tisdag 20 januari 2015

Märkliga enheter

Det har ju varit lite väl tyst här på Bloggen ett tag. Jag har lyckats brassa av 10000 liter Formier, och runt 7000 liter Argon på mejeriet den senaste veckan, så jag har antingen jobbat, eller varit för trött för att ägna mig åt onödigt bloggande.

Nu får ni i alla fall några amerikanska enheter att fundera på.

Vad kan tex, NL stå för? Newton Liter, eller kanske Nautiska Liter?

Det är ju ett mirakel att dom läser tid på samma sätt som vi, fast det fanns väl inga lämpliga kroppsdelar att mäta tid i.

I morgon jobbar jag halvdag, sen drar jag till fjällen med Bergs Lås.
Jag brukar få haka på som ett pittoreskt inslag när dom drar på firmaresa.

Ska bli jävligt juste att hasa lite haschplanka, dra några stift, och garva med grabbarna.

36 kommentarer:

Anonym sa...

Nominell liter? Dvs en liter luft vid en viss "normal" temperatur, fuktighet och tryck?

/Päron

Jonas sa...

Jag skulle tippa på normal liter precis som fordonsgas säljs i Nm3 (normal m3).

Stellan sa...

Ja, jag vet ju inte som sagt. Men finns det även onormal liter och kubik?

Anonym sa...

http://www.air-compressor-guide.com/converting-nlmin-to-lmin.html

Aron sa...

men det finns även standard liter, vilket borde vara den som jänkarna använder i min värld då den utgår från farenheight?

Båda enheter kan förövrigt jämföras med kg då de definerar standariserade tryck och temperaturer

Anonym sa...

Normal liter är det flöde som är "fritt strömmande" alltså utan mottryck.

Stellan sa...

Aron, jag hajjar noll!
Så standard är nåt som utgår från världens mest ologiska sätt att mäta temperatur, och normal utgår från det mest logiska sättet?

Jag skulle nog aldrig klara av att utbilda mig till något mer avancerat än septiktömmare.

Stellan sa...

Anonym, det där köper jag!

Lester Boré sa...

Jag fattar inte ett skit men garvar åt septiktömmare...

rocket goldstar sa...

Kramat frugan på sista tiden ?

rocket goldstar sa...

Nu är jag tydligen inte Bob ewing längre.

Olle sa...

Allmänna gaslagen PxV=nRT eller vid samma temperatur: PxV=konstant. Om trycket ökar minskar volymen och vice versa. En NL (normal liter) är en liter gas vid noll grader celcius och en atmosfärs övertryck (1.01325 bar).

Ses på lördag!

Anonym sa...

Som jag sa så är det fritt flöde, som exempel sitter jag just nu med en liten pump som ger 18 NL fritt men den "dör" vid ca 2,2 bar, alltså orkar den inte med ett högre tryck.
Enkelt va!!

Ha de / C-G

Göran sa...

BTU/HR är ett lustigt gammalt amerikanskt mått för gasproduktion som jag inte sett på många år, Butt unit per horse.

Olle sa...

Du har givetvis rätt anonym det ska vara en atm (atmosfärstryck) och givetvis inte övertryck. Ibland är tangentbordet snabbare än tanken.

BTU/HR trodde jag var ett gammalt effektmått.

Betyder inte Butt units per horse hur många ölfat (butts) man kunde lasta på en kärra förspänd med en häst per timme?

NL är för övrigt metriskt så det kan ju inte vara en så gammal kompressor?

Mats sa...

Jag anser att vi är lika inskränkta som jänkarna i vissa fall.

Vad sägs om MMgänga i aluminium jämfört med UNC.

MMbulten får man dra åt med fingrarna medans UNCbulten går att dra till moment.

Lester Boré sa...

Mats.
Tumgängor är väl mer logiska än millimeter gällande stigning kontra diameter?
Vad säger du Acke?

Olle sa...

Logik?

M gänga = 60 graders gängvinkel. Finns som grovgänga och fingänga där fingängans finhet bestäms av gängstigningen.

USA:
UNC-gänga (Unified Coarse Thread)
ANSI B1.1. Amerikansk cylindrisk gänga med gängprofil 60°.

