måndag 9 februari 2015

Ja, just det ja...

Inte fan var jag klar med allt träarbete på Mildrid.
Jag hade förträngt att jag måste byta ut den provisoriska förarstolen.

Stolen på bilden är en praktisk klappstol som vi kallar "Ollestolen", pga, den gamla ägarskylten som satt under den.
Den satt ursprungligen (troligen inte orginal, men då vi köpte båten) på andra sidan, där köket numera huserar.
Så nu renoveras den och byggs om för att passa på förarplatsen.
På ena bilden ser ni hur vackert Hondurasmahognyns färg kommer tillbaka, då man skrapar av någon tiondel med parkettsickeln.

Givetvis försökte vi spåra båtens historik med hjälp av Olles skylt, men Olle hade dessvärre gått bort, så det var ytterligare en återvändsgränd.

10 kommentarer:

J2000E sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
J2000E sa...

Kan man verkligen gå bort i en återvändsgränd...?

Lite som huruvida en Sikh kan vara en glad lax eller..?

åberg sa...

Blir sisådär hundra gånger finare att titta på när fula ytan är borta.

Anonym sa...

Men du har väl inte kapat bort Olleskylten?

åberg sa...

Hur många Ohlson kan det finnas förresten? Jag vet bara en Ohlson, det är Clas i Insjön.

Bara att sätta sig med telefonkatalogen och börja beta av nummer. :)

Stellan sa...

J2000E, jag kan ju åka vilse i Mariehamn, så jag skulle nog klara av det.

Anonym, givetvis ska skylten spikas tillbaka!

Åberg, men han som ägde båten har ju gått bort, ska jag ringa andra gubbar och fråga om dom också ägt Olles gamla båt? ;-)

Anonym sa...

Kanske Olle fick barn som åkt med båten och känner till historien...

Frun sa...

Vi har givetsvis pratat med både barn och barnbarn till olle ;) va fan tror ni om oss?
Vi har till och med träffat dottern och hon har tittat på Mildrid och sökt bland gamla fotografier hemma men tyvärr utan resultat :(

Josef sa...

Är det inte bara att sätta på sig bästa gå-borts-byxorna och träffa honom? Men han kanske inte direkt skyltar med sina where abouts..
Återgivet samtal mellan den gamle Olle och en av hans fränder:
"Vilken lustig liten båt" " - ja, jag tror den driver med oss"

Anonym sa...

" klappstol" är det en sådandär stol man ställer hunden på ?. Eller är det en stol som publiken ska sitta på när dom applåderar?.