man ska givetvis ha stor förståelse för den obehagskänsla olika och lika logiska åsikter skapar men det behöver inte alltid betyda polarisering utan kanske i bästa fall sökande efter mer fakta eller fler åsikter för att lugna den egna oron och ibland får man kanske konstatera att man inte har en egen uppfattning eller åsikt. Beteendevetare brukar kalla vår förmåga att förändra verkligheten för att stärka en uppfattning i frågor som är mångfasetterade för ”kognitiv dissonans”. Några av oss och även jag själv, kanske oftare borde ställa oss frågan ”varför” i fler än fem steg.
Debatter är ingen tennismatch och syftar inte till att någon ska vinna. Meningsskiljaktighet och debatt skapar kunskap och det är synnerligen legitimt att ha synpunkter på var debatten ska föras.

För övrigt vill jag bara deklarera att jag inte har några åsikter i de rena sakfrågorna.

J2000E sa...

En njutning att läsa. Både innehållsmässigt och språkligt.
Tack.

Anonym sa...

Olle skriver bra, men att han inte skulle ha åsikter i "de rena sakfrågorna" håller jag som högst otroligt.

Bobby ewing. sa...

Benen till Jörgen kära justerbara sportstergaffel ? Frågorna hopar sig. Själv så diggar jag Jörgen, han tar inga genvägar till den perfekta knarren.

Fredrik Lindgren sa...

Olle, jag tror nog att vi ska lämna Lean och 5-varför och dom andra stolligheter herr Toyoda har kommit på, ska vi köra Kobetsu Kaizen på Decemberöverenskommelsen oxå?
;)

Togga T sa...


Jag tycker man får skriva och tycka vad man vill inom lagens råmärken, men kan man inte ha en gräns på t.ex 300 tecken för att få snabbare replikskiften?


Hittade en blog om en som renoverar en gammal bogserbåt. Svinbra blogg som jag streckläser just nu.
http://stor-erik.com/

Olle sa...

Nä! det är klart allt blir enklare utan konsekvensanalyser och vid vissa tillfällen så kan det nog vara så att intuition fungerar bättre. Det finns en vetenskap kring detta också och det finns yrkesgrupper som inte gör annat än att öva beslutsfattande i miljöer där det inte finns underlag för beslut.!

Allting behöver ju inte vara vetenskapligt men det finns situationer då eftertanken inte är mycket värd om den inte föregår beslutet.

Lean är en modern tolkning av en industriutveckling som främst har haft Europa och USA som bas. Att företeelsen till viss del tillskrivits Kiichiro Toyoda är kanske inte så konstigt eftersom 1930-talets Japan nog krävde en mer tydlig strategi för att skapa delaktighet och gemensamt ansvar för produktionsmedlen. Samhällsstrukturen i Japan var ju inte direkt mogen för sådana steg. Moderna produktionsmetoder är nog mer influerade av herrar som Frederick Winslow Taylor, Henry Ford och teoretiker som Eliyahu Goldratt och James Womack.

En objektiv och riktig analys av decemberöverenskommelsen kanske inte är så dum i alla fall. Även om man skulle använda ansatser som "The Critical Chain" eller "Necessary But Not Sufficient". Vi kommer onekligen att få se resultatet men i ett analyserande perspektiv kan man tveklöst konstatera att den åsidosätter en av de grundläggande funktionerna i vår konstitution - parlamentarism.

Den verkställande makten (regeringen) ska inte kunna regera utan den lagstiftande maktens (Riksdagens) stöd. Eller för att uttrycka det som vi gör i Sverige – ” Det svenska folkets urgamla rätt att sig själv beskatta och stifta sina egna lagar”. Å andra sidan så kan man säga att det är Riksdagen som genom en överenskommelse som frångår de politiska partiernas löften till sina väljare, möjliggjort att en minoritet nu kan lägga grunden för beskattning och medelsförvaltning. Teoretiskt är det ett avsteg från den representativa demokratin men samtidigt så är det sannolikt inom de demokratiska spelregler som konstitutionen medger. Den enda möjligheten vi har som väljare är att välja andra ledamöter till Riksdagen vid nästa tillfälle eller skapa opinion eller acceptera situationen.

Här hade garanterat en vidare konsekvensanalys varit nyttig aven om den felaktigt tillskrivits en tråkig japan på samma sätt som Voltaire felaktigt tillskrivits: ”Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det”.

Fredrik Lindgren sa...

Till Olle
Tänk att det går åt så många ord för att säga ingenting......
;)

Olle sa...

Ja! märkligt?

...och utan ord blev inget sagt!

Fredrik Lindgren sa...

Och utan handling blev ingenting gjort!