UNF-gänga (Unified National Fine Thread)
ANSI B1.1. Amerikansk cylindrisk gänga med fin stigning. Gängprofil 60°.

UNEF-gänga (Unified Extra Fine Thread)
ANSI B1.1. Amerikansk gänga med extra fin stigning. Gängprofil 60°.

UN8- / 8-UN-gänga (Unified Extra Fine Thread)
ANSI B1.1. Amerikansk cylindrisk gänga med gängprofil 60° och 8 gängor per tum. Används vanligen på större gängdiametrar från 1 1/16 tum och större.

UN12- / 12-UN-gänga (Unified Extra Fine Thread)
ANSI B1.1. Amerikansk cylindrisk gänga med gängprofil 60° och 12 gängor per tum. Används vid speciella aplikationer från 1 1/16" och större.

UN16- / 16-UN-gänga (Unified Extra Fine Thread)
ANSI B1.1. Amerikansk cylindrisk gänga med gängprofil 60° och 16 gängor per tum. Används vid speciella aplikationer från 1" och större.

För grov- och finmekanik finns det mer än dubbelt så många M-gängor att välja mellan jämfört med UNC/UNF

Det finns en anledning till att moderna amerikanska bilar också är metriska.

Har renoverat en Cummins 19 liters fartygsmotor. Där var det båte UNC (tolkantsskallar) och Metriskt. Snacka om förvirring.

Anonym sa...

Kul med amerikansk logik!!

http://2.bp.blogspot.com/-A-DI_BEnI6o/TzDmNAz-jTI/AAAAAAAACp8/1NoynS8RoYU/s1600/US+measures.jpg

Ett festligt ämne är det imperialistiska mätsystemet kontra det metriska.

Fundera på hur många länder i världen som använder vilket??

Jag kan återkomma med svaret senare ifall intresse finns ;-)

Så de så / C-G

Stellan sa...

Stjärtenheter per häst, var ju dagens bästa!
Fy fan, va roligt!

Jag håller med Mats, jag har alltid gillat UNC och UNF bättre än mm. Unc är oslagbart i aluminium anser jag, jävla fint ingrepp i materialet.

Acke och jag har pratat om det där, han hatar UNC...
Min kompis Olof säger att UNC är som en fransk träskruv med mutter.

Stellan sa...

Alla gamla fina svensktillverkade maskiner verkar ha Withwort, hur kommer det sig?
En fantastisk och underskattad gänga förövrigt, där skruvskallen till en viss dimension alltid har samma storlek. En 3/8 Withwort-nyckel, syftar på att den är till en 3/8 skruv, och inte till en 3/8 skalle. Sen att skallarna är stora som pizzatallrikar är ju en annan femma...

Olle, ses på Lördag? Ska du också till fjällen?

åberg sa...

En British thermal unit (BTU) är den energi som krävs för att värma ett pound vatten (är det 0,454 kg eller?) en Fahrenheit-grad.

C-G, finns det nåt mer land än USA som har imperie-enheter kvar oficiellt?

Anders Westberg sa...

Ang tid så även där är dom fast vid kroppsdelar. Då dom i stället för att räkna till 24 timmar på ett dygn som vi så räknar dom till 12 två gånger. Måste vara för att fingrar och tår tar slut vid 20....

Anders

Acke sa...

Jag får böldpest av Musse-Pigg-gängor.
Det bästa som franska revolutionen frambringade var det metriska systemet.
Vurmen för UNC är bara raggar-nostalgi!
Mats, skaffa en momentnyckel med Nm så kommer det att gå bra.
Om man skall mäta moment i delar eller antal av fötter, tummar eller näsor så är det klart att det går åt h-e.

Anonym sa...

Nej du hr Åberg, det finns tre!!
USA
Nigeria
Och en liten ö i stilla havet som jag glömt namnet på.
Men dom är bra på att propagera för sina fantastiska måttenheter.


Hade inte C.E. Johansson åkt dit och mätt in hela löpande bandet i mm så hade vi nog aldrig sett T-Ford och dess följeslagare.

Tror / C-G

82x112 sa...

Jag tycker BA-gängan är mysig. Engelsmännen kallar den för "metric" eftersom den mäts i tiondelar av en tum.

Tomas Gunnarsson sa...

