fredag 30 januari 2015

Sängliggande

Fjäll-Ebolan visade sig vara av det elakare slaget.
Vid hemkomsten från fjällvärlden fanns det inte direkt utrymme att avstå från arbete, till förmån för lättjefyllt kurerande av svagt lekamen.
Jag gjorde som alla ansvarskännande människor, nämligen stekte ihop det som behövde stekas, innan jag drog mig mot sängen.

Under dessa få dagar lyckades Ebolan mutera med hjälp av näringen i Jalloviinan, och blev särdeles livskraftig.
Mina organ verkar ha kollapsat helt inuti mitt lekamen. Och ett bevis för detta är att sädesledaren troligen har frätts av, då det tämligen frekvent rinner säd ur min näsa...
Inte ens tankar på stora garageprojekt, blanka träbåtar eller vilda motorcykelbyggen, skänker mig känslor av upprymdhet längre, bara trötthet. Livet har runnit ut ur min tidigare så ungdomliga kropp...

Det enda som kan ta kol på Jallomuterade fjällebolaceller lär vara huggormsbett, men alla huggormar(i alla fall dom som bits) ligger och sover den här årstiden.

Min fru visar inte upp den oro som jag trodde att man kunde förvänta sig av sin livskamrat, när man ligger i bingen och ev, inväntar liemannens sista stöt.

Björn L, däremot, känner till det enorma lidande som drabbar en riktig karl som gått och dragit på sig en farsot. Han lovade att gå till butiken "Knegarn" idag, och köpa sig ett par nya skor, utifall det skulle vankas begravning framemot helgen...

Lester, du kan börja fila på den utlovade nekrologen nu. Jag tror det är dags!

22 kommentarer:

Acke sa...

Då är vi två. Jag fick böldpest med hosta av allt tum-gängsprat så jag kommer att tillbringa helgen på soffan med minst en katt på magen.
Konstigt det där med hustrur, min uppvisar samma beteende, hon påstår att det bara är förkylning.
Det ska till en riktig karl för att känna igen ebola eller böldpest.

Anonym sa...

Lägg dig på kökssoffan med de stövelbeklädda fossingarna riktade mot dörren.
Då går det lätt att bära ut dig efter att du dött med stövlarna på.

A.Mansén sa...

Likstelheten inte att förakta. Håll armarna nära kroppen annars blir det sopsäck. Har du hunnit smida ihop en kista med spegelglas så att det blir mer av arvet att fördela till de arma barnen?

Alla män som genomlidigt ManCold vet att kvinnor inte förstår. Kommer aldrig förstå.

Kommer det att serveras kaffekask på minnesstunden om Lester ska orera i timme eller två?

A.Mansén sa...

PS Senast jag låg och väntade på döden som en befriare förundrades jag över att inte IKEA börjat med Kistan "Billy" ännu. Det vore väl en affärside mogen Kamprad? DS

Björn sa...

Stellan jag förstår att ligga utsträckt som på "lit de parade", som en i öst uppfostrad diktator inte faller sig naturligt för dig. Så mitt förslag är naturligtvis detta!

Nej rulla ihop dig i fosterställning och invänta döden bara. Frun kan då återanvända det halvfärdiga projektet "motorluckan". Behövs ju bara slutföras med en spånskiva i botten sedan är ju kistan klar.

Mahognykista, jo jag tackar jag!

Bobby ewing. sa...

Jag kan glädja dig med att Lasse B nu lämnat sin post som förtroendevald inom facket och avancerat till att bli tjänsteman ! Han ska bli konstruktör på ett världsledande truckföretag. Krya på dig grabben.

Anonym sa...

För att bota fjällebola, så är det väl samma spruta som man ger till hästar som skall kastreras på kemisk väg.
Fast det är bara vad jag hört en läkare säga, och det vet ju alla, att läkare kan man ju inte lita på.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Aj fan, det där låter inte kul.
Överdosera med värktabletter och försök sova bort skiten.

Eller smörj in anus med chili för att avleda smärtan..

/Johnny Boy

Anonym sa...

Varva ur Zeke "Kicked in the Teeth" så kommer det kännas bättre!

Stellan sa...

Jag överlevde natten, men det var på håret.
Chili i septikslussen, låter som en smärtsam idé, om än bra.

Att bygga hoj utan Zeke och Reo Speeddealer är nära nog omöjligt, men jag vet inte om det är helt rätt just idag...

Masen sa...

Gör som mig och ta en öl av valfri sort, dunka ihop en köttfärslimpa, och Alan Jackson - Drive i högtalarna.
Den kuren gör att du kommer känna dig som Wassberg 10% in på femmilen.

Masen sa...

Men om du är snorig så kan det hända att du redan nu ser ut som tidigare nämnda herre vid målgången.

Stellan sa...

Masen, öl... Öl?? Du kan inte ha förstått vidden av min sjukdom! Jag är sååå sjuk...

grogg sa...

Shake it off!!

Det kunde ha varit värre - du kunde ha varit född i Pakistan, eller Liberia.

Då hade du du förmodligen haft riktig Ebola.

Lester Boré sa...

Stellan.
Själv kände jag mig lite "varm" i förmiddags så jag blir nog hemma ett par dar i början av nästa vecka...
Det är ju inget vidare att känna sig lite urven på jobbet.

Stellan sa...

Grogg, det finns alltid nån som har det värre. Kan låta osympatiskt, men om jag står med punka i Haparanda mitt i natten i snöstorm, utan domkraft, så blir jag inte på bättre humör av att någon annan står med rasad bakaxel i Murmansk.

Lester, VAB då? Kan det vara en idé?

Björn L sa...

Alltså hur går det riktigt med döendet? Jag börjar snart tro att jag har klivit i en ny utstyrsel helt i onödan...

grogg sa...

På jobbet har vi de som antecknar sig frånvarande som "sjuk, jobbar hemma".
Hur fan kan det gå ihop? Är de sjuka 8h och jobbar sena bara övertid??

Värre är de som VAB:ar på fredagar. Tittar man på historik så gäller det alla fredagar det senaste halvåret. Men man kan nog möta dem när de är ute och kör bil mitt på fredagen...

Stellan sa...

Grogg, dom tar väl med sig svetsen hem, och steker under köksfläkten? Kör bil gör dom väl bara för att hämta gas?

to B20 or not to B20 sa...

nu är det så att ikeas kista hette dönicke efter en lorry sketh
jag hoppas att du kryar på dig vad ska man annars titta på för blogg

Masen sa...

Vilket bakslag på lösningen jag hade.
Han med bakaxeln i Murmansk kanske kan ta hem bra dricka åt det iallafall.

Preben sa...

Lever liket än?