Puss på dig Olle.. ;)

Stellan sa...

Philip, Som dom på väggen.

Fd, Kollegan Björn, jag har lyft upp dom ömtåliga prylarna.

Blästrarn, jag fick ett återfall…

Päron, Det finns gott om ställen att handla mahogny på. Googla, så hittar du lämpliga ställen.

Lester Boré sa...

Olle.
Tack.
Du anar inte hur glad jag är över att du så ödmjukt klargör för övriga läsare om skillnaden mellan hur jag vill framstå och hur jag egentligen framstår. - Som du redan listat ut så är det ju lika osannolikt att den genomsnittlige läsaren kan bilda sig en egen uppfattning om mig som det är att jag själv vet hur jag vill framstå.
Lika självklart är det såklart att jag har en övergripande plan för hur jag vill framstå.

Att ståndpunkterna i ordväxlingarna här är förutsägbara är inte särskilt mycket konstigare än att ståndpunkterna hos två riksdagspolitiska motståndare är förutsägbara.
Vad är din poäng?

Att vi framöver måste kunna skilja på duktigt folk och folk som inte är duktiga inom olika värv är en utmaning menar du.
Behöver inte dagens arbetsgivare eller verksamhetsledare kunna det?

Hela din kommentar känns enbart som en välregisserad uppvisning i analys och litterär begåvning.
Att jag som arm torpare med grundskola i bagaget inte ens förstår vad du vill uppnå med din kommentar är säkert lätt för den akademiskt skolade delen av läsarna att förstå, men det kanske kan vara läge för en lite tydligare "kretinversion" på din kommentar så att även jag, över vars huvud dina ord kretsar långt utom räckhåll, bjuds in att ta del av andemeningen.

Olle sa...

Nja! Förutsägbarheten är nog mer en återspegling av hur vi människor agerar. Jag tillhör inte den akademiska värden och det är ju heller inte så att förklaringsmodeller och språkbruk är reserverade för en viss grupper av människor. Det tycker jag du själv är ett lysande exempel på. Vi skulle sannolikt inte heller hålla på med detta dravel om det inte roade oss. Det är som i alla sammanhang att utan motstånd så uteblir reaktionen och möjligheten till förkovran och nya kunskaper.

Jag reagerar givetvis över den diskussion som så ensidigt handlar om invandring. En diskussion som saknar allt vett och sant och som innehåller så grova generaliseringar så att den tappar all trovärdighet. Den typ av debatt som förs både på dessa sidor och i samhället blockerar alla möjligheter till ett vettigt samtal. Även om jag tillhör den grupp människor som inte ser invandring som ett hot så får jag tyvärr ändå konstatera att båda sidor agerar lika oförsonligt och det gynnar inte saken.

Då blir det svårt att också vara fåordig men låt mig bara dra fram en gammal definition på hur en mobb uppstår:
En löst sammanfogad grupp kan vid ett yttre tryck bindas samman till en samverkande grupp, mycket på grund av behovet att kanalisera den uppdämda irritationen, och kan då samfällt ösa sin vrede (som kan ha helt annan orsak) över en icke-medlem. Den vinner därvid ett slags gemenskap, en urladdning av sin ilska, och efter urladdningen ett tillfälligt, gemensamt jämviktsläge. En grupp som bildas på detta sätt kallas mobb. Urladdningsbeteendet kallas mobbning. Urladdningsbeteendet är ett aggressionsgenombrott. Vi får alltså ett aggressionsgenombrott tidigare och lättare från en irriterad grupp än från en irriterad enskild människa. Mobbning förekommer naturligtvis inte bara i tillfälliga situationer eller hos löst sammanbundna grupper.

När vi börjar svänga oss med ord som massinvandring hot mot nationen eller liknande så uppträder vi som en mobb och vi förstärker våra argument genom att förvandla verkligheten till något som passar våra syften. Då blir vårt agerande väldig förutsägbart och dessutom så försvinner sakliga argument i skepsisens dunkel.

Förutsägbarhet kan absolut också vara mycket underhållande så ta nu inte detta motstånd som kritik men kanske som en uppmaning till eftertanke. Det är först när vi har bestämt oss som behovet av att förändra verkligheten uppstår.

Jag har ju inte känt Stellan i evigheter men jag reagerar över att det på dessa sidor så ofta talas om någon form av undertryckt intellektuell förmåga på grund av en enkel bakgrund. Inget kunde vara så fel som detta. Jag har uppfattat Stellan och jag föreställer mig även dig som en ytterst intelligent och receptiv människa och då talar vi inte om smicker. Självklart förstår jag att det finns medvetna positioneringar och det gäller ju även mig eller för att nu citera en av oss bekant gammal kines - ”Den som varken känner sig själv eller sin motpart är dömd att förlora.