Det här är en favoritbild jag brukar ta till när någon uttrycker sin uppskattning för icke-metriska enheter: http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_units#mediaviewer/File:English_length_units_graph.png

Guson

Göran sa...

Det är tre länder som fortfarande kämpar på med The Imperial system: USA, Liberia och Burma. Det säger väl allt om dess förtafflighet.

Här är riktig kul läsning för alla, och Acke i synnerhet, som tycker att det finns bättre måttsystem än kroppsdelar. METRIC 4 US!

CE Johansson fick 1933 engelsmän och amerikaner att gå med på en kompromissa om definitionen av en inch, definitionen var olika i de två länderna, till 25,4mm. Tänk om karln hade tryckt på hårdare och även tagit bort decimalerna. Då hade det varit frid och fröjd.

Olle sa...

Nä! men jag ska berätta om veteranbåtseskadern till Åland för CGP-sällskapet på söndag. Fast fjällen hade ju inte varit så dumt.

Stellan sa...

Rocket, jag kramar min fru varje dag jag ser henne, men varför frågar du det?

Göran, mycket underhållande läsning.

Olle, jag förstår.

Acke, Givetvis är det metriska systemet bättre på alla sätt och vis. Men visst måste det väl vara så att UNC med sina grova gängor, klarar av en större belastning i sunkigt material?

S@m sa...

Äsch!
Metriskt eller Imperial är bara strunt.
Min hjälte är Donald Knuth som när han var 19 år gammal tog fram det fullt logiska Potrzebiesystemet:
http://www.webofstories.com/play/donald.knuth/8

Bilder på en sammanfattning kan skådas här:

http://2.bp.blogspot.com/-rDtXuzQgOBM/TZoW1FgFGCI/AAAAAAAAAzs/ucM2enEPgCc/s1600/KnuthWeightSystem1.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-U_BWITBgo7M/TZoWtv8O7nI/AAAAAAAAAzo/sVyQ-vJeX3U/s1600/KnuthWeightSystem2.jpg

Anonym sa...

Lika barn leka bäst :)

Anonym sa...

Metriska systemet introduceras i tid
http://youtu.be/qZN1rVejATg

Acke(upprörd sa...

I sunkiga material använder man gänginsatser, gipsankare, träskruv osv.
Min tum-gängs-överkänslighet grundades tidigt i mitt verkstadsliv. När polarna hade varit och kromat det där som kallades framgafflar på gamla sidventils-Harry eller Trumpeter eller vad det nu var.( Det verkade som varje fabrik hade sitt eget gängsystem).När dom sen fann att gängorna hade blivit för trånga så blev det av nån anledning alltid mitt problem. På den tiden, innan jag lärt mig att säga nej till sånt jag inte vill göra, eller ens infört äckelfaktor på fakturorna för sådant som är äckligt eller dumt, så försökte jag hjälpa till. Det tar en helvetes tid att fixa sånt där och man förstör mycket verktyg när man gör det.
Bara att förstå vad det var för gänga man skulle ge sig på var en uppgift i sig. Jag gissar att Du vet vad jag talar om, Du har väl åxå nån gång gått ner Dig i det träsket.
När jag sedan började arbeta inom försvarsforskningen och ställdes inför problemlösning av sviktande engelsk kvalitet så blev min motvilja till hat. Om Du tror att Du har grepp om vilka tumgängor som finns så får Du tänka om, jag lovar, det finns hur många som helst. Vi(mänskligheten) borde ha kommit förbi det här stadiet.
Satan vad dom där blyförgiftade Engländarna har kostat världen.

Därför får jag böldpest!

Stellan sa...

Acke, fötlåt. Det var inte meningen att reta upp dig. Kanske du kan fråga revisorstanten om hon har några hemkokta fulvalium kvar? Ta en näve i så fall... Kram!

Anonym sa...

Jag tycker att britterna är en smula lustiga.
På maskindelar (av nyare typ i alla fall) så är det metriskt, gäller både avstånd samt gängor, åtminstone de delar jag har träffat på.
Men, i trafiken är det minnen från svunna dagar som lever kvar, gäller både hastighet såväl som distans. Inte har dom vinterhjul heller trots kallgrader och snö på sina håll.
Jag var där på besök förra veckan i nordvästra delen av England.

/ T Hållén