En enkel och besvärlig bakgrund kan vara en tillgång. Ta Nobelpristagaren Hell som exempel. Han växte upp i en utsatt tysktalande grupp i Rumänien vars enda möjlighet till överlevnad var att skaffa sig kunskap. Visserligen blir denna möjlighet ett resultat av ett cyniskt perspektiv men den moroten måste ha varit tusen gånger starkare än att tvingas till ett universitet av oförstående föräldrar.

Olle sa...

Jo! det är redan i dag ett dilemma att ta fram och värdera kompetens. Inom näringslivet så har titlar och formell utbildning fått ett mycket starkt fäste och det är inte befordrande. Det börjar dessutom att få fotfäste inom andra områden. Visst är det kanske behövligt med förstelärare och lärarlegitimationer med det som eftersöks är bra och motiverade pedagoger. Det slutliga resultatet är att det uppstår en oönskad nomenklatura som undertrycker utveckling och kunskapsutbyte. Jag kan garantera dig att det inte beror på brist av annan intelligentia eller allt för dålig betalning som du hittar samma personer i ett flertal av bolagsstyrelserna i de stora företagen eller att Trafikverket tros alla dessa chefspersoner och resurser inte kan genomföra underhåll av järnvägen.

Alltså! Det kanske inte finns någon andemening utan att fördriva en ledig stund eller att fly från nödvändigt arbete men jag kanske ändå har bidragit till att skapa motstånd och förhoppningsvis förklarat att invandrare inte är en homogen grupp på samma sätt som smålänningar eller göteborgare (notera ironi). Även jag tycker om att stundtals få vistas på arketypens pelare men efter ett tag så måste man få inse att man inte alltid har rätt - för den som kan allt har ju ingen fantasi.

För övrigt tycker jag att Stellan tillverkar rasande vackra durkar!

Nu ska jag till grannen och pimpla vin!

Stellan sa...

Olle,
Jag tolkar det som att du anser att jag har fel när jag har sett det som jag har sett. Jag borde läsa avhandlingar från universitet som berättar för mig hur verkligheten ser ut, och sedan är det upp till mig att se verkligheten på det sättet.

Jag har svårt att tolka dina texter, måste erkännas, men efter att ha läst din kommentar flera gånger, så verkar just denna del solklar.

Vidare så tycker du att det är konstigt att folk lackade ur på jörgen. Låt mig förklara varför:

Han dundrar in som en Bulldozer (under ett inlägg som manade till lättsamhet, och inte debatt), och berättar för folk att han inte respekterar dom och ber mig hålla dom ifrån mig.
Han ber även mig att hålla mig till sånt som jag förstår mig på.
Han berättar hur han som är så duktig och lånefri tvingas sponsra folk som har lån.
Sen drar han någon konstig Kuba-grej om hur han vet hur det gått till där(efter en två veckors semester).

De tidigare debatterna, har varit just debatter, mellan debbatsugna människor. Men detta var ju rena påhopp och fyllesvammel.
En ursäkt från honom vore på sin plats, anser jag.

Olle sa...

Nä! varför skulle jag anse att du har fel eller inte har sett det du har sett. Jag ser dig som ytterst trovärdig på samma sätt som jag ser andra människor trovärdiga som har sett andra saker. Det behöver ju inte innebära att vi alla sitter på den absoluta sanningen. Huruvida universitet kan avhjälpa den detaljen vet jag inte men att tala med andra och att värdera andras åsikter kan ibland lyckligtvis utveckla den egna förmågan och insikten.

Det finns människor med diverse politiska och religiösa övertygelser som jag har utomordentligt svårt att förstå. Det blir inte lättare av att en del av dem har grundläggande värderingar som innebär att alla som inte tänker som dem är har fel. Det betyder inte att jag själv vill falla i den fällan och se på alla andra som inte tillhör min kultur som suspekta eller oönskade. Jag har inga problem med att kasta ut idioter eller fähundar men det är inte ett incitament för att döma alla andra.

Jo visst kanske Jörgen var lite plump och en kamratlig tillrättavisning hade säkert varit på plats. Vi har väl alla hållit på med fyllesvammel (om det nu var det). Det jag blev lite förvånad över var att det togs som ett incitament för att kontrollera om man verkligen var välkommen på din blogg.

Olle sa...

Jo! Förresten - djävligt lättsam mahogny!

rocket goldstar sa...

Skuldfri är det värsta man kan vara i det här jävla landet. Det finns inget som upprör mer vid fikabordet på kneget än att säga skuldfri är målet. Folk vill helt enkelt stå på sin belånade altan och grilla på gasolgrill med skulder upp över öronen. Bulldozern Jörgen är så jävla fröjdens Alabama asså.

Anonym sa...

Mnjaa de vete fan, högtravande moralistkärringar i gubbskrud är så jävla boring.

Min erfarenhet av dessa herrar som pratar i fina långa akademiska utlägg över huvet på en outbildad knegare är att dom suger hästkuk när det gäller att skapa något med kombinationen hjärna/händer.

/Johnny Boy

Anonym sa...

Ursäkta lite OT, men hur hittar jag din tråd på sporthoj Jörgen?

TomCad

Anonym sa...

Stellan, misstänkte de.. Va har din båt haft för syfte? Fritidsbåt antar ja?

Stellan sa...

Anonym, nu vet jag inte vem du är, eller vilket svar du syftar på, då du skriver "misstänkte det". Är det fendrarna, det handlar om?
Mildrid är och var byggd som fritidsbåt. Wiking XI byggdes som expeditionsfartyg, för en ishavsexpedition.

Anonym sa...

Putin skulle behöva
gnussa lite mahogny så fanskapet lugna ner sig.





Plåtis

Anonym sa...

Stellan, ja fendrarna osv... Måste vart ganska välbärgade jeppar som hade typ mildrid, måste ju kostat en slant!

//Philip

A.Mansén sa...

Ska erkänna att jag i ungdomens dagar inte riktigt förstod August Strindberg uttryck.

"Det finns ingen sanning, bara åsikter".

Men det börjar bli mer och mer solklart, med ålderns rätt. Jag tackar alla inblandade "höga som låga" för en berikande Blogg. Själv bidrar jag inte med så mycket men jag redan har mitt på det torra…..

Glöm aldrig "Döda fiskar flyter nedströms".

Dasen sa...

Jag läste just ut Bea Uusmas bok om herr ingenjör Andree's ishavsexpedition medelst luftballong 1897. Den gick inget vidare. Minst sagt. Men boken är förbannat läsvärd och eftersom du nu har ett ishavsexpeditionsfartyg måste du läsa den. Man kan ana att gamle CG tog visst intryck av ballongfararnas öde och valde att inte ge sig av in i ishelvetet.
De återfanns 1930. När byggdes din Viking?

Stellan sa...

Dasen, 1929, sägs det. Men jag gissar på 1928 då ritningen är daterad 12/12 1927

Drusse sa...

Jag hade skrivit ett rätt långt inlagg men efter att läst igenom det så raderade jag hela klabbet..

Ni får den korta varianen:

Min familj har lånat asmycket pengar för att mina barn skall få en så bra uppväxtmiljö som möjligt, det tycker vi är värt att lägga våra pengar på.

Hyresrätt var aldrig något alternativ för oss då det helt enkelt inte fanns några lägenheter att tillgå som mötte våra krav. Tyvärr så är det även ett problem för många andra människor som söker sig till storstäderna där oftast jobben finns men som inte alls har några krav överhuvudtaget (mer än tak över huvudet).

Rocket, jag känner inte igen mig alls i din beskrivning av att folk blir upprörda över att man vill vara skuldfri, men det kanske beror på vart man jobbar? Jag upplever det snarare som tvärtom, många drömmer om ett kravlöst och skuldfritt liv...

Lester Boré sa...

Sångdags?

Anonym sa...

Lester, "we shall over come" vore kanske på sin plats?

//Philip

Stellan sa...

Är det verkligen Lester som ska ta första tonerna den här gången, tycker du?

Anonym sa...

Nej, det tycker jag inte...

//Philip

Bobby ewing. sa...

Drusse:Jag jobbar inom industrin och här är snål det värsta man kan vara. Själv försöker jag leva 60tal med målet skuldfri till pension. Rocket.

Fixarerik sa...

Jag är så nyfiken på hur kusinen från landet fått sitt festliga smeknamn...
Låt höra !

Stellan sa...

Philip, förlåt, jag är lite på hugget nu.
Bobby, det är mitt mål med, och det ska jag lyckas med.
Fixarerik, du menar Gasen? Han gasar ju utav helvete med allt. Det är egentligen en förkortning på Gasfot.

Fixarerik sa...

Dasen ?

Dasen sa...

Lillsnorre var upptaget ;-)

Anonym sa...


När vi börjar svänga oss med ord som tolerans hot mot det öppna samhället eller liknande så uppträder vi som en mobb och vi förstärker våra argument genom att förvandla verkligheten till något som passar våra syften. Då blir vårt agerande väldig förutsägbart och dessutom så försvinner sakliga argument i skepsisens dunkel